Öljyn vaihto hammastankoon / ohjaustehostimeen

Tähän osioon on kerätty korjausvinkkejä ja huoltotoimenpiteiden ohjeita. Osio on lukittu jotta tarvittavan tiedon löytää helposti ja nopeasti.

Öljyn vaihto hammastankoon / ohjaustehostimeen

ViestiKirjoittaja cedricfan » 10:23 Maanantai 07 12 2009

Kerättyjä ohjeita ohjaustehostimen eli ohjausvaihteen eli hammastangon nesteen eli öljyn vaihtoa varten, etenkin Toyotassa hyviksi menetelmiksi testattuja:

Vaihto on helpoin tehdä imemällä tehostinsäiliöstä öljy pois ja laittamalla uusi tilalle. Tässä on vaan se huono puoli, että vanhaa öljyä jää letkuihin. Paras tapa on tietenkin irrottaa letku alimmasta kohti ja valuttaa kaikki öljyt pois, mutta se on vaivalloisempi tapa ilmauksineen.

Ohje 1:
Tunkkaa molemmat etupyörät ilmaan. Tämän jälkeen ohjaustehostimen letku/putki irti alimmalta kohtaa, ja kännetään ohjausta puolelta toiselle.
Putki kiinnni, uudet öljyt sisään, käynnistetään auto pyörät ilmassa ja heilutellaan ohjausta, jotta ilmat kiertää pois.
Ohje 2:
Ensin otin ruiskulla ja letkulla säiliön tyhjäksi. Sitten toinen letkuista säiliöltä irti ja astia säiliöstä tulevan putken alle, ja pyörittelemään rattia laidasta laitaan. Näin sain ulos yli 0,7l öljyä pois, eli melkein kaiken. Seuraavaksi letku takaisin paikoilleen, öljyä säiliöön ja taas rattia pyöritteleen ees taas. Välillä lisätään öljyä ja vispataan lisää. Siinä vaiheessa kun öljyä ei enää mene täytetään tarpeen mukaan vähintään minimiin ja jos erikseen cold ja hot niin cold merkkiin.
Ohje 3:
Ensin tunkataan etupää autosta ylös. Öljyt vaihdetaan niin otetaan öljysäiliölle menevä paluuputki irti sopivasta kohdasta. Ennen tätä kuitenkin imetään säiliöstä öljyt pois, koska muuten ne voi valua maahan. Sitten viritetään paluuputki menemään sopivaan astiaan johon arvioidaan mahtuvan kaikki tehostimen vanhat öljyt. Sitten ruvetaan kääntelemään käsin etupyörää laidasta laitaan jolloin öljyt pumppautuvat järjestelmästä pois. Auto ei saa olla käynnissä. Tätä jatketaan niin kauan kunnes piiri on tyhjä. Etupyörän kääntely pitää tehdä varovasti koska letkusta voi lentää öljyä paineella ulos.
Kun vanhat öljyt on saatu ulos, laitetaan paluuletku takaisin säiliöön ja ruvetaan lisäämään uutta öljyä samalla periaatteella. Laitetaan uutta öljyä säiliöön ja ruvetaan käsin kääntelemään pyöriä, jolloin öljy pumppautuu järjestelmään. Jatketaan niin kauan kunnes öljyä on saatu mahtumaan ohjekirjassa annettu määrä. Tämän jälkeen auto käyntiin ja rauhallisesti käännellään ratista laidasta laitaan jolloin mahdollinen ilma pääsee poistumaan putkista.
Ohje 4:
1) Öljyt pois 2) Pyörät suoraan 3) Nestettä säiliöön "Cold max" saakka 4) Kone käymään, reipasta tyhjäkäyntiä, tarkista nestetaso 5) Käännä pyörät LIKI ääriasentoon (ei toppariin!) useita kertoja edestakaisin, tarkkaile nestetasoa 6) Jätä auto vielä käymään useiksi minuuteiksi tyhjäkäyntiä pyörät suorassa, tarkkaile nestetasoa

Öljyvalinta:

Jos auton ohjekirja tai öljyvalmistajan suositustaulukko kertoo öljyksi ATF eli automaattivaihteistoöljy tai tarkemmin Dexron-II tai III:
59-0005 MAG1-tehostinöljy 354ml (Öljy useimpiin ohjaustehostimiin. Ei suositella joihinkin Hondan ohjaustehostimiin.)
59-0025 Valvoline SynPower Tehostinöljy 1l VAG/GM/MB (Täyssynteettinen öljy henkilö- ja kuorma-autojen ohjaustehostimiin ja tasonsäätöjärjestelmiin. Sopii käytettäväksi ABS, ASR ja ASC-järjestelmissä. Täyttää vaatimukset VW TL 52146, DC 345.0, Opel B 040 0070, MAN M3289, Audi, Saab, Porsche ja Skoda.)
59-0030 RedLine-ohjaustehostinöljy 946ml (Power Steering Fluid ohjaustehostinöljy. Ehkäisee tehostuksen häviämisen kuumalla, lopettaa ohjauksen nykimisen ja naukumisen pakkasella. Sopii kaikkiin merkkeihin paitsi Citroeniin. Ei aiheuta kroonisia vuotoja uudemmissa tehostimissa (joissa Viton-tiivisteet) kuten Dexron ATF.
Sopii myös HONDAn tehostimeen!)
59-9516 MOTOX-ATF synteettinen DexronIII-automaattivaihteistoöljy 1L Täyttää vaatimukset GM DEXRON III (G+F), DEXRON II-E, II-D, B, AQ-ATF type A, MERCON M2C 138-CJ, M2C 166-H, Allison C-4, Catepillar TO-2, DC 236.9, VoithG 607 ja ZF TE ML 14.
Ja yleensä yksi litra riittää

Kuten aina tarkista ensin mallikohtaisesta korjausoppaasta ja/tai ohjekirjasta oman autosi ohjeet. Yllämainittu on vain yleisohjeita, eikä päde kaikkiin autoihin!
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 9992
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Paluu Perusteita ja hyviä neuvoja