Volvo 740 D6 Kylmäkäynnistykseen konsteja?

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Volvo 740 D6 Kylmäkäynnistykseen konsteja?

ViestiKirjoittaja juksiiv » 17:27 Tiistai 21 01 2003

Koneena volkkarin kutonen, ajettu 260.000.
Ongelmana on ettei auto lähde muuta kun pienellä tönäsyllä
käymään kylmästä. Hehkut on ok ja muutenkin kone ok, ei kuluttele
öljyä ja kulkee pirteesti ja pyörittää hyvin. Sahata saa vaikka maailman
tappiin mutta käymään ei lähde jos pakkasta vähänkin. En usko itse ilma
ongelmaan koska auto lähtee heti käymään mäkistartilla. Lohkolämmittimellä ei vaikutusta käynnistymiseen eikä edes pilotilla.
Lämpimällä ilmalla lähtee ihan ok, ja samoin koko päivän kunhan aamun
eka käynnistys hoituu. Olisko kokemuksia tai neuvoja?
juksiiv
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 08:49 Tiistai 21 01 2003

ViestiKirjoittaja Mimmi » 18:18 Tiistai 21 01 2003

Kuullostaa näin kaukokatseella tirkisteltynä siltä, että olisi tuon polttoainepuolen takaiskuventtiilissä vuotoa(tai vesihelmi, joka jäätyy). Sen verran, että aamulla polttoaineen paine ei riittäisi ja kun "tönäistään" moottori "imee" paljon enemmän (ja jaksaa käynnistyä), kuin startilla pyörittäen.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3837
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Teroz » 19:07 Torstai 06 02 2003

Joo mulla on samanlainen auto ja samanlainen ongelma... :(
Teroz
Harrastaja
 
Viestit: 10
Liittynyt: 20:58 Keskiviikko 05 02 2003

ViestiKirjoittaja a.aalto » 08:39 Keskiviikko 05 03 2003

Käytä kylmällä koneella tuplahehkutusta, eli siis kaksi hehkukertaa peräjälkeen! Omassa ex 240 D6:ssa tämä konsti tepsi pomminvarmasti joka kerta!
a.aalto
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 215
Liittynyt: 09:20 Keskiviikko 16 10 2002

ViestiKirjoittaja a.aalto » 08:41 Keskiviikko 05 03 2003

Ja siis kun toimintaoireet oli muutoinkin samankaltaiset kuin sulla, ts. vain aamun 1. startti tuotti tuskaa, mutta kun oli kerran lämmennyt pelasi kivasti helatiden, samoin mäkistartilla lähti helposti sankan savun saattelemana :!:
a.aalto
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 215
Liittynyt: 09:20 Keskiviikko 16 10 2002

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:18 Keskiviikko 05 03 2003

Jos tuplahehkulla lähtee kuin palmun alta ovat hehkut tiensä päässä ja syytä vaihtaa. Huonot hehkut saattavat aiheuttaa mm kannen halkeamisen koska kaikki pytyt eivät ole tasaisesti lämmenneitä :evil: Uudet Boschin Duratermit ovat huomattavasti nopeampia ja kestävämpiä kuin viiden vuoden takaiset tulpat 8)
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10037
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Jante » 13:17 Keskiviikko 05 03 2003

Duratermit ovat hinnaltaan edulliset ja hyvä ratkaisu! :wink:
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja ahtih » 19:31 Lauantai 08 03 2003

Ehdottaisin tarkastamaan suuttimien päältä ja muualtakin paluuputkien kunto ja liitokset, sillä polttoainejärjestelmässä ei ole takaiskua, eli jos paluupuolelle pääsee ilmaa niin se pääsee myös imupuolelle.
Toinen tarkastettava kohde on pumpun päällä oleva kaasuvipu, itselläni vuoti sieltä juuresta ilmaa pumpun sisälle kun moottori oli sammuksissa muutaman tunnin (VW LT - sama kone). Sitähän ei saanut käyntiin ennen kuin painoin kompuralla ilmaa tankiin ja kaveri avasi ilmausruuvia - joka aamu.
Kasuvivun tiivisteen vaihto kävi dieselkorjaamossa muutamassa minuutissa joten sen kanssa ei kannata paljoa taistella.
ahtih
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 19:17 Lauantai 08 03 2003

ViestiKirjoittaja Jante » 19:58 Maanantai 10 03 2003

Joko pelittää :?:
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja Roadrunner » 10:02 Sunnuntai 29 06 2003

Ilmavuodot pumpussa ovat muutenkin yleisiä tuossa koneessa. Itselläni oli asennettu tarvike takaiskuventtiili polttoaineletkuun ennen suodatinta. Kyseistä venttiiliä saa esim motonetista, on semmoinen n. 3 cm halkaisijaltaan ja ainakin mulla oli punaiseksi eloksoitua alumiinia (selkeästi tuning-osa :D !). Mulla oli tankista karkeasuodatin rikki, ja aina kun käyntiinlähtö tuli tosi vaikeaksi, löytyi tämän suodattimen palasia takaiskuventtiilin sisältä, ne estivät siis sen toiminnan. Tästä voisi päätellä, että venttiilin lisääminen auttaa. Kai parempi on tietenkin laittaa se pummppu kuntoon, mutta se voi olla kallistakin riippuen vian sijainnista.
Jo yksi pimeä hehkutulppa ehkäisee tehokkaasti moottorin käynnistymisen. Yleensä se pimeä tulppa on se ruiskupumpun alla oleva, sitä kun ei aina kaikki jaksa sattuneesta syystä vaihtaa.
Se vahakapseli, joka säätää ruiskutusennakkoa moottorin lämpötilan mukaan (lähinnä kylmäkäynnistyksissä) on myös usein rikki tai väärin säädetty.

Yksi mahdollinen syy on myös huono starttimoottori. Mulla oli joskus
-81 300D mersu, ja siinä oli samaa ongelmaa. Startilla sai pyörittää konetta vaikka kuinka kauan - tuloksetta. Pienellä tönäisyllä/vetämisellä pannu hörähti heti juttelemaan. Vaikka starttaaminen ei kuulostanut mitenkään epänormaalilta, startti pyöri kuitenkin kuluneiden helojen takia sen verran hitaasti, ettei ehkä vähän kulunut kone jaksanut käynnistyä. Startin kunnostamisen jälkeen auto lähti aina laakista käyntiin. Dieselhän vaatii ihan erilailla pyörimisnopeutta käynnistyäkseen kuin bensakone.
Roadrunner
AutoGuru
 
Viestit: 531
Liittynyt: 12:21 Keskiviikko 23 04 2003
Paikkakunta: Akaa

ViestiKirjoittaja Jante » 10:19 Maanantai 30 06 2003

Tuo starttimoottori voi olla ihan oiva pointti!
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja T.A. » 10:02 Tiistai 01 07 2003

Eräs Polo 1,3-diesel kuljettaja etsi vikaa pitkään, ennenkuin homma selvisi. Virtalukon pohja oli syypää, sammutussolenoidi kiinni moottori lähtee pirun huonosti käymään...
T.A.
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 236
Liittynyt: 21:24 Keskiviikko 10 04 2002
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja jelmo » 16:16 Tiistai 01 07 2003

kerros mitä silloin starttauksen aikana tulee putkenpäästä ulos harmaata vaiko ei mitään savua saat sahata sitä vaikka moskovan torille mutta se ei lähde jos iskuvoima on liian pieni joten ilma ei puristuksen yhteydessä lämpiä tarpeeksi jolloin syttymis edellytykset täyttyy joten katso se startti ja kaapelit ja kerro mitänkälaisia kiekuroita sieltä putkesta pihalle tulee

hehkuta rahaa järkevästi
jelmo
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 57
Liittynyt: 08:16 Perjantai 25 04 2003

ViestiKirjoittaja Taavetti » 08:07 Torstai 21 10 2004

mikäli Akku, Hehkut ja Startti on OK! Vaatii Diesel- puoli tarkistuksen tai säädön. Ruiskutuspumpun ajoituksen tulee olla Tasan kohdallaan jopa merkkihuollossa ovat korjanneet ajoitustakohdalleen pumpunhihnan vaihdon jälkeen useasti. Pumpulle tuleva "kaasuvipu" eli pystysuuntaisella akselilla on stefalla yleisesti ilmavuoto - kylmänä käyntiinlähtö vaatii runsasta pyörittämistä nopeutta ja pitkään. Suosittelen dieselkorjaamoa. Mikäli auto ei ole ollut sulla kauaa voi kansipahvi olla viallinen.
Taavetti
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 06:49 Torstai 21 10 2004
Paikkakunta: Muhos


Paluu Volvo