Passat 3BG Variant -05 maavaran nosto

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Passat 3BG Variant -05 maavaran nosto

ViestiKirjoittaja Type3 » 18:58 Lauantai 24 09 2011

Kysynpä nyt täältäkin, olisko kenelläkään tietoa otsikon mukaisen auton maavaran korottamisesta? Yleensähän kai porukka madaltaa autojen alustat, mutta nyt olisi tarvetta saada lisää ilmaa auton pohjan alle.

Jos kaupunki hoitaa teiden talvikunnossapidon edellisten vuosien malliin (terkkuja vaan Pekka Saurille), niin Passatin pohja tulee ottamaan osumaa tantereeseen ensi talvena ja paljon. Siksipä ajattelin hiukan nostaa maavaraa. Tarkoitus ei ole tehdä autosta mitään monster truckia eikä katumaasturia. Lähinnä idea on yrittää saada auto pysymään ehjänä, kun Passatin maavara on vakiona aika pieni.

Olisiko täällä ketään joka olisi suorittanut vastaavan operaation farkkupassatille? Toisella palstalla neuvottiin laittamaan kantavammat jouset autoon, Motonetin tuotehaulla löysin tuommoiset taakse: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=67-5913 Mitä muuten tuo VAHV tuossa meinaa?

Entä mitä eteen? Tarviiko myös iskarit vaihtaa? Onko olemassa jotain korotuspaloja?
Type3
Harrastaja
 
Viestit: 5
Liittynyt: 18:46 Lauantai 24 09 2011

Re: Passat 3BG Variant -05 maavaran nosto

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:06 Maanantai 26 09 2011

Vahvistettu takajousi on tarkoitettu kun tavaratilassa on tavanomaista enemmän lastia tai autolla vedetään perävaunua. Eli takapää ratkeaa sillä.
Etupää onkin vaikeampi, periaatteessa isomman moottorin jousilla (jos enää on isompaa moottorivaihtoehtoa) keula nousee sekä muuttuu jäykemmäksi, mutta sitä paljonko on vaikea arvioida.
Korotuspalat eivät ole hyvä ratkaisu, esim kuminpalaset jousen kierteiden välissä ovat helposti jousien tappajia ja muuttavat helposti jousitusgeometriaa, kun yksi kierre jää pois jousituksesta.
Iskareiden kunto on syyytä tarkistaa, työnä vaihtuvat tuossa yhteydessä helposti. Iskarihan ei kanna auton massaa, vaan vaimentaa heilahduksia.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10037
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Passat 3BG Variant -05 maavaran nosto

ViestiKirjoittaja Type3 » 10:26 Maanantai 26 09 2011

Kiitos nopeasta vastauksesta!

Mitenhän tuon etupään hoitaisi? Koneena on siis 2.0 bensakone (ALT).
Olisko jonkun diesel -version jouset jäykemmät? Tai jonkun isomman bensakoneen?
Type3
Harrastaja
 
Viestit: 5
Liittynyt: 18:46 Lauantai 24 09 2011

Re: Passat 3BG Variant -05 maavaran nosto

ViestiKirjoittaja Jam-ou » 02:29 Keskiviikko 28 09 2011

Ainakin Audi-puolella quattron etupää on korkeammalla kuin etuvetoisen - myös ässä-alustoissa. Sopivuutta sen kummemmin kommentoimatta, tulivat vaan tuohon Passatinkin etupäähän mieleen nelikon jouset (67-6059).

Onhan sitä sitten markkinoilla ihan korkeussäädettäviäkin alustasarjoja..
Aeto savolaene hyvässä ja pahassa.

Audi A6 3.0 BiTDI quattro avant S line ´13
Jam-ou
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 82
Liittynyt: 23:50 Keskiviikko 16 09 2009
Paikkakunta: Savo

Re: Passat 3BG Variant -05 maavaran nosto

ViestiKirjoittaja 4-motion » 09:14 Keskiviikko 28 09 2011

Omasta 1.9 TDI 4-motionista (3BG saksantuonti) löytyy tehdasasennettuna 2 cm korottava jäykempialustainen "huonontien varustus", johon sisältyi myös laajempi pohjan muovinen "panssarointi". Suomessa maahantuojalla ei ole ilmeisesti ollut edes tilattavissa, vaan nelikotkin ovat olleet aina vakioalustalla, Skodalla vastaavaa on tietääkseni ollut. Eli ainakin alkuperäistarvikkeena luulisi löytyvän, tarvikeosien vastaavuudesta en tiedä. Iskarien osalta kiinnostaisi itseäkin (vaihto alkaa olla edessä), ovatko omassanikin kuitenkin vakioiskarit. :roll:??
Korotus nelivedon yhteydessä on osoittautunut hyväksi, enkä enää ilman huolisi.
4-motion
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 08:37 Keskiviikko 28 09 2011


Paluu Volkswagen