DELETED

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Kytkin luistaa

ViestiKirjoittaja DELETED » 16:38 Lauantai 28 12 2002

DELETED
DELETED
 

ViestiKirjoittaja Mimmi » 16:58 Lauantai 28 12 2002

Minä tarkastaisin kytkimen säädöt ensimmäiseksi ja sen jälkeen palaisin uudelleen asiaan.
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3833
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:28 Torstai 02 01 2003

Minin hydraulisesti toimivaa kytkintä ei voi säätää. Ainoastaan polkimen välys sieltä työsylinterin päästä! Muistaakseni näihin oli kuitenkin joku jippo... Viimeisestä Ministä on kuitenkin aikaa jotain 15 vuotta eli dementia iskee :oops: Minille on kyllä oma kerho sekä ainakin Turun seudulla jokunen spesialistikorjaamo. Missäpäin vaikutat josko tuntisin jonkun paikallisen :?:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10033
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja DELETED » 17:25 Torstai 02 01 2003

DELETED
DELETED
 

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:50 Perjantai 03 01 2003

Turussa kannattaa mennä Akselintielle, siellä on "joen puolella" tietä suurin piirtein keskellä pieni autokorjaamo, jonka kyllä tunnistaa pihalla olevista Mineistä :lol: Tietotaitoa löytyy :!:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10033
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja DELETED » 16:10 Perjantai 03 01 2003

DELETED
DELETED
 

ViestiKirjoittaja Flyingfinn » 13:26 Perjantai 09 01 2004

Kaikissa BLMC etuvetoisissa on kampiakselissa kytkimen puolella noin 15 cm pitkä 'kaula' jonka päällä on uhdistetty kytkimen keskiö/ensiövetoratas. Tämä osa on stefalla erotettu moottorin/vaihdelaatikon öljytilasta. Stefalla on paha taipumus ruveta ajoittain vuotamaan, varsinkin jos kytkinkeskiön päittäisvälystä ei ole säätölevyin poistettu. Vaihtaminen on aika hankalaa, varsinkin Minissä. Kytkinkotelo auki ja kytkin pois. Vauhtipyörä on kartiokinnitteinen ja kehoitankin suhtautumaan tähän kartioon kunnioittavasti. Oikeanlainen ulosvetäjä tarvitaan, yleismallit ei sovi. Saattaa joskus vaatia julmetusti työtä sada auki. Itse stefan vaihto ei ole hankala. Kurkista kytkinkotelossa olevasta tarkastus reiästä sisään, näyttääkö öljyiseltä. Toinen tarkastuksen arvoinen kohde on kytkinkotelon pohja; vaikuttaako pohjassa olevan reiän ympärystä öljyiseltä, vai oikeinko "merkitsee reviiriänsä" Jos kytkin on hiljattain uusittu on öljyvuoto todennäköisin syy kytkimen luistamiseen. Eräs vaihtoehto on kytkinletku. Jos kytkinpoljin vaatii julmasti voimaa ja kytkinvivussa (moottorin kyljessä) ei tunnu pelivaraa. Kolmas on sitten liian tiukkaan säädetty kytkinvipu. Vivun päässä, keskellä kytkinkoteloa on kytkinvivun vapaaliikkeen säätö. Jos oikein muistan, työsylinterin puoleisessa päässä kytkinvipua tulee olla 2-5mm vapaaliike. Avaa lukitusmutteri ja säädä tarvittaessa. Jos vapaaliikettä on vanhan levyn aikaan säädetty pienemmäksi, on se nyt uudella levyllä liian pieni ja kytkin "makaa päällä".
Flyingfinn
Harrastaja
 
Viestit: 5
Liittynyt: 13:07 Perjantai 09 01 2004

ViestiKirjoittaja Ministi » 21:18 Perjantai 16 01 2004

Onko rajoitinmutteri säädetty?Nii paitti tuo aihettaa yleensä että vaihde ei mene päälle.Niin ja siellä alapuolella kytkivivun säätömuttereissa pitää olla rakoa :vanhoissa 1,5 mm ja uusissa 0,5mm.Onko kaikki välilevyt kytkimessä kiinni,siis tarkemmin vauhtipyörän ja asetelman välissä remontin jälkeen?Luistaa nimittäin aika paljon jos nuo unohtuu.Tuo stefa rikkoontuu helposti kasattaessa,kannattaa käyttää kovaa pahvia tms.minkä käärii rullalle suojaamaan sitä.
Ministi
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 64
Liittynyt: 05:38 Maanantai 03 11 2003

Kytkimen säätö

ViestiKirjoittaja OPEL-D » 10:04 Sunnuntai 30 05 2004

Ai ettei minin kytkintä voi säätää
eivät ole huvikseen laittaneet kierteitä ja kahdet mutterit painelaakerin akslin päähän ja sijoittaneet mutterit kopan ulkopuolelle,
Miettikää ja lukekaa kirjoista. Mutterit auki kytkin pohjaan mutterit pitää liikkua käsin kiinni koppaan kytkin ylös mutteri noin pari kulmaa kiini takaisin ja sen jälkeen pelataan väljyssäädön kansa eikä ennen
tämä on sitten yli kolmen kymmenen vuoden kokemuksella ettöä terveisiä vaan
OPEL-D
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 103
Liittynyt: 15:52 Maanantai 10 11 2003

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 05:35 Maanantai 31 05 2004

Pitikö tuosta selvääkin saada?
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

ford mikä lie

ViestiKirjoittaja OPEL-D » 13:51 Maanantai 31 05 2004

mini omistajat ymmärtävät ja ellei niin heillä on väärä auto harrastuksena
OPEL-D
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 103
Liittynyt: 15:52 Maanantai 10 11 2003

ViestiKirjoittaja Jante » 06:38 Tiistai 01 06 2004

Mine ei ummarra hoono soomi ilma valimerkkeja
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja gillard » 18:59 Sunnuntai 13 06 2004

Säätämisen neuvonta oli hyvä, kiitos vaan ! Meillä viimeksi (kisakytkin ) lopetti luistamisensa ,kun vipuvarren kulunut tappi vaihdettiin uuteen (markan osa!)
Harri Tuominen
gillard
Harrastaja
 
Viestit: 13
Liittynyt: 20:43 Keskiviikko 02 10 2002
Paikkakunta: Espoo


Paluu Metro, Mini (Austin ja Morris ym.)