Öljytikussa "kermaa"

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Öljytikussa "kermaa"

ViestiKirjoittaja Vulvaani97 » 13:55 Tiistai 31 03 2015

Hommasin viime kesänä 850 2,5 l 20 venttiilisen, vuodelta -97 jolla ajettu n.250 tuhatta. Nyt talven aikana olen törmännyt ongelmaan että öljytikkuun kerääntyy "kermaa", korkissa ei näy mitään. Arkiajjossa sillä lähdetään lämpimästä tallista ja ajetaan n.16km jonka jälkeen sitten seisoo päivän ulkosalla ja illalla takaisin talliin. Tiedän että lyhyt ajelu tuottaa tuota kermaa mutta öljynvaihdon jälkeenkin huomasin "kerman" muodostumisen vaikka tulikin ajettua pidempää matkaa, tuolloin kyllä käytin myös lokilämmitintä. Onko tuo normaalia että "kerma" muodostuu öljytikun varteen sekä mitta-alueelle? Koneeseen on vaihdettu öljyt tammikuussa ja tulpanreikien o-renkaat helmikuussa (loppui öljyn häviäminen/syönti). Jäähdytysnestettä ei häviä.
Vulvaani97
Harrastaja
 
Viestit: 5
Liittynyt: 13:42 Tiistai 31 03 2015

Re: Öljytikussa "kermaa"

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 15:21 Tiistai 31 03 2015

(Kondenssi-)veden ja öljyn yhtymisestähän tuo "kerma" tulee ja esiintyy varsinkin pätkäajossa. Yleensä sitä muodostuu kyllä enemmänkin öljykorkkiin eikä mittatikkuun.
Kuulostaa tosin oudolta, että sitä muodostuisi oikein sinne tikun asteikkoalueellekin, enemmän ymmärtäisin sen varren sekä tikun ja putken yhtymäkohdan, että niihin voisi tulla. Ja jos jäähdytysnestettäkään ei katoa niin eipä se kansipahviltakaan vaikuta, tai muulta nesteen vuodolta öljyn sekaan. Silloinhan olisivat öljyt kokonaisuudessaan pelkkää kermaa. Joku viisaampi kommentoikoon... 8O
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Öljytikussa "kermaa"

ViestiKirjoittaja Vulvaani97 » 15:38 Tiistai 31 03 2015

Itsellenikin tuo on se suurin hämmästys että sitä on siellä tikun alaosassa - voisikohan se tarttua tikkun alaosaan kun tarkistan öljyt. Samalla kun laitatin nuo tulpanreikien o-renkaat niin putsautin huohotin systeemit, mutta suht pian tuota "kermaa" taas oli tikussa. Korkista kun katsoo niin kaikki näyttää siltä miltä pitää, nyt jo mustunutta öljyä.
Vulvaani97
Harrastaja
 
Viestit: 5
Liittynyt: 13:42 Tiistai 31 03 2015

Re: Öljytikussa "kermaa"

ViestiKirjoittaja Älverö » 07:32 Lauantai 04 04 2015

Tuota tuohottimen putsaus itse on niin helppo hommaa tehdä se kannattaa aina itse tehdä kevät ja syyshuollossa-
Laita siihen öjyskorkkin uusi tiiviste ja samoin siihen mittatikkuun se uusi O-rengas.Osta Volvon tiskiltä(halvat on) ne jos vaikka se mittatikku pysyy puhtaanaa paremmin. Ja käytetään niitä öljyjä jotka on suuniteltu tänne pohjolan oloihin ei tulee niiin paljon tuota öljykittiä
http://www.volvofinns.com/index.php?top ... #msg129218
Älverö
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 249
Liittynyt: 14:29 Sunnuntai 08 03 2009

Re: Öljytikussa "kermaa"

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 10:57 Tiistai 07 04 2015

Älverö kirjoitti:Ja käytetään niitä öljyjä jotka on suuniteltu tänne pohjolan oloihin


Mielenkiintoinen lause. Voisitko avata vähän mitä tuolla tarkemmin ottaen tarkoitat? Öljyissä kun on luokitukset ja moottoreista valmistaja ilmoittaa millaista öljyä siinä pitää käyttää, eli minkälaista on "pohjolan olojen öljy"?
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Öljytikussa "kermaa"

ViestiKirjoittaja Älverö » 11:44 Tiistai 07 04 2015

Tuota oli heitto kun noita autoja testataan mikä on talviauto eikös tähän kategoriaan käy noi öljytkin.
Eikä minun höpinöistä kannata ottaa niin vakavasti että ihan sitä varten pitää viestiä pukata.
Maku asioita jonkin mielestä paras rengas kaltevalle tienpinnalle joka on jäässä on kitka ja jonkun mielestä siihen kuuluu toi nastarengas
Toinen mainos https://www.youtube.com/watch?v=NzHdqIUJc98
Älverö
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 249
Liittynyt: 14:29 Sunnuntai 08 03 2009

Re: Öljytikussa "kermaa"

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 14:39 Tiistai 07 04 2015

Mielenkiinnosta vain kysyin...
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Öljytikussa "kermaa"

ViestiKirjoittaja Vulvaani97 » 14:51 Maanantai 13 04 2015

Öljykorkinn tiiviste on vaihdettu. Pittääpä käyvä hakkeen tuo tikun o-rengas. Sisällä olevat öljyt on Mobil 3000.

Tännään sain kuulla että kaverilla oli ollut 760 samanlaista ongelmaa joka oli sitten lopulta paljastunut kannentiivisteen vuodoksi. Alkuunsa ei ollut näkynyt muuta kuin tuo että tikussa "kermaa" ja lopulta sitä oli sitten äkkiarvaamatta pasahtanut paisuntasäiliön korkin kautta pihalle.

Huohottimen putsaus lienee helppo homma jos omaa paikkaa missä tehdä ja työkaluja sekä hieman ymmärräystä enemmän kuin mitä itselläni on. Siinähän pitää kuitenkin käyttää imusarja pois jotta sinne laatikkoon pääsee käsiksi.
Vulvaani97
Harrastaja
 
Viestit: 5
Liittynyt: 13:42 Tiistai 31 03 2015

Re: Öljytikussa "kermaa"

ViestiKirjoittaja Älverö » 19:04 Perjantai 17 04 2015

Kun normi homman tekee mitä tuossa linkissä niin ei siinä kauan mene vajaa puoli tuntia .Jos sinä putsaat sen öljykeräys-säiliöm niin siinä joutuu sen imusarjan irroittamaan
http://lakesidedp.com/uploadpics/pcv/
Termostaatti kun sen kunnosta kyseltiin että onko kabiini lämmin ja mittari on klo 15 tasaisesti ajoi hiljaa tai kovaa.
On kahta lämpöarvoa 87 asteinen, täysin auki 102 astetta
90C asteinen, täysin auki 105 astetta

http://www.matthewsvolvosite.com/replac ... -xc70.html
Viimeksi muokannut Älverö päivämäärä 14:33 Lauantai 18 04 2015, muokattu yhteensä 2 kertaa
Älverö
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 249
Liittynyt: 14:29 Sunnuntai 08 03 2009

Re: Öljytikussa "kermaa"

ViestiKirjoittaja luminpe1 » 22:46 Perjantai 17 04 2015

Saavuttaako moottori normaalin käyntilämpötilan? Jos termostaatti on viallinen, kone käy liian kauan kylmänä ja silloin kosteus ei poistu öljyn joukosta. Joskus termostaatin vaihto voi poistaa kertaheitolla nuo oireet.
luminpe1
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 106
Liittynyt: 13:42 Torstai 09 01 2003

Re: Öljytikussa "kermaa"

ViestiKirjoittaja Vulvaani97 » 20:32 Tiistai 28 04 2015

Moottori saavuttaa normaalin lämpötilan ja pyssyy siinä (ainakin mittarin mukkaan) klo 15 erittäin hyvin. Nyt näyttäs että kerma on hävinnyt melkein kokonaan, tikussa kyllä huomaa veden helmeilyä.
Vulvaani97
Harrastaja
 
Viestit: 5
Liittynyt: 13:42 Tiistai 31 03 2015

Re: Öljytikussa "kermaa"

ViestiKirjoittaja Älverö » 16:49 Keskiviikko 29 04 2015

Onko siinä öljytikussa se uusi O rengas en muuta kuin odottelemaan herra talven tuloa.Joskin noi lyhet ajot jolloin öljyt ja moottori ei kerkiä lämpiämään tekee noitas juttuja kun jonnekin se kosteuden pitää tiivistyä jos se on öljyinen niin sitä" kermaa" sinne kertyy.
Älverö
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 249
Liittynyt: 14:29 Sunnuntai 08 03 2009

Re: Öljytikussa "kermaa"

ViestiKirjoittaja Vulvaani97 » 16:04 Torstai 07 05 2015

Öljytikussa on uusi o-rengas. Ajattelin että teen pidemmän matkan jossain välissä ja katsastan tilanteen sitten uudelleen.
Vulvaani97
Harrastaja
 
Viestit: 5
Liittynyt: 13:42 Tiistai 31 03 2015


Paluu Volvo