Jäähdytinnesteen vaihto

Aiheet joille ei löydy muuta foorumia

Re: Jäähdytinnesteen vaihto

ViestiKirjoittaja Mimmi » 12:36 Torstai 29 12 2016

Jäähdyttimen korkin ollessa kiinni on järjestelmä paineistettu tyypillisesti 140kPa (1,4Bar) paineeseen. Tämän paineen vuoksi järjestelmä sylkee kiehuvaa vettä ilmastaessaan itseänsä (jos edes onnistuu siinä, kun ilma puristuu kokoon, mutta neste ei). Tuloksena on kiehuaa vettä ympäriinsä ja huonosti ilmattu järjestelmä vajaalla nestetasolla. Vajaa nestetasohan taasen tarvitsee täytön ja kuuman järjestelmän korkin avaaminen aiheuttaa kiehuvan nesteen roiskumista ympäriinsä.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3833
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jäähdytinnesteen vaihto

ViestiKirjoittaja tovi » 18:37 Maanantai 02 01 2017

Mimmi kirjoitti:Jäähdyttimen korkin ollessa kiinni on järjestelmä paineistettu tyypillisesti 140kPa (1,4Bar) paineeseen. Tämän paineen vuoksi järjestelmä sylkee kiehuvaa vettä ilmastaessaan itseänsä (jos edes onnistuu siinä, kun ilma puristuu kokoon, mutta neste ei). Tuloksena on kiehuaa vettä ympäriinsä ja huonosti ilmattu järjestelmä vajaalla nestetasolla. Vajaa nestetasohan taasen tarvitsee täytön ja kuuman järjestelmän korkin avaaminen aiheuttaa kiehuvan nesteen roiskumista ympäriinsä.


Eli siitä jäähdyttimen korkin lieppeiltä lähtevästä letkussa on edessä jokin venttiili? Paisuntasäiliön korkki sellaisenaan ei näytä kovinkaan ilmatiiviiltä, vaikka se auki olisikin.

Itsehän vaihdoin tovi sitten jäähdyttimeen nesteet, ensimmäistä kertaa itse. Täytön jälkeen, letkuja painellen, laitoin moottorin päälle ja sieltä avonaisesta korkista alkoi hyllymään reilusti nestettä yli. Ei sellaista jaksanut katsella - laitoin korkin kiinni ja moottori uudestaan päälle. Moottorista saattoi kuulua tämän jälkeen jokin hurahdus/kurahdus, tuumasin että siinä ne ilmat porisi pois.

Ei mennyt ihan kuin strömsössä siis, mutta lämmöt on pysynyt kohdillaan.

Vaan ei sitä nestettä pitäisi käsitykseni mukaan alkaa tursuamaan ylös, mikähän sen mahtoi aiheuttaa? Kylmä jäähdytysneste mikä vain laajentui hieman lämmetessään?
tovi
Harrastaja
 
Viestit: 19
Liittynyt: 18:11 Perjantai 23 12 2016

Re: Jäähdytinnesteen vaihto

ViestiKirjoittaja Mimmi » 21:10 Maanantai 02 01 2017

Paisuntasäiliön korkki on se painekorkki.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3833
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jäähdytinnesteen vaihto

ViestiKirjoittaja jip59 » 23:32 Tiistai 03 01 2017

Mimmi kirjoitti:Paisuntasäiliön korkki on se painekorkki.

Kaikissa autoissahan ei mene noin. On olemassa montakin merkkiä joissa jäähdyttimen päällä on painekorkki ja siitä paisuntasäiliöön on paineeton virtaus.
Ei savua ilman kokeilua...
jip59
AutoGuru
 
Viestit: 1088
Liittynyt: 19:23 Maanantai 27 08 2007
Paikkakunta: Tervajoki "Pohojammaalla"

Re: Jäähdytinnesteen vaihto

ViestiKirjoittaja Kriitikko » 22:41 Keskiviikko 04 01 2017

Mimmi kirjoitti:Paisuntasäiliön korkki on se painekorkki.

Ensin pitäisi tietää mistä autosta on kyse.
Kriitikko
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 114
Liittynyt: 16:58 Torstai 25 04 2013

Re: Jäähdytinnesteen vaihto

ViestiKirjoittaja Tekno » 20:34 Perjantai 07 04 2017

On autoja joissa on

a) paisuntasäiliö erikseen, ja siinä korkki. Ei minkäänlaista korkkia jäähdyttimessä.
b) syylärissä korkki. Ei erikseen muuta paisuntasäiliötä.
c) korkki jäähdyttimessä ja korkki erillisessä paisuntasäiliössä.

Joka tapauksessa, joku korkki pitää yleensä olla auki jotta ilma pääsee jostain ulos, ja monesti vielä ilmausruuveja avattava lisäksi.

Itse teen jäähdytysnesteen täytön alipaineen avulla, imen letkut lyttyyn ja päästän tilalle paisarin/syylärin korkin kautta pelkkää jäähdytinneste-vesi -seosta, joten ilmaa ei jää minnekään. Kaikkein helpointa ja nopeinta näin. :wink:

http://www.motonet.fi/fi/tuote/804081/B ... yhjiolaite

Tuon näköisellä laitteella.
Tenho Ruohoranta
Tekno
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 58
Liittynyt: 15:08 Keskiviikko 22 10 2008

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

cron