Volvo 240 2.0 käyntihäiriö/ongelma

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Volvo 240 2.0 käyntihäiriö/ongelma

ViestiKirjoittaja Foppa » 20:02 Tiistai 08 08 2006

juu siis että olis tällänen vanha nuhapumppu ku ei tykkää liikkua mihinkään. lähtee käymään VAIN ilman ryyppyä ja käy suunnilleen tyhjäkäyntiä kaasu pohjassa. ei ota ollenkaan kierroksia, sammuu jos kaasusta hellää. :? Olen säätänyt katkojan kärjet, putsannut tulpat, ja etsiskellyt imuvuotoa imusarjasta mutta ei löytyny vikaa. niin juu ja sitten latauksen merkkivalo ei sammu ollenkaan auton käynnistyttyä. voikohan laturissa oleva vika tehdä näin? ei mitään mut jos ei vikaa löydy niin paaliks koko vehje 8O
Foppa
Harrastaja
 
Viestit: 13
Liittynyt: 17:49 Maanantai 22 05 2006
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Jante » 11:59 Keskiviikko 09 08 2006

Minkä ikäinen auto? Jos siinä on Zenith-/Strömberg-/Pierburg-muuttuvakurkkuinen kaasutin, olet varmaan tarkistanut, onko alipaineluistin vaimentimessa tarpeeksi ATF-öljyä sekä katsonut kaasuttimen kalvon sekä jousen kunnon?
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja Foppa » 19:42 Keskiviikko 09 08 2006

nooh. taitaapi olla 87- vuosimallia. niin siinä kaasuttimessa ne ongelmat ehkä piileekin tutkailin sitä niin se oli niin epämääräisen näköinen muihin tuntemiini kaasuttimiin nähden, brittiläinen muistaakseni. avasin sen kaasuttimen kannen ja sieltä altahan löytyy se jousi ja neulaventtiili sekä jonkinmoinen iso musta kalvo ja ne näyttivät olevan kunnossa. vähän hakusessa on sen kaasuttimen tekniikka :!: ja entäs se latauksen merkkivalo? voiko latauksessa olevan häiriön takia käydä niin että auto ei ota kierroksia? kiva vaan kun huippunopeus on nyt jotain 15km/h luokkaa :lol:
Foppa
Harrastaja
 
Viestit: 13
Liittynyt: 17:49 Maanantai 22 05 2006
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Jante » 21:16 Keskiviikko 09 08 2006

Mittaa nyt aivan ensimmäisenä latausjännite vaikkapa yleismittarilla akun navoista. Sen tulisi olla joutokäynnillä 13,8-14,5 V.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja JJK77 » 22:57 Keskiviikko 09 08 2006

Tuosta kaasuttimen kalvosta vielä sen verran, että se kannattaa uusia riittävän usein, vaikkei olisi puhki. Venyneenä lisää bensalaskua ihan julmetusti, kun kalvo taas ei maksa paljon mitään ja sen vaihtaa hetkessä.
JJK77
Harrastaja
 
Viestit: 10
Liittynyt: 22:39 Keskiviikko 12 07 2006
Paikkakunta: Mouhijärvi

ViestiKirjoittaja Foppa » 15:14 Maanantai 14 08 2006

kerros piruuttas että mitä se armoton kalvo siellä edes on miehiään? mitä se tekee kun on niin luonnottoman näköinenkin 8O niin juu ja mitä sellanen suurinpiirtein maksaa?
Foppa
Harrastaja
 
Viestit: 13
Liittynyt: 17:49 Maanantai 22 05 2006
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Mimmi » 20:40 Maanantai 14 08 2006

Kalvo muuttaa kaasarin kurkkua (tästä siis nimitys muuttuvakurkkuinen) ja sen venyminen aiheuttaa käyntihäiriöitä. Männän vaimennusöljy estää kalvon värähtelyn.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3829
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Jante » 09:53 Tiistai 15 08 2006

Kalvon eri puolilla vaikuttavat eri suuruiset paineet, sillä voimalla säädellään kevytmetallisen alipaineluistin asentoa = kaasuttimen kurkun halkaisijaa. Alipaineluistin/-männän vaimentimessa olevan öljyn tarkoitus on estää luistin liiallinen nouseminen äkillisissä suuren kuormituksen tilanteissa (kun kaasuläppä on täysin avoinna, alipaine on suurimmillaan). Jos alipaineluisti nousee liikaa, siihen kiinnitetty polttoaineneula päästää liikaa polttoainetta ja on olemassa vaara, että moottori tukehtuu. Alipaineluistin kierrejousen tehtävänä on palauttaa alipaineluisti ala-asentoonsa kaasua hellitettäessä.

Kalvo maksaa Motonetissa 1,68 euroa.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja Jule » 14:07 Sunnuntai 12 11 2006

Ei ole mitenkään harvinaista että jossain vahassa lintassa laturin valo ei sammu esim alle 2000rpm, eli vasta sen jälkeen alkaa lataamaaan myös pienemmillä kierroksilla.

Oletko tarkistanut sytkäennakon? Mulla meni jakoremmin vaihdon jälkeen noin kun apuakseli meni hampaan pieleen ja sytkäennakko meni johonkin nollan paikkeille.

Toinen mikä voi aiheuttaa vian on hajonnut neulaventtiili, joka pistää kaasarin tulvimaan ja työntää soppaa koneeseen aivan tolkuttomasti.
Jule
Harrastaja
 
Viestit: 7
Liittynyt: 13:59 Sunnuntai 12 11 2006
Paikkakunta: Sipoo


Paluu Volvo