rungottomat vai rungolliset pyyhkijänsulat

Aiheet joille ei löydy muuta foorumia

rungottomat vai rungolliset pyyhkijänsulat

ViestiKirjoittaja toyota-mies » 11:00 Keskiviikko 14 12 2016

Astuipa eteeni sellainen ongelma Motonetissa, jota ennen en ole miettinytkään.

Ostaako rungolliset vai rungottomat pyyhkijänsulat. Edelliset olivat - näemmä - rungolliset. Nyt Motonet tarjosi kouraan rungottomia Boschin sulkia. Tai sulkaa. Vaihdoin vain kuljettajan puoleisen koska se meni yhtenä talviaamuna rikki.

Hämmästyin, kuinka hyvin tuo rungoton Boschin sulka toimii vaikka ylösnostettaessa se on sellainen lerppu.

Eli onko tässä tapahtunut joku teknologinen hyppäys, josta en ole ollut tietoinen. Maailma siirtyy rungottomaan pyyhkijänsulkaan vai vieläkö on niin, että rungolliset ovat sitä parhaimmistoa. Tuohan rungoton Boschin sulka on kuulemma ihan uutta mallia. Niin ainakin pakkauksessa luki. Ja se pyyhkii niin nätisti ja tiiviisti.

No on maailmassa monta niin ihmeellistä asiaa... viuh viuh viuh viuh viuh viuh viuh....
toyota-mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 11:33 Tiistai 18 03 2014

Re: rungottomat vai rungolliset pyyhkijänsulat

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 13:03 Keskiviikko 14 12 2016

Uusissa autoissa ei ole (erittäin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta) ollut perinteisiä, rungollisia sulkia enää ainakaan viiteen vuoteen, joillain merkeillä rungottomat tulivat käyttöön jo viime vuosikymmenellä. Rungottomassa on useita etuja verrattuna tavalliseen: a) koska koko sulka on jousi, se seuraa lasia paremmin ja siten pyyhkii paremmin, b) Em. johtuen se on myös hiljaisempi käytössä, c) se ei jäädy talvella, koska siinä ei ole jäätyviä niveliä. Totta kai kumi voi jäätyä ja paakkuuntua, mutta koko runko ei siis voi jäätyä tönköksi, kuten helposti käy perinteisillä rungollisilla sulilla.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: rungottomat vai rungolliset pyyhkijänsulat

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:16 Torstai 15 12 2016

Jep, se rungollinen perinteinen malli alkaa jäädä enää niihin, joihin ei muuta saa, hinnan oltava halpa, lasin kaarevuus on kovin erikoinen, tai sitten halutaan wanhaa ulkonäköä.

Yhden mallin kolleega tuossa kuitenkin unohti eli hybridisulat:

Kuva

Siinä on vähennetty rungollisen haittoja (ääni, ilmanvastus ja jäätyminen) laittamalla rungollisen päälle tuo kuori, mutta samalla sulka seuraa vaikeitakin tuulilasin muotoja.
Hybridisulkia käyttää etenkin aasialaiset autotehtaat alkuperäisinä. Ja Motonetissa ne on Denso-merkkisinä, koska Denso on Toyotan alkuperäinen. Mutta on myös esim KIAssakin nuo hybridit alkuperäissulkina.
Hybrideissä on sama koukkukiinnitys kuin noitssa ns RetroFit-rungottomissa.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10034
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: rungottomat vai rungolliset pyyhkijänsulat

ViestiKirjoittaja toyota-mies » 09:32 Torstai 15 12 2016

Kiitos voorttimies ja cedricfan.

Vastauksenne olivat kattavasti informoivat. Tekniikka näköjään kehittyy ja jotenkin se samalla menee yksinkertaisempaan suuntaan - ainakin tässä pyyhkijätapauksessa. Kehitystyö on oivaltanut jättää metallirungon pois ja tulla toimeen pelkällä hyvin suunnitellulla muovilla ja kumilla.

Lopputulos on melkein kuin hyvää taidetta: Yksinkertainen voi olla kaunista ja toimivaa. Ja häikäisevän idearikasta.
toyota-mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 11:33 Tiistai 18 03 2014

Re: rungottomat vai rungolliset pyyhkijänsulat

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 09:44 Torstai 15 12 2016

En unohtanut hybridejä, en vain jaksanut kirjoittaa. :) Mutta kyllä, asia on niin kuin kollega yllä esitti. Itsekin olen kokeillut myös noita Denson hybridejä ja totesin ne erittäin hyviksi suliksi. Hinta niissä on tosin samalla tasolla rungottomien kanssa.

Pieni huomio tuohon runkoasiaan: Kyllä näissä "rungottomissakin" on sisällä metallia, mutta se on siis yhtenäinen jousiteräsliuska koko sulan mitalla, joka on sitten kuorrutettu muovilla ja kumilla.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003


Paluu Yleinen keskustelu