Volvo 340 GL:n tyhjäkäynti kateissa

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Volvo 340 GL:n tyhjäkäynti kateissa

ViestiKirjoittaja Jii-Pee » 18:12 Maanantai 06 10 2003

Auto on vuodelta -87, 1.7 litraisella koneella ja Bensan jakelusta vastaa Solexin 2-kurkkuinen kaasutin. Tyhjäkäynti on kateissa kokonaan. Purin kaasarin ja puhdistin sen. Puhdistus auttoikin hieman. Puhdistuksen yhteydessä totesin tyhjäkäyntisolenoidin olevan rikki. Solenoidihan tukkii tyhjäkäyntikanavan ja ajattelin että jos solenoidin alle laittaisi aluslevyn, niin se ei silloin ylettäisi tukkia kanavaa.

Valitettavasti tämä ei auttanut !? Kierrokset laskevat lähes nolliin n. 3sek. starttaamisen jälkeen, jos kone ei aivan sammu, ryntäävät kierrokset n. 1000 korville josta ne pian laskevat taas sammumispisteeseen. tyhjäkäynti siis vaeltaa taukoamatta. Mielestäni kaasari on puhdas ja kaikki kanavat auki. Pitäisikö aluslevyn asentamisen edes auttaa asiaa??
Kone käy kierroksilla tyydyttävästi ja pysyy käynnissä jos tyhjäkäynnin nostaa tarpeeksi ylös, eikä vaella niin paljon. Mistä muuten saisi toimivan solenoidin? Etelän purkaamoilta löytyi vain rikkinäisiä ja Bilia pyytää solenoidista melkein satkun?
Jii-Pee
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 17:41 Maanantai 06 10 2003

ViestiKirjoittaja Mimmi » 06:07 Tiistai 07 10 2003

Tyhjäkäyntisolenoidin poistaminen (aluslevyn asennus) tekee juuri tuollaista tyhjäkäynnistä. Tyhjäkäyntisolenoidin tehtävähän on avata ja sulkea sitä tyhjäkäyntikanavaa (sulkeminen pienentää kierroksia ja päinvastoin). Tyhjäkäyntisolenoidi ei käytännössä vaikuta toimintaan kun kaasuläppä on auki, jolloin kaasutin antaa "normaalia kautta" polttoainetta sylinteriin poltettavaksi.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3838
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Jii-Pee » 19:19 Tiistai 07 10 2003

Solenoidi on siis tosiaan rikki. Mutta mielestäni aluslevyn asettaminen solenoidin alle estää sitä tukkimasta kanavaa. Toimiva solenoidihan tukkii kanavan kun virrat kytketään pois ja avaa sen kun sen napaan kytketään virta. Käyntivikaisen Volvon solenoidin kärki ei siis liiku ja pitää siten kanavan tukossa kokoajan. Normaalitilanteessa käynninaikana sol. kärki on sisällä, eikä liiku käynnin aikana.

Mutta kaiketi toimimaton solenoidi, vaikkakin paksulla aluslevyllä varustettuna aiheuttaa käynnin vaeltamista. Tähän saadaan lopullinen selvyys kun saan jostain toimivan solenoidin.

Terkut Mimmille :wink:
Jii-Pee
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 17:41 Maanantai 06 10 2003

ViestiKirjoittaja Mimmi » 04:57 Keskiviikko 08 10 2003

Kiitos
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3838
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Jante » 11:29 Keskiviikko 08 10 2003

Sen tehtävä on estää ns. jälkikäynti.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002


Paluu Volvo