Ruosteiden yms. korjaus ja aineet.

Aiheet joille ei löydy muuta foorumia

Ruosteiden yms. korjaus ja aineet.

ViestiKirjoittaja Juuseri » 14:59 Perjantai 27 09 2002

Joo olis tässä vähän autossa ruosteiden, naarmujen ja lommojen paikkausta. Kävin paikallisessa kaupassa kattomassa ja siellä oli niin paljon vaihtoehtoja että ei osannut valita mitä ottaa. Paikka-aineita oli pakkelia, kittiä ja lasikuitu systeemeitä, niin eihän niistä osaa valita oikeaa. Pohjamaalejakin oli monia kuten sinkki yms. Ja alustamassoja oli myös paljon.

Mistä tietää mikä on parasta ja mitä kannattaa minkäkin kanssa laittaa/ostaa?

Hiotaanko yleensä myös pohjamaaliakin? Olisi hyvä jos joku antaisi vähän vihjeitä missä järjestyksessä laitetaan mitäkin ja mitä niille tehdään.

Elikkä sellaisia yleisiä vihjeitä tarvitaan. Kiitos.
Juuseri
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 93
Liittynyt: 13:13 Torstai 26 09 2002

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:09 Maanantai 30 09 2002

Tuolla "Yleinen keskustelu"/"Auton maalaus" on jo käsitelty maalaminen. Mitä tulee jo olemassa olevan ruosteen poistoon ja ruostumisen pyäsyttämiseen niin puhuisin ennemmin hidastamisesta :oops: Eli kun ei vaihdeta tuoretta peltiä tilalle tulee ruoste aina uudelleen. Mitä paremmin vanhan ruosteen saa pois myös "kuoppien" pohjalta sitä parempi. Aloita rikkomalla maalipinta esim puukolla veistäen, sitten esim porakoneen päässä olevalla teräsharjalla pois mitä saa. Älä yritä liikaa, pelti vaan ohenee eikä se harja ylety kuoppiin. Kuopista ruosteen saa pois hiekkapuhaltamalla tai kemiallisesti. Usein harrastajalle jää vain se kemia konstiksi kun ei ole puhallusvehkeitä :roll: Fosforihappo on kova sana ruosteen poistoon, tehokkaampi kuin ns muuntoaineet. Löytyy kaupoista mm nimellä CRC Rust Remover. Vaikka aine on parasta vaikutukseltaan kun esine upotetaan kylpyyn voi sitä käyttää myös pensselöiden ahkerasti :wink: Sitten puhtaalle pinnalle ENSIN siis se sinkki, kitti vasta jo suojatun pellin päälle. Loppu tuolta maalauksesta. Kittejä on monta koska käyttötarkoitukset ovat erilaisia, lasikuitukitti on "viimeinen voitelu" jolla tukitaan reikiä, hienokitti on sitä jolla täytetään naarmuja yms pientä. Mitä jytkympi kitti sitä vaikeampi hioa tasaiseksi mutta täyttää ja pysyy parhaiten :roll: Alustamassa on sitkeää, ja jos paikataan vanhaa pohjan massausta niin on syytä laittaa ensin kotelosuojaa ja vasta sitten alustamassaa. Kotelosuoja ryömii pinnan sisään ja näin massakin tarttuu paremmin. Helmamassa on kovempaa ja päällemaalattavissa. Massoja löytyy sprayna sekä pullossa omaa paineilmaruiskua varten, merkkien väliset erot menee filosofoinniksi :? Pensselimassaa käyttävät fuskukorjaajat peittäessään huonoja paikkauksia tai reikiä :evil: mutta joihinkin paikkoihin se on hyvää muutenkin. Kaikkialle kun ei pääse ruiskulla käsiksi...
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10035
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002


Paluu Yleinen keskustelu

cron