Volvo D6 (244 - 83) Hehkujen vikahaku...

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Volvo D6 (244 - 83) Hehkujen vikahaku...

ViestiKirjoittaja Petri78 » 08:06 Perjantai 14 11 2003

Eli, ongelmana kylmäkäynnistys...

Kone lähtee lohkolämppärin päästä ihan ok käymään, mutta annas olla kun kylmänä koittaa lähteä. Hehku näyttäisi (Hehkuvalo) toimivan ihan oikein, eli virta-avaimesta virrat päälle ja hehku valo pysyy about 10 sek jonka jälkeen sammuu. Nyt vain mietin mistä lähetä hakemaan vikaa, koska ongelma esiintyy vain kylmänä niin jotain hehku puolella vissiin vikaa. Eli: Miten mitataan hehkutulpat, tai siis miten tarkastetaan onko jokin tulppa pimeä vai tuleeko vika muualta?
Petri78
Harrastaja
 
Viestit: 21
Liittynyt: 11:48 Torstai 06 06 2002
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja eki » 19:19 Perjantai 14 11 2003

Hehkutulpat irti, ja yksitellen kokeilemaan. Jokin paksuhko johdon pätkä tulpan + liitoksen (Tulpan päässä, johdon pää pienen mutterin alle) ja akun + navan väliin, ja kun maadoitat tulpan esim. moottoriin niin pään pitäisi alkaa hehkumaan.

Tai sitten niin että ennen tulppien irroitusta hehkutat, etkä käynnistä. Tulpan pään väristä erottaa onko hehkunut vai ei. Tosin silloin ei voi sulkea pois esim. huonon liitoksen mahdollisuutta.
eki
AutoGuru
 
Viestit: 885
Liittynyt: 10:48 Keskiviikko 12 06 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Vika onkin muualla kuin hehkuissa, tai nyt ainakin on...

ViestiKirjoittaja Petri78 » 06:49 Maanantai 17 11 2003

Nyt selvis että vika on vähän isompi, tai ainakin muualla.
Hehkut ok ja nyt tuossa perjantaina päätti koko metallimötikkä jättää Rouvan tuonne 70 km:päähän työpaikalle ;-) Sainpahan kuulla taas muutaman manauksen Volvon "ylivoimaisuudesta". No joo Kustavista hinaus Turkuun tuo 70km ja toisessa autossa hinauksessa mukana henkilö joka ei koskaan ole hinannut tai ollut hinattavana. Hinurina toimi VW Golf 1.3C -86, oli muuten mielenkiintoinen matka mm. Ylämäissä.

Jostain syystä näyttää että yhdessä letkussa on ainakin ilmaa (Sellaisessa läpinäkyvässä joka tulee naftan putsarilta). Putsarin vaihto ja ilmaus ei ainakaan auttanut käynnistymiseen. Silmämääräisesti äkkiä vilastuna ei putkivuotoja.

Sitten uusi ongelma: Nyt hävisivät mm. Sähköt osaksi. Eli hehkun varoitusvalo nyt ainakin on pimeä, lisäksi Öljynpaineen sekä laturin varoitusvalot. Vilkut eivät toimi (suuntavilkut), mutta hälytysvilkut toimivat.
Mm. Ajovalot ja keskuslukko sekä tyytti nyt toimii, sulakkeet kaikki ehjät. Oiskos tähän ideoita?

Ongelma tuli siten että Rouva on koittanut hulluna vääntää naama irvessä virta-avainta, jos se sitten lähtis paremmin. Yllätys: Akku ihan 0 -> Lataukseen, vika tuli eikä oo vielä lähtenyt ja tänään tarttis viimeistään keksiä mitä autolle tehdään.

Nyt ensimmäisenä tuohon ilmajuttuun. Eli, itselleni tuli mieleen putkivuoto vaikka se ei silmällä näy. Paineilmaa tuloputkeen ja katsomalla vain kupliiko tai tuleeko sumua jostain putken kohdasta.

Tuo nyt itselle tulee mieleen tuosta nafta ongelmasta, mutta nyt vain mitäs muuta voisi tuolla syötön puolella olla. Outo vika sinänsä että aamulla auto on lähtenyt todella hyvin käymään, iltapäivällä ei enää kirveelläkään. Eli kun auto seisoo kylmänä, pääsee putkeen jostain ilmaa?

Kaipaan ideoita mm. Tuon naftan ilmajutun vianhakuun sekä tuohon sähkö-ongelmaan. mm. Ajovalot sekä ajovalojen summeri toimii, sulakkeita ei ole palanut.

Jos jollakulla ideoita, nyt ne tulevat enemmän kuin tarpeeseen.
Petri78
Harrastaja
 
Viestit: 21
Liittynyt: 11:48 Torstai 06 06 2002
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Jante » 07:03 Maanantai 17 11 2003

Onkohan hehkurele kunnossa :?:
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja Petri78 » 08:19 Maanantai 17 11 2003

Taitaa olla, mutta kuinkas olisi virtalukon pohja? Tai virtalukko?
Petri78
Harrastaja
 
Viestit: 21
Liittynyt: 11:48 Torstai 06 06 2002
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:55 Maanantai 17 11 2003

240-sarjan Volvoissa pruukaa ruostumaan tankin imuputki siitä mittarinanturin laipan lähdöstä. Ja sieltä se sitten hörppii ilmaa mukaansa ja seistessä tyhjentää putken takaisin tankkiin. Anturi putkineen ei ole halpa, ja purkaamoilta on turha hakea ehjää. Pienenpienikin reikä riittää, eli reikää ei suoraan näy mutta jos putket näyttää näkkileivältä on diagnoosi melkoisen selvä. Jonkinverran on tinattu uusia putkiakin siihen anturinlaippaan, mutta helppoa ei sekään ole. Se sähkövika: taisi nyt Rouva vääntää pohjasta muusia :oops: Siellä pohjassa on oma liittimensä 15-sähköille joita nuo puutteet äkkiseltään tulkittuna ovat...
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10037
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Petri78 » 09:12 Maanantai 17 11 2003

Testattua: Kun tuuppaa syöttöletkusta ilmaa tankkiinpäin, käy sen aikainen pulina että ;-) Eli ainakin johonkin naftan pinnan alapuolelle se tätä ilmaa päästää. Olisiko mahdollista että virtalukon pohjassa olisi ollut jo ennenkin vikaa? Siis tarkoittaa esmes kontaktihäiriötä josta käynnistysongelma johtuivat? Nyt vain huonolla tuurilla ja Rouvan hyvällä mekaaniikalla (Jos ei hyvällä niin sitten hemmetin pahalla) niin virtalukon pohja olisi sanonut totaalisesti tsoronoo? Jostainhain syötön on katkettava ko. vermeessä ja eipäs varmasti lähde käymään jos syöttö olisi poikki. Onko nyt viisainta vaan suoralta kädeltä kävellä motonettiin ostamaan virtalukon pohja (Onko se tuo ainut vaihtoehto mikä on myynnissä, vai onko kiisselivekottimessa erillainen jonka saa vain volvolta?). Samalla tarkastaa tuo tankin putki tai no mikälie, onkosta motonetilla korvaavaa osaa? Jos ei niin tinaus lienee mukavin vaihtoehto :oops:
Petri78
Harrastaja
 
Viestit: 21
Liittynyt: 11:48 Torstai 06 06 2002
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:25 Maanantai 17 11 2003

Putkelle ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa: korjaus tai Volvo-kaupan osa, eli taitaa kumminkin jäädä yhteen :oops: Voishan sitä pohjaa tietysti testata jos sen ottaisi irti: vastusmittaria nastoihin. Mutta sekään ei kerro kaikkea, eli pieni mittarin virta voi mennä läpi huonoistakin kontakteista joista isompi virta ei enää menekään :roll: Pohjassa täytyy tarkistaa vertaamalla että navat ovat oikeassa järjestyksessä, molempia on Turussa hyllyssä. Ovat joskus osanneet sekoitella autoihin "vääränikäisiä", ilmeisesti on vaihdettu hieman kytkentöjä muuttamalla sitä mitä hyllystä löytyy :?
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10037
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Petri78 » 09:26 Maanantai 17 11 2003

Anteeksi nyt vain tyhmä kysymys, mutta seuraava kohta:

240-sarjan Volvoissa pruukaa ruostumaan tankin imuputki siitä mittarinanturin laipan lähdöstä. Ja sieltä se sitten hörppii ilmaa mukaansa ja seistessä tyhjentää putken takaisin tankkiin.


Eikös tuossa tapauksessa käyntiongelmia esiintyisi myös ajossa, meinaan jos ko. helahoito hörisi ilmaa tankista? Onhan mahdollista että ei kun suodatin on ennen, mutta kuitenkin...
Petri78
Harrastaja
 
Viestit: 21
Liittynyt: 11:48 Torstai 06 06 2002
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja cedricfan » 10:43 Maanantai 17 11 2003

Kun kyseessä on nuppineulan kärjen kokoinen vuoto ei se vielä tunnu ajossa kun pumppu pumppaa vauhdilla ja suodinkin on tasaamassa kulutusta "tankkina".
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10037
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002


Paluu Volvo