laittomat lisävalot

Aiheet joille ei löydy muuta foorumia

ViestiKirjoittaja Maintenanceman » 09:11 Sunnuntai 30 05 2004

Jos menee katsastukseen 100w polttimoilla niin inssi varmasti huomaa että valot ovat liian kirkkaat, sitten hän kyllä katsoo r-luvun sekä hyväksynnän.
Ei kannata ottaa rek.otteeseen merkintää laittomista valoista, silloin jokaisessa ratsiassa katsotaan valot todella tarkkaan.
Maintenanceman
Harrastaja
 
Viestit: 15
Liittynyt: 17:37 Torstai 08 01 2004

ViestiKirjoittaja SS » 18:57 Lauantai 12 06 2004

Itse asensin lisävalot niin ettei auton omiin valoihin syty enää pitkät.
Omissa umpioissa palaa kokoajan lyhyet ja lisäpitkät ovat auton ainoat pitkätvalot. Tällaisella kytkennällä saa ne väärällä referenssiluvulla olevat lisäpitkät menemään katsastuksesta läpi ns. "4-valo järjestelmä".


Ainoa vaan, ettei tuo ole laillista. On olemassa pykälä, jonka mukaan kaikkien auton nokalla olevien valojen tulee toimia, muttei niin, että referenssiluku ylittyisi.

Sen sijaan vaihtokytkin niiden lisäpitkien ja auton omien pitkien välillä on sallittu. Eli siis kaikki valot saa toimimaan, mutta yhtäaikaa palavien valojen referenssiluku ei ylitä 75:sta.
SS
AutoGuru
 
Viestit: 772
Liittynyt: 13:17 Tiistai 04 05 2004

valot

ViestiKirjoittaja valtra » 18:22 Maanantai 21 07 2008

mitkäs on rekkojen lisävalo laki kun joissakin on lisäpitkiä katolla 4kpl ja nokalla 4kpl?
valtra
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 20:48 Perjantai 09 11 2007
Paikkakunta: uurainen

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:19 Tiistai 22 07 2008

Sama laki, jota vaan katsotaan liikennevalvonnassa läpi sormien. Eli noille pitkille on vaihtokytkentä, jolla valitaan mikä lisäpitkäpari on käytössä ja vain yksi kerrallaan. Sitten jossain jemmassa on katkaisin jolla saadaan palamaan "liian monta" yhtäaikaa.
Pitkiä saa olla keulan täydeltä kunhan niitä ei saa toimimaan yhtäaikaa. Ainakaan kun poliisi tai katsastusmies kokeilee...

Myönnettäköön tosin että useimmat rahtarit osaavat käyttää valojaan oikein eli vastaantulijoita häiritsemättä, ja noille valoille on myös tarvetta. Silti se ei oikeuta rikkomaan määräyksiä yhtään sen enempää.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10034
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Omegator » 10:54 Tiistai 22 07 2008

Jos oikein muistelen, niin valoja tulee määräyksien mukaan olla parillinen määrä, ja sijoittelu etuakselin etupuolella (poislukien työvalot).
Eräs kaunis päivä kaikki käy...
Omegator
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 116
Liittynyt: 13:00 Sunnuntai 12 10 2003
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Tommis » 08:12 Lauantai 18 10 2008

Löysin AKE:n ohjeen:
http://www.valoasi.fi/downloads/AKE_valo-ohje.pdf

Aikaisemmin se oli ihan AKE:n omilla nettisivuilla, mutta nyt ei löytynyt muualta kuin tuolta "kaupallisilta sivuilta".
"Kukaan ei ole niin viisas kuin insinööri - paitsi majava, joka ui sateella veden alla"
Tommis
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 183
Liittynyt: 23:18 Keskiviikko 08 01 2003
Paikkakunta: Tuusula

ViestiKirjoittaja MK1 » 07:52 Maanantai 20 10 2008

Tuossa linkki samaan AKEn sivuille: http://www.ake.fi/pdf/valo-ohje.pdf
MK1
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 180
Liittynyt: 09:51 Sunnuntai 01 04 2007

ViestiKirjoittaja Eqoistig » 09:39 Keskiviikko 12 11 2008

cedricfan kirjoitti:Pitkiä saa olla keulan täydeltä kunhan niitä ei saa toimimaan yhtäaikaa. Ainakaan kun poliisi tai katsastusmies kokeilee...


Niinhän sitä tuli luultua. Kaveri laittoi pajeron keulalle 4kpl lisäpitkiä (17,5/kpl) ja poisti auton omista valoista (h4) pitkät pois käytöstä ---> katsastuksessa ilmoitus, että pitkiä saa olla ainoastaan 4kpl keulilla, h4 tapauksessa pitkien poisto ei riitä ---> umpioitten vaihto ainoastaan lyhyellä varustettuun ja lyhyen pitää palaa pitkien kanssa yhtäaikaa.

Oli vielä kaverin tuttu katsastusmies, tosin melko "fanaattinen" sellainen. Ollut kuulemma pitkään pykälissä, mutta harvemmin noudatettu.
Eqoistig
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 90
Liittynyt: 15:52 Perjantai 28 05 2004
Paikkakunta: Rovaniemi

ViestiKirjoittaja cedricfan » 10:59 Keskiviikko 12 11 2008

Mielenkiintoista, koska tuo on AKEn ohjeistuksen vastainen, kuten linkissä on. Maksimimäärä 6kpl, ja kun aina max referenssin xenon-lisäpitkät tulivat niin annettiin lupa eliminoida omien valaisimien pitkät vaikka kyse olisi yhdistetystä valaisimesta kuten H4, kunhan niitä ei saa päälle helpolla. Taisi olla ennemminkin jämähtänyt wanhoihin pykälien ohjeistuksiin?
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10034
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja SS » 19:49 Sunnuntai 16 11 2008

Niinhän sitä tuli luultua. Kaveri laittoi pajeron keulalle 4kpl lisäpitkiä (17,5/kpl) ja poisti auton omista valoista (h4) pitkät pois käytöstä ---> katsastuksessa ilmoitus, että pitkiä saa olla ainoastaan 4kpl keulilla, h4 tapauksessa pitkien poisto ei riitä ---> umpioitten vaihto ainoastaan lyhyellä varustettuun ja lyhyen pitää palaa pitkien kanssa yhtäaikaa.
Tuossa kohtaa kai vaihtokytkin alkuperäisten pitkien ja toisten lisäpitkien välillä riittäisi. 4kpl saa palaa yhtä aikaa, mutta kyllä niitä enemmän saa olla.

Ovat muuten aivan syvältä suomen valomääräykset, esimerkiksi länsinaapurissa määräykset ovat paljon vapaammat. Varmaan paljon pimeämpää siellä...
SS
AutoGuru
 
Viestit: 772
Liittynyt: 13:17 Tiistai 04 05 2004

ViestiKirjoittaja Eqoistig » 22:27 Sunnuntai 16 11 2008

Noniin, hienoa että tästä löytyi aken teksti! Itsellä päässyt ohi silmien, näyttää siltä että kaveri pääsisi näpäyttämään kyseistä katsuria :D

edit: perhana, tuohan koskee vain kuorma-autoja yms, ei henkilö/pakettiautoja
Eqoistig
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 90
Liittynyt: 15:52 Perjantai 28 05 2004
Paikkakunta: Rovaniemi

Valojen käytöstä

ViestiKirjoittaja Peog_505F » 23:46 Maanantai 15 12 2008

Minäkin olen täällä uusi kirjoittelija, mutta rohkenen ilmoittaa, että liian kirkkaat valot häikäisevät vastaantulijaa sellaisella valoshokilla, että kuski on sokeana muutaman sekunnin jona aikana se metsänkuningaskin ehtii väliin. Kaksi kertaa on tällainen tilanne sattunut, eka Caprilla Loimaan pohjoispuolella ja toinen LT28D:llä Yläneellä.

Uudet erikoisvahvoilla polttimoilla varustetut umpiot oudosti säkenöivät valoa, joka ei ole edes normaalispektrin mukaista lämmintä valoa. Nykyajan uusissa autoissa on niin hyvät valot, että riittää kun käyttää puolikkaita valoja 24h. Samalla kaahauskin vähenee ja ajetaan jopa alle nopeusrajoitusten. Polttoainetta säästyy kaiken lisäksi.
Peog_505F
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 23:21 Maanantai 15 12 2008
Paikkakunta: Huittinen

ViestiKirjoittaja Mimmi » 11:51 Tiistai 16 12 2008

Kannattaa laittaa ensin omat valot kuntoon ennen muiden valojen moittimista.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3833
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Omat valot

ViestiKirjoittaja Peog_505F » 12:02 Tiistai 16 12 2008

Tänään ostankin uuden etulyhdyn, koska rekka heitti kiven tai metalliesineen lyhtyyn. Sen jälkeen voin ajella puolivaloilla illasta aamuun ketään häikäisemättä.

Mitä tekemistä omilla valoilla on jos muut käyttävät liian kirkkaita valoja?

Kyllä siihen keinot löytyvät jos liian kirkkaiden valojen käyttö yleistyy väärinkäytökseksi.
Peog_505F
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 23:21 Maanantai 15 12 2008
Paikkakunta: Huittinen

ViestiKirjoittaja Mimmi » 16:57 Tiistai 16 12 2008

Edelleen: Laita ENSIN omat valot kuntoon ennenkuin miotit toisten valoja "liian kirkkaiksi".

Tulitikun valossa taskulampunkin valo häikäisee.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3833
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu