5W30 ACEA C2 vs ACEA C3 Formula F

Aiheet joille ei löydy muuta foorumia

5W30 ACEA C2 vs ACEA C3 Formula F

ViestiKirjoittaja s151669 » 13:53 Torstai 30 11 2017

Noniin. Pihassa on neloskoppainen bensakoneinen Mondeo 07 jonka öljyvaatimus on 5W30 Ford Formula F. Ja 2009 Yaris D-4D turbodieselkoneella, jossa vaatimuksena 5W30 ACEA C2. Josta tulee mieleen jotta mikähän öljy sopisi molempiin koneisiin, mielellään tyyliin 20L kannussa ja halvalla. Nykyisillä kilometreillä vaihdetaan kumpaankin öljyt kerran vuoteen.

Ja jatkokysymyksenä: mikä ero on ACEA C2:lla ja ACEA C3:lla. Tai vastaan ensin kysymykseeni: C3:sta saa 20 euroa purkki, C2 maksaa 40 euroa purkki.

http://www.oilspecifications.org/acea.php

ACEA C2 Stable, _sakset_ capable of using Low Viscosity Oils with a minimum HTHS Viscosity of 2.9 mPa*s.
ACEA C3 Stable, _sakset _ capable of using Oils with a minimum HTHS Viscosity of 3.5 mPa*s.

HTHS on ilmeisesti High Temperature High Sear viskositeetti. Ainoa paikka missä tuota vaaditaan lienee turbon laakerointi ? Ja jos tuota lukee oikein niin vaatimus on minimi 2.9 ja 3.5 on tätä suurempi jolloin ei pitäisi olla mitään syytä etteikö se sopisi ? Äkkipäätään luulisi että suurempi visko jopa pelaisi paremmin turbon laakerissa...
s151669
Harrastaja
 
Viestit: 48
Liittynyt: 11:25 Perjantai 28 10 2005

Re: 5W30 ACEA C2 vs ACEA C3 Formula F

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 14:45 Torstai 30 11 2017

Mondeon öljyvaatimus on ACEA A5/B5, joten tuskinpa löytyy Diesel-Yariksen kanssa yhteensopivaa öljyä, jos ja kun siihen tarvitaan C2 low-SAPS öljy. Jos Yaris olisi ilman DPF:ää, siihen menisi sama öljy kuin Mondeoonkin... Öljyn valinta on nykyään hyvin tarkkaa hommaa, eikä sinne koneeseen saa kaataa ihan mitä tahansa, jos haluaa että vehkeet toimivat pidemmälläkin aikavälillä.

Jos öljyt vaihdetaan kerran vuodessa, ei liene kuitenkaan autoilun kokonaiskustannuksissa aivan kauhean merkityksellistä, maksaako se öljykannu kympin enemmän?
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: 5W30 ACEA C2 vs ACEA C3 Formula F

ViestiKirjoittaja s151669 » 15:16 Torstai 30 11 2017

Saahan parilla kympillä kopan kaljaa :) Vielä ;(

Vaan mitäs eroa sillä C2:lla ja C3:lla oikein on. Molemmat kelpaa kyllä sille DPF:lle ihan komeasti speksien mukaan.
s151669
Harrastaja
 
Viestit: 48
Liittynyt: 11:25 Perjantai 28 10 2005

Re: 5W30 ACEA C2 vs ACEA C3 Formula F

ViestiKirjoittaja cedricfan » 10:08 Maanantai 04 12 2017

C1, 2, 3 ja 4 ovat ns. Low SAPS -öljyjä, joissa rikki, fosfori ja metallipohjaiset lisäaineet on pääosin korvattu uudemman teknologian lisäaineilla. Tämän Low SAPS -ominaisuutensa vuoksi nämä öljyt eivät vaikuta haitallisesti uudenaikaisten ympäristöystävällisempien moottorien pakokaasujärjestelmien toimintaan. Ohuita C1- ja C2-energiansäästö-öljyjä tulee käyttää vain moottoreissa, joihin ne on hyväksytty.

C1: Ohuita ns polttoaineensäästö-öljyjä, jotka alittavat erittäin tiukat Low SAPS -rajat.
C2: Ohuita ns polttoaineensäästö-öljyjä, jotka alittavat tiukat Low SAPS -rajat.
C3: Low SAPS -öljyjä, jotka alittavat tiukat Low SAPS -rajat. Sama Low SAPS -taso kuin C2:ssa, mutta pienempi polttonesteen säästövaatimus.
C4: Low SAPS -öljyjä, jotka alittavat erittäin tiukat Low SAPS -rajat. Lähes sama Low SAPS -taso kuin C1:ssä, mutta polttonesteen säästövaatimus vastaa C3:a.


http://www.teboil.fi/tuotteet/voiteluai ... okitukset/
Ihan hyvä suomenkielinen sivu noille peruskäsitteille 8)
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10033
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: 5W30 ACEA C2 vs ACEA C3 Formula F

ViestiKirjoittaja s151669 » 09:34 Tiistai 05 12 2017

No noinhan minäkin sen luin. Ehkä en siis osannut kirjoittaa kysymystäni oikein. Eli eli

jos C2 on öljy jota tarvitaan kun pihistetään viimeistäkin pisaraa polttoaineen kulutuksesta (koneen keston kustannuksella ?) voiko sen korvata C3:lla jos ei välitä siitä dieselin kulutuksen toisesta desimaalista ?

Nimim. turbokoneelle on kiva antaa ruokaa kun tapahtuukin jotain.

Tuolle koneellehan kelpaisi ohjeen mukaan myös 0W20, joka alkaa olla sellaista lirua että huh huh.
s151669
Harrastaja
 
Viestit: 48
Liittynyt: 11:25 Perjantai 28 10 2005

Re: 5W30 ACEA C2 vs ACEA C3 Formula F

ViestiKirjoittaja jip59 » 23:11 Tiistai 05 12 2017

s151669 kirjoitti:0W20, joka alkaa olla sellaista lirua että huh huh.

Jotenkin tulee mieleen että nyt mennään "iänaikaisten" ajatusten myötä. Onko siis tuosta alhaisen viskositeetin käytöstä käytännön kokemusta? Mulla on!
Volvo V70 2,5TDI -00 490km ajettu ja Micra 1,0 -96 290tkm ajettu joissa olen 0W-20 öljyä ihan uteliaisuuttani pidemmänkin aikaa käyttänyt. Ongelmia en ole havainnut. Suurin havainto on että pakkaskäynnistyksissä öljynpainevalo sammuu nopeasti. Öljynkulutus ei missän tilanteessa ole ollut suurempi kuin muillakaan öljyillä.
Ei savua ilman kokeilua...
jip59
AutoGuru
 
Viestit: 1088
Liittynyt: 19:23 Maanantai 27 08 2007
Paikkakunta: Tervajoki "Pohojammaalla"

Re: 5W30 ACEA C2 vs ACEA C3 Formula F

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:01 Torstai 07 12 2017

Yleensä matalammalla viskositeetillä tavoitellaan nopeampaa kylmävoitelua ja sitä kautta moottorin sekä etenkin turbon kulumisen vähenemistä, sekä puhtaampia männänrenkaita ja männänrengasuria, ja sitä kautta pienempää ohivuotoa.
Tuo poltttoaineensäästövaatimus puolestaan ei ole ainoastaan viskositeettiasia, vaan liittyy myös moottorikonstruktioon. Niinpä siitä tulisi aina pitää kiinni.
Hyvänä esimerkkinä Ford 90-luvulta alkaen, ja tunnetut opngelmat, jos käytetään muuta kuin energiansäästö-öljyä.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10033
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: 5W30 ACEA C2 vs ACEA C3 Formula F

ViestiKirjoittaja s151669 » 19:29 Torstai 07 12 2017

Edelleenkään ei olla tunkemassa 5w50 vaseliinia koneeseen joka vaatii ohuempaa kamaa. Siltikin, xw30 on yleensä ulostullessaan lähempänä xw20-viskositeettia, (korostuen etenkin bensakoneessa ja prätkässä).

Eli homman pihvi on edelleenkin siinä, että kahdessa perusviskositeetiltaan samassa (5W30) öljyssä on jokin ero jossain oloissa: tai siis toinen on paksumpaa joissain oloissa.

Missä nämä olosuhteet käytännössä toteutuvat moottorissa ?

Onko näissä olosuhteissa paksumpi vai ohuempi öljy parempaa ?

Miksi valmistaja on kirjoittanut ohjekirjaan tässä kohdassa sen C2:n ?

Oliko ohjekirjan painamisen aikaan olemassakaan C3:a vai oliko C2 parasta mitä oli olemassa ?

On tehty öljyn valitsemisesta rakettitiedettä. Onneksi prätkään voi vielä kaataa Delvaccia.
s151669
Harrastaja
 
Viestit: 48
Liittynyt: 11:25 Perjantai 28 10 2005

Re: 5W30 ACEA C2 vs ACEA C3 Formula F

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:53 Perjantai 08 12 2017

ACEA-luokista ei voi sanoa, että joku olisi parempaa tai huonompaa kuin toinen. Ne kertovat enemmänkin öljyn ominaisuuksista ja sen käyttötarkoituksesta kuin laadusta.
Ainoa selvästi eri aikaan tullut ACEA-luokka on ihkauusi C5 joka on vasta nyt tulossa.
Ja tässä A5/B5 versus C2 tapauksessa se oleellinen ero on siis hiukkasloukulle vaarallisessa LowSAPS-pitoisuudessa. Muuten tuo C2 on polttoaineensäästövaatimukseltaan melko lähellä A5/B5-öljyä.
Siinä olet aivan oikeassa, että öljyt ovat menossa kohti moottorikohtaisia tuotteita. Itse asiassa Fordin tapauksessa tuo on toteutunut jo aikaa sitten 90-luvulla, ja viime vuosina jakautunut vielä uudestaan kahteen erilaiseen öljyyn bensa- ja diesel-moottoreille. Joskin "Ford-öljy" oli välissä sentään mahdollista tehdä sopivaksi myös joihinkin muihin autoihin, kuten vaikkapa bensa-Toyotiin.
Sen verran vielä tuosta viskositeetistä, että ensinnäkin tuo vitosen välein menevä asteikko on aivan liian harva, ja toiseksi se ei kerro riittävästi öljyn ominaisuuksista, vaan ainoastaan jotain karkeaa öljyn juoksevuudesta pakkasessa tai täyskuumana.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10033
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: 5W30 ACEA C2 vs ACEA C3 Formula F

ViestiKirjoittaja s151669 » 10:29 Perjantai 08 12 2017

Fordin tapauksessa tuo nyt sentään on jotenkin tolkullistakin. Kannu on litrahinnaltaan halvimmasta päästä ja sisältää viisi litraa.
s151669
Harrastaja
 
Viestit: 48
Liittynyt: 11:25 Perjantai 28 10 2005

Re: 5W30 ACEA C2 vs ACEA C3 Formula F

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 08:36 Maanantai 11 12 2017

Viskositeetti on viskositeetti. Pelkästään sen mukaan ei ole voinut/saanut valita öljyä enää vuosikausiin. Öljyn pitää ominaisuuksiltaan ja lisäaineistukseltaan täyttää tietyt luokitukset, muuten on pidemmällä aikavälillä ongelmia tiedossa. Tuo viskositeetti vain on vähän sama asia kuin prosessorin kellotaajuus tietokoneissa, perustaltaan sen pitää olla oikea, mutta muut asiat ovat ne ratkaisevat, jotka määrittelevät kokonaisuuden toiminnan. Mutta markkinoinnissa ja ihmisten mielikuvissa prossun hertsit ovat se juttu, samoin kuin öljyissä se viskositeetti. Öljynvalinnasta on tosiaan tehty rakettitiedettä, se on valitettavasti nykyaikaa.

Ei se Delvac muuten useimmissa prätkissäkään toimi. Tai kone voi toimia, mutta kytkin ei... :)

Yariksen tapauksessa, kun kyseessä on hiukkassuodattimellinen auto, olisin itse aika varovainen öljyn kanssa, koska en haluaisi ehdoin tahdoin rikkoa monen tonnin DPF:ää vain sen takia, että öljykannu kerran vuoteen on kympin halvempi.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: 5W30 ACEA C2 vs ACEA C3 Formula F

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:58 Maanantai 11 12 2017

Ja lisäksi Delvac ei ole mitenkään erityisen hyvin korkeita lämpötiloja kestävää. Isoissa dieseleissä ei öljynlämpötila käväise yhtä huipuissa kuin ajoviimajäähdytteisessä prätkässä kesäkuumalla kaupungissa.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10033
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: 5W30 ACEA C2 vs ACEA C3 Formula F

ViestiKirjoittaja s151669 » 11:31 Maanantai 11 12 2017

Voorttimies kirjoitti:Ei se Delvac muuten useimmissa prätkissäkään toimi. Tai kone voi toimia, mutta kytkin ei... :)


Mineraalipohjaisella Delvacilla (ainakin MX jotain, en nyt muista) on muuten yllätys yllätys märkäkytkinluokitukset, olikohan ne Allison C4 tjsp. Kelpaa siis mopoihinkin :) Synteettisistä en sitten sano mitään, mun mopo on niin vanha ettei se kestä moista hienoutta ;-)

Voorttimies kirjoitti:Yariksen tapauksessa, kun kyseessä on hiukkassuodattimellinen auto, olisin itse aika varovainen öljyn kanssa, koska en haluaisi ehdoin tahdoin rikkoa monen tonnin DPF:ää vain sen takia, että öljykannu kerran vuoteen on kympin halvempi.


Vaan kun sekä C2 että C3 on niitä low-saps öljyjä, niin molempien pitäisi olla turvallisia hiukkassuodattimelle. Edelleenkin se hths-viskositeetti on se suurin kysymys johon ei tunnu olevan vastausta.
s151669
Harrastaja
 
Viestit: 48
Liittynyt: 11:25 Perjantai 28 10 2005

Re: 5W30 ACEA C2 vs ACEA C3 Formula F

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 13:27 Maanantai 11 12 2017

s151669 kirjoitti:Mineraalipohjaisella Delvacilla (ainakin MX jotain, en nyt muista) on muuten yllätys yllätys märkäkytkinluokitukset, olikohan ne Allison C4 tjsp. Kelpaa siis mopoihinkin :) Synteettisistä en sitten sano mitään, mun mopo on niin vanha ettei se kestä moista hienoutta ;-)


Saattaa olla, itse perustin väitteeni kokemukseen. Useampikin mopoilua harrastava tuttu on kokeillut Delvacia, vaan kaikilla on alkanut kytkin luistaa. Lisäksi tuo mitä cedricfan tuossa jo mainitsi lämmönkestosta, Delvac nyt vaan ei ole oikea öljy edes vanhaan moottoripyörään. :) Toki jos se sinulla toimii, niin hyvä homma.

s151669 kirjoitti:Vaan kun sekä C2 että C3 on niitä low-saps öljyjä, niin molempien pitäisi olla turvallisia hiukkassuodattimelle.


Niin, mutta tarkoitin siis että verrattuna siihen, että sinne kaataisi vaikka sitä Fordin A5/B5-öljyä.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003


Paluu Yleinen keskustelu