laittomat lisävalot

Aiheet joille ei löydy muuta foorumia

ViestiKirjoittaja Ventov » 23:06 Tiistai 16 12 2008

Autokoulussa jo opettivat että katse suunnataan ajoradan oikeaan reunaan kohdattaessa ajoneuvo pimeällä 8)
Ei ole pakko tuijjottaa niitä vastaan tulevan autonvaloja 8O
Tuulilasi kannattaa vaihtaa jos outoa sirontaa vastaan tulevan valokuvioissa :lol:
Taivaspaikka hakusessa, kärsimys kasvattaa luonnetta.
Ventov
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 400
Liittynyt: 18:51 Tiistai 06 04 2004
Paikkakunta: Kuopio

ViestiKirjoittaja SS » 20:09 Keskiviikko 17 12 2008

Nykyajan uusissa autoissa on niin hyvät valot, että riittää kun käyttää puolikkaita valoja 24h
Jos ajaa korkeintaan 50km/h tai valaistulla tiellä.

Uudet erikoisvahvoilla polttimoilla varustetut umpiot oudosti säkenöivät valoa, joka ei ole edes normaalispektrin mukaista lämmintä valoa.
Ja mikäkö on mielestäsi se "normaalispektri"? Kirkkaampien polttimoiden valo (halogeenien lisäksi useimmat Xenonit) on värilämpötilaltaan lähempänä auringonvaloa, eli lähempänä luonnonvaloa. Jonkun LT:n valot nyt ovat vakiona lähinnä keltaiset ja säälittävän onnettomat, kannattaa nyt ainakin releyttää ne ja laittaa kunnon polttimot.
SS
AutoGuru
 
Viestit: 772
Liittynyt: 13:17 Tiistai 04 05 2004

ViestiKirjoittaja Peog_505F » 10:00 Torstai 25 12 2008

Ventov kirjoitti:Autokoulussa jo opettivat että katse suunnataan ajoradan oikeaan reunaan kohdattaessa ajoneuvo pimeällä 8)
Ei ole pakko tuijjottaa niitä vastaan tulevan autonvaloja 8O
Tuulilasi kannattaa vaihtaa jos outoa sirontaa vastaan tulevan valokuvioissa :lol:


Jep, eiköhän tämä asia saada poliittista tietä korjattua.

Ja mistä mahtaa johtua, että kaikkien vastaan tulevien autojen pitkät- tai puolikkaat valot eivät "omituisesti" siroa?

Ja mistä mahtanee johtuva, että sivulasista katsottuna esim. risteyksissä joidenkin automallien valot ihmeellisesti häikäisevät eritavalla kuin toisten valot? Sen verran olen tutkimuksissa edistynyt, että häikäiseviä merkkejä ovat Skodat ja VW Transporter ja tietysti jotkut uudet MB mallit.
Peog_505F
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 23:21 Maanantai 15 12 2008
Paikkakunta: Huittinen

ViestiKirjoittaja Mimmi » 10:32 Torstai 25 12 2008

"Siroaminen" johtuu heikkolaatuisesta linssistä ja/tai heijastimesta, joka heijastelee valoa mihin sattuu. Peitelasin likakin vaikuttaa "siroamiseen" ja juuri tästä syystä ajovalopesurit ovat pakolliset xenoneiden kanssa.

Edelleen: Laita ENSIN omat valosi kuntoon.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3838
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Tommis » 21:19 Torstai 25 12 2008

:lol: :lol: :lol:
Alkaa olla aika "off topic", mutta kieltämättä hauska lueskella näin joulupäivän ratoksi.

Jos palaa hieman lähemmäs alkuperäistä aihetta niin Suomen ajoneuvolainsäädännön yksi suurimmista hölmöilyistä on 1.1.1980 voimaan tullut laki, joka kieltää lähivalojen kahdentamisen ja rajaa pitkien referenssin 75:een.

Perskeles Euroopan pimeimmässä maassa tulkitaan valosäädöksiä tiukimmin :evil:. Vertailuna taas kerran Ruotsi, jossa on otettu periaatteeksi, että valoilla kuuluu nähdä, joten autoon saa käytännössä asentaa valoja miten paljon tahansa.

OIKEIN säädetyt lähivalot ja OIKEIN käytetyt kaukovalot eivät häikäise vastaantulijoita.

Jos joku nyt aikoo kertoa, että "liian hyvät" kaukovalot aiheuttavat "sokean hetken" vaihdettaessa pitkiltä lyhyille valoille niin juuri sen vuoksi myös lähivalot pitää olla kunnossa ja riittävän tehokkaat.
"Kukaan ei ole niin viisas kuin insinööri - paitsi majava, joka ui sateella veden alla"
Tommis
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 183
Liittynyt: 23:18 Keskiviikko 08 01 2003
Paikkakunta: Tuusula

ViestiKirjoittaja BA » 22:17 Torstai 25 12 2008

Peog_505F kirjoitti:Vaimoni tuossa vieressä sanoo, että likaisilla ajovaloilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että ajetaan pitkillä sadan metrin päähän, ennen kuin vaihtaa pulikkaille. :wink:

Onkohan autokouluissa opetettu nyt eri tavalla tai esimerkiksi autokoulunopettajat ovat erilaisella logiikalla varustettuja kuin ennen?


Oppikirjat ja autokoulut pitkälle viime vuosituhannelle opettavat vaihtamaan lyhyille kun valokiilat kohtaavat.
Jos ajat 505-pösöllä jonka valot ovat originaalit, ne valokiilat kohtaavat varmasti korkeintaan sen sadan metrin päässä.
Joulusaunan öljylyhtykin antaa enemmän valoa ympärilleen kuin tuollainen pösö. Sano nyt vielä että sinulla on keltaiset perusranskalais-tyyliset polttimotkin. :roll:
Oikeasti häikäiseviä valoja ovat vain huonot väärinasennetut sumuvalot, työvalot ja 100w polttimoilla ajovalot.

Se on totta että migreeniin ja epilepsiaan taipuvaisilla henkilöillä nuo xenonit ottavat silmiin erilailla. Jälkimmäistä sairastavilta pitäisi kortti ottaa pois heti, jo yleisenkin turvallisuuden vuoksi.

Itse vaihdan lyhyille kun toinenkin vaihtaa. Jos ei vaihda, niin sitten mennään pitkillä vastakkain. Eikä nekään oikein suunnattuna häikäise kun niihin ei katso suoraan.

Omissa romuissa valoteho on pyritty lain pykälien puitteissa maksimoimaan, sekä pitkillä että lyhyillä. Jo pelkästään siksi että 75% ajostani tulee pimeään aikaan. Se 25% onkin sitten kesäajoa.
BA
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 850
Liittynyt: 14:42 Lauantai 23 09 2006

ViestiKirjoittaja SS » 11:05 Perjantai 26 12 2008

Itse vaihdan lyhyille kun toinenkin vaihtaa. Jos ei vaihda, niin sitten mennään pitkillä vastakkain.
Ööö, siis jos vastaantulijan valot sojottavat ulkokaarteeseen ja omasi suoraan päin vastaantulijaa, odotat että vastaantulija vaihtaa ensin? Eiköhän sen pitäisi olla aikalailla tilanteesta kiinni, kumman kannattaa ensin vaihtaa lyhyille. Siinä sitten posotellaan pitkät päällä kun vastakkain osuu kaksi samanlaisella asenteella varustettua autoilijaa ;)
SS
AutoGuru
 
Viestit: 772
Liittynyt: 13:17 Tiistai 04 05 2004

ViestiKirjoittaja cedricfan » 20:16 Perjantai 26 12 2008

Siivottu paristakin topikista melkoinen määrä postauksia bittiavaruuteen. Muistutetaan samalla joulurauhasta, jota sovelletaan täälläkin. Ei kai isoja miehiä tarvi olla koko ajan vahtimassa, vaan otetaan nyt ihan siivosti. Jos joku ärsyttää postauksillaan niin ei heti tarvitse olla herneet nenässä, ne sopii paremmin joulupöytään. Tosin eräissä pikkujouluissa keksivät pelin, jossa piti puhaltaa herne nenästä pisimmälle. Herneet loppuivat kesken, ja jatkoivat luumuilla. Oli muuten vaikeusaste paljon korkeampi ja sotku kaamea :lol:
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10037
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja S-body » 00:46 Sunnuntai 11 01 2009

Törmäsin tässä taannoin tapaukseen jossa eräs herra etsi 160w/130w H4 polttimoita. Oli kuulemma joskus moisia jostain saanut tilattua ja kovasti kehui valotehoa.
Varmaan olisi tuossa tilanseessa järkevintä lähteä ensin optikolle ja sitten ostaa kunnon lisävalot laillisilla polttimoilla.
Ihme hahmo.
-S13 ´89 (käyttöauto)
-S12 ´84 SR20DET Projekti
S-body
Harrastaja
 
Viestit: 4
Liittynyt: 21:28 Perjantai 22 08 2008

Re: laittomat lisävalot

ViestiKirjoittaja wapina » 11:19 Tiistai 25 09 2018

Vanhaa ketjua ylös. Ostin Ref40 LED-lisävälon Avensiksen keulalle. Anjoviksen lampuissa lukee referenssit 17,5. Yhteensä tulee siis 2 x 17,5 + 40 = 75. Katsastuksessa todettiin mittalaitteella, että LED-valon refenrenssi olisi yli 240. Lamppujen tekstit eivä kiinnostaneet lainkaan, koska heidän kalibroitu laite näyttää nyt näin. Tuloksena korjauskehoitus. Mutta en aio korjata, sanon vain mahdollisessa ratsiassa, että oli laiton, mutta nyt laillinen 40 referenssin lyhty. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
wapina
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 11:02 Tiistai 25 09 2018

Re: laittomat lisävalot

ViestiKirjoittaja jari » 11:08 Perjantai 02 11 2018

En minäkään tekisi mitään, kun lisävalossa kerran referenssi lukee niin sitten se on se.
jari
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 250
Liittynyt: 15:33 Perjantai 09 05 2003
Paikkakunta: Oulu

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu