Automaatin toiminta-ajatus...

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Automaatin toiminta-ajatus...

ViestiKirjoittaja volvob57 » 12:09 Keskiviikko 21 01 2004

Paljonko teillä tippuu tyhjäkäyntikierrokset Volvoissa kun vaihteen siirtää asennosta N ajovaihteelle D ?

Tuntuu että nykyinen laatikko tahtoo vetää turhan paljon paikallaan ajovaihteella...

Tyhjäkäyntiä on kokeiltu muuttaa välillä 600-1000 kierrosta/min - ei vaikutusta. Kick-down -vaijeri on tarkistettu ja stall-speed on oikea. Öljyt ei ole aivan uudet mutta ajattelin ottaa ohjausmoduulin vaihtoon ja kokeilla uusia öljyjä samalla.

Vai kannattaisiko vaihtaa momentinmuunnin?
volvob57
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 11:57 Keskiviikko 21 01 2004

ViestiKirjoittaja Mimmi » 14:21 Keskiviikko 21 01 2004

Yleisesti ottaen KAIKKI automaatit laskevat koneen kierroksia vaihdettaessa P:ltä tai N:ltä ajovaihteille (R, D tai jokin "kiinteä vaihde"). Poikkeuksena on ilmastoinnilla varustetut autot, joissa on tyhjäkäynnin vakain, joka nostaa tyhjäkäynnin "notkahduksen" jälkeen takaisin säätöarvoonsa.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3837
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja volvob57 » 14:49 Keskiviikko 21 01 2004

Lähinnä kummastuttaa tuo oudon kova veto eli jarrua saa turhan voimakkaasti vaikka kierrokset putoavatkin.

Autossa (Volvo 760 V6) on myös automatti-ilmastointi ja muistaakseni tuo kierrosten korotus on toteutettu virranjakajan alipainesäätimellä kun ilmastointi on päällä. Tuotu aikoinaan Brasiliasta mutta tuossa ei ole sitä vientimalleista tuttua 'pulssi'-lisäilmaluistia (CIS) vaan tuttu K-Jetronicin lisäilmaluisti. Uudemmissa (joissain) malleissa tunnistetaan myös vaihekepin asentoa ja korotetaan kierroksia...

Katsotaan, kokeilen toisella laatikon kontrolliyksiköllä kunhan käyn Motonetistä laatikon tiivarit. Yleinen selitys moneen laatikkovikaan on kontrolliyksikön venttiilikuulien kuluminen alimittaisiksi.
volvob57
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 11:57 Keskiviikko 21 01 2004

ViestiKirjoittaja seppo1 » 22:10 Keskiviikko 21 01 2004

Kyllä tuo vika vaikuttaa momentinmuuntimen toimintahäiriöltä. Nimittäin laatikon ei tule luistaa kun kytket ajovaihteen päälle, vaan momentinmuuntimen. Eli mun mielestä laatikon säädöillä ei tätä vikaa korjata.
seppo1
AutoGuru
 
Viestit: 753
Liittynyt: 10:40 Perjantai 07 06 2002

ViestiKirjoittaja SamiK » 11:17 Sunnuntai 25 01 2004

Paljon on tyhjäkäynti P tai N asennossa?
SamiK
Harrastaja
 
Viestit: 29
Liittynyt: 22:47 Lauantai 18 01 2003

ViestiKirjoittaja volvob57 » 18:56 Sunnuntai 25 01 2004

Tyhjäkäyntiä on kokeiltu välillä 600-1000 kierrosta P ja N -vaihteilla, tällähetkellä n. 870 kierrosta...
volvob57
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 11:57 Keskiviikko 21 01 2004


Paluu Volvo