244 ja ilmastointi

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

244 ja ilmastointi

ViestiKirjoittaja SamiK » 22:53 Lauantai 18 01 2003

Minulla ei pelaa ilmastointi tuosa nahkasohvassani. Konehuoneessa on irtonaisena musta liitin jossa 2 vihreää piuhaa. Oletan että nämä menevät ilmastoinnin kompuraan, mutta minne sinne? Liitin on uros, joten vastakappale on jäänyt johonkin.

Onko näin että sen ilmastoinnin säätimen kapilaariputkea ei sais taivutella? Mitä se muuttaa kun sitä on taivuteltu(ei mun toimesta)?
SamiK
Harrastaja
 
Viestit: 29
Liittynyt: 22:47 Lauantai 18 01 2003

ViestiKirjoittaja Mimmi » 08:33 Maanantai 20 01 2003

Kapillaariputkella on se ikävä tapa, että se vanhemmiten muuttuu TOSI hauraaksi ja murtuu pienimmästäkin taivuttelusta :? (uutena sitä voi kyllä taivutella, kunhan ei tee "vekkiä" siihen). Kapillaarin murtuminen aiheuttaa siinä sisällä olevan kaasun/nesteen (yleensä ammoniakkia) :!: poistumisen ja sitä kautta säätimen toimimattomuuden. Kapillaaria EI VOI KORJATA, vaan se on uusittava.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3837
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja seppo1 » 12:48 Maanantai 20 01 2003

Ilmeisesti ne johdot on tarkoitettu kompuran magneettikytkimelle. Eli liitin saattaisi löytyä heti hihnapyörän takaa, mikäli sitä ei ole tarkoituksellisesti poistettu.
seppo1
AutoGuru
 
Viestit: 753
Liittynyt: 10:40 Perjantai 07 06 2002

ViestiKirjoittaja Mimmi » 14:02 Maanantai 20 01 2003

Niin kauan, kuin kapillaariputki (ja itse termostaatti) on ehjä, siinä ei ole havaittavaa lämpötilatunnistuksen muutosta (muutos on luokkaa 1/100...1/50 astetta täydestä alueesta, joka on yleensä noin 30...50 astetta). Tälläistä lämpötilan ASETUKSEN muutosta ei ihminen (eikä yleensä myöskään "normaalit" mittalaitteet) havaitse varsinkin kun muutos tulee vuosien aikana.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3837
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja SamiK » 21:15 Sunnuntai 26 01 2003

Etsin lähipaivinä liittimelle paikkaa konehuoneessa sekä laitan säätimeen johdotkiinni. Huomasin että konehuoneessa liittimen toinen piuha on maadoitus.
SamiK
Harrastaja
 
Viestit: 29
Liittynyt: 22:47 Lauantai 18 01 2003

ViestiKirjoittaja SamiK » 10:36 Maanantai 03 03 2003

En ole löytänyt yhtään johtoa kompurasta. Lisäksi tarkistin piirien paineet kompuran päällä olevista nipoista.----> Paineet nollíssa.
SamiK
Harrastaja
 
Viestit: 29
Liittynyt: 22:47 Lauantai 18 01 2003

ViestiKirjoittaja Jante » 13:16 Keskiviikko 05 03 2003

Ilmastoinnin kylmäainetilanne pitäisi uudistaa muutaman vuoden välein.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja Mimmi » 07:10 Torstai 06 03 2003

Ja muista, kun täytät sitä jäähdytinaineella (lue freonilla), että R12 (joka on alkuperäinen aine) ei saa myydä enää kuin wanhaa warastoa loppuun ja uusi "vastaava" aine on R134A ja se vaatii tiivisteiden ja öljyn vaihdon. Jos autoosi on vaihdettu jäähdytinaineeksi joskus aiemmin R134A, siitä on merkintä huoltokirjassa JA konepellin alla (ainakin minulla se tarra on kompurassa).
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3837
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja SamiK » 14:03 Lauantai 15 03 2003

Paineet ovat päässeet poijes. Kummastakaan nipasta ei suhissut olleskaan. Eli jätän asian sikseen. Kesällä ajan kummiskin toisella Young Timerillä. 8)
SamiK
Harrastaja
 
Viestit: 29
Liittynyt: 22:47 Lauantai 18 01 2003

ViestiKirjoittaja alfadatsun » 22:35 Keskiviikko 25 06 2003

R-12:lle on olemassa nykyään vastine jota voi lisätä suoraan tekemättä
muutoksia alkuperäiselle tekniikalle nimeä en valitettavasti muista
alfadatsun
Harrastaja
 
Viestit: 28
Liittynyt: 22:56 Sunnuntai 22 06 2003

ViestiKirjoittaja Mimmi » 06:30 Torstai 26 06 2003

Autostasi menee sitten kylmäaineen kanssa uusiksi ainakin kuivain ja kompuran öljyt (kummatkaan eivät kestä olla ilman freoneita happiyhdisteilmakehässä).
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3837
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja alfadatsun » 20:52 Maanantai 07 07 2003

ei muuten mene mitään uusiksi aineen loppunumero on muistaakseni 49
ja se sopii täysin vanhojen myrkkyjen kanssa
alfadatsun
Harrastaja
 
Viestit: 28
Liittynyt: 22:56 Sunnuntai 22 06 2003

ViestiKirjoittaja Roadrunner » 03:31 Keskiviikko 09 07 2003

alfadatsun kirjoitti:ei muuten mene mitään uusiksi aineen loppunumero on muistaakseni 49
ja se sopii täysin vanhojen myrkkyjen kanssa

Juu mutta kyllä tuo kuivain kyrvähtää alta aikayksikön jos järjestelmä
on ilman aineita. Ei siis pelaa enää vaikka laittas samaa ainetta jota siellä on ollut. Ja öljytkin on syytä uusia.
Kuivainhan on muutenkin kulutustavaraa ja pitäs vaihtaa säännöllisesti...
Siellä on sisällä jotain rakeita jotka imevät vettä, ja kun ne ovat imeneet itsensä "täyteen" ei ole muuta vaihtoehtoa kuin uusi kuivain.
Roadrunner
AutoGuru
 
Viestit: 531
Liittynyt: 12:21 Keskiviikko 23 04 2003
Paikkakunta: Akaa

ViestiKirjoittaja SamiK » 22:45 Tiistai 22 07 2003

Roadrunner kirjoitti:
alfadatsun kirjoitti:ei muuten mene mitään uusiksi aineen loppunumero on muistaakseni 49
ja se sopii täysin vanhojen myrkkyjen kanssa

Juu mutta kyllä tuo kuivain kyrvähtää alta aikayksikön jos järjestelmä
on ilman aineita. Ei siis pelaa enää vaikka laittas samaa ainetta jota siellä on ollut. Ja öljytkin on syytä uusia.
Kuivainhan on muutenkin kulutustavaraa ja pitäs vaihtaa säännöllisesti...
Siellä on sisällä jotain rakeita jotka imevät vettä, ja kun ne ovat imeneet itsensä "täyteen" ei ole muuta vaihtoehtoa kuin uusi kuivain.

Tanneppa on kertynyt juttua.
Kyselin uusien osien hintoja ja tyydyn hiki vaihtoehtoon.... Tänäkesänä tuskin tulee tuota ongelmaa, kun on tuo lattia kokonaisuudessaan vaihdon alaisena.. :(
SamiK
Harrastaja
 
Viestit: 29
Liittynyt: 22:47 Lauantai 18 01 2003

ViestiKirjoittaja SamiK » 20:54 Sunnuntai 28 09 2003

Niinhän se kävikin että kesä ment ja lattia on ummessa. 8O
SamiK
Harrastaja
 
Viestit: 29
Liittynyt: 22:47 Lauantai 18 01 2003


Paluu Volvo