Uuden maalipinnan vahauksesta

Aiheet joille ei löydy muuta foorumia

Uuden maalipinnan vahauksesta

ViestiKirjoittaja toyota-mies » 11:45 Lauantai 15 11 2014

Meillä oli auto onnettomuudessa. Vasen kylki piti maalata kokonaan uusiksi puskurien vaihdon ja kyljen naarmujen korjailun jälkeen.

Auton väri on hopea. Uusi maali on kuulemma jotain uusia kaksikomponenttimaaleja lakkakerroksilla. Autokorjaamo ja -maalamo sanoi että uudet maalipinnat on kahden tunnin päästä uunista tulon jälkeen valmiita niin sanottuun tavalliseen elämään. Meillä auto joutuu olemaan ulkona koska ei ole katospaikkaa. Pelkkä parkkiruutu. Se ei kuulemma haittaa.

Autokorjaamo- ja maalaamosta sanottiin että auton vahaamisen voi tehdä melkeinpä vaikka heti maalauksen jälkeen. Yhdessä fiksaamossa, jotka tekevät kovavahauksia (kaksikerrosvahauksia) taasen sanottiin että kannattaa odotella ainakin se kaksi viikkoa. Sitten yksi paikka sanoi että kannattaa odottaa kuukausi. :?

Mikä on sitten totuus tai ainakin riittävä varoaika sille että menee uuden maalipinnan vahauttamaan kovavahauksessa? :?: Tarkoitushan on kovavahauksella suojata koko auton maalipinta (niin uusi kuin vanhakin) eikä mennä pilaamaan mitään...

Auto on Toyota Corolla 1.6 dual-vvt-i vuosimalli 2007 uudempi korimalli (E150).

Kiitoksia vastauksista.
toyota-mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 11:33 Tiistai 18 03 2014

Re: Uuden maalipinnan vahauksesta

ViestiKirjoittaja Mimmi » 12:09 Lauantai 15 11 2014

Minä uskoisin kovavahaajaa, hänhän sen työnkin tekee (toivottavasti takuulla).
Minä olen odotellut sen kuukauden-pari ennen pinnoitusta.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3833
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uuden maalipinnan vahauksesta

ViestiKirjoittaja toyota-mies » 17:53 Maanantai 04 07 2016

Haluaisin vahata autoni. Auto on siis tuo Toyota Corolla E15 vuosimalli 2007. Väri on hopea.

Voitteko kertoa vaikkapa Motonetin valikoimasta seuraavat tee-se-itse-tuotteet:

1. Millä tuotteella pesen auton?
2. Millä tuotteella vahaan auton pesun ja kuivauksen jälkeen?

Haluaisin mahdollisimman hyvän ja kestävän pinnan periaatteella kerran vuodessa vahaus.

Kiitoksia jo etukäteen.
toyota-mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 11:33 Tiistai 18 03 2014

Re: Uuden maalipinnan vahauksesta

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:14 Tiistai 05 07 2016

Ensin pitäisi tietää hieman auton maalipinnan nykykunnosta, ja hoitohistoriasta.
Eli onko maalipinta ollut vuosia hoitamatta, tai pelkillä konepesuilla, jolloin se vaatii ensin jonkiasteisen syväpuhdistuksen sekä kunnostuksen?
Esimerkiksi Tekniikan Maailman tuoreessa testissä menestyneitä tuotteita olisi:

Kuva
http://www.motonet.fi/fi/tuote/602756/A ... ish-325-ml
Puhdistava vaha, kun auton pinta kaipaa kevyttä kohennusta

Kuva
http://www.motonet.fi/fi/tuote/602605/K ... ite-350-ml
Pitkäaikainen suoja, kun pinta on kunnossa

http://www.motonet.fi/fi/tuote/6500053/ ... njapakkaus
Hyvä pari tämäkin

Kuva
http://www.motonet.fi/fi/tuote/607148/S ... distussavi
Pinttyneen ongelmalian poistoon

Kuva
http://www.motonet.fi/fi/tuote/607130/S ... mpoo-500ml
Likaisemman auton pesuun hyvä shampoo. Hyväkuntoinen vahattu pintahan ei sitten kaipaa mitään järeitä aineita, eli joku perusshampoo riittää.

Mukaan kannattaa ostaa sitten myös vahaukseen tarkoitetut mikrokuituliina ja sieni, pääsee parempaan tulokseen helpommalla kuin perinteiset trasseli ja T-paita :D

Ja kun pesun jälkeen käyttää jotain tällaista hetkessä pintaan levitettävää ainetta, pysyy se pinta hyvänä ilman suuritöisempiä operaatioita:
Kuva
http://www.motonet.fi/fi/tuote/607153/S ... iler-750ml

Tässä nyt yksi resepti, vaihtoehtojahan löytyy sitten vaikka kuinka paljon lisää. Ja etenkin jos mennään kalliimpaan ja työteliäämpään, joilla saadaan aikaan näyttelykuntoa.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10034
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Uuden maalipinnan vahauksesta

ViestiKirjoittaja toyota-mies » 14:00 Tiistai 05 07 2016

Ahaa. Etenkin tuo Korrekin kestopinnoite kuullosti aika hurjan hyvältä koska se on helppo.

Eli autolla on seuraavanlainen historia. Ostettu 2014 keväällä. Silloin se vahattiin autoliikkeen toimesta tosi kiiltäväksi. Sitten 2014 alkutalvesta auto oli kolarissa. Vasen kylki kauttaaltaan meni uudelleen maalattavaksi. Autoa on vain pesty sen jälkeen huolellisesti. Vahausta ei ole tehty. Auto näyttää ihan hyvältä ja kiiltävältä kun se on pessyt. Tietysti joitain hiusnaarmuja on jossain jotka uskon vahalla peittyvän.

Eli jos pesen auton autoshampoollla niin mitenkä tuo korrekin kestopinnoite toimii? Auton ei tarvitse olla edes kuiva pesun jäljiltä? Kuullostaa kaikelta muulta mitä olen vuosikymmenien aikana vahauksesta satunnaisena vahaajana oppinut. Eli yleensähän auto pestiin huolellisesti. Sitten sitä kuivatettiin auringon paisteessa, ja sitten vielä pyyhkeiden ja muiden rättien kanssa kuljettiin pelosta hikisenä kuivaamassa autoa tiivisteiden ja muiden rakojen kohdalta jotta auto on täysin kuiva ennen kuin vahaa aletaan levittämään. Sitten auto viedään varjoon. Sitten vahan levitys. Odottelu. Ja sitten tautista hinkkaamista jotta kiiltoa saadaan.

Eli miten tuota korrekkia käytetään? Pestään auto? Sitten levitetään vaha märälle pinnalle siis sillä suihkupullolla vain spraijaillen? Ei tarvitse säämiskää tai muuta? Ihmeellinen tuote? Onko hyvä? Ja laittakaa vielä rautalangasta ohjeet.
toyota-mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 11:33 Tiistai 18 03 2014

Re: Uuden maalipinnan vahauksesta

ViestiKirjoittaja cedricfan » 14:09 Tiistai 05 07 2016

Siitä autoliikkeen ksäittelystä on siis kuitenkin jo kaksi vuotta, joten kyllä se kannattaa ensin käydä läpi vaikka tuolla Glymin punaisella. Se ei ole mikään työläs eikä "vahva" aine, mutta nuo pinnoitteet vaatii ns neitseellisen pinnan. Tuo Korrek olisi ollut hyvä 2014 syksyllä :wink:
Ja totta, nykyaineet on helppoja, etenkin kun kerran saavutetusta kiillosta pidetään huolta välilläkin, joka on todella helppoa noilla pumppuaineilla.
Tuo Korrekin käyttö on juuuri noin helppoa, se mitä tarvitset lisää on se mikrokuituliina. Sen kuivaussäämiskänkin voi korvata esim tuolla:
Kuva
http://www.motonet.fi/fi/tuote/607173/S ... ivausliina
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10034
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Uuden maalipinnan vahauksesta

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 13:18 Keskiviikko 06 07 2016

toyota-mies kirjoitti:Eli miten tuota korrekkia käytetään? Ihmeellinen tuote? Onko hyvä? Ja laittakaa vielä rautalangasta ohjeet.


Voilá. https://www.korrek.fi/tuote/korrek-pro- ... opinnoite/ Linkistä löytyy käyttöohje.

Tuon kestoksi ilmoitetaan 4-6 kk, eli kyse ei ole mistään vuoden kestävästä tuotteesta. Mikään vaha tai pinnoite ei kestä vuotta. Yleensä ilmoitetut kestot saa normaalioloissakin puolittaa, puhumattakaan jos autolla ajetaan paljon maantietä talvella ja pestään liuottimilla. Auto pitäisi vahata VÄHINTÄÄN kaksi kertaa vuodessa (keväällä ja syksyllä), mieluiten useammin. Jos vahana käytetään jotain kestoltaan heikkoa (kuten AG:n "punaista"), vahaus TÄYTYY tehdä monta kertaa vuodessa.

Kuvailusi perusteella laskisin auton maalipinnan sellaiseksi, että se pitäisi myllyttää koneella tai vähintäänkin käsitellä jollain hiovalla vahalla, ennen kuin mitään pinnoitteita tai sealant-vahoja kannattaa edes harkita.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Uuden maalipinnan vahauksesta

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 13:20 Keskiviikko 06 07 2016

cedricfan kirjoitti: Sen kuivaussäämiskänkin voi korvata esim tuolla:
Kuva
http://www.motonet.fi/fi/tuote/607173/S ... ivausliina


On muuten "ihan pieni" ero kuivaustuloksessa ja helppoudessa jo säämiskän ja normaalin synteettisen kuivausliinan välillä, tuollaisesta mikrokuitupyyhkeestä puhumattakaan, joka pesee nuo säämiskät ja liinat ihan 6-0.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Uuden maalipinnan vahauksesta

ViestiKirjoittaja cedricfan » 13:46 Keskiviikko 06 07 2016

Mulla on koekaniina vaimo, joka haluaa autonhoidosta yybervaivatonta: jos hän kehuu, niin se on oikeasti helppoa ja hyvää, kuten tuo kuivausliina :D
Vahaus 2 kertaa vuodessa, ja joka pesulla joku "parannin" on systeemi joka hänellä on mennyt läpi 8)
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10034
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Uuden maalipinnan vahauksesta

ViestiKirjoittaja toyota-mies » 08:42 Lauantai 06 08 2016

Meillä jäi kesälomarahoja säästöön. Niinpä me päätimme, että vahautamme auton autofiksaamossa.

He lupasivat poistaa ensin näkyviä naarmuja (käsittääkseni jotain myllytystä tai hieno hiontaa: En ole expertti). Ja sitten siihen tulee jotkut kaksikerroskovavahat käsittääkseni päälle. He sanoivat, että auton maalipinnasta tulee kuin uusi. Samalla kaikki valojen muovikotelot kiillotetaan niin että heikompaa häikäisee. Hinta operaatiolle alkupesuineen tingittynä on 150 eur.

Aika vahaukseen on tämän kuukauden puolivälissä. Onko teillä kokemuksia kyseisenlaisesta auton huollosta? Sittenpähän sen näkee miten hyvä on lopputulos. Ajattelimme, että voimme kertaalleen ainakin tämän maksaa koska autoa ei ole tullut vahattua oston jälkeen kertaakaan (ostettu keväällä 2014, jolloin se meille vahattiin ennen kuin saimme sen käyttöön).

He sanoivat nyt että vahaus kestää hyvin noin vuoden päivät ainakin. Ja että voimme jatkaa sitten Korrekin TFC -vahalla.

Mitä mieltä ihmiset ovat siitä, että auton vie tällä tavalla vahattavaksi ja naarmut poistettavaksi. Onko hintansa väärti? Ja millaisia kokemuksia lopputuloksesta? Ja missä hinnat yleensä pyörivät?

Automme on metallin harmaa/hopea.
toyota-mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 11:33 Tiistai 18 03 2014

Re: Uuden maalipinnan vahauksesta

ViestiKirjoittaja Mimmi » 10:39 Lauantai 06 08 2016

Hinta on todella edullinen, toivottavasti työn laatu kelpaa.
Minulle myllytys ja pinnoitus on maksanut noin 400-500e. Pinnoitus on sitten kylläkin ihan eri kovuutta ja suojaavuutta kuin tuo kovavaha, joka sekin hakkaa 6-0 tavallisen vahan. Tuohon rahaan en saa edes ajovalojen myllytyksiä, jotka sinulle luvattiin.
Muista vahata/pinnoittaa/kelmuttaa ajovalot, koska myllytys vie niistä suojapinnoitteen ja "lasi" harmaantuu nopeasti ilman suojausta.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3833
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uuden maalipinnan vahauksesta

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 13:13 Maanantai 29 08 2016

Oma harrasteautoni "täyskäsiteltiin" alkukesällä. Homma sisälsi esipesun, vaahtopesun, pienpoiston, raudanpoiston, käsinpesun, raudanpoiston toiseen kertaan ja tarvittavat huuhtelut tietysti joka välissä, sekä maalipinnalle että vanteille. Sitten tehtiin savikäsittely ja viimeiseksi maalipinnan vahaus. Renkaat käsiteltiin omalla aineella ja kaikki muut mustat osat ja listat käsiteltiin omalla hoitoaineella. Homma otti 4 tuntia ja maksoi 130 euroa, ihan kuitilla. Lopputulos oli upea. Suorittaja BDC Detailing Somerolla, voin varauksetta suositella! Kyseinen paikka käyttää muuten aineina ns. "hifiaineita", eikä mitään markettivahoja kuten moni fiksaamo.

Käyttöautoon tehtiin myöhemmin kesällä samassa paikassa myllytys (kyseessä iso auto ja tumma väri eli iso työ), vanteiden kiillotus (kyseessä kiillotetut pinnoittamattomat alumiinivanteet, jotka olivat päässeet jo tosi pahan näköisiksi), moottoritilan pesu, renkaiden ja listojen käsittely, nahkaverhoilun puhdistus ja hoitokäsittely sekä tietysti maalipinnalle vahaus. Tämän homman hinta oli sitten tietysti jo ihan eri sataluvuilla, mutta lopputulos oli jälleen upea.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Uuden maalipinnan vahauksesta

ViestiKirjoittaja toyota-mies » 09:44 Torstai 01 09 2016

Elikkäs Toyota kävi tuossa kovavahauksessa.

Rehellisesti odotin jotain vielä säihkyvämpää lopputulosta. Auto oli kyllä puhdas ja kiilsikin. Mutta jotkut naarmut joita takaoven kohdalla oli (ohuita naarmuja, jotka olivat tulleet yhdestä ärsyttävästä ruusupensaasta, joka kasvaa valitteluista huolimatta meidän rivitalon pihatiellä (kohta menen saksimaan sen pehkon omin oikeuksin vaikka vuokralla asutaan). Noita ohuita naarmuja he eivät saaneet kaikkia pois. Hintaa koko operaatiolla oli 150 eur.

Lisäksi sellaiset ohuet kynsinaarmut oven kahvan takana ovessa ovat yhä näkyvissä. Minä luulin, että kaikista noista edellä mainituista naarmuista he pääsevät eroon kun niin vakuuttelivat. Toisin kävi.

Sitten kolmas seikka, joka ensimmäisenä pisti silmään, oli auton viimeistely vahauksen jälkeen: Oli turhankin helppo löytää maalipinnasta ja takavaloistakin kuivia vahajäämiä, joita ei oltu kiillotusliinoilla pyyhitty kunnolla pois. Se pistää silmään tällaista kiilusilmää, jos joutuu maksamaan jo 150 euroakin.

En valittanut noista mutta seuraavalla kerralla kokeilen ehkä toista firmaa. Osan huomasin vasta kotona tarkastettuani autoa. Heillä näytti olevan sinä päivänä kiire. Halli oli täynnä autoja. Mutta koska tuo hinta ei ollut kauhea, en tiennyt miten paljon heiltä voi sitten vaatiakaan. Mutta tuohon Voorttimiehen kokemukseen verrattuna täällä siis oli paljon laimeampi Ohoo Miten Ihanaa -kokemus.

Mutta nyt varmaan auton kiilloitus itsekin kuitenkin helpompaa vaikka noilla TFC -vahoilla koska pohjat kunnossa.
toyota-mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 11:33 Tiistai 18 03 2014

Re: Uuden maalipinnan vahauksesta

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 10:16 Torstai 01 09 2016

No siinä on varmasti eroa tekeekö homman iso fiksaamo "liukuhihnahommana" vai yhden miehen firma, joka suhtautuu asiaansa intohimoisesti ja tekee korkeintaan pari autoa päivässä...

Ovenkahvojen alta on muuten yleensä aika mahdotonta saada naarmuja pois, sinne kun ei kiillotuskone mahdu ja käsityönäkin se on todella vaikeaa tai ainakin erittäin aikaavievää.

Mutta pääasia on, että nyt pinnassa ainakin on suojaus ja tosiaan puhtaanapito on jatkossa helpompaa. Suosittelen pesemään auton vahashampoolla, se ylläpitää hieman vahauksen kestoa. Samaten pesun jälkeen kannattaa suihkautella hiukan jotain pikavahaa (vaikka sitä TFC:tä) kulutukselle kaikkein altteimpiin kohtiin, sekin pidentää vahauksen vaikutusta.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Uuden maalipinnan vahauksesta

ViestiKirjoittaja Mimmi » 16:43 Torstai 01 09 2016

Ja ehdottomasti SÄÄNNÖLLINEN (käsin)pesu ja pesujen väli saisi olla maximissaan luokkaa 1-2kk(vaikkei auto edes näyttäisi likaiselta), ei missään tapauksessa puolta vuotta.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3833
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa


Paluu Yleinen keskustelu