VW Golf Variant -95 1.8i (AAM) nykii ja sammuilee

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

VW Golf Variant -95 1.8i (AAM) nykii ja sammuilee

ViestiKirjoittaja Rolling Stones » 17:24 Tiistai 15 02 2011

Terve,

Kolmisen viikkoa sitten ilmeni autossa sellainen vika, että joutokäynnillä ei meinannut pysyä käynnissä, jos ei nostanut kierroksia kaasuttamalla. Ilman kaasua kierrokset n. 500. Välillä ongelma hävisi joksikin aikaa kun sammutti auton ja käynnisti pian uudelleen.

Viikko takaperin "oireyhtymä" muuttui yllättäen: auto alkoi nykiä pahasti ajossa (tasakaasulla veto hävisi vaikka kierrokset kierroslukumittarin mukaan pysyivät vakiona, ja kohta sitten lähti taas nytkähtäen eteenpäin). Joutokäynnillä moottorin ollessa lämpimänä kierrokset hyppii vinhasti 500-1500 välillä. Eli kierrokset alkaa nousta nopeasti -> pätkäsee ja tippuu viiteensataa, jossa "nappaa taas kiinni" ja nousee nopeasti ja pätkäisee taas...

Nyt ei pysy enää kylmänä käynnissä. Lähtee hyvin käymään (kierrokset n. 1100), mutta alkaa itsekseen nostamaan kierroksia ja sitten sammuu. Pysyy käynnissä noin 4 sekuntia, kaasua jos painaa niin vähän kauemmin.

Olen tsekannut virranjakajan kannen ja tulpat, jotka vaikuttaisivat olevan ok. Voisiko vika olla moottorin lämpötila-anturissa? Missähän ko. anturi sijaitsee ja mitä maksaa? Onko vaikea homma vaihtaa?

Otetaan kiitollisena vastaan kaikki vikadiagnoosit!

T. Rolling Stones edition
Rolling Stones
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 17:12 Tiistai 15 02 2011

Re: VW Golf Variant -95 1.8i (AAM) nykii ja sammuilee

ViestiKirjoittaja sa » 10:29 Keskiviikko 16 02 2011

sa
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 473
Liittynyt: 09:24 Keskiviikko 26 10 2005

Re: VW Golf Variant -95 1.8i (AAM) nykii ja sammuilee

ViestiKirjoittaja Rolling Stones » 22:45 Keskiviikko 16 02 2011

Moi SA,

Olen ymmärtänyt, että tässä yksipisteruiskulla olevassa koneessa ei olisi ilmamassamittaria laisinkaan. Saatan kuitenkin olla väärässä. Jos osaat sanoa mistä ko. anturi löytyy niin katson löydänkö autosta sellaista....
Rolling Stones
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 17:12 Tiistai 15 02 2011

Re: VW Golf Variant -95 1.8i (AAM) nykii ja sammuilee

ViestiKirjoittaja sa » 11:00 Torstai 17 02 2011

http://www.google.fi/images?q=mono-motr ... 20&bih=911

Siinä on mono-motronic, löytyy nelinapainen "kaasuttajan" kupeesta, kuvista näet sen lämpötila-anturin paikan myös, polttoaine määrään ja saantiin viittaa nuo kuvaamat viat (yleisiä myös virranjakajan hall-anturi viat noissa malleissa).

http://www.google.fi/images?q=hall+antu ... 20&bih=911
sa
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 473
Liittynyt: 09:24 Keskiviikko 26 10 2005

Re: VW Golf Variant -95 1.8i (AAM) nykii ja sammuilee

ViestiKirjoittaja Rolling Stones » 20:00 Perjantai 18 02 2011

Moi,

On tää mun pirssi sitten kuitenkin mono-jetronic, jossa "imuilmamäärä määritetään kaasuläpän asennosta ja kaasuläpän yläpuolelle on sijoitettu suihkutusventtiili" (LÄHDE: http://www.autowiki.fi/index.php/Mono-Jetronic).

Eli vikaa voisi lähteä paikantamaan kaasuläpän asentotunnistimesta? Olisiko kellään hyviä ideoita ko. tunnistimen puhdistamisesta, korjaamisesta tai vaihtamisesta? Motonetistä löytyy vain 2 litraiseen...

Kiitos jo etukäteen avusta!
Rolling Stones
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 17:12 Tiistai 15 02 2011

Re: VW Golf Variant -95 1.8i (AAM) nykii ja sammuilee

ViestiKirjoittaja sa » 20:58 Perjantai 18 02 2011

http://www.google.fi/search?q=kaasul%C3 ... =firefox-a

Netti täynnä ohjeita, löytäisi vaan sen oikean :))
sa
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 473
Liittynyt: 09:24 Keskiviikko 26 10 2005

Re: VW Golf Variant -95 1.8i (AAM) nykii ja sammuilee

ViestiKirjoittaja stresspill » 16:38 Sunnuntai 02 10 2011

Tsekkaappa ruiskun kumijalka, ettei ole jo irronnut kokonaan.
stresspill
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 10:17 Sunnuntai 02 10 2011


Paluu Volkswagen

cron