Volvo 240 -90 KAT käyntihäiriöt

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Volvo 240 -90 KAT käyntihäiriöt

ViestiKirjoittaja tuomassointula » 05:26 Tiistai 26 10 2004

Elikä kys. auto ei tahdo lähteä käyntiin kun on sateinen/kostea ilma. Sen verran viasta on tietoa että stroboskoopilla mitattuna ei anna kipinää. Tulpat, johdot, virranjakaja, pyörijä, puola ja apukuskin jalkatilassa oleva sytytyksen ohjausyksikkö on vaihdettu --> ei vaikutusta. Lähtee yleensä käymään kun tarpeeksi kauan sahaa. Kun saa käyntiin, käynti epätasaista ja pätkivää, strobo näyttää että ei tule kipinää tasan. Vähän ajan päästä voi ruveta käymään ihan normaalisti. Akun edessä olevaa pääteastetta ei vielä ole vaihdettu, mahtaako se vaikuttaa kys. tavalla asiaan? Muilla samanlaisia kokemuksia?
tuomassointula
Harrastaja
 
Viestit: 4
Liittynyt: 05:19 Tiistai 26 10 2004
Paikkakunta: Yläne

ViestiKirjoittaja cedricfan » 06:46 Tiistai 26 10 2004

Se pääteaste hoitaa varsinaisen kipinän pätkimisen, eli sama asia kuin kärjet muinoin. Ja eipä tuossa paljoa jää vaihtoehtoja, esim tuon pääteasteen huonot hapettuneet kontaktitkin voisi kiusata noin :roll:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10037
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja tuomassointula » 08:24 Maanantai 15 11 2004

Nyt on pääteaste ja vauhtipyörän anturikin vaihdettu eikä vaan tahdo pelittää. Haen tänään Keskusautohallista sähkökuvat kys. autoon ja täytyy alkaa tutkia oikein kunnolla. Alkaa tuntumaan siltä että olisi tosiaan jossain huonot/hapettuneet kontaktit kun toisinaan toimii moitteetta ja toisinaan taas ei tahdo millään toimia.
tuomassointula
Harrastaja
 
Viestit: 4
Liittynyt: 05:19 Tiistai 26 10 2004
Paikkakunta: Yläne

ViestiKirjoittaja tuomassointula » 18:08 Maanantai 15 11 2004

Vika tais sitten lopulta löytyä:

Kaapelissa, joka syöttää virtaa ruiskutuksen ja sytytyksen ohjausyksiköille, on 25A:n sulake, joka sijaitsee akun takapuolella aivan lokasuojassa kiinni. Tähän sulakkeeseen pääsee satamaan vettä konepellin ja lokasuojan välistä. Sulake oli niin hapettunut, että kun sytytysvirta oli päällä ja sulaketta koski, alkoi konehuoneessa jokin rele räpsymään oikein urakalla. Tämän sulakkeen ja sulakepesän puhdistettuani alkoi vanha palvelija taas käymään ja kulkemaan yhtä iloisesti kuin ennenkin. :D :D :D

Ilmeisesti tähänkin pätee viisaus että mitään laitetta et saa kuntoon ennen kuin olet käyttänyt sen korjaamiseen tarpeeksi paljon aikaa ja rahaa.
tuomassointula
Harrastaja
 
Viestit: 4
Liittynyt: 05:19 Tiistai 26 10 2004
Paikkakunta: Yläne


Paluu Volvo