Volvo 740 jätti tielle

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Volvo 740 jätti tielle

ViestiKirjoittaja Mardi » 19:19 Torstai 17 12 2009

Mikähän ihme lie tällä kertaa tässä. Pari kertaa pätkäs aikaisemmin käännöksessä tai kuopan jälkeen. Sitten putsasin tulpat ja toimi 5 km täysin ilman mitään moitteita, mutta sitten sammui motarilta pois liityttäessä, eikä lähde enää käyntiin ollenkaan. Mitä kaikkee voipi olla mennyt ?
Tietoja autosta: Volvo 740 -86 vuosmalli
2 litranen bensa
ruisku
Takapotku autot, Volvo 740
Mardi
Harrastaja
 
Viestit: 15
Liittynyt: 04:10 Perjantai 26 06 2009
Paikkakunta: Kuopio

Re: Volvo 740 jätti tielle

ViestiKirjoittaja Jante » 14:46 Perjantai 18 12 2009

Oletko aivan varma, että tankissa on polttoainetta? Pyörittääkö starttimoottori reippaasti? Lupaileeko käynnistystä yhtään? Jos ei lupailekaan, polttoainepumppu on voinut tulla tiensä päähän...
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

Re: Volvo 740 jätti tielle

ViestiKirjoittaja Mardi » 17:28 Perjantai 18 12 2009

Tankissa on bensaa mittarin mukaan ja myös tankattu täyteen alle 100km sitten. Starttaa ihan normaalisti muttei lupailekkaan käyntiin. Onnistuuko itse vaihtaminen/tutkiminen polttoainepumpun suhteen?

E: Sit tul semmonen mieleen että kun se sammui. Niin vaikka kokeilin moottorijarrutuksella pitää käynnissä niin kiekkamittari ei värähtänytkään eli näytti nollaa. Kun jos bensa loppuu moottorista niin eikös se pitäisi kierrokset nousta ns. mäkilähtö tilanteessa? Eli tarkoittaisiko tämä jotain sähkö vikaa ? Tässä autossa on ollut joskus aiemmin jokin harvinaisempi vika kyseiselle automallille. Tulisko jollekkin jokin volvolle harvinainen vika, mikä sammuttaa moottorin?
Takapotku autot, Volvo 740
Mardi
Harrastaja
 
Viestit: 15
Liittynyt: 04:10 Perjantai 26 06 2009
Paikkakunta: Kuopio

Re: Volvo 740 jätti tielle

ViestiKirjoittaja Älverö » 12:05 Lauantai 19 12 2009

Moi.Tähän huoltoon kuulu myös kun vaihdat ne tulpat niin ne tulpajohdot virranjakajan kansi ja pyörijä vaihtuu samallaa jos niiden kunnosta on epäilys.Oletko tarkistanut ne imuilmavuodot eli startti pilottia kun kone käy sinne imusarjan tiivisteseen ja niihin alipaineletkuihin jos koneen kierroluku nousee siinä kohtaa vuoto.
Siellä virranjakajassa on se Hall anturi menee rikki ja tekee sen että kone ei käynnisty.Moni vaihtaa kunnossa oleva virranjakajan tai toimiva osan.VOLVO 740/760 Hall-anturi Volvo i Bosch
B200/230 E/F/FT 84->90 pelkkä Hall-anturi [1984->1990]
32.90 muttaa tarkista mikä käy autoosi on näitä 3 erilaista hinta halvimillaan 17.90 ja voit katso myös sen YKK anturin joka on siinä vauhtipyörän luonna,sieltä Motonetin sivulta maksaa 22€ antaa tietoa siitä sytytyksen ajankohdasta.

Bensasuodatin vaihtuu että kone saa bensaa jase bensapumppu tuottaa sen paineen että ne suuttimet toomivat kunnollaa .Tientenkin nämä selviä asioita kun autoa on kunnollaa huolettu .Tiedätkö missä relee sijaitsevat ne on siellä tuhkakunpin takana laitan tuossa linkkin sinne.Kun katsot sinnee releisiin näet ne sillä on sellainen valoinen rele se on bensapumpun rele jonka kauttaa bensapumppu saa virran.Maksaa jotain 23€ ja kunnon pystyy vain testamaan kun laittaa toimivan releen autoon.http://www.volvoclub.org.uk/faq/Electri ... elays.html
Lopuksi olen koonnut yleisimmät viat joita on eri malleissa Volvoissa kun ei käynisty.

Koskee tätä 850 suurin osaa muttaa ota vinkit jotka käy teidän autoon käyttöö.Eli ajoituslampulla tarkistetaan että koneessa on kunnon kipinä aluksi.
len koonnut tässä muutaman vuoden yleisimmät viat jolloin Volvo 850 ei käynnisty.
Tässä tee-se-itse miehelle yleisimpiä vikoja joista itse voit tarkistaa:
Auto käy "vajailla pytyillä" eli auton sytyspuolessa ongelmia tarkistakaa ettei jakohihna hypännyt 1-2 hampaan yli jolloin sytytysennakot sekaisin.
Toinen seikka jos autossa ilmamassamittari (20V ei 10V) tekee kuumana ongelmia käyntiongelmia pitää tarkistaa ne vikakoodit.
Tarkennus automaattilaatikon omistajille vaihdesiirtimen asentotunnitimen toiminta.Liikutelkaa sitä rivakasti edestakaisin moni automaatti tehnyt niin kun ei lähde pyörittämääm starttia kun ei tunnista että vaidesiirin on P-asennossa.(PNP-kytkin likainen)

Tarkista käynnistettäessä että venttiilikoneisto ei ole liimautunut auki asentoon "liimaventtiili"
Tullessa parkkiin käytä 1 minuuttia jälkikäyntiä jolloin ei ole tätä ongelmaa sekä 98 oktaanista tankissa sillä on parempi lämpöarvo kuin 95.
Nykyajan bensoilla on näitä ongelmia kun ei enää käytetä lyijyä.
Vika päällä auttaa vain pitkä starttaus jolloin venttiilit rupeavat liikkumaan normaalisti ja auto käynnistyy.
Tai sitten otat ilmaputsarin auki suodatin pois ja ilmanottoaukoon suihkuta starttipilottia pullossa olevan ohjeen mukaan kun kaveri starttailee ,pitäisi auttaa että kone käynnistyy.
Tunnistaa siitä kun startti pyörittää ja ei ole puristuksia koneessa on sellainen "tulpaton mopo" Volvon kone.

Onko tankissa bensaa ja saako kone sitä.
-Bensapaine pitää olla 3.03 bar.
-Tuotto 1,45-2.41 litraa minuutissa.


-Bensasuodatin vaihdettu

-Bensapumpun rele Volvo 850(paloauton värinen 103 kyljessä) kunnossa, kuulet
silloin bensapumpun käyntiääneen.Sijaitsee siellä sulakekotelon pohjalla jossa
muitakin releitä

-Tankin korvausilma systeemi kunnossa, jos epäilet pidä tankinkorkkia
löysällä jolloin korvausilmaa pääsee bensatankkiin.
- Paljon autolla ajettu ,kuumana käyntiin lähtö ongelmia, useimmiten vikaa silloin kannattaa vaihtaa ne polttoainesuuttimet.Toinen seikkaa jos kuumana ei lähde käymään on tämä lisäilmaventtiilin toiminta toisella nimellä tyhjäkäyntimoottori ja rele kunnossa joka on syylärin takana tarkista myös releen liitokset ettei ole hapettumaa.
Tässä alhaalla on kootusti näitä juttuja

-Auto ei starttaa eikä mittarivalot pala:

-Tarkista akun -+ kaapelien kiinnitys ovat tiukasti kiinni eikä ole sitä kengistä
lähtenyttä alumiinihilsettä eli kengät puhtaat.

-Tarkista kun vesitilanne jos on sellaista mallia jossa on ne täyttroput
akun kannessa,
tislattua vettä pitää laittaa.

-Ei vieläkään tule virtaa, pitää yrittää apukaapeleilla käyntiin, sama homma jos
akussa ei ole potkua vaikka jokin virtaa kuluttava laite jäänyt päälle(valot)

-Aja virtaa luovuttava auto lähelle autoasi niin että akkukaapelit riittää hyvin
(pidä aina takakontissa kyseiset piuhat).

-Sammuta auto laita +plus kaapeli eli se punainen johto luovutettavasta autosta
sinne tyhjän akun + kenkään. Nyt tarkkana sitten siitä luovutettavasta autosta
musta johto - kenkään ja tyhjän akun auton moottoritilan johonkin
runkoon josta saa maata hyvin .

-Tämän tarkoituksella on estää kipinöinti jos akku oikosulussa ja akusta syntyy
kaasua joka kipinän voimasta voi räjähtää.

-Käynnistä se luovuttava auto ja kierroksia niin että akku latautuu siitä
tyhjän akun autosta.Käytä (3 minuutti) aikaa ja sammuta auto .

-Yritä käynnistää se tyhjäakkuinen auto. Käynnistyi hyvä homma laita ainoastaan
parkit päälle ja ei mitään kuluttavia sähkövehkeitä päällä että akku varautuu.

-Akku finaalissa, mittaa siellä kennoissa oleva nesteen kunto ominaispainomittarilla,
jos latauskaan auttanut niin uusi akku tilalle.

-Joku varmaakin kysyy miksi sammutimme sen luovuttavan auton;
Siksi kun näistä virtahommista ei koskaan tiedä vaikka kuinka olisi naapuri mukava
mies, niin siinä voi mennä se SYTYTYSBOKSI ja turhaa sitä naapurin kanssa
mennään vihoihin sen 1000€ takia, tällä varmistamme sen.

-Auto ei lähde käyntiin vaikka virtaa akussa ja mittarivalot ei
sammu ja pyörittää aivan hurjana starttia.

-Ajoesto onko päällä? On käytetty kaukosäädintä kun menty
sisään(hyvä) avaimella(huono).???

-Katso konehuoneesta ne tulpan johtojen kiinnitys siihen virranjakajaan
sekä puolanjohdon tarkistus sekä tietenkin ne muittenkin piuhojen
kiinnitys sekä tietenkin kuuntelet että kuinka bensapumppu pelaa kun
käännät avainta siihen 2 asentoon eli mittaritauluun syttyy kaikki valot.

-Sammuta radio ja tuuletin kuulet lyhyen surinan kun käännät avainta.
Sen puoleen kaikki ok.

-Jos satanut kovasti ja muutenkin kostea keli ja näistä syistä auto
ei ole lähtenyt vieläkään käyntiin niin putsatkaa sen virranjakajankansi
ja kiillota se pyörijän rautaosa sekä tarkista siitä virranjakajan kannessa että se
hiili on kunnossa kun paina sitä kevyesti pitäisi painua sisään.

-120tkm välein vaihtaa tämän virranjakajan osat ja sytytyskaapelit niin
ei murheita ainakaan ole.

-Ennakoiden se homma on paljon mukavampaa ja edullisempaa.

-Sekä tietenkin muistakaa että ette luottako siihen ajotietokoneeseen
että jäljellä oleva polttoaine riittä 78km matkalle .Käy helposti
kuin Tuulilasin toimittajalle testiauto käytössä ja ihmetteli että auto ei lähde
käyntiin ,hyvä kun ei purkanut autoa kokonaan .Vika polttoaine loppunut.
Tässä näitä yleisempiä juttuja joita itse voi tehdä ennen kuin sitä hinausautoa tilailette.

-Toiseksi siellä takaluukussa pitäkää aina tämä moniurahihna joka käyttää
noita laturia ohjaustehostinta kompuraa.Helppo tienpäällä vaihtaa ainakin
tähän 850 aikaa menee se 7 minuuttia. Sulakkeita, ajovalo poltin,
Bensapumpun rele jos ette ole vaihtanut siihen sitä vaaleanpunaista,
katsokaa sieltä sulakekotelon alta eli avaa 4 torx ruuvia, nosta kansi ja siellä
näkyy releet numero 103 jos kaikki on ok ja vaalean punaisena kiiltää.
Jossain korvessa auto sammuu niin vaikea on metsästää kyseistä osaa.
Toista on kun sinulla hanskalokerosta kaivat releen ja 3 minuuttia 25 sekuntia ja
matka jatkuu.

-Omistatko stroboskoopin ajoituslampun?
Hyvä väline tarkistaa tuleeko sytytysvirta sytytystulpille.Tasainen valovälähdys,
kaikki ok.Satunainen tai ei välähdä ollenkaan sytytysjohto finaalissa.

-Jos ei olleenkaan tule niihin viiteen johtoon virtaa katso virranjakaja avaa
katso se puoli rauhassa .

-Kaikki näyttää hyvältä niin puolan kimpuun sitten ,en neuvo niitä mittauksia jos jokin
menee väärin niin turhaa sanomista tulee.Mutta jos haluat testata niin
akusta miinuskaapeli irti.

-Ensiökäämi kone 1995- 0.5-1.5 ohmia vastus

-Toisiokäämin vastus moottori B5252S 1994 asti 6-7 kilo-ohmia
muut moottorit 8.9 kilo-ohmia

-Nakutustunnistimet sijaitsevat sylinterilohkossa imusarjan alapuolella,
vaatii sorminäppäryyttä ja pitkääääääääää hermoa tämä vaihto jutska.

-Lisäksi Volvoissa on 2 tunnistinta kampiakselin asentotunnistin.
-Tehtävä on lähettää ohjausyksikölle kampiakselin asennosta
ja moottorin käyntinopeudesta tietoa.
-Sijaitsevat vaihteistokotelossa siellä moottorin vauhtipyörän luona,irrota
miinuskaapeli akusta jos rupeat vaihtamaan.

-Nokka-akselin asentotunnistin jonka kautta tämä ohjausyksikkö saa
tietoa pakoventtiilien liikkeestä ja sitä kautta tarkkaa tietoa männän
kulloisesta liikkeestä ,tarkkaa hommaa jos koneessa on
yli 6000 kierrosta
-Nokka-akselin tunnistin sijaitsee virranjakajan oikealla puolella(auton perän puolella) pakonokka-akselin päässä sellainen musta pyöreäkö osa.

KÄYNISTYS VIOISTA 95% ON SÄHKÖPERÄISIÄ.
Älverö
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 249
Liittynyt: 14:29 Sunnuntai 08 03 2009

Re: Volvo 740 jätti tielle

ViestiKirjoittaja Mardi » 18:26 Lauantai 19 12 2009

Kiitoksia neuvoista. Ongelma saattoi olla kuitenkin tällä kertaa liiankin yksinkertainen. Luulen että se vain jäätyi koska tarpeeksi pitkän lämmittämisen ja akun tyhjäksi starttaamisen jälkeen se lähti käyntiin ja toimi ainakin tämänpäivän ilman ongelmia... Vissiinkin sitten jäätymisenestoa tankkiin ens pakkasilla. Aina on ollut tämä volvo hyvä kestämään pakkasia niin ei tullut tälläinen edes mieleen.
Takapotku autot, Volvo 740
Mardi
Harrastaja
 
Viestit: 15
Liittynyt: 04:10 Perjantai 26 06 2009
Paikkakunta: Kuopio

Re: Volvo 740 jätti tielle

ViestiKirjoittaja Älverö » 09:11 Sunnuntai 20 12 2009

Hyvä juttu että auto pelaa taasen.
Muuten onko teillä se ilmanesilämmitys kunnossa eli se pakosarjalta lähtee sellainen alumiininen haitariletku sinne ilmaputsarille kun pakkasta niin se ilmaputsarissa oleva lämpötilatunnistin antaa koneelle lämmintäilmaa jolloin ei tapahtu siellä kaasuläpässä mitään jäähtymisongelmaa
Älverö
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 249
Liittynyt: 14:29 Sunnuntai 08 03 2009

Re: Volvo 740 jätti tielle

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 14:09 Sunnuntai 20 12 2009

Onko ruiskukoneessakin tuollainen lämmitysletku ilmanpuhdistimeen??

Sinänsä tuota jäätymisongelmaa ei pitäisi enää nykybensalla esiintyä (ainakaan ruiskukoneissa) koska bensassa on joukossa hieman etanolia, joka siis ajaa saman asian kuin esim. Masinol...
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2440
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Volvo 740 jätti tielle

ViestiKirjoittaja Älverö » 11:58 Maanantai 21 12 2009

Kyllä on se kylmä ulkoilma jäähdyttää samoin sen kaasutimen tai tämän ruiskun kaasuläpän.
Tuossa omassa 850 on ja olen tuossa pihassa elyttänyt yhden Volvonkun laitoin siihe uuden haitariletkun ja siihen kunnon lemmarit kiinni.Tämä oli päivän hyvätyö kun Volvolla ajelevan matka oli hyytynyt kun jäätymistä havaittu konehuoneessa.Itse pidän selvinä asioina näitä asioita joten ei tulee ajateltuna että jokin on ottanut tämän pois autosta (tuuning).
Älverö
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 249
Liittynyt: 14:29 Sunnuntai 08 03 2009

Re: Volvo 740 jätti tielle

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 15:40 Maanantai 21 12 2009

Tarkoitin siis sanoa, että aniharvassa ruiskumoottorissa on tuollaista vanhanaikaista ruttuputkea ohjaamassa ilmanputsariin lämmintä ilmaa pakosarjasta... Yleensä se ilmansuodinkotelo sijaitsee ruiskuautoissa muutenkin jossain muualla kuin moottorin päällä, jolloin kuvaillun kaltaisen systeemin toteuttaminenkin olisi aika hankalaa. Mutta ruåtsinraudassa sellainen siis on?
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2440
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Volvo 740 jätti tielle

ViestiKirjoittaja Mardi » 00:25 Tiistai 22 12 2009

Joo tuo ruttuputkihan oli näköjään katki. Osa syy jäätymiselle siis tämä ? Tänään vaihdoin bensansuodattimen kun meinaa hiukan heikosti yhä käyntiin lähteä. Nyt toimii hyvin kun saa käyntiin. Mutta... tämä vanha lehmä päätti keksiä uuden ongelman. Vika sinänsä selvä eikä siinä mitään. Pakoputki katkesi jo ennen ensimmäistä pönttöä. Mutta kysymys onkin että vaikuttaako tämä moottorin käynnistämiseen? Jos putki on ollut jo melkein poiki ja nyt tosiaan täysin poikki, niin vaikeuttaako käynnistystä? Jotain vastapaine hommia tms. ?
Takapotku autot, Volvo 740
Mardi
Harrastaja
 
Viestit: 15
Liittynyt: 04:10 Perjantai 26 06 2009
Paikkakunta: Kuopio

Re: Volvo 740 jätti tielle

ViestiKirjoittaja Älverö » 07:34 Keskiviikko 23 12 2009

Moi pakoputki vaikka on poissa niin ei vaikuta käynistykseen.Et ole vaihtanut sitä hall anturia viellä jos se vaikuttaisi että kone lähtee hyvin käymään ja oletko sekannut sillä ajoituslampulla että koneessa säänöllinen ja voimakas kipinä .
Nykyään on nämä katit ja monella on se pakoputki tukossa kun katin kennot tukkii pakokaasujen ulosmenon. Näissä se vika että kun kovempaa ajaa niin kone tukehtuu kun se vastapaine on niin kova siellä pakoputkessa kun se putki on tukossa.
Ostitko uuden haitariletkun vai korjasit ilmastointiteipillä vanhan kysyy hän lopuksi.
Älverö
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 249
Liittynyt: 14:29 Sunnuntai 08 03 2009

Re: Volvo 740 jätti tielle

ViestiKirjoittaja Mardi » 12:46 Keskiviikko 23 12 2009

Ok. En ole vaihtanut hall anturia. Mikä ja missä se on? Millane homma vaihtaa? Ei ole tommootta ajoituslamppua. Minkä hintanen olis? Ja ja haitariletkun korjasin laittamalla paksumman putken palan päälle ja työnsin katkenneen putken päät sinne sisään.
(..mitenkähä iso tästäki rempasta vielä tulee.. :| )
Takapotku autot, Volvo 740
Mardi
Harrastaja
 
Viestit: 15
Liittynyt: 04:10 Perjantai 26 06 2009
Paikkakunta: Kuopio

Re: Volvo 740 jätti tielle

ViestiKirjoittaja Älverö » 14:35 Keskiviikko 23 12 2009

Virranjakajassa se anturi (Kansi auki ja pyörijä pois sielttä se pitais näkyä)on ja toinen anturi on siellä vauhtipyörän luona joka ottaa siitä vauhtipyörästä tietoa myöskin)Mene motonetin sivulle katso ne osat sinulla Volvo sinä tietät mitä mallia se on että osaat ostaa oikeat osat.Ajoituslamppu varmaakin jokaisellaa miehellä siellä autotallissa jotka pelasi näitten kaasarivehkeitteen kanssa,En muista hintaa muttaa ei sa paljon maksa jos haluat sellaisen ostaa.Sinäkö tinasit sen mittaritaulun niin ei ole vaike rasti vaihtaa se hall anturi katso vanhasta malli vaikkaa kamerallaa otat kuvan niin takaisin laitto on helpompaa.Moi
Älverö
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 249
Liittynyt: 14:29 Sunnuntai 08 03 2009

Re: Volvo 740 jätti tielle

ViestiKirjoittaja Mardi » 17:56 Keskiviikko 23 12 2009

Okei. Kiitos ohjeist. Palataan asiaan joulun jälkeen kun motonet taas aukeaa ja saan sen anturin haettua. Ja tinailinha minä sen mittaritaulun sillo. Toivotaan et auto nyt edes jotenkuten toimii joulun ajan ja et sen sais sit takas normaaliin kuntoonsa :) Hyvää joulunaikaa !
Takapotku autot, Volvo 740
Mardi
Harrastaja
 
Viestit: 15
Liittynyt: 04:10 Perjantai 26 06 2009
Paikkakunta: Kuopio

Re: Volvo 740 jätti tielle

ViestiKirjoittaja Älverö » 06:36 Torstai 24 12 2009

Hyvät joulut vaan teilekkin ja kyllä se Volvo kuntoon tulee.Eihän Volvo merkkisessä henkilöautossa isoa vikaa voi olla.Kirjoitellaan kun olet saanut osat ja Volvo kehrää kuin kissa lämpimällä uuninpankolla.

Muista kun avaat sen virranjakajan siellä varmakin anturin asennuksessa käytetty lukkorengasta ja kiila elä hävitä niitä.
Muista sitten se sen anturin ilmarako eli anturin ja virrajakan kuoren välissä on vapaata tilaa se 0.25 milliä (rakotulkki).Jos haluat vastusta mitata anturista niin tulee olla 0.95-1.25 kilo ohmia.Ajoituslamppua tarvitse kun laitat sytystyksen kohdillee eli alipaineletku tukitaa kun otettu irti virranjakajasta,kuuma kone ja sytysennakko tyhjäkäynillä 10 astetta ja koneessa kierroksia 2500 niin ennakko muuttuu niiden keskipakosäätimen ansiosta 24-28 asteseen.Merkkaa siihen kampiakselin hihnapyörän kolo vaikka valkoisella maalitipsulla ja katso sieltä ylhältä se asteluku kun hihnapyörän merkki(tipsu) tyhjäkäynnillä on siinä 10 asteen kohdalla se on siinä se sytyksen säätö.Ennen säätämistä kannattaa se virranjakajan lukitusruuvi löysentää ja kokeile liikkuko se jakaja sillä säädetään sitä sytytyssennakkoa.Kokeillee kieroksillaa että keskipako säädin toimii kunnolla että arvot on tuossa mitkä kirjoitin.
Älverö
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 249
Liittynyt: 14:29 Sunnuntai 08 03 2009

Seuraava

Paluu Volvo