V40 T4 -98

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

V40 T4 -98

ViestiKirjoittaja snapsix » 23:09 Perjantai 20 05 2005

No niin tuossa aiemmin oli juttua että Volvoon olen autoa vaihtamassa niin tällainen tarttui alle. Ihan hyvä on ajella ja vääntöä ja tehoa tuntuisi piisaavan ihan riittävästi näin Suomi-oloihin.

Auto on tuontiauto ja peräisin Italiasta, helmikuusta löytyy Ravennan Volvo-liikken leima huoltokirjasta. Seuraava huolto on tehty Suomessa hiljattain. Autolla on mittarin mukaan ajettu reipas 120tkm jota merkkiliikkeen huoltokirja puoltaa todeksi. Konepelti on jossakin vaiheessa ilmeisesti maalattu uudelleen ja sen pinnassa on valoa vasten katsottaessa havaittavissa muutamia pieniä lommoja, aivan kuin kiviä olisi satanut päälle. Katon etureunassa on kaksi vastaavaa pientä lommoa kun oikein tarkasti katsoo. Takareuna sensijaan on täysin sileä. Lieköhän Italiassa satanut vähän isompia rakeita jossain vaiheessa? :?

Mitään suuria vikoja ei näin viikon ajokokemuksen perusteella ole ilmennyt mutta ilmeisesti edestä oikealta on mennyt joko koiranluu tai raidetangon pää kun pikkumontuissa ja liikkeellelähdöissä kuuluu vaimeaa kuminaa/kolinaa. Kumpikohan alusta autossa on kun tuolla varaosaluettelossa pitäisi valita tavallisen ja sport-alustan välillä noita koiranluita tilaillessa? Kannattaako vaihtaa myös taakse samalla kertaa?

Joitakin Suomi-oloissa vaadittavia varusteita uupuu. Ruostesuojaksia ei ole tehty ja lohkolämmitin puuttuu. Talvirenkaat/vanteet myös luonnollisesti puuttuvat.

Katselin tuossa motonetin varaosaluettelosta defa ja calix-lämmittimiä mutta minulle ei oikein auennut mikä noista kävisi autooni. Moottori on 1.9-litrainen T4-turbo, auto vuosimallia -98 (phase 1). Ja mitä kaikkia noista osista täytyy tilata että lämmitin toimisi? Luettelosta löytyy mm. kaksi eri varaosanumerolla olevaa defan säteilylämmitintä 1.8/2.0 koneelle vm 95--99 (45-9543 ja 45-9853), mikähän noissa sitten mahtaa olla ero ja käykö kumpikaan tuohon 1.9-litraiseen B4194T -moottoriin?

Joitakin muitakin hajanaisia kysymyksiä on myös herännyt joihin toivottavasti joku viitsii vastata. Millaisia ruostesuojakäsittelyjä olette autoihinne tehneet/suosittelette? Missä hinnoissa alustan + koteloiden käsittelyt pyörivät noin suunnilleen? Sattuisiko joku tietämään nettiosoitteen tai vaihtoehtoisesti liikkeen pohjois-savossa josta löytyisi hyvä valikoima autoon sopivia aluvanteita. (4 x 114,3 ET 38-44). Olen vähän harkinnut 17" vanteita ulkonäön kohottamiseksi mutta onko kellään kokemuksia, onko ajettavuus enää mukava vai muuttuuko meno "kivirekimäiseksi"? Rekisteriotteeseen on merkitty 16" vanteet 205/50 rengaskoolla mutta tilaa näyttäisi olevan isommillekin vanteille ja tuumanhan vannekokoa saa kasvattaa ilman muutoskatsastusta, eikö vain?

Mitenkäs madallussarjat? Mistä niitä voisi kysellä? Joku vihjaisi että motonetilta saisi Lesjöforsin madallusjousia mutta varaosaluettelosta ei löydy kuin vakiojousia ja niissäkin lukee etteivät käy T4:een. Koitin asian tiimoilta soitella Turun numeroon tuossa taannoin useaankiin otteeseen mutta ei sieltä kukaan vastannut. Auton profiili on turhan korkea, jokin 20-30 millin madallus olisi mielestäni ihan paikallaan ja silti autolla pystyisi ajamaan vielä myös talvisin.
snapsix
Harrastaja
 
Viestit: 19
Liittynyt: 19:31 Keskiviikko 23 10 2002

ViestiKirjoittaja Mimmi » 14:42 Lauantai 21 05 2005

Suosittelen ruosteenestokäsittelyä autoosi, se kannattaa eettää ENNEN ruostumista. Ruosteenestoliikkeitä löytyy keltaisilta sivuilta.
Em. puutteiden lisäksi autostasi voi puuttua penkinlämmittimet ja lämmityslaite voi olla pienempitehoinen.
Vanteisiin en ota kantaa, koska jokaisella on omat mieltymyksensä hinnan ja laadun suhteen, saati koon suhteen.
Tuumalla saat muuttaa vannekokoa ja 30mm:llä renkaan kokoa rekisteriotteeseen merkitystä koosta ilman muutoskatsastusta.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3838
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja cedricfan » 06:29 Maanantai 23 05 2005

-En tiedä onko autossasi Sport-alusta, kun en ole edes nähnyt sitä. On muuten aika hankalaa nykyisin erottaa onko A) vakioalusta B) tehtaan sport-alusta C) jälkikäteen madallettu :?
-40seen ei Motonetin valikoimassa ole madallussarjaa, kaikki osamme ovat luettelossa.
-Defa tai Calix kumpikaan ei tunne lämmitintä 1,9-T4 ennen vuosituhannen vaihdetta, sitä on ihmetelty useastikin!
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10037
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja snapsix » 14:28 Keskiviikko 29 06 2005

cedricfan kirjoitti:-Defa tai Calix kumpikaan ei tunne lämmitintä 1,9-T4 ennen vuosituhannen vaihdetta, sitä on ihmetelty useastikin!


Selvittelin asiaa ja ainakin omaan -98 malliin käy Calixilta sama mikä uudempiinkin (00-), eli Calixin RE 514 malli (+ Calixin MKMS 2025 kaapelisarja ja GL 1.5 haaroitusjohto/sisäpistorasia). Kyseinen vastus on letkuun liitettävää mallia, eli letku poikki ja vastus väliin. Lohkon kyljessä olisi myös pultinreiät säteilylämmitintä varten, tiedä sitten mikä malli säteilylämmittimistä siihen kävisi.

Tuon RE 514 käypäisyyden voi varmistaa siten, että avaa konepellin, kävelee vänkärin puoleiselle sivulle ja katsoo siihen väliin missä remmit kiertää. Jos remmien alla kulkee vaakaan kaksi päällekkäistä letkua jotka nousevat remmien jälkeen (kajuuttaan päin seurattaessa) jonkin matkaa lähes pystysuoraan ylös ja nousun jälkeen jatkavat taas vaakaan kajuuttaan päin ennenkun kääntyvät lopulta "kulman taakse" niin tuo kyseinen vastus käy. Alempaa letkua on vähän hankala havaita mutta jostain tietystä kulmasta katsottaessa senkin pystyy tarkistamaan.

Kiitokset vain Calixin Tony Ekeblomille!

EDIT:

Niin, se etupään kolina josta ylimmässä viestissäni kirjoitin ja joka kuuluu aina liikkeellelähdössä ja joskus muutenkin vaihteita vaihtaessa tulee moottorin yläpään tukipuslasta, joka löytyy vänkärin puolelta remmien vierestä. Kone pääsee heilahtamaan turhan paljon ja ääni lähtee tukipuslasta. On tiettävästi ihan tyyppivika noissa S/V40 -malleissa. Ja varaosahinta on aivan kaamea!
snapsix
Harrastaja
 
Viestit: 19
Liittynyt: 19:31 Keskiviikko 23 10 2002

ViestiKirjoittaja Jante » 08:39 Torstai 30 06 2005

Se moottorin tuki kannattaa silti vaihtaa, muuten on vaarassa hajota jotain paljon kalliimpaa kun moottori retkahtelee.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja cedricfan » 13:17 Perjantai 01 07 2005

Ja sama tukikumi on tyyppivika jo 850sissä :oops:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10037
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja snapsix » 20:05 Perjantai 01 07 2005

Miksi muuten ei tuota tukikumia löydy motonetin valikoimasta? Onko syy sama jonka vuoksi minun kannattaa hankkia kumi volvolta; tarvikehinta paikallisessa autovaraosamyymälässä oli lähes 100e kalliimpi kuin volvon tiskillä?
snapsix
Harrastaja
 
Viestit: 19
Liittynyt: 19:31 Keskiviikko 23 10 2002

ViestiKirjoittaja cedricfan » 06:22 Maanantai 04 07 2005

Ongelma on siinä, että noita kumeja ei ole Suomen tukkureilla tarvikkeena. Me saamme Volvoon paljon erikoistakin tavaraa, mutta ilman tietoa siitä, mikä menee kaupaksikin ei hommasta tule mitään. 40-sarjan tukikumeja kirjoissa on sivullinen, niistä pitäisi sitten arpoa menevät :oops: Et sattunut ottamaan Volvon varaosanroa talteen sille kumille...
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10037
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja jarkko76 » 19:19 Keskiviikko 06 07 2005

mitenkäs volvon kulutus? ja onko muuten minkälainen ajaa? varaosahinnat? itellä harkinnassa v40 2.0 t -98 (matalapaineturbo).aikaisempaa kokemusta ei volvoista ole.toinen vaihtoehto olis -94 c180 mersu. 8)
jarkko76
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 122
Liittynyt: 19:50 Perjantai 10 12 2004
Paikkakunta: vaasa

ViestiKirjoittaja riikomi » 04:50 Torstai 07 07 2005

Entisenä Volvon omistajana toteaisin, että merkkiliikkeen varaosat ovat aivan järkyttävän kalliita (myös kulutusosat, mm. S60:n etujarrupalat 110 €). Lisäksi huoltotyön hinta on n. 100 €/tunti, jos vertaa urakkahinnoitellun työn hintaa siihen käytettyyn aikaan.

Markka-aikaan tehty 150 tkm huolto (Volvo 850) maksoi työn osalta 550 mk ja euroon siirtymisen jälkeen tehty saman sisältöinen 165 tkm huolto 170 €, joten muuntokerroin oli 3 eikä 6 kun markkoja euroiksi muunnettiin.
riikomi
Harrastaja
 
Viestit: 32
Liittynyt: 05:31 Perjantai 28 01 2005

ViestiKirjoittaja cedricfan » 05:53 Torstai 07 07 2005

jarkko76 kirjoitti:mitenkäs volvon kulutus? ja onko muuten minkälainen ajaa? varaosahinnat? itellä harkinnassa v40 2.0 t -98 (matalapaineturbo).aikaisempaa kokemusta ei volvoista ole.toinen vaihtoehto olis -94 c180 mersu. 8)

No tuo pari on HYVIN epäsuhtainen! C180 vastaan 2,0T on kulkupuoleltaan aivan erilaiset, mutta tiloiltaan Mese vie voiton ehdottomasti. V40 on sisältä Corollan kokoinen, C180 taasen liki vanhan nokivasaran laiska...
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10037
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja snapsix » 10:15 Perjantai 08 07 2005

Kulutus on ollut minulla puhtaassa matka-ajossa täydellä lastilla (= 5 henkilöä) noin 8,5l/100km ja sitten lyhyessä ajossa + raskaalla kaasujalalla saa menemäään yli 12l/100km.

Eli ravakoita kiihdyttelyjä kannattaa välttää, vaikka se onkin pirun hauskaa. :P

Tuota varaosanumeroa minulla ei ole, mutta pystyn ehkä selvittämään sen kun käyn tarvikevaraosaliikkeessä. Kahdesta paikallisesta liikkeestä kysyin, kumpikin ottaa tavaransa ilmeisesti samalta tukkurilta ja kummankin "alennettu" hinta oli kumille 225e. Kuvan perusteella näytti aivan tavalliselle yleismallin kumipuslalle, ainoastaan kiinnitystapa on erilainen, kolmella pultilla.
snapsix
Harrastaja
 
Viestit: 19
Liittynyt: 19:31 Keskiviikko 23 10 2002

ViestiKirjoittaja cedricfan » 12:58 Perjantai 08 07 2005

Jep, kaikki ne ovat kovasti saman näköisiä :oops:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10037
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja jarkko76 » 09:43 Lauantai 09 07 2005

cedricfan kirjoitti:
jarkko76 kirjoitti:mitenkäs volvon kulutus? ja onko muuten minkälainen ajaa? varaosahinnat? itellä harkinnassa v40 2.0 t -98 (matalapaineturbo).aikaisempaa kokemusta ei volvoista ole.toinen vaihtoehto olis -94 c180 mersu. 8)

No tuo pari on HYVIN epäsuhtainen! C180 vastaan 2,0T on kulkupuoleltaan aivan erilaiset, mutta tiloiltaan Mese vie voiton ehdottomasti. V40 on sisältä Corollan kokoinen, C180 taasen liki vanhan nokivasaran laiska...


no nyt ajelen vanhalla nokivasaralla (220d -77) ja ainoat haittapuolet on tehostimen puuttuminen ja tehottomuus.varmatoiminen,varaosia saa ja halpoja,pystyy itsekkin korjaamaan.kulutus aina sama.10L kesä/talvi,kaasu pohjassa vai ei,kärry peräs vai ei.olenkin tässä miettinyt jospa mersuun nostaisi uudemman 250td koneen ja laittais tehostajan.
jarkko76
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 122
Liittynyt: 19:50 Perjantai 10 12 2004
Paikkakunta: vaasa

ViestiKirjoittaja snapsix » 21:02 Tiistai 27 09 2005

Tuossapa tilasin jokunen aika sitten motonetista polttoainesuodattimen (19-1007) otsikon volleen ja nyt näyttäisi siltä että ei oikein keksitä kuinka se pitäisikään oikein kiinniittää. Polttoainesuodatin on mitoiltaan ja ulkonäöltään kyllä aivan samanlainen kuin entinenkin mutta auton polttoaineputki on metallia ja mielestäni kyllä vaatisi jonkinnäköiset kierteet suodattimeen jotta sen voisi turvallisesti kiinnittää paikalleen. Suodattimen liitoksissa ei kuitenkaan ole minkäänlaisia kierteitä, aivan suorat sileät putkiliitokset vain.

Kovasti mietittiin että jospa sinne väliin tulee joku hela tai vastaava, vaan kyllä se silti taitaisi kierteet vaatia että suodatin pysyisi aloillaan. Ei viitsitty kyllä purkaa entistä irti kun näytti jo päälle että ei tästä taida tulla mitään. Eli millä tavalla suodatin on tarkoitettu oikein kiinnitettäväksi, osaisiko joku kertoa ennenkuin aletaan purkamaan? :oops:
snapsix
Harrastaja
 
Viestit: 19
Liittynyt: 19:31 Keskiviikko 23 10 2002

Seuraava

Paluu Volvo