Volvo s40 1.8 (bensa) vm98 lämpö-ongelma

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Volvo s40 1.8 (bensa) vm98 lämpö-ongelma

ViestiKirjoittaja beehoo » 16:39 Tiistai 21 07 2015

Morjens!
Volvo s40 1.8 1998
Mittarissa 24100


Eli auto nostaa lämpöjä tyhjäkäynnillä ja syö vähän jäähdytinnestettä. Käytin sitä huollossa jossa väittivät vian olevan vesipumpussa, (jonka vaihtoivat)
Lämmöt nousevat hitaasti, mutta varsinkin kaupungissa ajettaessa ärsyttävästi. Tyhjäkäynnillä esim valoissa seistessä nousevat yli 95 asteen (nousisivat varmasti enemmänkin jos tyhjäkäyttäisi pidempään) ja laskevat kyllä heti liikkeelle lähdettäessä. Jäähdytineste on ihan oikean väristä, ei siis ole tummaa, pakokaasu on normaalia, ei vaaleaa. Puhaltaa lämmintä ilmaa sisään ja flekti huutaa myös.

Missä vika voisi olla? Itse epäilen termostaattia, mutta en ole mikään mestari näiden pelien kanssa joten siksi kysyn täällä. Termostaattiin menevässä letkussa on tahmaisen näköisiä läikkiä, joten vuoto voisi siis olla vaikka termostaatin tiivisteessä?


Tänks!
beehoo
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 16:26 Tiistai 21 07 2015

Re: Volvo s40 1.8 (bensa) vm98 lämpö-ongelma

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:27 Keskiviikko 22 07 2015

Jo pidempään jatkunut jäähdytinnestevuoto pitäisi näkyä vaaleana kiteytyneenä kökkövanana, vähän kuin kuivanutta suolaa. Noron pitäisi olla myös kostea heti ajon jälkeen. Eli vikaa voi paikallistaa ihan silminkin.

Termostaatin jumiutumisen vaikutukseen ei pitäisi auttaa se, että lähdetään liikkeelle. Se kuulostaa ennemminkin siltä, että jäähdytin ei enää jaksaisi siirtää lämpöä pois, jos kerran flektikin huutaa. Tietysti runsas vuoto, joka aiheuttaa usemman litran vajauksen, nostaa lämpöjä. Mutta pelkkä paisarin tyhjeneminen ei vielä.

Auttaako liikennevaloissa se, jos laita lämmityslaitteen puhaltamaan täysillä kuumaa? Jos auttaa, niin vahvistaisi tuota jäähdyttimen kuntoa. Ja ei ainoastaan ulkopuolista kuntoa, vaan myös sisäinen tukkeutuminen aiheuttaa huonoa jäähdytystä.

Tarkista myös jäähdyttimen päätyjen saumat, eli ne kohdat, joissa kenno on liitetty päätysäiliöihin. Usein vuoto alkaa juurikin noista saumoista. Ja jos niitä on yritetty tukkia paikkausaineiden yliannostuksella, niin ei olisi ihmekään, jos kenno on nyt tukossa.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10043
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Volvo s40 1.8 (bensa) vm98 lämpö-ongelma

ViestiKirjoittaja Älverö » 11:48 Tiistai 11 08 2015

Kuten sanottiin nesteet kiertää hyvin ja kone lämpiää niin syyläri ei enään jaksaa jäähdyttää moottorin tuomaa lämpökuormaa.Onko syyläri puhdas ulkoa että ilma menee ripojen välistä hyvin ja jäähdytysjärjetelmä sisältä on putsattu kunnollaa siihen on syylärin puhdistusaineet .Ja kerroit että havittäää nesteitä katso minnee häviää ja korjaa heti mitem ettei tule kansivikaa liian korkeista lämpäötiloista.Kun jos alkuperäien syyläri autossa niin kyllä se vaihtoa kaipaa jo.Kerro mitä selvisi
Älverö
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 249
Liittynyt: 14:29 Sunnuntai 08 03 2009


Paluu Volvo