2.3 940

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

2.3 940

ViestiKirjoittaja hiskilä » 19:02 Tiistai 13 06 2006

Volvo 940 nykii kiihdytettäessä?? Ainaki kylmänä onko kokemuksia vm 96 ja 2.3 99kw :? 8)
ktk
hiskilä
Harrastaja
 
Viestit: 9
Liittynyt: 21:43 Maanantai 12 06 2006
Paikkakunta: keski-suomi

ViestiKirjoittaja Jante » 08:29 Keskiviikko 14 06 2006

Jos nykimistä ilmenee vain kylmänä, minä voisin arvailla, että moottorinohjausjärjestelmä ei saa oikeaa tietoa moottorin lämpötilasta, mm. sytytysennakkokartasto muuttuu hieman moottorin ollessa kylmempi. Lämpömittarille on eri anturi kuin moottorinohjaimelle. Saattavat sijaita aika lailla lähekkäin. Anturin ei pitäisi maksaa mahdottomasti (?).
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja lekaseppä » 18:31 Maanantai 19 06 2006

On myös helppo tarkistaa auton alta tuleeko tankin takaa ja/tai takaa oikealta / jostain muualta tumma valumavana (yleensä pitkin tankin pintaa ), joka usein näyttää kuitenkin kuivalta koska bensa on haihtuvaa. Siellä on silloin tankkiliittymästä pääpumpulle menevässä putkistossa vuoto. Putkistossa on teräsputkea joka ruostuu puhki. Tankkiliittymän teräsputkenpätkät ( lähdöt ) samoin. Ja vielä niiden kumiputkenpätkien kiristinklemmaritkin ruostuvat ja liitos lakkaa pitämästä. Tämä aiheuttaa tietyssä vaiheessa nykimistä etenkin kylmänä.

Mahdollisen korjauksen tekee hieman työlääksi se että tankki on lähes pakko ottaa pois ja esim loppuunruostunut tankkiliittymä "varaosa kaikilla mausteilla" tekee jotain 300 eur. Jos on putkimiehen vikaa voi tehdä uutta.

Janten mainitsema anturi käsittää itseasiassa kaksi anturia, kummallekin kompuutterille omansa.

Jos nykimisen lisäksi esiintyy käynnistyksessä "pitkää vieteriä", voi syynä olla myös YKK-anturi / likaantunut vauhtipyörän reikäkehä.
lekaseppä
AutoGuru
 
Viestit: 1143
Liittynyt: 15:20 Tiistai 18 11 2003

ViestiKirjoittaja jaippi » 16:34 Torstai 20 07 2006

Kyseessä lienee matalapaine turbo (B230FK).
Onkos bensansuodatinta vaihdeltu...
-----------Volvo-Club--------------
jaippi
Harrastaja
 
Viestit: 28
Liittynyt: 17:57 Tiistai 02 12 2003
Paikkakunta: Laihia


Paluu Volvo