Voi turbo!

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Voi turbo!

ViestiKirjoittaja maukau » 12:13 Sunnuntai 05 12 2010

Terve arvon gurut

Passattini (TDI, vm 2000) alkoi taas kiukutella, eteenkin pakkasten alettua. Kun nopeuden nosti yli 90:n, niin turbo meni jonkun sortin vikatilaan ja sen jälkeen meno oli lievästi ilmaistuna tuhnuista. Tuli koettua pari kertaa ikävä tilanne, kun rekkaa ohittaessa yhtäkkiä pasuuna ilmoittikin, että ei jaksa kiihdyttää.

Edellä mainittu vika ilmaantui nopeuden noustua yli 90:n. Ajaessani alkuviikosta Vaasaan pienellä kiireellä, ilmeni vika varmaan 10 kertaa menomatkalla. Paluumatkan köröttelin rauhassa noin 80 kmh nopeutta takaisin. Vikaa ei tullut kertaakaan.

Ai niin, vika poistui virrat katkaisemalla. Tämä liike on vaan vähän tylsä tehdä 80:n nopeudessa. Mutta heti virran katkaisun jälkeen turbo toimi taas normaalisti.

Eilen kävin heittämässä muksut vanhemmilleni ja meinasin viettää laatuaikaa vaimon kanssa. Paluumatkalla taas turbo heittäytyi pois päältä. Sammutin taas virrat, mutta tällä kertaa ongelma ei poistunut. Turbo lakkasi kokonaan toimimasta. Sen jälkeen viulunkieli korvien välissä oli sen verran kireä, että meinasi laatuajat jäädä käyttämättä.

Mieleeni hiipi ikävä muisto neljän vuoden takaa. Menin valittamaan korjaamolle alussa ilmoittamaani vikaa. He mutisivat, että vika saattaa olla ahtopaineen säätöventtiilissä (muistaakseni). En muista tarkkaan vaihdettiinko se, mutta tämän muistan: turbo ei yhden kerran jälkeen mennyt enää päälle. Korjaamo otti turbon ihmeteltäväkseen. Se oli heidän sanojen mukaan ihan jumissa. Eivät olleet koskaan nähneet vastaavaa. Taisivat sanoa, ettei se pyörinyt lainkaan (jos siellä nyt joku pyörii!). Turbo vaihdettiin ja taas matka jatkui 1100 euroa köyhempänä. Ajattelin kyllä, että turbo kestäisi passatin eliniän.

1) Ei kai ne normaalisti neljän vuoden välein pauku?
2) Mikä hitto sen rikkoo?
3) Jos nyt ajelen ilman turboa, niin rikkooko se passatissa jotain muuta. Auto on välttämätön minulle ja korjaamolle kahden viikon jono.
maukau
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 81
Liittynyt: 15:16 Lauantai 10 01 2009

Re: Voi turbo!

ViestiKirjoittaja sa » 18:22 Sunnuntai 05 12 2010

http://holysmoke.fi/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=1525

Tuolla paljon eri turboista ja huollosta!
sa
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 473
Liittynyt: 09:24 Keskiviikko 26 10 2005

Re: Voi turbo!

ViestiKirjoittaja BA » 15:23 Maanantai 06 12 2010

maukau kirjoitti:
1) Ei kai ne normaalisti neljän vuoden välein pauku?
2) Mikä hitto sen rikkoo?
3) Jos nyt ajelen ilman turboa, niin rikkooko se passatissa jotain muuta. Auto on välttämätön minulle ja korjaamolle kahden viikon jono.


1&2: Kovaa ajoa, ja heti auto sammuksiin ajosta ilman jälkikäyttöä= Ihmeen pitkään kesti. Turbo hehkuu pakosarjan perässä punaisena, ja sopivasti kaasutat parkkipaikalle kääntyessä niin siivet jäävät pyörimään vielä 5-10min sammutuksen jälkeen. Siellä ei voitele laakereita mikään mobil tai castrol enää siinä vaiheessa.
3: Ei pitäisi, se vikatila on sitä varten että minimoisi vahingot. Välijäähdytinhän siellä pitäisi sitten olla vielä nappaamassa totaalituhon jälkeen irronneet turbon kappaleet kun siiven palasia lähtee kohti sylinteriä. Jossain volkkarissa tosin vikatilan jatkuessa loppui lopulta ajaminen kokonaan ennen vikamuistin nollaamista. :)
En silti ajaisi, kunnon vakuutuksella saisit vuokra-auton muutaman kympin omavastuulla siksi aikaa kun auto seisoo korjaamon pihalla.
Voi vikatila johtua muustakin kuin turbon hajoamisesta, VAG:ssa esim. jäätyy välijäähdytin talvikeleillä.
Tallissa parhaillaan viisi Datsunia, Suzuki, Honda, Peugeot ja Citroen
BA
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 850
Liittynyt: 14:42 Lauantai 23 09 2006

Re: Voi turbo!

ViestiKirjoittaja jip59 » 21:38 Maanantai 06 12 2010

Kovin tutun kuuloiset oireet. Tuossa Holysmoken linkissä kerrotaankin aika hyvin ongelman poisto jos itse haluaa kikkailla. Meikäläisellekkin on työpaikalle tuotu jokusia volkkareita jotka "kuolevat" kiihdyttäessä ja heräävät henkiin virran katkaisun jälkeen. Vikamuistin luku kertoo että "ahtopaineen säätöraja ylitetty" ja ensiksi korjausohjeessa sanotaan että kyseessä on viallinen ahtopaineen säätöventtiili. Vika ei tosin poistu sen vaihdolla.
Syyllinen on yleensä juurikin jumittavat turbon johdesiivet. Kysyessä turbohuollosta eivät luvanneet herkistellä noita siipiä vaan tarjosivat perusteellisesti kunnostettua vaihtoturboa. Sanoen että se siipien herkistely on vain lyhytaikainen ilo ja se työmäärä kun turbon ottaa pöydälle, herkistelee ja laittaa takaisin on sen verran iso ettei ainakaan normaaleilla korjaamon tuntiveloituksilla ole järkevää.
Siispä olen tuota uskonut ja laittanut takuukunnostetun vaihtolaitteen tilalle. Eipä kyllä ainakaan vielä ole asiakkaat tulleet moittimaan ettei olisi vaihtolaite toiminut.
Ei savua ilman kokeilua...
jip59
AutoGuru
 
Viestit: 1088
Liittynyt: 19:23 Maanantai 27 08 2007
Paikkakunta: Tervajoki "Pohojammaalla"

Re: Voi turbo!

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 12:19 Keskiviikko 08 12 2010

Vanha autoalan sanonta: On kahdenlaisia turboautoja. Niitä jotka ovat rikki ja niitä jotka ovat menossa rikki. :)

Joo, tuossa yllä tulikin jo hyvät kommentit asiaan. Turbo ei todellakaan kestä auton ikää varsinkaan jos oikeasta käsittelystä ei huolehdita.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Voi turbo!

ViestiKirjoittaja seppo1 » 14:53 Keskiviikko 08 12 2010

Voorttimies kirjoitti:Vanha autoalan sanonta: On kahdenlaisia turboautoja. Niitä jotka ovat rikki ja niitä jotka ovat menossa rikki. :)

Joo, tuossa yllä tulikin jo hyvät kommentit asiaan. Turbo ei todellakaan kestä auton ikää varsinkaan jos oikeasta käsittelystä ei huolehdita.

Niinpä, mutta kyllä ne vanhanmalliset "perusturbot" ilman näitä hienoja säätyviä siipiä ovat sentään suht toimintavarmoja, kun tosiaan malttaa käyttää moottoria kovan ajon jälkeen tyhjäkäynnillä jonkin aikaa, että turbon kierrokset ehtivät laskea ja se jonkinverran myös jäähtyy.
Jollet pysty kykenemään, ei kannata ruveta alkamaan.
seppo1
AutoGuru
 
Viestit: 753
Liittynyt: 10:40 Perjantai 07 06 2002

Re: Voi turbo!

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 16:09 Keskiviikko 08 12 2010

seppo1 kirjoitti:Niinpä, mutta kyllä ne vanhanmalliset "perusturbot" ilman näitä hienoja säätyviä siipiä ovat sentään suht toimintavarmoja, kun tosiaan malttaa käyttää moottoria kovan ajon jälkeen tyhjäkäynnillä jonkin aikaa, että turbon kierrokset ehtivät laskea ja se jonkinverran myös jäähtyy.


Nimenomaan juuri näin.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Voi turbo!

ViestiKirjoittaja Jam-ou » 23:49 Torstai 09 12 2010

Alkuperäiseen viestiin jos palataan, niin voisin lähteä veikkaamaan BA:n tavoin välijäähdyttimen jäätymistä. On kuulemma hyvinki yleinen vika VAG-konsernin tuotteissa. Enemmälti vika vaivaa turbodiisseleitä kuin bensavehkeitä, mutta..
Liitteet
09122010078.jpg
(132.45 KiB) 934 kertaa
Aeto savolaene hyvässä ja pahassa.

Audi A6 3.0 BiTDI quattro avant S line ´13
Jam-ou
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 82
Liittynyt: 23:50 Keskiviikko 16 09 2009
Paikkakunta: Savo

Re: Voi turbo!

ViestiKirjoittaja maukau » 23:30 Lauantai 01 01 2011

Vika oli taas (onneksi) ahtopaineen säätöventtiilissä. Vaihtoivat saman tien jotain letkuja. Ei ole kertaakaan turbo nikotellut sen korjauksen jälkeen. Odotin tonnikahdensadan laskua ja tulikin vain pari sataa. Ihan kun olis tonnin saanut :lol:
maukau
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 81
Liittynyt: 15:16 Lauantai 10 01 2009


Paluu Volkswagen