volvo 340dl

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

volvo 340dl

ViestiKirjoittaja zerofyte » 16:16 Perjantai 20 10 2006

onko kellä kokemusta volvo 340dl 1.4l vm.89? meillä on ollut pari viikkoa, niin kokemukset ovat vähäisiä autosta. autolla on ajettu vasta 130tuhatta kilometriä, autossa oli mukana merkkiliikkeen ohjekirja, jonka mukaan auto on käytetty säännöllisesti huollossa, ruostetta ei ole missään, moottori käy nätisti eikä kuluta öljyä, ainoa ongelma oli nykiminen tietyillä kierroksilla jonka sain pois säätämällä seosruuvia reilut puolikierrosta isommalle, jonka joutuu kiertämään varmaan takaisin seuraavaan katsastukseen. haluaisin tietää autosta seuraavaa, onko jakopää ketjulla vai hihnalla, tyyppiviat, kulutus, ym. olisin tiedoista kiitollinen.
zerofyte
Harrastaja
 
Viestit: 44
Liittynyt: 16:05 Perjantai 20 10 2006

ViestiKirjoittaja cedricfan » 04:54 Maanantai 23 10 2006

Jakoketju, koska luettelossa ei ole hihnaa. Moottori on sitten peräisin Renaultilta.
Suurin vika on tehottomuus ja suuri käytännön kulutus: jos autolla haluaa ajaa hiemankin reippaammin joudutaan käyttämään koko voima.
Ranskalaisjuuret näkyy sitten joissain varaosissa, eli joutuu lunttaamaan kenen tavaraa ko yksilössä on.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10021
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Puppetmaster » 03:20 Keskiviikko 24 01 2007

cedricfan kirjoitti:Jakoketju, koska luettelossa ei ole hihnaa. Moottori on sitten peräisin Renaultilta.
Suurin vika on tehottomuus ja suuri käytännön kulutus: jos autolla haluaa ajaa hiemankin reippaammin joudutaan käyttämään koko voima.
Ranskalaisjuuret näkyy sitten joissain varaosissa, eli joutuu lunttaamaan kenen tavaraa ko yksilössä on.


Ketjulla juu. On muuten työntötankokone tuo 1,4.

Itselläni on talviautona -88 360 GL. Eli sama peli, mutta Volvon kaksilitraisella.

Kyllähän siitä ajossa huomaa, että ei ihan moderneinta tekniikkaa ole, mutta toisaalta se tuo omanlaisensa fiiliksen ajeluun. Mallin tuotantohan alkoi jo -76, ja alustaratkaisut periytyvät osin vielä edeltäjämallista Volvo/DAF 66. Vähän piristystä verrattuna uudempiin, mauttomiin, värittömiin ja hajuttomiin autohin. :) Jotenkin oudolla tavalla tykkään tuosta. Talviautoksi ihan mainio. Takaveto ja helppo hallittava.

Autohan on hollantilaista suunnittelua, ja pienemmät moottorit Renaultilta. 360 -mallissa Volvon oma kone. Dieselistä en nyt olekaan varma, että minkä pajan tekele on. Jos Volvo ei olisi ostanut DAF:in henkilöautotuotantoa hieman ennen mallin lanseeraamista, kulkisivat nämä nimellä DAF 77.
Puppetmaster
Harrastaja
 
Viestit: 13
Liittynyt: 21:47 Tiistai 03 08 2004
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:54 Keskiviikko 24 01 2007

Myös diesel on Rellulta, ja jatkui 400-sarjassa sekä S40-sarjassa Relluna. Tosin 400-sarja on Suomessa vain bensakoneisena. Uusi S50 onkin sitten hoppavoorttia: ainoat "omat" moottorit on vitoset.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10021
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 22:02 Keskiviikko 24 01 2007

Puppetmaster kirjoitti:Kyllähän siitä ajossa huomaa, että ei ihan moderneinta tekniikkaa ole, mutta toisaalta se tuo omanlaisensa fiiliksen ajeluun. Mallin tuotantohan alkoi jo -76, ja alustaratkaisut periytyvät osin vielä edeltäjämallista Volvo/DAF 66. Vähän piristystä verrattuna uudempiin, mauttomiin, värittömiin ja hajuttomiin autohin. :) Jotenkin oudolla tavalla tykkään tuosta. Talviautoksi ihan mainio. Takaveto ja helppo hallittava.


Jos autossa on DeDion-rakenne taka-akselistossa, niin eihän siitä voi olla pitämättä. :)
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2440
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:29 Torstai 25 01 2007

Voorttimies kirjoitti:Jos autossa on DeDion-rakenne taka-akselistossa, niin eihän siitä voi olla pitämättä. :)

Princessäkin on muuten DeDion, oli siinä ihmettelemistä viime kesänä nuorella katsastusinssillä :lol:
Samoin kardaanikässäri ja roikkuva alapallonivel aiheutti päänvaivaa kun annoin ohjeet ettei jarrutesteriä kässärille ja alapallossa saa olla välys :?
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10021
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Luu » 23:36 Perjantai 26 01 2007

Yhtenä tyyppivikana on kardaani, jonka kumivulkanointi yleensä pettää jossain vaiheessa, jopa entisestä diesel moposta (54 rellu heppaa) petti tuo. Ei hajota mitään muuta, mutta matkanteko loppuu. Kardaani on kylläkin helppo ja nopea vaihtaa uuteen käytettyyn.
Luu
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 61
Liittynyt: 14:29 Lauantai 04 03 2006
Paikkakunta: Lahti

ViestiKirjoittaja BA » 20:50 Lauantai 27 01 2007

Kardaanin (ja kumien) kanssa alkaa olla se ongelma, että kun ei tarviketta saa uutta, eikä enää alkuperäistäkään, niin käytettyjen hinnat on noussu purkaamoillakin huikeiksi. Satuin viikolla datsunin osia purkaamolta penkoessani kysymään mitä ehjä kardaani kaikkineen maksais, toisessa sanottiin 120€, toisessa 150€. Aika paljon käytetystä osasta joka voi mennä taas koska tahansa. Ja ovat kuulemma melko kysyttyä tavaraa purkaamoilla.
Silti muutaman 340-volvon koeajettuani, on melko mukava pirssi ajella. Jonkin aikaa on sellanen haussa ollu, jos sopiva vaan löytyy.
Tallissa parhaillaan viisi Datsunia, Suzuki, Honda, Peugeot ja Citroen
BA
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 850
Liittynyt: 14:42 Lauantai 23 09 2006

ViestiKirjoittaja Luu » 20:28 Sunnuntai 28 01 2007

Jos haluat olla erossa tuosta kumi/alumiini kardaanista niin osta 360 (2-litrainen volvon kone). Siinä kardaani on jo teräskankea ja suojaputkessa eikä siinä ole tuota samaa ongelmaa kun340:sen suhteen.
Luu
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 61
Liittynyt: 14:29 Lauantai 04 03 2006
Paikkakunta: Lahti


Paluu Volvo

cron