DRL led -päiväajovalojen kytkentä?

Aiheet joille ei löydy muuta foorumia

DRL led -päiväajovalojen kytkentä?

ViestiKirjoittaja Miqwe » 19:10 Maanantai 02 11 2009

Heps!

Ostin ko. pyöreät tuikut, nyt kaivattais asennusvinkkejä Nissan sunnyyn, jossa on ajovaloautomatiikka. Ajovalot siis syttyvät startatessa.

Olisiko ohjetta, mikä Rovaniemen motonetit hyllyssä oli kiinni, saatavilla myös tänne nettiin?

Muistaakseni kytkentää piti muuttaa siten, että virta otettiin virtalukolta, eikä akulta (niinkuin ohjeessa mainittiin)

Oranssi johto h4 kannan lyhyeen?

Maajohto runkoon..

Huomiovalot saisivat syttyä mieluiten käynnistäessä, eikä vasta silloin kun kytken parkit päälle..? :roll:
Miqwe
Harrastaja
 
Viestit: 4
Liittynyt: 18:31 Maanantai 02 11 2009

Re: DRL led -päiväajovalojen kytkentä?

ViestiKirjoittaja Mimmi » 20:01 Maanantai 02 11 2009

Suoraan ei onnistu, vaan jopudut poistamaan ajovaloautomatiikan ensin.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3833
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: DRL led -päiväajovalojen kytkentä?

ViestiKirjoittaja Miqwe » 20:52 Maanantai 02 11 2009

Nyt kun mietin, kokeilisin juuri silleen, että valot palaisivat aina parkkien kanssa, ja sammuisivat kun valot ovat automaattiasennossa tai viiksestä kytkettyinä.

Toisinsanoen, valot joutuisin itse aina sytyttämään laittamalla viiksen parkkivaloasentoon, kaipa tällainen kytkentä on kuitenkin laillinen? Pääsis helpoimmalla..
Miqwe
Harrastaja
 
Viestit: 4
Liittynyt: 18:31 Maanantai 02 11 2009

Re: DRL led -päiväajovalojen kytkentä?

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:19 Tiistai 03 11 2009

LED-huomiovalot ovat vähän virtaa kuluttavia, ja säästävät näin energiaa. Niiden näkyvyys on kuitenkin oikein asennettuna hyvä, ja automaattisina ne ehkäisevät ajamasta ilman ajovaloja. Lisäksi ne säästävät ajovalopolttimoita, joka on etu jos polttimon vaihto on vaikeaa tai käytetään kalliita erikoispolttimoita. Hyväksytyn huomiovalon lasissa on ympyröity e-merkintä sekä kirjaimet ”RL” tarkoittamassa huomiovalokäyttöä. Huomaa, että ”2A” merkinnällinen valaisin ei ole huomiovaloksi hyväksytty!

ENNEN ASENNUSTA valitse valojen sijainti autosi keulalla. Katso kaaviokuva pakkauksen takapuolella, sekä alinna oleva virallinen tekstiohje. Valitse myös sopiva asennuspaikka ohjainlaitteelle, huomioiden johtojen pituus. Vaikka ohjainlaite on vesitiivis, on silti syytä valita suojainen paikka. Lue myös koko kytkentäohje ennen asennusta varmistaaksesi sopivuuden autoosi!
Huomaa, että CAN-väyläohjatun auton sähköjärjestelmä saattaa aiheuttaa kytkentäongelmia, ja mahdollinen palaneiden polttimoiden sensori saattaa hämääntyä ohjainlaitteesta. Ohjainlaitteen vaatima virta on kuitenkin erittäin pieni, joten kyseinen riski on vähäinen. Alla käsitellään yleisimmät asennustavat, jollet löydä omaa autoasi vastaavaa ohjetta suosittelemme kääntymään autosähköammattilaisen puoleen asennuksessa! Sarja on tarkoitettu 12 voltin miinusmaadoitettuihin autoihin.
ÄLÄ KÄYTÄ PAKKAUKSEN KYTKENTÄOHJETTA LUKEMATTA ENSIN TÄTÄ OHJETTA!

PUNAINEN ”BATTERY +” johto kytketään virtalukon kautta tulevaan ns sytytysvirtaan, eli siinä kuuluu olla virta vain auton käydessä. Huomiovalojen vaatima noin yhden ampeerin käyttövirta saadaan tätä kautta, ja johto on varustettu 3A sulakkeella. Johto voidaan kytkeä myös suoraan akkuun, jolloin ohjainlaite haistelee latausvirrasta moottorin käyntiä. Kytkentä virtalukon kautta on kuitenkin varmempi, joidenkin autojen latausvirta on liian puhtaaksi suodatettua tunnistusta varten!

MUSTA ”BATTERY –” johto kytketään maihin, joko korin maadoituspisteeseen tai akun miinusnapaan.

ORANSSI ”LAMP +” johto on herätevirtajohto, joka sammuttaa huomiovalot. Huomiovalojenhan kuuluu sammua, kun ajovalot kytketään päälle. Uusien määräysten mukaan huomiovalojen kanssa ei tarvitse palaa muita valoja (takavaloja tai parkkeja) kuten ennen. Mikäli haluat kytkeä huomiovalot perinteiseen tapaan parkkien kanssa toimiviksi, et voi käyttää sarjan ohjainlaitetta, vaan tarvitset releen/releitä ja/tai diodin.
Autoissa ilman ajovaloautomatiikkaa helpoin ja varmin kytkentä on kytkeä oranssi johto etuseisontavalon plussaan (”parkkilamppu”). Näin huomiovalot sammuvat kun parkit laitetaan päälle, eivätkä ole päällä sumuvalojenkaan kanssa, eikä edes japanilainen miinuskatkottu ajovalokytkentä aiheuta ongelmia. Mikäli autosi ajovalot (”lyhyet”) palavat samanaikaisesti kaukovalojen (”pitkät”) kanssa, eikä autossasi ole etusumuvaloja voit kytkeä oranssin johdon myös ajovalojohtoon, jolloin huomiovalot palavat myös parkkien kanssa. Näissä autoissa on yleensä H1- tai H7- tai vastaavat yksilankaiset ajovalopolttimot.
Autot ajovaloautomatiikalla ovat huomiovaloasennuksen suhteen vaikeampia. Seisontavaloja ei voida käyttää ohjaukseen, koska nekin ovat automaattisesti päällä auton käydessä. Niinpä oranssin johdon ohjaus on otettava ajovaloilta, ja huomiovalot ovat tuolloin päällä kun valokytkin on seisontavaloasennossa. Tarkista kuitenkin ensin, että seisontavaloasennossa auton käydessä vain parkit ovat päällä ja ajovalot eivät pala. Jos autossasi on H1- tai H7- tai vastaavat yksilankaiset ajovalopolttimot eikä etusumuvaloja, onnistuu kytkentä ilman että huomiovalojen kanssa palaisi haittaavia muita valoja. Etusumuvalojen tai H4-polttimoiden kanssa emme suosittele asennusta ilman lisäosia jos autossa on ajovaloautomatiikka. Samoin ajovaloautomatiikallinen japanilainen auto, jossa on ns miinuskatkottu ajovalojen vaihto (lyhyet/pitkät) vaatii erikoiskytkennän!

KAKSINAPAISET PIKALIITTIMELLISET JOHDOT (punainen+musta) kytketään itse valaisimiin. Ennen käyttöä tarkista vielä kerran kytkentä. Huomaa, että huomiovalot syttyvät muutaman sekunnin viiveellä, eli kokeillessasi toimintaa odota hetki!
Mikäli huomiovalot sammuvat noin 10 sekunnin kuluttua auton käynnistämisestä, ei ohjain osaa tunnistaa latausvirtaa. Kokeile vaihtaa punainen plus-johto akulta sytytysvirtaan, ja jos sekään ei auta, on ainoa vaihtoehto käyttää seuraavan sivun perinteistä relekytkentää!


E-säännössä 48 valojen asennuksesta ja kytkennöistä määritellään seuraavaa:

6.19 Huomiovalaisin (1)
6.19.1 Asennus
Valinnainen moottoriajoneuvojen osalta. Kielletty perävaunujen osalta.
6.19.2 Lukumäärä
Kaksi.
6.19.3 Järjestely
Ei erityisiä vaatimuksia.
6.19.4 Sijainti
6.19.4.1 Leveyssuunnassa: se vertailuakselin suuntaisen näkyvän pinnan piste, joka on kauimpana ajoneuvon pituussuuntaisesta keskitasosta, saa sijaita enintään 400 mm:n etäisyydellä ajoneuvon uloimmaisimmasta ulkoreunasta.
Näkyvien pintojen sisäreunojen välinen etäisyys vertailuakselien suuntaisesti on oltava vähintään 600 mm.
Tätä etäisyyttä voidaan pienentää 400 mm:iin, jos ajoneuvon kokonaisleveys on pienempi
kuin 1 300 mm. 6.19.4.2 Korkeussuunnassa: maanpinnan yläpuolella vähintään 250 mm, mutta enintään 1 500 mm.
6.19.4.3 Pituussuunnassa: ajoneuvon edessä. Tämä vaatimus katsotaan täytetyksi, jos lähetetty valo ei häiritse kuljettajaa suoraan tai epäsuorasti taustapeilien ja ajoneuvon muiden heijastavien pintojen kautta.
6.19.5 Geometrinen näkyvyys
Vaakatasossa: ulospäin 20° ja sisäänpäin 20°.
Pystytasossa: ylöspäin 10° ja alaspäin 10°.
6.19.6 Suuntaaminen
Eteenpäin.
6.19.7 Sähköliitännät
Jos huomiovalaisin on asennettu, sen pitää käynnistyä automaattisesti, kun moottorin käynnistys-ja/tai pysäytyslaite on sellaisessa asennossa, joka mahdollistaa moottorin toiminnan.
Huomiovalaisinten automaattinen käynnistys pitää voida ottaa käyttöön tai poistaa käytöstä
käyttämättä työkaluja. Huomiovalaisimien on kytkeydyttävä pois päältä automaattisesti, kun
ajovalaisimet kytketään päälle, paitsi kun ajovalaisimia käytetään antamaan lyhyin välein välkkyvää varoitusvalomerkkiä.
6.19.8 Merkkivalaisin
Suljetun piirin merkkivalaisin on valinnainen.
6.19.9 Muut vaatimukset
Ei ole.

Suomessa sallitaan kansallisesti huomiovalaisimien samanaikainen toiminta takavalojen kanssa ja hyväksytään yleinen toimintamalli jolloin takavalot eivät ole samanaikaisesti kytketty. Valaisimen hyväksynnästä ilmenee miksi valaisimiksi se on hyväksytty.

Tuossa se on, ilman kuvia. Yksi mahdollisuus on ottaa pois ajovaloautomatiikka. Pitäisi kuulemma onnistua ihan katkaisemalla ajovaloautomatiikalta lähtevät piuhat? Minulla ei ole kaaviota tuosta automatiikasta joten en osaa neuvoa siitä enempää..
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10033
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: DRL led -päiväajovalojen kytkentä?

ViestiKirjoittaja Mimmi » 10:20 Tiistai 03 11 2009

Miqwe kirjoitti:Nyt kun mietin, kokeilisin juuri silleen, että valot palaisivat aina parkkien kanssa, ja sammuisivat kun valot ovat automaattiasennossa tai viiksestä kytkettyinä.

Toisinsanoen, valot joutuisin itse aina sytyttämään laittamalla viiksen parkkivaloasentoon, kaipa tällainen kytkentä on kuitenkin laillinen? Pääsis helpoimmalla..

Ei ole sallittua.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3833
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: DRL led -päiväajovalojen kytkentä?

ViestiKirjoittaja Miqwe » 13:37 Tiistai 03 11 2009

Kiitos todella paljon ohjeista! :)

H4 kannassa tulee ongelmaksi se, että joudun ottamaan katkaisuvirran niin lyhyiltä kuin pitkiltäkin. Tämän ongelman ratkaisen käyttämällä diodia tai kahta sulkevaa relettä. Ajovaloautomatiikan aion poistaa käytöstä poistamalla releet tai katkaisemalla automaattisen virransyötön polttimoille..
Miqwe
Harrastaja
 
Viestit: 4
Liittynyt: 18:31 Maanantai 02 11 2009

Re: DRL led -päiväajovalojen kytkentä?

ViestiKirjoittaja Miqwe » 02:18 Sunnuntai 13 12 2009

Jahas, valot kytketty.. Hyvin näkyy/tulee nähdyksi.

Mutta, ne ovat silminnähden eriväriset. Toinen on 6000K ja toinen hieman yli, häiritsevästi erinvärinen kuitenkin. Menneeköhän tämmönen homma takuun kautta?
Miqwe
Harrastaja
 
Viestit: 4
Liittynyt: 18:31 Maanantai 02 11 2009

Re: DRL led -päiväajovalojen kytkentä?

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:57 Maanantai 14 12 2009

Käy ensin näyttämässä liikkeessä valot paikallaan, niin takuumiehen on helpompi hahmottaa ero värissä.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10033
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: DRL led -päiväajovalojen kytkentä?

ViestiKirjoittaja Duunari » 11:40 Maanantai 03 05 2010

Mimmi kirjoitti:
Miqwe kirjoitti:Nyt kun mietin, kokeilisin juuri silleen, että valot palaisivat aina parkkien kanssa, ja sammuisivat kun valot ovat automaattiasennossa tai viiksestä kytkettyinä.

Toisinsanoen, valot joutuisin itse aina sytyttämään laittamalla viiksen parkkivaloasentoon, kaipa tällainen kytkentä on kuitenkin laillinen? Pääsis helpoimmalla..

Ei ole sallittua.


Autossani on sellaiset pakkoajovalot että olipa valoviiksi missä asennossa tahansa, valot saammuu kun virrat katkaisee avaimesta.
Enkö minä voi kytkeä nuo toimimaan juuri parkkien kanssa ja jättää vivun parkkiasentoon. Kääntää valoille sitten pimeällä.
Valot voi jättää myös viiksestä kokonaan pois jos haluaa ja tämähän on vaadittukin DRL pykälissä "Huomiovalaisinten automaattinen käynnistys pitää voida ottaa käyttöön tai poistaa käytöstä käyttämättä työkaluja."
Duunari
Harrastaja
 
Viestit: 13
Liittynyt: 15:14 Perjantai 09 08 2002

Re: DRL led -päiväajovalojen kytkentä?

ViestiKirjoittaja cedricfan » 11:55 Maanantai 03 05 2010

Tuo miksi Mimmi sanoo ettei ole sallittua on automatiikan puute. Parkkiasennossa parkkien pitää palaa myös ilman virtaa, ja ilman että huomiovalot palaa. Siksi parkkiasentoa ei voi jättää päälle automaattiseksi normaaliasennoksi.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10033
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: DRL led -päiväajovalojen kytkentä?

ViestiKirjoittaja Mimmi » 13:32 Maanantai 03 05 2010

Duunari kirjoitti:Autossani on sellaiset pakkoajovalot että olipa valoviiksi missä asennossa tahansa, valot saammuu kun virrat katkaisee avaimesta.
Enkö minä voi kytkeä nuo toimimaan juuri parkkien kanssa ja jättää vivun parkkiasentoon. Kääntää valoille sitten pimeällä.
Valot voi jättää myös viiksestä kokonaan pois jos haluaa ja tämähän on vaadittukin DRL pykälissä "Huomiovalaisinten automaattinen käynnistys pitää voida ottaa käyttöön tai poistaa käytöstä käyttämättä työkaluja."

Poista ajovaloautomatiikka ja laita sitten päivävalot automatiikalla (esim. Motonet myy). Päivävalojen kanssa ei tarvitse parkkien palaa.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3833
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: DRL led -päiväajovalojen kytkentä?

ViestiKirjoittaja Duunari » 20:28 Maanantai 03 05 2010

Kuten jo sanoin minulla ei ole mitään automatiikkaa, päälläolevat valot vaan sammuu kun avaimen kääntää off asentoon.
VIIKSEN parkkiasennossa parkit EI JÄÄ päälle. Subaruissa on erillinen pysäköntivalokytkin rattipylvään päällä.

Kävin kiusaamassa katsastus inssiä asian tiimoilta.
Päiväajovaloilla EI SAA olla nykyään kytkintä vaan niiden täytyy syttyä AINA kun moottori käynnistyy kun AJO TAI SUMUvalot eivät ole päällä.

Ehdotti laturilta pakko-ohjausta valoille.
Voin kuitenkin tehdä myös niin että otan sähköt virtalukon kakkosasennosta, moottori ei voi käydä ilma että vain on asennossa 2.
Siitä avautuvan releen kautta DRL valoille ja niin ajovalot tai sumarit pitää pudottaa releellä DRL:t pois.
Duunari
Harrastaja
 
Viestit: 13
Liittynyt: 15:14 Perjantai 09 08 2002

Re: DRL led -päiväajovalojen kytkentä?

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:33 Tiistai 04 05 2010

OK, enpä tiennyt että Subarussa on noin erikoinen mutta tässä auttava parkkikytkentä.
Hieman korjausta inssin sanomaan, tai olisiko selkeytystä. Huomiovaloilla saa olla kytkin, ja itse asiassa pitääkin olla helppo tapa ottaa pois päältä, ja yhtenä keinona sulakerasia joka on käsillepäästävästi esillä moottoritilassa. Mutta kytkeytymisen pitää olla automaattinen, eli ei tarvitse vääntää pois nappulasta kun auton sammuttaa tai päälle kun starttaa. Hieman hankala kokonaisuus...
Ja sumuvalojen olemassaolo vaikeuttaa pakkaa aina, koska silloin tarvitaan kaksi "OFF"-signaalia huomiovalo-ohjaukseen.
Tuo huomiovalojen mukana tuleva boksihan on sitten juurikin latausohjattu.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10033
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Takavalottomat autot

ViestiKirjoittaja RB » 12:16 Tiistai 04 05 2010

Eikö Suomessa tarvitse enää auton takana palaa päiväsaikaan valot, kun (suurin) osa noista led-huomiovaloilla ajelevista on takapää kokonaan pimeänä?
RB
Harrastaja
 
Viestit: 37
Liittynyt: 07:43 Perjantai 09 09 2005

Re: DRL led -päiväajovalojen kytkentä?

ViestiKirjoittaja cedricfan » 13:39 Tiistai 04 05 2010

Ei tarvitse (uusi EU-kytkentä) mutta saa (vanha kansallinen kytkentä).
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10033
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu