Motonetin akkutestaus

Aiheet joille ei löydy muuta foorumia

Motonetin akkutestaus

ViestiKirjoittaja et » 01:24 Keskiviikko 04 04 2018

Oletan että Motonetin eri pisteissä on tuollainen huippuluokan testauslaite, tai parempi...

https://www.boschdiagnostics.com/pro/si ... 989132.pdf

Lueskelin tuossa yhtä foorumia, niin Motonetin ja akkumyyntiin keskittyneen liikkeen huipputesterit oli näyttäneet akun olevan kunnossa.
Jännite kuitenkin testituloksissa alhainen, niin hetihän tuon tajuaa, että akku alkaa olla oikosulussa, eli levyt vääntyneet jossain kennossa.

Tuota ylempänä olevaa manuaalia selatessa ei osunut silmiin, että pitäisikö tuolle testerille kertoa esim. akun olevan levyakku, AGM, tms ?
Onko testitulokset olleet luotettavia, näillä huippulaitteilla, verrattuna jännitteen mittaamiseen perinteisesti?
et
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 57
Liittynyt: 11:38 Lauantai 30 12 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Motonetin akkutestaus

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 06:54 Keskiviikko 04 04 2018

Kyllä testerille pitää kertoa, minkätyyppistä akkua testataan. Muitakin parametrejä siinä kysytään.

Ja kyllä, tulokset ovat olleet luotettavia.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2440
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Motonetin akkutestaus

ViestiKirjoittaja BA » 06:59 Keskiviikko 04 04 2018

Joitakin tuhansia akkutestejä tehneenä...

Akkutyyppi asetetaan tuohon testeriin aina. Neljäs kohta kun parametrejä ennen testiä asettaa, on akun tyyppi:
4. BATTERY STANDARD
Scroll to and select STANDARD, AGM FLAT PLATE, AGM SPIRAL, or GEL where applicable.


Halvempi BAT121 ei ymmärrä kuin perinteisiä happo-akkuja, siitä optio puuttuu.

Kumpainenkin Boschin testeri kyllä havaitsee jos akusta yksi kenno ei ole mukana antamassa enää virtaa, eli sellainen vika tulee kyllä havaituksi.
Siinä tuo, ja muutkin Boschin BAT-sarjan testerit on heikkoja että niillä kuuluu testata aina vain täydessä varauksessa olevaa akkua, eli laskennallinen levossa oleva napajännite normiakussa 12,70V tai AGM:ssä 12,93V.
Jos akun käytös on normaalia täytenä, mutta esim. 12,4V tasolle lepojännitteen laskiessa CCA romahtaa, niin tuo laite ei tiedä siitä yhtään mitään. Tai jos akku testataan heti laturista/autosta irrottamisen jälkeen, akkuun jää latauksesta korkea haamujännite (ei siis lepojännite) jolloin jännite on mitattaessa korkeampi kuin todellisuudessa ja testitulos on normaalia heikompi.
Toisin päin käännettynä, kun tuolla testaa hyvin vajaassa latauksessa olevaa ja vielä juuri kuormitettua akkua, niin hyvin helposti saa 100% kunnossa olevastakin akusta tuloksen jossa akku on vaihtokunnossa. Vaikka mistä tahansa uudesta akusta.

Missään, oli testaaja sitten autosähkökorjaamo, vain akkuihin erikoistunut erikoisliike tai Motonet, ei pitäisi luottaa vain tuollaisen digitaalisen testerin tulokseen, vaan tulisi akkua myös kuormittaa jolloin mahdollinen romahdus akun virranantokyvyssä jännitteen laskiessa tulee kyllä ilmi. Kuormitusta ei kuitenkaan valitettavasti voi tehdä autossa paikallaan olevaan akkuun.
Jos akun tilasta halutaan oikeasti tarkka analyysi, niin CCA-testin lisäksi tulisi kuormittaa akkua useassa varaustilassa ja taulukoida tulokset. Vielä pidemmälle vietynä testi uusittaisiin pakastettuna. Luonnollisesti myytävänä palveluna tällainen ei missään oikein onnistu, ja aikaakin menee päiviä. Eli kustannus olisi monen akun hinnan.


Usein vastaan tulee kuitenkin akkuja jotka ovat syystä tai toisesta hyvinkin vahvasti syväpurkautuneet, ja niitä on jollain muuntaja-henkisellä "matti" -laturilla sitten ladattu. Tuollainen peltilaatikko, vaikka kyljessä lukisi Automatic, ei lataa akkua oikeastaan koskaan täyteen saakka, ainakaan akun siitä kärsimättä. Varsinkin kun aletaan keittämään täysin tyhjää akkua. Varaustila saadaan nousemaan kyllä 70-80% tasolle, mutta varaustilan noustessa akun virran vastaanottokyky heikkenee ja tuollaisen peltilaatikon lykätessä aina vaan sitä 14,5V/10A virtaa muuttuu siitä 95% lämmöksi joka samalla keittää akkua.
Tällaisen vajaan, "asiakkaan lataaman" akun sitten kun laittaa yönkin yli Ctekin tms. älylaturin perään saakin akkuun kummasti menemään vielä virtaa ja seuraavana päivänä jo älyllisiä testituloksia millä tahansa menetelmällä. Useasti keitetty akku tosin ei siitäkään elvy, mutta sen saa silti ladattua täyteen vaikka muuta väitettäisiin.
Nämä ovat usein niitä tapauksia kun akkua ladataan kerta toisensa jälkeen, eikä lepojännite silti nouse kuin max. 12,5V, ja oletetaan akun automaattisesti olevan rikki "eikä ota virtaa vastaan".


Vähintään 95% tapauksista akun kunnosta saa kuitenkin erittäin hyvän arvion pelkästään noilla Bosch BAT-sarjan ja vastaavilla testereillä.
Tallissa parhaillaan viisi Datsunia, Suzuki, Honda, Peugeot ja Citroen
BA
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 850
Liittynyt: 14:42 Lauantai 23 09 2006

Re: Motonetin akkutestaus

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 07:09 Keskiviikko 04 04 2018

Ja tähän lienee syytä lisätä, että jos akun kunnosta on epäilystä, Motonetissa akut ladataan aina CTEKillä ennen kuin niitä testataan (toki testataan ihan ensi alkuunkin, koska esim. kennovikaistahan on turha enää latailla jne.). Samaten ainakin itse käytin lisäksi myös mekaanista kuormitustesteriä. Itsekin satoja akkuja testanneena voi sanoa, että vain murto-osa tiskille "viallisena" kannetuista akuista on oikeasti viallisia.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2440
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Motonetin akkutestaus

ViestiKirjoittaja et » 02:53 Torstai 05 04 2018

Okei, tätä vähän arvelinkin.
Tainnut olla Motonetis ja akkuliikkeessä työntekijä, joka vain painanut OK, testerin kysymyksiin, tai ei ollut huomannut akun olevan AGM.
Foorumin mukaan vasta Wurthin testeri vaatinut tietoja akusta, mutta ei lue mikä testeri kyseessä, joka ilmoittanut akun olevan rikki.

Testaamallahan tuon tietää, jos ei kerro oikeita parametrejä testerille, että tuleeko kummallisia tuloksia :) .
et
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 57
Liittynyt: 11:38 Lauantai 30 12 2006
Paikkakunta: Helsinki


Paluu Yleinen keskustelu