Mitä tässä tehdään MB - ajovaloille ?

Aiheet joille ei löydy muuta foorumia

Mitä tässä tehdään MB - ajovaloille ?

ViestiKirjoittaja Bomblaster » 17:02 Maanantai 06 01 2014

Mersun ajovalo umpioiden himmeneminen on aika yleinen ilmiö myös Suomessa .
Törmäsin tällaiseen videoon Youtubessa :
http://www.youtube.com/watch?v=kJgxqmz7VLE
Mitä tässä oikeasti tehdään ?
( Huomasin että itse linssin mykiö jäi himmeäksi :?
Olen kyllä kuullut ja nähnyt videoita amerikkalaisten autojen umpioiden kiillotuksista , mutta tämä ei näytä siltä .
Bomblaster
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 56
Liittynyt: 19:11 Sunnuntai 07 09 2008

Re: Mitä tässä tehdään MB - ajovaloille ?

ViestiKirjoittaja Turbiini » 17:30 Maanantai 06 01 2014

Lakkaa ruiskuttaa, se täyttää pienet naarmut ja kirkastaa hetkeksi "lasin" kuivuttuaan ei ole aivan noin hyvän näköinen ku märkänä, mutta kuitenkin parempi ku ennen ruiskutusta. Paremman saa kun jaksaa sen verran nähdä vaivaa että hio pinnan hienolla vesihiomapaperilla ja sen jälkeen kiillotus koneella ja hiomavahalla.
Turbiini
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 86
Liittynyt: 20:51 Sunnuntai 21 09 2003
Paikkakunta: Alavus

Re: Mitä tässä tehdään MB - ajovaloille ?

ViestiKirjoittaja joppeli1989 » 12:32 Torstai 09 01 2014

..Bemarilla saa ja Toyotalla pääsee..
joppeli1989
Harrastaja
 
Viestit: 25
Liittynyt: 11:14 Tiistai 03 12 2013

Re: Mitä tässä tehdään MB - ajovaloille ?

ViestiKirjoittaja Wolfie » 14:28 Torstai 09 01 2014

Noita saa pelastettua joko vesihiomalla ja kiillottamalla sen jälkeen taikka sitten vesihiomalla ja lakkaamalla. Lakkaaminen on pysyvämpi vaihtoehto mutta siveltimellä levitettynä on vaikea löytää sopivaa lakkaa joka olisi tarpeeksi ohutta että tasoittuisi itsekseen siveltimellä vedeltynä muttei liian ohutta että valuisi. Spraylla tai HVLP ruiskulla helpompi lakata mutta vaatii kuivuttuaan taas tasoitushionnan ja kiillotuksen.
Hionta ja kiillotus taas onnistuu melko vaivatta varsinkaan jos on kiilloituskone käytössä. Käsinkin on mahdollista juurikin esim tuolla linkin turtlen setillä tai sitten mielummin ihan kunnon vesipapereilla ja samalla kiillotustahnalla mikä on maalipinnalle suunniteltu. Siltikin käsin tehtynä tulos on lähinnä välttävän ja kohtalaisen välimaastossa, riippuen tietysti kuinka paljon jaksaa hinkata.

Hionnan pointtina on jokatapauksessa poistaa hapettuma pinnasta ja hioa pintaa ohuemmaksi niin että suurinosa naarmuista häviää kokonaan ja syvimmät naarmut loivenevat. Tämän jälkeen joko lakka pintaan tuomaan kirkkaus tai kunnon koneellinen kiillotus. Kiillotuksen jälkeen toki pinta on suojattava jollain UV valoa vastaan ja se onnistuu joko kunnollisella vahalla joka kestää noin 2-6kk pinnassa tai sitten (katsastusviranomaisten yleisen mielipiteen mukaan laittomalla) lamppukalvolla.
Lakka taas itsesään sisältää hyvän UV suojan ja on hyvin tehokas suoja myös mekaanista kulutusta vastaan mutta on selvästi hitain ja hankalin käyttää. Ruiskutettu lakka vaatii suoristushionnan ja kiillotuksen kun taas pensselivedelty ei välttämättä vaadi, riippuu ihan kuinka hyvin saa lakattua. Mutta jokatapauksessa lakan pitää kuivaa useasta tunnista kahteentoista tuntiin riippuen kerrospaksuudesta. Ja kuivuminen pitää tapahtua kuivassa ja lämpimässä. Myöskin valojen ympäristöä tarvitsee suojata lakatessa. Pensselillä tietysti vähemmän kuin ruiskutettuna.

Itse olen muovisia umpioita pelastanut seuraavasti
- putsaus
- märkähionta mirka abranet 500 karkeus tarvittaessa
- märkähionta mirka abranet 800 karkeus
- märkähionta mirka abralon 1000 karkeus
- märkähionta mirka abralon 2000 karkeus
- märkähionta mirka abralon 3000 karkeus
- märkähionta mirka abralon 4000 karkeus
- kiillotus koneellisesti leikkaavalla vaahtomuovilaikalla ja karkealla kiillotustahnalla esim Meguiars #101
- putsaus
- vahaus taikka lamppukalvo

Hionnan pointtina löytää se tarpeeksi pureva karkea paperi jolla saa vanhan UV pinnoitteen pois ja naarmut häipymään ollen silti mahdollisimman hellä.
Tämän jälkeen edellisen karkeuden jättämät jäljet hiotaan pykälää hienommalla paperilla aina vaan pienemmiksi aina sinne 4000 karkeuteen asti. Mitä hienommaksi asti pääsee papereilla niin sitä helpommin ne viimeiset jäljet myöskin kiillottuu pois kiillotusvaiheessa.
Hionnan voi suorittaa käsin tai mielummin epäkeskohiomakoneella niin säästyy tenniskyynerpäältä. Paineilmakäyttöinen on huomattavasti miellyttävin käyttää mutta sähköiselläkin menee. Muistaa vaan olla vähän tarkka sen veden määrän kanssa tietysti koska sähkö ja vesi ei sovi yhteen. Tietysti myös mitä enemmän käyttää vettä sitä enemmän sitä roiskuu jokapaikkaan koneen käydessä.

Näillä eväillä on pelastunut jokainen umpio joka pelastettavissa on. Niitäkin on tullut vastaan missä muovinen lasi on täynnä millin pituisia halkeamia koko lasin alueelta tai ainakin polttimon valokeilan alueelta ja niille ei auta mikään muu kuin vaihtaa lasi/umpio. Suurinosa näistäkin on kyllä saanut hionnalla ja kiillotuksella pari vuotta lisää elinikää mutta vaihtoon ne menee ennemmin tai myöhemmin.
Wolfie
Harrastaja
 
Viestit: 10
Liittynyt: 10:16 Tiistai 21 02 2012

Re: Mitä tässä tehdään MB - ajovaloille ?

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 16:47 Torstai 09 01 2014

Tiettyjen autojen/automallien umpion muovit ovat tosiaan omituisen herkkiä kellastumaan/harmaantumaan. Kiillotuksella saa niitä elvytettyä, mutta isosta osasta perusongelmaa pääsee jo eroon, kun muistaa käyttää vain UV-suojattuja polttimoita.
Auringonvalo ja mekaaninen rasitus ovat sitten erikseen tietysti, mutta oikeilla polttimoilla ainakin eliminoidaan niiden umpion muovia ikäännyttävä vaikutus.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Mitä tässä tehdään MB - ajovaloille ?

ViestiKirjoittaja joppeli1989 » 09:37 Torstai 16 01 2014

Voorttimies kirjoitti:Tiettyjen autojen/automallien umpion muovit ovat tosiaan omituisen herkkiä kellastumaan/harmaantumaan. Kiillotuksella saa niitä elvytettyä, mutta isosta osasta perusongelmaa pääsee jo eroon, kun muistaa käyttää vain UV-suojattuja polttimoita.
Auringonvalo ja mekaaninen rasitus ovat sitten erikseen tietysti, mutta oikeilla polttimoilla ainakin eliminoidaan niiden umpion muovia ikäännyttävä vaikutus.


Harvinainen vähällä valmistajan paketissa muuten lukee, että onko heidän valmistama polttimomalli UV-suojattu vai ei? Nyrkki sääntönä olen itse pitänyt, että alle 3e/kpl hinnalla UV-suojausta ei voi olla turhan halvan valmistushinnan vuoksi :D

Edit: Pitäähän niitä kirjoitusvirheitä korjailla :lol:
..Bemarilla saa ja Toyotalla pääsee..
joppeli1989
Harrastaja
 
Viestit: 25
Liittynyt: 11:14 Tiistai 03 12 2013

Re: Mitä tässä tehdään MB - ajovaloille ?

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:13 Perjantai 17 01 2014

Siinä lampun kannassa on "U"-kirjain muiden merkintöjen seassa, jos polttimossa on UV-suojaus. Siis paketin merkinnän lisäksi, joka saattaa olal melkoisen pieni tai epäselväkin. Mutta se, kuinka hyvin suojaus on toteutette lienee melko vaikeaa testata.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10033
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Mitä tässä tehdään MB - ajovaloille ?

ViestiKirjoittaja KippariKulle » 14:24 Torstai 29 06 2017

Hioa voi veden kera aina karkeuteen 10 000 asti mutta paljon vähempikin riittää kuten aiemmat vastaajat totesivat ja lakaksi suosittelen Mastonin One tuotenro 1100332, tällä omat lamput lakattu ja on riittävästi uv-suojattu ettei tarvitse joka vuosi samaa urakkaa uudestaan suorittaa
KippariKulle
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 13:44 Torstai 29 06 2017

Re: Mitä tässä tehdään MB - ajovaloille ?

ViestiKirjoittaja Santtu8 » 16:15 Keskiviikko 05 07 2017

Kiitos kaikille tiedoksi. Se oli myös hyödyllinen minulle!
Oma verkkosivusto - raha247.fi
Santtu8
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 16:11 Keskiviikko 05 07 2017


Paluu Yleinen keskustelu