Volvo 240 GLi -87 pikkumurheita...

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Volvo 240 GLi -87 pikkumurheita...

ViestiKirjoittaja a.aalto » 10:19 Maanantai 13 01 2003

Elikkä; tulipa ostettua kronanneen Vectran tilalle oikein ruÃ¥ttalaista patarautaa: 240 GLi Sedan -87/88. Auto on 230tkm ajettu ja ihan hyväkorinen ja koneeltaan kuiva. Nyt kuitenkin muutama murhe on jo ehtinyt paljastua: puhallin alkaa välillä pitämään krohisevaa/kiljuvaa ääntä, auttaisiko tuon avaaminen ja puhdistaminen, vai laitanko uutta? Taitaa olla iso homma vaihtaa? Jaksaisiko joku neuvoa irrotus/kojelaudan purkuohjeet? KIITOS!
Mikäköhän auton vasemmassa takakulmassa mahtaa pitää laahaavan/kolisevan äänen n. 40-50km/h kaupunkinopeudessa? Välillä kuuluu ja välillä ei! Ehdotuksia? Kun ostin auton, katoin sen alta, enkä huomannut siellä mitään normaalista poikkeavaa...-auto on juuri katsastettu.
Kolmas kysymys; laitanko autoon alle 14" vai 15" -kokoiset talvipyörät? Mukana seurasi ko. kokoiset vanteet ja ne pitäisi rengastaa uudellen. Meinasin 15", vai?
Uskaltaako autolla ajaa nyt tilapäisesti kun jakohihnalla on ajettu 85tkm/5-vuotta? Vai onko täystuho jos hihna katkeaa? (kone B200E)
a.aalto
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 215
Liittynyt: 09:20 Keskiviikko 16 10 2002

ViestiKirjoittaja cedricfan » 11:20 Maanantai 13 01 2003

Se lämppärin puhallin on kulutustavaraa ja vaihto tuskaa = pura kojelauta atomeiksi... Aikaa menee ainakin puolen päivää :evil: Oliskohan rahina takapyörän laakeria? Nekin kulutustavaraa kun kilsoja kertyy mittariin reilusti! Tai sitten takajarrut: aavistuksen ryytyvät palat, kässärikengät pielessä tai jarrukilpi ottaa kiinni pehmenneenä :?: Volvosta(kin) menee venttiilit solmuun jos hihna katkeaa, vaikka kestääkin paremmin vaihtovälinsä kuin monet muut nykyeurot :lol: Jos vaihdat rengaskokoa niin muista mittarin virhe, eikö se isompaan vaihdettaessa mennyt vielä siihen että ajat ylinopeutta helpommin :roll:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10037
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja a.aalto » 11:39 Maanantai 13 01 2003

Ostin siis itselleni 1300kg rautamalmia ja reilusti iltapuhteita!! Kerpele puhallin...-täytyy yrittää keksiä jotain...Kiitos vinkeistä, laakeriin viittaisi seki, että maantievauhdissa (n.100km/h) vasemmalle kaartaessa takaa kuuluu aikamoinen jyrinä...-oikealle kaarrettaessa näin ei käy, eikä tietenkään kuulukkaan käydä. :?
a.aalto
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 215
Liittynyt: 09:20 Keskiviikko 16 10 2002

ViestiKirjoittaja Jante » 11:44 Maanantai 13 01 2003

Vaihda ihmeessä se hihna JA KIRISTINRULLA!!! Itsellä meni lämmityslaitteen puhaltimen vaihdossa yksin 12 tuntia joskus, kun yritin tehdä huolella ja oli hieman vastoinkäymisiä. Pottumainen homma, mutta kun se on korjaamollakin hinnoiteltu 8 h mukaan, niin ei ollut paljon vaihtoehtoja...vaati välillä käärmeihmisen notkeutta ja paikat oli viikon kipeänä. :cry:
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja cedricfan » 13:15 Maanantai 13 01 2003

Yksi hyvä työasento on kaataa etupenkin selkänoja ja maata sen päällä, jalat takapenkillä kasvot ylöspäin kojelaudan alla :wink: Joku tyyny vielä sinne etujalkatilaan...
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10037
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja a.aalto » 11:48 Tiistai 14 01 2003

Jep, jep...-talvipyörät haen siihen nyt iltapäivällä (Nokiat..käytetyt) -hihna menossa huomenna vaihtoon, enpä viitsi paljon ajella ennen! Oli kyllä ihan hyvän näköinen kun sen eilen illalla tarkistin, mutta on se varmuus hyvä noissa jutuissa. Jos jollain olisi 14" alkuperäiset Volvon pölykapselit, niin ostaisin -halvalla tietty! Pois nurkista...
a.aalto
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 215
Liittynyt: 09:20 Keskiviikko 16 10 2002

ViestiKirjoittaja a.aalto » 11:49 Tiistai 14 01 2003

Ai niin; lämppäri on nyt ainakin 2 viimeistä päivää pelannut ihan hyvin...-välillä hiukan rääkäisee kakkosnopeudella, mutta 1 ja 3 TOIMIVAT IHAN HYVIN! Jaksa sille mitään tehä, ennen kuin simahtaa lopullisesti...
a.aalto
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 215
Liittynyt: 09:20 Keskiviikko 16 10 2002

ViestiKirjoittaja Jante » 12:47 Tiistai 14 01 2003

Kannattaa käyttää sitä ykkösnopeutta, ja jos pitää metakkaa hirveesti niin laittaa sit nollaan ainakin väliaikasesti...(pitkitin itse siten toimimalla puhaltimen ikää vuodella...!) Muistelisin että mulla vois olla alkuperäiset keskiöpölärit, täytyy tarkistaa...
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja mb508 » 21:50 Tiistai 14 01 2003

Suosittelen vaihtamaan lämppärin moottorin mahd. nopeasti lauhan sään aikana eteenkin jos sen joutuu tekemään ulkona... Mersuni lämppärin moottori ei ollut aikaisemmin oireillut mitenkään kunnes sen laakerit nalkkasi -25C :n pakkasessa. Siinä sitten ajettiin loput 350km pilkkihaalarit päällä...
mb508
Harrastaja
 
Viestit: 8
Liittynyt: 11:14 Sunnuntai 12 01 2003
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja a.aalto » 10:34 Torstai 16 01 2003

Nonnih...-nyt on uusi hihna ja kiristin paikallaan, vanha remmi (gates) oli vielä ihan siistin näköinen, vaikka oli pyörinyt jo 5 vuotta/85tkm! Ei rispaantumia tai halkeamia. On se kyllä kiva ajella uudella remmilla niinku huolettomasti. Kaveri vaihtoi mulle hihnan samassa ajassa kun itse ropasin etu- ja takajarrupalat paikoilleen (n.2 tuntia) -eipä taida meikäläisessä olla asentajan verta...

Yksi ongelma jarruihin kuitenkin vielä jäi; poljin on kovin pehmeä ja painuu melkein pohjaan asti! Tsekkasin ja herkistin satulat, männän kumit olivat ehjät, ei vuodonmerkkejä ja männät liikkuivatkin ihan normaalisti. Olisiko järjestelmässä ilmaa? Toinen etusatula näytti tuoreemmalta kuin muut, eli jos sen on sinne joku tee-ii-mies asentanut voi ilmauskin olla vähän niin ja näin. Eikö? Ajattelin käyttää pikahuollossa ja pyytää ilmaamaan jarrut, mitä mieltä olette, vai voisiko vika olla jossain muualla?

Lisään vielä, että pääsylinterin ja ja jarruputkien alustassa pitäisi olla ihan ok-kuntoiset!
a.aalto
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 215
Liittynyt: 09:20 Keskiviikko 16 10 2002

ViestiKirjoittaja Jante » 11:01 Torstai 16 01 2003

Jos järjestelmässä on ilmaa, poljin tuntuu kumipallomaiselta, eikä pehmeältä. 8)
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja a.aalto » 11:30 Torstai 16 01 2003

No siis on pehmeä/kumimainen. Eli pumppaamalla muutaman kerran poljintuntuma paranee jne.

Jos nyt sitten eritellään, niin mistä tuo pehmeys voisi mielestäsi johtua, kun kaikki näyttää olevan silmämääräisesti kunnossa?! :)
a.aalto
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 215
Liittynyt: 09:20 Keskiviikko 16 10 2002

ViestiKirjoittaja Jante » 11:42 Torstai 16 01 2003

No, kyllä se sitten kannattaa ilmata. Mutta toinen vaihtoehto on, että pääsylinterissä on sisällä "häikkää", kokemusta on myös sellaisesta tapauksesta, siinäkin autossa piti pumpata pari kertaa poljinta ennen kuin alkoi jarrutehoja löytyä. Mutta ilmaa ensin ja sit pääsylkän kimppuun, 240:seen saa onneksi tosi halvalla kokonaistakin pääsylinteriä vaikkapa Motonetista! :)
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja cedricfan » 11:48 Torstai 16 01 2003

Moni TI-mies tekee munauksen Volvo-240sen jarrujen kanssa :twisted: Eli ne on siitä erikoiset että ilmaus kuuluu tehdä vain ja ainoastaan oikean Volvo-järjestyksen mukaan :!: :!: :!: Ei mikään normaali, vaan autoa/nippoja kierrellään edestakaisin. Eivät sentään vaadi täydenkuun ajoitusta :P On muuten Suomessa vaihdettu turhaan lukuisia pääsylintereitä kun vika on ilmassa eikä syltyssä...
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10037
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja seppo1 » 12:21 Torstai 16 01 2003

Muistatkos millaiset jarrut oli ennenkuin aloit vaihtaa paloja? Jolleivat ne silloin olleet pehmeät, etkä ole avannut sylintereitä, niin ei sinne järjestelmään olisi pitänyt ilmaa joutua. Yhdistelmä vanhat levyt/uudet palat on aina aluksi jonkinverran pehmeä, ennnenkuin uudet palat kuluvat levyjen muotoisiksi.
seppo1
AutoGuru
 
Viestit: 753
Liittynyt: 10:40 Perjantai 07 06 2002

Seuraava

Paluu Volvo