DRL led -päiväajovalojen kytkentä?

Aiheet joille ei löydy muuta foorumia

Re: DRL led -päiväajovalojen kytkentä?

ViestiKirjoittaja Enhancer » 21:06 Torstai 12 09 2013

Tämä asia on minun puolestani kunnossa. Motonetin henkilökunnalle 10 pistettä ja papukaijamerkki asian hoitamisesta, sama koskee myös maahantuontia.

Tuotetiedotkin näkyvät päivittyneen ongelman osalta ajan tasalle, ja ymmärtääkseni lopullinen korjauskin on ainakin suunnitteluasteella tuotteen valmistajalla.
Enhancer
Harrastaja

ViestiKirjoittaja hrv » 08:51 Perjantai 20 12 2013

Enhancer kirjoitti:Tervehdys. Kysymys koskee allaolevan linkin drl-sarjaa, tai lähinnä sen laittomuutta. Sarjahan pitäisi olla hyväksytty päivävalokäyttöön, sekä parkkivaloiksi ja näin periaatteessa onkin.

Auton parkkeja kun ei saa kahdentaa, on auton omat parkit otettava pois käytöstä. Kun tämän sarjan oranssin johtoon tulee 12v heräte, himmenee sarja parkkivaloiksi. Auton ollessa käynnissä tämä toimii ok. Auton ollessa sammuksissa pitää lain mukaan autossa olla toimivat parkkivalot, ja tämä sarja sammuu muutaman sekunnin päästä kun käännän sammuksissa olevasta autosta parkit päälle. Juuri näin kävi katsastuksessa, ja sain korjauskehotuksen toimimattomista etuparkeista.

Laitoin sitten auton omat parkit takaisin, ja jätin oranssin johdon kytkemättä, sekä releytin sarjan punaisen virransyöttöjohdon niin, että nyt ledit sammuvat kun parkit tai ajovalot ovat päällä.

http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=48-1344

Miten sarjan punainen virransyöttöjohdin releytetään?
hrv
Harrastaja

ViestiKirjoittaja cedricfan » 10:41 Perjantai 20 12 2013

Tuohon löytyy ohjeet kaikista Motoneteista, kysäisepä infosta tai varaosatiskiltä jollei huomiovalohyllyssä ole.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta

ViestiKirjoittaja hrv » 12:17 Perjantai 20 12 2013

Lähimpään motonet liikkeeseen on matkaa 160km
hrv
Harrastaja

ViestiKirjoittaja cedricfan » 14:18 Perjantai 20 12 2013

Sait juuri sähköpostina ohjeet, on vaan valitettavan iso tiedosto kun mukana on kuvaakin.
* Admin *

cedricfan
Motonet Henkilökunta

ViestiKirjoittaja hrv » 15:24 Perjantai 20 12 2013

Kiitos pikaisesta vastauksesta.Kyllä se nyt alkaa selviämään.
hrv
Harrastaja

ViestiKirjoittaja pasitls » 11:41 Torstai 23 02 2017

Nostetaas esille taas tää ikivanha keskustelu.

Olen ostanut myös 48-1344 päiväajovalot parkkitoiminnolla. Katsastuksessa tuli sanomista kun parkkivalot ei saa olla tuplattuna, ja parkit pitäis myös mennä päälle auton ollessa sammuksissa.
Mitäs tuo "miinuskatkottu" termi tarkoittaa? Itsellä japanilainen auto.
Mutta itse asiaan: saako nuo ledit kytkettyä niin, että ne syttyisi päälle himmeänä(parkkeina) myös auton ollessa sammuksissa?
Olen jo kokeillut kahta erilaista kytkelmää.

Alkuperäinen kytkelmä
Kuva

Alla olevassa kuvassa olen haaroittanut virtajohdon parkkivalolle ja virtalukolle (ecu on siis virtalukko ja sidelight=seisontavalo) ja olen myös yhdistänyt off herätevirran (oranssi johto)
Täten parkit PITÄISI mennä päälle myös auton ollessa sammuksissa kun parkeilta tulee virta.
Kuva
Näin ei kuitenkaan tapahdu, sillä parkkivaloja pitää väläyttää 3 kertaa kunnes ledit syttyvät himmeinä. Olen huomannut että kun päiväajovalot olivat akussa kiinni ennen, niin ledit syttyvät tarpeeksi suuresta jännite vaihtelusta esim 0V -> 12V niin valot syttyvät, mutta sammuvat kuitenkin 5 sek päästä. esim akkua ladattaessa ledit olivat aina 5 sek päällä ja 5 sek pois päältä ja jatkui kokoajan. Noh takaisin päiväajovaloihin. Epäilen että kun parkit vääntää päälle niin ohjausboksi ei huomaa tarpeeksi suurta jänniteheittoa, mutta kun kolme kertaa näpäyttää parkkeja niin ledit syttyvät himmeinä. Tuotteen kuvauksessa myös sanotaan että ohjausboksi ei osaa jättää parkkeja päälle kun auto sammutetaan, mulla ne kuitenkin jää päälle kun auto on käynnissä parkit päällä ja auton sammuttaa.
Kuva
Olen myös kokeillut tuoda akulta virtaa suoraan päiväajovaloille mutta ei tuottanut tulosta, toimii identtisesti aikaisemman kytkennän kanssa.

Että mitäs tässä nyt vielä keksisi?
Seuraavaksi varmaan heivaan tuon oman ohjausboksin mäkeen ja ostan jostain PWM ohjausmoduulin ja releytän nuo että saa himmennettyä valot.
Se miksi nämä parkit olisi minulle tärkeät niin kohta olisi tarkoitus tehdä ajovaloihin retrofit ja kun parkkivalo on lyhyiden heijastuspinnassa niin se jääpi piiloon että ei siitä enää hyötyä ole. Niin tarvisi jonkun toisen laillisen ratkaisun parkkivalolle. Kun nuo perus ledinauhat ei tunnu kelpaavan kun pitää olla se A-hyväksyntä.
pasitls
Harrastaja

ViestiKirjoittaja cedricfan » 12:43 Torstai 23 02 2017

Miinuskatkotulla tarkoitetaan sellaista ajovalojen kytkentää, jossa valokytkin maattakin, eli polttimossa on "jatkuva virta".

Ja ongelmasi on yleinen, onneksi iso osa katsureista kuitenkin ymmärtää sen, ja katsoo läpi sormien sitä, että myös huomiovaloissa palaa parkit. Mutta se ei ratkaise sitä, että haluaa "humareiden" parkit toimimaan ainoina, ja oikein. Siihen joudut valitettavasti rakentamaan itse tuon kytkennän.
* Admin *

cedricfan
Motonet Henkilökunta

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu