Miten ohittaa kanta-asiakkuuskyselyt tavaratalossa

Aiheet joille ei löydy muuta foorumia

Miten ohittaa kanta-asiakkuuskyselyt tavaratalossa

ViestiKirjoittaja Jorma- » 15:23 Torstai 05 05 2016

Käyn melko usein Motonetisa ja hommasinkin kanta-asiakaskortin melkein heti kun se aikoinaan julkistettiin. Mutta pikku hiljaa tuo Motonetin kanta-asiakassysteemi on käynyt ärsyttämään enemmän tai vähemmän. Vähän tällainen periaatteen asia, kaikki kanta-asiakasjutut ärsyttävät, mutta Motonetissa tuo on vain jotenkin omaa luokkaansa.. Käytän korttia jos sillä saa jonkun alennuksen tai edun, mutta 95% kerroista näin ei ole - haen vain haluamani osat/tavarat ja sillä selvä ja kuitit osaan säilyttää itse. :)

Asiaan, eli siis yhden kauppakäynnin aikana on joutunut pahimmillaan kolme kertaa torjumaan nuo korttipelleilyt. Sisään mennessä on joku tyrkyttämässä kanta-asiakkutta, sitten varaosatiskillä tyrkytetään ja vielä lopuksi kassalla. Ei kiva, ei.

Useimmiten käynti menee näin: sisään ja varaosatiskille, pyydän haluamani osat ja sen jälkeen seuraa suurin piirtein seuraava keskustelu:
myyjä: Oliko kanta-asiakaskorttia?
minä: Ei
myyjä: Haluaisitko liittyä kanta-asiakkaaksi? Ja myyntipuhe alkaa..
minä, yritän keskeyttää: Ei kiitos
jotkut myyjät alkavat vänkäämään vielä eduista ja ties mistä, pitävät hulluna kun ei 10% liittymisalennus kelpaa jne. Yksi muinoin veti epäasiallisesti herneet nenään. :)

Jos "Ei":n tilalla vastaa että "On, mutta jätetään väliin" tmv, niin siitä seuraa vielä pidemmät väännöt. Kassalla ei onneksi pahemmin aleta tyrkyttämään, useimmiten vain kysytään että oliko k-asiakaskorttia.
Kanta-asiakkaiden hankkimisessa on ilmeisesti henkilökunnalla käytössä joku bonussysteemi, sen verran päällekäyvää tuo on välillä.

Eli jos vaikka Motonetin edustaja voisi vastata että mikä on paras tapa ohittaa nuo kanta-asiakasjutut? Käytännössä on ihan sama että mita tuohon myyjän kyselyyn vastaa, seuraukset ovat samat.
Osat nopeasti tiskiltä kainaloon ja menoksi ja jättää myyjään puhelemaan? Vähän tylyä tuokin..
Jorma-
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 14:51 Torstai 05 05 2016

Re: Miten ohittaa kanta-asiakkuuskyselyt tavaratalossa

ViestiKirjoittaja Jumper » 06:53 Perjantai 06 05 2016

Samaa oon itsekin miettiny. Mitä hyötyä on vilauttaa kanta-asiakaskorttia jos sillä ei saa mitään etua? Joskus ja jouluna tulee pari etukuponkia kotiin, jolloin kortista on jotain hyötyä.
Jumper
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 20:57 Maanantai 11 04 2016

Re: Miten ohittaa kanta-asiakkuuskyselyt tavaratalossa

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 08:42 Perjantai 06 05 2016

Mikä sen kortin näyttämisessä muka niin vaikeaa tai vaivalloista on? Kun kerran on jo kanta-asiakas. Kanta-asiakkuutta on ohjeistettu kysymään, joten sitä kysytään. Sitä paitsi, ei sen näyttäminen ole millään tavalla "turhaa". 1) Ostokset, jotka on rekisteröity kanta-asiakastilille, jäävät takuupankkiin, eli ei tarvitse huolehtia kuiteista. 2) Jos tulee vaikka hyvityskuitteja, nekin jäävät järjestelmään eli ei tarvitse huolehtia kuittien säilytyksestä. 3) Kanta-asiakkaana tehtyjen ostosten laadun ja määrän perusteella lähetetään ajoittain kohdennettuja ostoetuja ja tarjouksia. 4) Kaikki kantis-rekisteröidyt ostotapahtumat osallistuvat automaattisesti kuukausittain lahjakorttien ja muiden palkintojen arvontaan.

Lisäksi joka kuukausi on vaihtuvat kanta-asiakastarjoukset, sekä toisinaan kanta-asiakkaat saavat ostoetukuponkeja. Liittymisetuna saa sen 10% etukupongin yhteen ostotapahtumaan. Liittyminen ei velvoita mihinkään. Suurena plussana on lisäksi vielä se, ettei tarvita lompakon täytteeksi ylimääräisiä kortteja, vaan kanta-asiakkuus yhdistetään ajokorttiin (tai vaikka kelakorttiin tai henkilökorttiin). Ja kun voittopuolisesti ihmisillä on se ajokortti lompakossa, jonka joutuu kaivamaan kassalla esiin joka tapauksessa, niin eipä sen kortin vilautus kassalle niin iso vaiva siinä kohtaa ole. ;) Palvelutiskillä sitä kysytään sen takia, että kassalla ei sitten enää tarvitse tunnistautua, eikä sitä kanta-asiakkuutta siellä sitten enää kysellä.

Eli mitähän muuta etua tai hyötyä kanta-asiakasohjelmallamme pitäisi vielä saada, jotta se olisi mielestänne käyttökelpoinen? Kertokaa toki, koska haluamme jatkuvasti kehittää kanta-asiakasohjelmaamme. Huomatkaa kuitenkin, että Motonetin kanta-asiakaskortti ei ole mikään suora alennusjärjestelmä, eikä liioin bonusjärjestelmä.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Miten ohittaa kanta-asiakkuuskyselyt tavaratalossa

ViestiKirjoittaja Kriitikko » 09:48 Perjantai 06 05 2016

Voorttimies kirjoitti:Kanta-asiakkaana tehtyjen ostosten laadun ja määrän perusteella lähetetään ajoittain kohdennettuja ostoetuja ja tarjouksia.

Siis tietoja käytetään myyntiin ja markkonointiin. Onhan kannattavampaa tutkia ostoskäyttäytymistä ja sitäkautta kiinnostuksen kohteita. Mainostus on kannattavampaa tehdä kohdennettuna kuin "yleismainoksena". Kun vielä markkinointikanava on ilmainen (sähköposti), mainonta on tehokasta. S-postimainontaa itse pidän riesana.
Voorttimies kirjoitti:Sitä paitsi, ei sen näyttäminen ole millään tavalla "turhaa".

Saahan näin kerättyä dataa markkinointia varten.
Voorttimies kirjoitti:ajokortti lompakossa, jonka joutuu kaivamaan kassalla esiin joka tapauksessa

En ole kertaakaan kassalla korttia kaivanut esiin.
Voorttimies kirjoitti:Palvelutiskillä sitä kysytään sen takia, että kassalla ei sitten enää tarvitse tunnistautua, eikä sitä kanta-asiakkuutta siellä sitten enää kysellä.

Miten tämä tapahtuu? Tiskiltä annetaan tuote tuotenumerolla ja viivakoodilla tarroitettuna. Entä jos ottaa myymälätuotteita tiskiasioinnin jälkeen? Ja kassaahan on ohjeistettu... Markkinointitapahtuma tiskillä tapahtuva kysely on. Kun kanta-asiakas kysymykseen vastaan "en ole", seuraavaksi tulee kysymys "haluatko liittyä"? Kun tähänkin vastaan "en", älykkäimmät myyjät jatkavat varsinaista kauppaa, osa jää selittämään asiakkuuden eduista.

Kukaan ei ole kertonut miksi kanta-asiakas/plussa/bonus yms järjestelmiä luodaan? Omistajilleen tuottoa tekevä yritys ei tee hyväntekeväisyyttä. Noinkin laaja järjestelmä on tarkkaan harkittu ja suunniteltu.
Kriitikko
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 114
Liittynyt: 16:58 Torstai 25 04 2013

Re: Miten ohittaa kanta-asiakkuuskyselyt tavaratalossa

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 10:59 Perjantai 06 05 2016

Kriitikko kirjoitti:Siis tietoja käytetään myyntiin ja markkonointiin. Onhan kannattavampaa tutkia ostoskäyttäytymistä ja sitäkautta kiinnostuksen kohteita. Mainostus on kannattavampaa tehdä kohdennettuna kuin "yleismainoksena". Kun vielä markkinointikanava on ilmainen (sähköposti), mainonta on tehokasta. S-postimainontaa itse pidän riesana.


Luonnollisesti. Sähköpostiosoitetta ei ole kuitenkaan pakko antaa ja sähköpostiohjelmissa voi yleensä määritellä vaikkapa tietyltä lähettäjältä tulleet postit roskapostiksi joka menee suoraan roskapostikansioon, eikä niitä tällöin tarvitse lukea.

Kriitikko kirjoitti:Saahan näin kerättyä dataa markkinointia varten.


Toki. Itse viittasin tuohon "turhuuteen" kuitenkin asiakkaan näkökulmasta, eli toin esiin asioita joiden takia kanta-asiakkaaksi tunnistautuminen kannattaa asiakkaan näkökulmasta.

Kriitikko kirjoitti:En ole kertaakaan kassalla korttia kaivanut esiin.


Se on sinun valintasi. Mutta kuten tuossa sanoin, ajokortti yleensä sijaitsee lompakossa, ja kun sen lompakon kuitenkin kassalla joutuu esiin ottamaan (jollei sitten kuulu niihin ihmisiin jotka eivät lompakkoa käytä) niin siinä yhteydessä en näe viivakoodin vilauttamisen olevan järin suuri vaiva.

Kriitikko kirjoitti:Miten tämä tapahtuu? Tiskiltä annetaan tuote tuotenumerolla ja viivakoodilla tarroitettuna. Entä jos ottaa myymälätuotteita tiskiasioinnin jälkeen? Ja kassaahan on ohjeistettu... Markkinointitapahtuma tiskillä tapahtuva kysely on. Kun kanta-asiakas kysymykseen vastaan "en ole", seuraavaksi tulee kysymys "haluatko liittyä"? Kun tähänkin vastaan "en", älykkäimmät myyjät jatkavat varsinaista kauppaa, osa jää selittämään asiakkuuden eduista.


Palvelutiskiltä annettavat tuotteet laitetaan ohjelmassa ostoskoriin ja kanta-asiakkuus liitetään tähän ostoskoriin. Tällöin kassa näkee tuotteen piipatessaan, että tunnistautuminen on jo suoritettu, eikä kysy sitä enää kassalla. Myymälätuotteet piipataan kassalla normaalisti, mutta jos palvelutiskillä on asiakkaalle jotain annettu, on asiakkaalla ohjelmassa ostoskori ja myymälätuotteet menevät tähän samaan koriin kun ne kassalla piipataan. Eli ei siinä mitään mystiikkaa ole. Lisäksi koska kanta-asiakkuuden markkinointi on ketjutasoinen määräys, pitää sitä henkilökunnan silloin myös tarjota. Ei sitä asiakkaiden kiusaamiseksi tehdä. Ja onhan siitä kanta-asiakkuudesta ihan kiistämättömiä etuja, vaikka niitä kuinka täällä vähäteltäisiin.

Kriitikko kirjoitti:Kukaan ei ole kertonut miksi kanta-asiakas/plussa/bonus yms järjestelmiä luodaan? Omistajilleen tuottoa tekevä yritys ei tee hyväntekeväisyyttä. Noinkin laaja järjestelmä on tarkkaan harkittu ja suunniteltu.


Johan itsekin aihetta tuossa jo sivusit. Sillä saadaan tietoa ostokäyttäytymisestä, jota voidaan sitten hyödyntää markkinointiin. Lisäksi kanta-asiakasjärjestelmillä sitoutetaan asiakasta asioimaan jatkossakin. Myyntiähän yrityksellä on tarkoitus saada aikaan. Kyllä, kanta-asiakasjärjestelmä on todellakin tarkkaan harkittu ja suunniteltu. Suomen mittakaavassa Motonetin kanta-asiakasjärjestelmä on kiistattomasti yksi parhaista - ja nyt siis tarkoitan asiakkaalle siitä tulevaa hyötyä.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Miten ohittaa kanta-asiakkuuskyselyt tavaratalossa

ViestiKirjoittaja Mimmi » 12:28 Perjantai 06 05 2016

En oikein jaksa ymmärtää Kriitikon sepustuksia.
" Omistajilleen tuottoa tekevä yritys ei tee hyväntekeväisyyttä."

Osakeyhtiölaki kertoo seuraavaa:
5 §
Toiminnan tarkoitus
Yhtiön toiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin.

YTJ kertoo Motonetin olevan osakeyhtiö.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3833
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Miten ohittaa kanta-asiakkuuskyselyt tavaratalossa

ViestiKirjoittaja jari » 15:45 Perjantai 06 05 2016

Voorttimies kirjoitti:Johan itsekin aihetta tuossa jo sivusit. Sillä saadaan tietoa ostokäyttäytymisestä, jota voidaan sitten hyödyntää markkinointiin. Lisäksi kanta-asiakasjärjestelmillä sitoutetaan asiakasta asioimaan jatkossakin. Myyntiähän yrityksellä on tarkoitus saada aikaan. Kyllä, kanta-asiakasjärjestelmä on todellakin tarkkaan harkittu ja suunniteltu. Suomen mittakaavassa Motonetin kanta-asiakasjärjestelmä on kiistattomasti yksi parhaista - ja nyt siis tarkoitan asiakkaalle siitä tulevaa hyötyä.


Olen itsekin kanta-asiakas, sen takia koska ostin kerran jotain isompaa ja sain summasta sen 10% pois. Muuta hyötyä siitä en ole huomannut. Jos hyödyksi ei lasketa sitä, että netisivuille jää tieto mitä olen ostanut ja millon. Tosin pidän itsekin autoon liittyvistä ostoksista aika tarkkaa lukua, joten mitään lisähyötyä se oikeastaan ei mulle tuo.
jari
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 250
Liittynyt: 15:33 Perjantai 09 05 2003
Paikkakunta: Oulu

Re: Miten ohittaa kanta-asiakkuuskyselyt tavaratalossa

ViestiKirjoittaja jip59 » 22:17 Perjantai 06 05 2016

Meikä on myös kanta-asiakas ja kun kassalle tulen niin lompakossa on ajokortti aina päällimmäisessä läpinäkyvässä taskussa jota vilautan niin sen ne lukevat ilman kyselyjä. Eipä tarvi mitään Ruuneperin runoilua/selittelyä alkaa. Siis kun kuitenkin sen lompsan esiin kassalla nostaa niin näyttää ajokortin josta lukevat koodin niin se on selvä alle sekunnin.

Mun mielestä ei tuolla "kaikille mainostajille julkistamisella" ole ollut käytännössä ollut isoakaan "mainostulvaa".
Ei savua ilman kokeilua...
jip59
AutoGuru
 
Viestit: 1088
Liittynyt: 19:23 Maanantai 27 08 2007
Paikkakunta: Tervajoki "Pohojammaalla"

Re: Miten ohittaa kanta-asiakkuuskyselyt tavaratalossa

ViestiKirjoittaja Kriitikko » 16:47 Sunnuntai 08 05 2016

Mimmi kirjoitti:En oikein jaksa ymmärtää Kriitikon sepustuksia.
" Omistajilleen tuottoa tekevä yritys ei tee hyväntekeväisyyttä."

Osakeyhtiölaki kertoo seuraavaa:
5 §
Toiminnan tarkoitus
Yhtiön toiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin.

YTJ kertoo Motonetin olevan osakeyhtiö.

Ehkei kannattaisi vastata jos viestiä ei ymmärrä.
Kriitikko
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 114
Liittynyt: 16:58 Torstai 25 04 2013

Re: Miten ohittaa kanta-asiakkuuskyselyt tavaratalossa

ViestiKirjoittaja Mimmi » 18:18 Sunnuntai 08 05 2016

Ehkei kannata kirjoitella, jollei ymmärrä osakeyhtiön ja hyväntekeväisyysjärjestön eroa.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3833
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Miten ohittaa kanta-asiakkuuskyselyt tavaratalossa

ViestiKirjoittaja Johnny Rageous » 11:34 Maanantai 09 05 2016

Alkuperäiseen viestiin vastaten, kuten tuossa aiemminkin jo mainittiin: Kannattaa näyttää se ajokortti siinä kassalla tai tiskillä jo ennen sitä kysymystä, tai sen aikana, jolloin sitä ei tarvitse erikseen edes pyytää.
Koska kuitenkin se, että mikään kanta-asiakastarjous ei osu juuri omaan tarpeeseen ei kuitenkaan tee koko järjestelmästä "turhaa" tai millään tavalla haitallista. Uskoisin kuitenkin että aloittajankin tapauksessa jos sattuu että ostaa vaikka jarruosia silloin kun niistä saa kanta-asiakaskortilla -10%, se kortti kuitenkin kaivetaan mielellään, koska alennus. Niin miksi se on niin suuri periaatekysymys että sitä ei voi näyttää muilla ostoskerroilla ihan vaan sen takia, että mahdollisissa palautus- tai reklamaatiotilanteissa ei tarvitse pitää sitä kuittia mukana tai mistä tahansa yllä luetelluista syistä?
Kuva
Johnny Rageous
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 141
Liittynyt: 11:42 Keskiviikko 24 11 2004
Paikkakunta: Turku

Re: Miten ohittaa kanta-asiakkuuskyselyt tavaratalossa

ViestiKirjoittaja Jorma- » 22:40 Torstai 12 05 2016

Voorttimies kirjoitti:Mikä sen kortin näyttämisessä muka niin vaikeaa tai vaivalloista on? Kun kerran on jo kanta-asiakas. Kanta-asiakkuutta on ohjeistettu kysymään, joten sitä kysytään.


Yrityksissä on paljon ohjeita sun muita käytäntöjä joita suunniteltaessa on menty pahasti ojan kautta metsän puolelle. Motonetin kanta-asiakkuusohjelma poikkeaa tällä hetkellä merkittävästi kaikista muista vastaavista mitä tiedän - ja erona on kanta-asiakkuuden pakkotyrkytys. Keväisen uutisen mukaan kanta-asiakkaita on jo yli miljoona. Eli lähes joka toisesta taloudesta voisi löytyä kanta-asiakas. Mutta ongelmana taitaa juurikin olla kortin käyttäminen. Ja siihenhän on syynä tietysti se että järjestelmästä ei ole tehty tarpeeksi kiinnostavaa niin että asiakkaat minä mukaan luettuna viitsisi kaivaa kortin esiin. Liitytään tuon 10% kerta-alennuksen takia ja siinä se.

Voorttimies kirjoitti:Eli mitähän muuta etua tai hyötyä kanta-asiakasohjelmallamme pitäisi vielä saada, jotta se olisi mielestänne käyttökelpoinen? ...... Huomatkaa kuitenkin, että Motonetin kanta-asiakaskortti ei ole mikään suora alennusjärjestelmä, eikä liioin bonusjärjestelmä.


Siinähän se, itselleni ei tule mieleen mitään muuta tarpeeksi kiinnostavaa täkyä kuin juuri joku kaikista ostoksista kertyvä Motonetissa käytettävä bonus tai suora alennus kassalla. Kanta-asiakkaille olevat tarjoukset ovat ok, mutta se hyödyttää vain silloin jos ostan juuri sen tuotteen. Itse ajattelen yhtä kylmästi kuin yritysmaailmassa voitoista - jos itseäni ei hyödytä tippaakaan niin en näyttele korttia siitä ilosta että kauppa saa kerättyä dataa.

Voorttimies kirjoitti:Suurena plussana on lisäksi vielä se, ettei tarvita lompakon täytteeksi ylimääräisiä kortteja, vaan kanta-asiakkuus yhdistetään ajokorttiin (tai vaikka kelakorttiin tai henkilökorttiin). Ja kun voittopuolisesti ihmisillä on se ajokortti lompakossa, jonka joutuu kaivamaan kassalla esiin joka tapauksessa, niin eipä sen kortin vilautus kassalle niin iso vaiva siinä kohtaa ole. ;) Palvelutiskillä sitä kysytään sen takia, että kassalla ei sitten enää tarvitse tunnistautua, eikä sitä kanta-asiakkuutta siellä sitten enää kysellä.


Itselläni on erillinen kortti, mutta tässäkään kohtaa en näe sen yhdistämisessä ajokorttiin suurta etua, kortti kuin kortti mikä pitää kaivaa kuitenkin esiin. Kaivat palvelutiskillä lompakon esiin kortin takia ja täytyyhän se lompakko kassallakin kaivaa jos meinaa maksaa.

Voorttimies kirjoitti:Lisäksi koska kanta-asiakkuuden markkinointi on ketjutasoinen määräys, pitää sitä henkilökunnan silloin myös tarjota. Ei sitä asiakkaiden kiusaamiseksi tehdä. Ja onhan siitä kanta-asiakkuudesta ihan kiistämättömiä etuja, vaikka niitä kuinka täällä vähäteltäisiin.


Kyllä se asiakkaiden kiusaamiselta tuntuu, ihan samalta kuin jotkut kaupustelijat kadulla tai kauppakeskuksissa. Sääliksi käy henkilökuntaa, sanomista tietysti tulee jos ei tyrkytä... Eli tiivistettynä: 1. Kanta-asiakasjärjestelmästä täytyy tehdä niin kiinnostava että ihmiset liittyvät siihen omasta tahdostaan (tietysti voi vauhdittaa liittymiskampanjoilla sun muilla). 2. Sen käytöstä pitää olla asiakkaalle jatkuvasti niin paljon etua että kortin tmv. käyttö nähdään mielekkäänä. 3. Kanta-asiakkuuden kyselystä ja tyrkyttämisestä varaosatiskillä tulisi luopua. Pitäisi riittää että kassalla kysytään kerran "Oliko kanta-asiakaskorttia?".

Bonuskorttien tutuimmissa paikoissa (S- ja K-ryhmä) homma toimii hyvin, nykyisenä maksupääteaikana korttia ei edes kysytä, asiakas tunkee sen koneeseen jos haluaa. Välillä haen kolikoilla jotain pientä (jäätelöt, maitopurkki tmv) ja sellaisten pikkuostosten takia ei maksa vaivaa höylätä bonuskorttia, eikä se ole kassalle mikään ongelma. :)
Jorma-
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 14:51 Torstai 05 05 2016

Re: Miten ohittaa kanta-asiakkuuskyselyt tavaratalossa

ViestiKirjoittaja Johnny Rageous » 09:00 Perjantai 13 05 2016

Jorma- kirjoitti:
Yrityksissä on paljon ohjeita sun muita käytäntöjä joita suunniteltaessa on menty pahasti ojan kautta metsän puolelle. Motonetin kanta-asiakkuusohjelma poikkeaa tällä hetkellä merkittävästi kaikista muista vastaavista mitä tiedän - ja erona on kanta-asiakkuuden pakkotyrkytys.


Pitänee päätellä että et ole käynyt esim. Ikeassa lähiaikoina. Sieltä jos selviää niin ettei kukaan tyrkytä familykorttia niin ihme on...

Jorma- kirjoitti:
Keväisen uutisen mukaan kanta-asiakkaita on jo yli miljoona. Eli lähes joka toisesta taloudesta voisi löytyä kanta-asiakas. Mutta ongelmana taitaa juurikin olla kortin käyttäminen. Ja siihenhän on syynä tietysti se että järjestelmästä ei ole tehty tarpeeksi kiinnostavaa niin että asiakkaat minä mukaan luettuna viitsisi kaivaa kortin esiin. Liitytään tuon 10% kerta-alennuksen takia ja siinä se.


Jotenkin uskoisin, että et pysty kovin vakaasti puhumaan kaikkien miljoonan kanta-asiakkaan puolesta. Yhden ihmisen mielipide edustaa noin 0,0001% niistä miljoonasta.

Jorma- kirjoitti:
Siinähän se, itselleni ei tule mieleen mitään muuta tarpeeksi kiinnostavaa täkyä kuin juuri joku kaikista ostoksista kertyvä Motonetissa käytettävä bonus tai suora alennus kassalla. Kanta-asiakkaille olevat tarjoukset ovat ok, mutta se hyödyttää vain silloin jos ostan juuri sen tuotteen. Itse ajattelen yhtä kylmästi kuin yritysmaailmassa voitoista - jos itseäni ei hyödytä tippaakaan niin en näyttele korttia siitä ilosta että kauppa saa kerättyä dataa.


Niin, eli suomeksi mikään ei riitä? Jo valmiiksi halvat hinnat, takuupankki, lahjakorttiarvonta jne. ei ole tarpeeksi, vaan pitäisi saada vielä alennusta tai bonusta? Mielellään molempia?
Kerrotko vielä sen asiakkuusohjelman josta Motonetin pitäisi ottaa mallia? Eli missä on siis vielä parempi systeemi?

Jorma- kirjoitti:
Itselläni on erillinen kortti, mutta tässäkään kohtaa en näe sen yhdistämisessä ajokorttiin suurta etua, kortti kuin kortti mikä pitää kaivaa kuitenkin esiin. Kaivat palvelutiskillä lompakon esiin kortin takia ja täytyyhän se lompakko kassallakin kaivaa jos meinaa maksaa.


Taas mennään mielipiteen puolelle. Itselleni ainakin se, että ei tarvitse erillistä korttia kuten monessa muussa paikassa on aivan järjettömän suuri etu. Lompakkooni mahtuu 6 korttia. Siellä ei ole tilaa edes sille Family-kortille..

Jorma- kirjoitti:Pitäisi riittää että kassalla kysytään kerran "Oliko kanta-asiakaskorttia?".


Mutta eihän sitä kysytäkään kuin kerran, jos sellainen kortti kerran on? Tietenkin jos valehtelee, ettei sitä ole, niin silloin sitä ohjeen mukaan tarjotaan ja sen eduista kerrotaan. Sama jos sitä ei väenvängällä halua näyttää niin silloin ystävällisesti muistutetaan miksi se on järkevää. Ei ole mielestäni kamalan suuri asia, mutta itse toki näytän kortin kassalla / tiskillä heti koska se on mielestäni järkevää ja hyödyllistä.

Jorma- kirjoitti:Bonuskorttien tutuimmissa paikoissa (S- ja K-ryhmä) homma toimii hyvin, nykyisenä maksupääteaikana korttia ei edes kysytä, asiakas tunkee sen koneeseen jos haluaa. Välillä haen kolikoilla jotain pientä (jäätelöt, maitopurkki tmv) ja sellaisten pikkuostosten takia ei maksa vaivaa höylätä bonuskorttia, eikä se ole kassalle mikään ongelma. :)


Uskoisin (ja jopa tiedän) kuitenkin että yo. ryhmillä on ihan vastaava ohjeistus kysyä sitä kanta-asiakkuutta kassalla kuin Motonetillakin. Se, että heidän kassatyöntekijät eivät osaa noudattaa ohjeita ei tee ohjelmasta parempaa.
Kuva
Johnny Rageous
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 141
Liittynyt: 11:42 Keskiviikko 24 11 2004
Paikkakunta: Turku

Re: Miten ohittaa kanta-asiakkuuskyselyt tavaratalossa

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:50 Perjantai 13 05 2016

Johnny Rageous kirjoitti:
Jorma- kirjoitti:Bonuskorttien tutuimmissa paikoissa (S- ja K-ryhmä) homma toimii hyvin, nykyisenä maksupääteaikana korttia ei edes kysytä, asiakas tunkee sen koneeseen jos haluaa. Välillä haen kolikoilla jotain pientä (jäätelöt, maitopurkki tmv) ja sellaisten pikkuostosten takia ei maksa vaivaa höylätä bonuskorttia, eikä se ole kassalle mikään ongelma. :)


Uskoisin (ja jopa tiedän) kuitenkin että yo. ryhmillä on ihan vastaava ohjeistus kysyä sitä kanta-asiakkuutta kassalla kuin Motonetillakin. Se, että heidän kassatyöntekijät eivät osaa noudattaa ohjeita ei tee ohjelmasta parempaa.


Juuri noin. S-korttia käytän aina, kun se on niin helppoa kiitos sen fiksun kortin, jolla riittää vienti maksupäätteen viereen. K-Plussa taasen on pankkikortin ominaisuus, ei vaadi mitään. Mutta kun erehdyn joskus lähi-Siwaan hakemaan sen maitopurkin tai sämpylät, niin kyllä jaksaa kassa joka kerta muistuttaa Pins-kortista. Ja en kanna mukana, koska minullakaan lompsaan ei mahdu kuin puolen tusinaa korttia. Ja ostokset per kk alle kympin yhteensä.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10034
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Miten ohittaa kanta-asiakkuuskyselyt tavaratalossa

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 13:29 Perjantai 13 05 2016

Itse aikoinaan taistelin vuosia tutkainta vastaan, kun tällä paikkakunnalla S-ryhmä omistaa "kaiken" ja sitä myötä myös "Escorttia" kysyttiin jatkuvasti ja joka paikassa. En halunnut jostain tarkemmin määrittelemättömästä syystä siihen aikaan liittyä mihinkään kanta-asiakkuusohjelmaan. Lopulta annoin periksi, kun katsoin että helpoimmalla asiasta selviää kun toteuttaa periaatetta "if you can't beat them, join them". Hankin sen S-kortin. En ole kyllä katunut, enkä ole huomannut mitään haittaa mistään muustakaan kanta-asiakkuudesta, joita on tuon jälkeen kertynyt lukuisia. Moni noista systeemeistä on minulle jokseenkin "turhia", mutta kyllä minä silti niitä käytän, jos sellainen minulla on. Ei se ole minulta pois.

Mutta jokaisen oma valintahan se totta kai on.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu