Volvo 850

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Volvo 850

ViestiKirjoittaja Volle88 » 18:34 Tiistai 13 10 2015

Eli päästöt on:

Tyhjäkäynnillä (Kierroksilla)
CO% 0.348 (0,375)
CO2 14.41 (14.50)
HC ppm 157 (61)
O2 0.75 (0.56)
Lampda 1.012

HC ppm tyhjäkäynnilla ja CO% kierroksilla siis liian korkeat. Vaihdoin tulpat, öljyt, ilman ja öljyn suodattimet eikä päästöt juurikaan muuttuneet. Eli siis vaihdanko seuraavaksi katalysaattorin suosiolla vai olisiko vika jossain muualla?
Volle88
Harrastaja
 
Viestit: 6
Liittynyt: 18:23 Tiistai 13 10 2015

Re: Volvo 850

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:06 Keskiviikko 14 10 2015

viewtopic.php?f=51&t=999

CO-arvo(hiilimonoksidi eli häkä) kertoo, kuinka täydellistä palaminen on. Liian korkea % kertoo, että seos on liian rikas, jos sytytyspuoli on kunnossa.
HC-arvo(palamattomat hiilivedyt) putoaa (eli muuttuu parempaan suuntaan), kun seos on oikea.

Eiköhän se vika ole nyt kuitenkin siinä, että ainetta tulee liikaa, ja sekä tyhjäkäynnillä että kierroksillahan bensaa jää nyt palamatta. Toivotaan että nimimerkki Älverö lukee tämän, ja osaa antaa vinkkiä, mitä tehdä.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10043
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Volvo 850

ViestiKirjoittaja jip59 » 19:36 Keskiviikko 14 10 2015

Toisaalta lambda-arvo on melko tarkaan oikea niin silloin seoskin olisi kohdallaan. Kokemuksen perusteella tuollaiset arvot tulevat kun katti on "tyhjä".
Ei savua ilman kokeilua...
jip59
AutoGuru
 
Viestit: 1089
Liittynyt: 19:23 Maanantai 27 08 2007
Paikkakunta: Tervajoki "Pohojammaalla"

Re: Volvo 850

ViestiKirjoittaja Volle88 » 21:59 Keskiviikko 14 10 2015

Tulpanjohdot ja katti vaihdetaan seuraavaksi ja koitetaan onnea :) Seuraava kysymys, mistä mittariston "pikkuratas"? Tällä hetkellä seisoo pihassa 3kpl kasipätkiä ja jokaisessa on matkamittari jumissa.
Volle88
Harrastaja
 
Viestit: 6
Liittynyt: 18:23 Tiistai 13 10 2015

Re: Volvo 850

ViestiKirjoittaja seppo1 » 15:14 Torstai 15 10 2015

Volle88 kirjoitti:Tulpanjohdot ja katti vaihdetaan seuraavaksi ja koitetaan onnea :) Seuraava kysymys, mistä mittariston "pikkuratas"? Tällä hetkellä seisoo pihassa 3kpl kasipätkiä ja jokaisessa on matkamittari jumissa.


Taitaa rattaan kohdalla olla hajoittamokeikka. Volvo ei varmaankaan myy irtoratasta, vaan koko mittariston. Ei välttämättä hajoittamotkaan myy irrallisena, mutta ehkä mittariston voi saada kohtuuhintaan. Onkohan noissa samaa oiretta kun mulla oli aikoinaan Skodan kanssa, eli sen rattaan sai rikki nollaamalla trippimittarin vauhdissa.
Jollet pysty kykenemään, ei kannata ruveta alkamaan.
seppo1
AutoGuru
 
Viestit: 753
Liittynyt: 10:40 Perjantai 07 06 2002

Re: Volvo 850

ViestiKirjoittaja Älverö » 11:59 Perjantai 16 10 2015

Tuossa ohje ja hinnat siihen mittariston korjaukseen
viewtopic.php?f=43&t=14688

Tuo että päästöt on korkeat.
Paljon sillä autolla on ajettu kilometrejä.
Ilmaputsari ja huohotin sekä kaasuläppä ovat puhtaat ,missään alipaineletkussa ei ole vuotoja sitten.
http://www.volvofinns.com/index.php?topic=516.0
Kuluttaako auto paljon öljyä ja mitkä tulpat siinä on onko Boshin 4 kärki tai 3 kärki ja ne tulpanjohdot myöskin on vaihdettu sekä virranjajan kansi ja pyörijä osta laatukamaa.
Tuo tulpanjohtojen testi uusijohto joka on vaikka 60cm pitkä mitataan mittarilla(sähkömiehen) johtojen päästä vastus 60 senttisen vastus pitää ollaa jos kunnon johdot siinä 3.60 kilo-ohmia. Kun itse pidän tätä muistisääntö on 1 metrin tulpanjohto sen vastus saa olla 6.0 kilo-ohmia
Samoin säädöt eli ajoitus on kunnossa. Koneessa uudet öljyt ja suodatin
Laitetaan bensaa 98 tankki täyteen kaadetaan sitä ennen sitä suuttimien puhdistusainetta tankkiin se voi olla jotain hyvää mitä löytyy en mainosta turhaan.Sitten lähdetään ajamaan ajetaan melko lähellä rajoitinta tietenki tätä ennen annetaan koneen lämmetä rauhassa rauhallisessa ajossa.Sitten lähdetään ajamaan itsellä se punarajalle kun nousee kierrokset se kiertää silloin niin että 2 vaihteellaa mittaristo näyttää sitä 110-120km/h nopeuttaa .Ajellaan jokin 40km ja suoraan sitteen päästömittauksiin(on sovittu ennakkoon huollon kanssa) monesti näitä arvoja otetaan kylmistä moottoreista ja arvot on mitä sattuu.Turhaa noita toimivia osia vaihtaa.Toiseksi millainen pakoputki on onko se yksi ettei ole mitään haaraa siellä pakoputken päässä se sekoittaa mittauksen sitten.täälä kun ei tule käytyä kun täällä taitaa joku kyssäri tullaa kerran 2 kuukaudessa

Itsellä noi arvot on 350tkm olevassa autossa toi Co näyttä 0 ja Hcc korkeimillaan 7 ja normi huollot teen autoon ja kieroksilla ajellen kun tottunut siiheen 5 pytyn murinaan

Kirjoittele kuulumisia sitten
Älverö
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 249
Liittynyt: 14:29 Sunnuntai 08 03 2009

Re: Volvo 850

ViestiKirjoittaja Volle88 » 13:37 Lauantai 24 10 2015

Ktalysaattorissahan tuo vika oli. Oli näköjään vaihdettu tarvikekatti paikoilleen ja katin sisus oli aivan tyhjä mitä epäilinkin koska aika metallinen käyntiääni oli autossa. Nyt on arvot:

Tyhjäkäynnillä (Kierroksilla)
CO% 0.112 (0,154)
CO2 15.09 (15.05)
HC ppm 18 (18)
O2 0.25 (0.27)
Lampda 1.007

Muutosta tuli huomattavasti vaikka vaihdoin vaan varaosa autosta otetun vanhan alkuperäisen katalysaattori. Vanhat arvot oli:

Tyhjäkäynnillä (Kierroksilla)
CO% 0.348 (0,375)
CO2 14.41 (14.50)
HC ppm 157 (61)
O2 0.75 (0.56)
Lampda 1.012
Volle88
Harrastaja
 
Viestit: 6
Liittynyt: 18:23 Tiistai 13 10 2015

Re: Volvo 850

ViestiKirjoittaja jip59 » 22:38 Lauantai 24 10 2015

Volle88 kirjoitti:Katalysaattorissahan tuo vika oli. Oli näköjään vaihdettu tarvikekatti paikoilleen ja katin sisus oli aivan tyhjä

Eipä välttämättä ole tarvikekatin vika. Pakoputken päässä oleva mittari ei tiedä onko autossa alkuperäinen vai tarvikekatti jos se toimii. Ennemmin uskoisin että edellinen omistaja on saanut "tietoa" (siis kyseenalaista) siitä että katti vie tehoa ja laittanut katin josta on sisukalut putsattu pois isomman tehon toivossa. Eipä olisi ensimmäinen eikä viideskään kerta kun tuollainen juttu tulee meikäläiselle työn puolesta eteen...
Ei savua ilman kokeilua...
jip59
AutoGuru
 
Viestit: 1089
Liittynyt: 19:23 Maanantai 27 08 2007
Paikkakunta: Tervajoki "Pohojammaalla"

Re: Volvo 850

ViestiKirjoittaja Älverö » 19:57 Maanantai 26 10 2015

Paljon sillä autolla on ajettu itse kävin leimassa 850 niin se lambda näytti 1.00 ja muut jutut oli samanlaiset kuin uudessa autossa .Autolla tosin vasta ajettu 352tkm ja pakoputki ja muut osa siinä on viellä alkuperäistä.Eli kyllä noi katit ja muut kestää aika pitkään jos käyttö autolla on asiallista.
Toi rautakanki viritys ei ole oikein lainmukaista? Ihmekkö päästöt oli vahän pielessä joskisn itsellä oli joskus 240 Volvo kaasutin mallia päästöt oli hyvä ja siinä tuo hcc oli ainoastaan 50 .Katsatusmieskin ihmetteli kun arvot oli ihan katalysaattori auton arvoja.Kun auto on kunnossa ne päästökin on aika puhtaat ilman mitään katteja
Älverö
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 249
Liittynyt: 14:29 Sunnuntai 08 03 2009

Re: Volvo 850

ViestiKirjoittaja Älverö » 12:41 Tiistai 27 10 2015

Saitko mittariston toimimaan vai missä mennään?
Älverö
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 249
Liittynyt: 14:29 Sunnuntai 08 03 2009

Re: Volvo 850

ViestiKirjoittaja Volle88 » 13:33 Tiistai 27 10 2015

Omalla autolla missä oli tarvike katti (-96vm) on ajettu n.340tkm ja tuossa varaosa autossa (-95vm) mistä otin sen alkuperäisen katalysaattorin niin mittari näyttää 202tkm :D Tosin matkamittari on siitäkin pysähtynyt ja on ilmeisesti ulkomailta joskus uitettu suomeen niin tiedäppä sitten oikeita kilometrejä. Yllättävän hyvässä kunnossahan tuossa katalysaattorissa oli sisuskalut vaikka auto seisonut 1.5v mutalikolla ja aika rutkasti ottanut ruostetta pintaan.

Tällähetkellä ajossa 2kpl 850 joista toinen -96vm 10v automaati farmari ja toinen 20v -95vm sedan niin tuosta sedanista sain korjattua tuon matkamittarin kun oli yksi mittaristo tallessa missä ehjä pikkuratas.
Volle88
Harrastaja
 
Viestit: 6
Liittynyt: 18:23 Tiistai 13 10 2015


Paluu Volvo