Transporter T4 - takajouset

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Transporter T4 - takajouset

ViestiKirjoittaja jhh » 12:34 Keskiviikko 27 03 2019

Transporter T4 (vm -99 ja 2.5 tdi). Transporter on mallia pätkä, ei pitkä. Teillä on neljää eri mallia takajousille. Voitteko kertoa mitä käytännön eroa jousilla on? Eli kiinnostaa vahvistetut jouset, mutta nouseeko Transporterin perä liikaa jos laittaa vahvistetut jouset? Ja siis paljonko perä nousee verrattuna orggisjousiin? Ja siis mitä käytännön eroa on progressiivisilla jousilla verrattuna tavallisiin?

Ei huvittaisi, että autosta tulee semmoinen, että takapää on todella ylhäällä verrattuna auton etupäähän...
Viimeksi muokannut jhh päivämäärä 12:41 Torstai 28 03 2019, muokattu yhteensä 1 kerran
jhh
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 94
Liittynyt: 17:13 Maanantai 18 04 2011

Re: Transporter T4 - takajouset

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 13:45 Keskiviikko 27 03 2019

Progressiivinen jousi on sellainen, jossa on liikeradan alussa pehmeämpi jousto ja jäykistyy sen mukaan mitä pidempi liike jouseen kohdistuu (langan paksuus vaihtelee jousen eri osissa). Tavallisessa taas jousivakio (ja langan paksuus) on sama koko liikeradan. Progressiivisella saadaan siis lisää kantavuutta ja jämäkkyyttä kun päällä on kuormaa, mutta kuitenkin pintapehmeys = ajomukavuus säilyy. Tai ihan tyhjänäkin, varsinkin huonolla tienpinnalla. Alkuperäiset jouset ovat usein progressiivisia, esim Transporterin orkkisjouset ovat sellaiset.

Vahvistetut eli kuormajouset taas ovat nimensä mukaisesti tarkoitettu autoihin joissa on usein paljon kuormaa ja ovat normaalijousia jäykemmät. On kuitenkin mahdotonta sanoa, paljonko perä fyysisesti nousee (vai nouseeko ollenkaan) vakiojousiin verrattuna. Arviointia vaikeuttaa jo sekin, että kun vanhojen lysähtäneiden jousten tilalle vaihtaa uudet vakiojouset niin perä nousee jo niilläkin. Vahvistetut jouset eivät ole kuitenkaan fyysisesti pidemmät (yleensä jopa päinvastoin), jäykkyys tulee langan paksuudesta ja materiaalista.

Tee-neloseen voi kyllä suositella vahvistettuja, vakiojouset ovat sen verran veltot. Ja mieluummin tietysti progressiiviset, jollei mennä absoluuttisesti hinta edellä.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Transporter T4 - takajouset

ViestiKirjoittaja teenelkku » 21:31 Keskiviikko 10 04 2019

Itellä kanssa -99 T4, tosin pitkänä versiona. Hommasin uudet jouset taakse kun oli edelliseltä omistajalta joku sekaviritys asennettuna. Ostin ensin normaalit ei-progressiiviset ja perä tyhjänä ainoa asia mikä jousti ajossa tai kun 100kg hyppi peräkoukun päällä oli takarenkaat. Oli pakko ostaa progressiiviset ja tuli edes jonkin verran joustoa perään niin on edes jotenkin siedettävä ajettava.

Itsellä tosiaan ei paljoa painoa perässä, eli jos on tarkotus kuskata kuormaa niin tilanne voi olla eri, mutta jos ajat tyhjänä niin nuo normi-progressiivisetkin on melko jäykät. Itse ottasin vielä ehkä jopa vähän löysemmät jos löytäsin, kun tarkotus on käyttää nelkkua retkeilyautona enempi.
teenelkku
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 21:25 Keskiviikko 10 04 2019


Paluu Volkswagen