Väärä öljy?

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Väärä öljy?

ViestiKirjoittaja maukau » 16:35 Maanantai 04 10 2010

Terve

Isäukko joskus opetti, että älä säästä väärässä paikassa ja osta moniasteöljyä, vaan satsaa täyssynteettiseen öljyyn. Näin olen myös aina tehnyt. Ostin Prismasta Car-s:n täyssynteettisen öljyn, joka täyttää vaatimukset vw502.00/505.00.

Passat (TDI, vm2000) on alkanut pukata öljyä ulos (merkkaa paikan parkkihallissa) ja tuli lueskeltua huoltokirjaa. Öljyn kohdalla luki vaatimus : moniasteöljy vw505.00 tai synteettinen vw505.00 JA 500.00 (molempien vaatimusten täytyttävä). Siis väärät öljyt jo kolmatta vuotta sisällä. Voiko väärä öljy haurastuttaa tiivisteitä ja pukata näin öljyt pihalle?

Jakopäänhihnan vaihdossa huollossa kerrottiin, että kampiakselin stefa oli vuotanut öljyä hihnalle saakka ->stefa vaihdettiin. Kuukauden päästä taas tuli merkki parkkihalliin. Nyt sanoivat että stefan yläpuolelta joku toinen kohta pukkasi öljyä pihalle. Seuraavaksi jo viikon päästä tuli öljyä enemmänkin maahan. Nyt ryömin auton alle ja huomasin öljynsuodattimen olevan aika löysällä ja suodatin oli myös ulkoa öljyinen (olisko huolto sössinyt jotain?! Yleensähän ne on liian piukassa ja hyvin sen viimeksikin kiristin).

Takaisin kysymyksen pariin: voiko oikea öljy pelastaa tilanteen? Kävin Prisman koko öljyvalikoiman läpi, mutta yhtään täyssynteettistä ei löytynyt 500&505. Moniasteöljyä löytyi vw505 ja se siis olisikin vaatimuksen mukaista. Olisko sittenkin pitänyt säästää?

Motonetin valikoima antaa myös ison kasan öljyjä.

Teboil Diamond Dsl 5W-40 4l näyttäis muuten olevan ok, mutta eihän sekään täytä vw500 vaatimusta, vaikka kovasti kehutaan olevan dieselille.

Mobil 1 ESP 5W30 4l taas puolestaan saisi hintansa puolesta käydä vaikka mihin, mutta ei siinäkään ole koodia vw 500.

Jos joku hymiö pitää viestiin saada, niin se on :roll:
maukau
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 81
Liittynyt: 15:16 Lauantai 10 01 2009

Re: Väärä öljy?

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:02 Tiistai 05 10 2010

Aloitetaanpas kertomalla mitä nuo VAGeen numerot tarkoittaa.
505.00 Diesel Intercooled 15.000 km 0W-30/40, 5W-30/40, 10W-30/40/50/60, 15W-40/50, 20W-40/50
500.00 Petrol/NA Diesel 15.000 km 0W-30/40, 5W-30/40, 10W-30/40

Eli kun sinulla on TDi, ei tuosta 500.00 tarvitse välittää, ja unohdetaan se sotkemasta muutenkin laajaa aihetta. Purkissa pitää siis lukea 505.00 (tai 506.00 tai 507.00 jotka ovat uudempia korvaavia).
Tietojeni mukaan Car-S on ihan tunnetun & arvostetun öljyfirman purkittamaa, ja vaikka onkin kilpaleva tuote niin en missään nimessä haukkuisi.
505.00 voi olla viskositeetiltaan melkoisen mitä vaan, eli melko vaatimaton vaatimus. Siksi se löytyy usean purkin kyljestä. 5W-30 on kuitenkin se, jota tuoreemmat versiot ovat.
Esimerkiksi Motox TurboDI 5W-40 59-9505 on 505.00 (ja 500.00/502.00) eli käy sinulle 15.000 vaihtovälille ja on nimenomaan dieseleille. Samoin Shell Helix Ultra 5W-40 59-6004 on 505.00 (ja 502.00) jos haluat VAGeen nykyisin alkupeäisenä käyttämää merkkiä, mutta ei ole diesel-erikoisöljy.
Jos otetaan uudempi 507.00 niin jo mainitsemasi Mobil ESP sieltä nousee esiin, sekä VAGeen suosima Shell Helix Ultra Extra 5W-30 59-0043.

Itse en menisi laittamaan noita öljyvuotoja suoraan öljyn viaksi, kulutustavaraa ainakin stefat on. Sitä paljonko autolla on ajettu et mainitse? Öljynsuotimen kosteus on kuitenkin syytä tsekata, koska sen alla lienee lämmönvaihdinpurkki, ja jos se alkaa vuotaa niin seuraukset voivat olla synkkiä.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10037
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Väärä öljy?

ViestiKirjoittaja maukau » 20:26 Tiistai 05 10 2010

Kiitokset perusteellisesta selvityksestä! Huuli pyöreänä luin asiantuntemusta.

Vaimon kauppakassin huolto on myös ajankohtainen ja tulen hakemaan öljyt + muut teiltä.

Passatilla on ajettu kohtalaiset 280 tuhatta. Vaikuttaisi siltä, että suodattimen vaihdon jälkeen ei suodatin on ollut ulkopuolelta täysin kuiva. Edellinen oli siis pahasti löysällä. Tästä osoitan sormella huollon suuntaan. Muutenkaan heidän jäljiltään ei ihan kaikki ole mennyt putkeen. Tässä pari esimerkkiä:
Jakopäänhihnan vaihdon jälkeisessä huollossa ilmastointia ohjaava johto oli jäänyt puristuksiin ja lakkasi toimimasta.
Kun seuraavalla kerralla vaihtoivat johdon, niin kokoonpanovaiheessa oli unohdettu lokasuojien kiinnityspultit pois -> toinen lokari ihan sökönä, toinen vähän. Pohjalevy oli huonosti kiinni ja repsotti pahasti.
Kun sitten taas katsoivat mistä öljy edelleen vuotaa, oli pohjalevy taas huonosti paikallaan. Tämän huomasin, kun osasin odottaa jotain vastaavaa ja ryömin auton alle.
Viimeisellä kerralla oli unohtunut alapäästään irti konepellin lukituksesta pohjalevyyn asti ja kone resonoi hirveetä ääntä kaasuttaessa. Lokasuojien muovipultit oli puolestaan tungettu pohjalevyyn (ryömin taas alle suoraan huollosta) ja vaihdoin pultit oikeisiin paikkoihin.

Ei ihan putkeen mennyt, jos saa sanoa.

Seurailen alkaako taas tiputella ja yritän paikallistaa kohdan.
maukau
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 81
Liittynyt: 15:16 Lauantai 10 01 2009

Re: Väärä öljy?

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:53 Torstai 07 10 2010

Kyllä 280tkm on sen verran ajoa, että stefat saa alkaa vuotaakin. Vinkkinä nuo kannattaa vaihtaa kaikki jakohihnan yhteydessä: halpa kustannus samalla, verrattuna uuteen purkuun.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10037
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Väärä öljy?

ViestiKirjoittaja maukau » 20:30 Maanantai 11 10 2010

Niin järkeilin itsekin - hihnan vaihdon jälkeen kuullessani että parin euron tiiviste oli syynä.

Törmäsin vahingossa motonetissa öljyn joukkoon lisättävään aineeseen, joka lupailee kovia: pysäyttää öljyn tiputtelun ja saavat stefat vastaamaan uusia tai jotain sinne päin. Onko kukaan kokeillut ko ainetta? Jotenkin ei uskalla tollasia lisäaineita kokeilla, kun on kuullut niistäkin aineista, joista on enempi haittaa kuin hyötyä.
maukau
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 81
Liittynyt: 15:16 Lauantai 10 01 2009

Re: Väärä öljy?

ViestiKirjoittaja otra81 » 05:54 Tiistai 12 10 2010

maukau kirjoitti:Niin järkeilin itsekin - hihnan vaihdon jälkeen kuullessani että parin euron tiiviste oli syynä.

Törmäsin vahingossa motonetissa öljyn joukkoon lisättävään aineeseen, joka lupailee kovia: pysäyttää öljyn tiputtelun ja saavat stefat vastaamaan uusia tai jotain sinne päin. Onko kukaan kokeillut ko ainetta? Jotenkin ei uskalla tollasia lisäaineita kokeilla, kun on kuullut niistäkin aineista, joista on enempi haittaa kuin hyötyä.


Eipä kannata rahojaan sellaiiin tuhlata!
Kannattaa suosiolla vaihtaa vuotava tiiviste.
melkein kaiken voi korjata ,mutta kannattaako?!?
otra81
AutoGuru
 
Viestit: 726
Liittynyt: 18:22 Maanantai 05 01 2009
Paikkakunta: jns

Re: Väärä öljy?

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:46 Tiistai 12 10 2010

Ei noin rankasti!
Esteri, joka on esim Redlinen ja Motulin öljyjen perusraaka-aine on tiivisteitä hellivää. Se palauttaa kuivien tiivisteiden elastisuuden, kimmoisuuden ja samalla "turvottaa" ne takaisin alkuperäiseen mittaansa. PAO joka on yleisin synteettisten moottoriöljyjen raaka-aine on ominaisuuksiltaan päinvastaista. Esteriä lisätään PAO-öljyihinkin, mutta koska esteri on kallista, niin vain juuri ja juuri keskivertoautolle riittävästi. Tässä perustetta ja faktaa. Ja ihan eri asia kuin esimerkiksi ne pitkäketjuisia polymeerejä sisältävät viskositeetin nostajaliisterit, joita parempi olisi ostaa suoraan jäykempää öljyä.
Eli esimerkiksi esterin lisääminen tai vaihto esteripohjaiseen saattaa auttaa tiivistemurheissa. Se ei kuitenkaan pysty ihmeisiin, eli jos tiivistepinta on vaikkapa haljennut poikki, kuten "stefalle" usein lopulta käy, ei esteristä ole hyötyä sille. Vakioautojen "Stefat" on sen verran halpoja ja helppoja, ettei niihin juurikaan kannata kokeilla lisäainepullosta apua. Mutta esimerkiksi vuosia tiivisteitään kuivattamassa seissyt tai harvinaisempi auto johon osien saanti ei ole yhtä helppoa ovat oiva kohde kokeilla sitä, löytyykö apu purkista vai meneekä pidemmän = kalliimman kaavan mukaan.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10037
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Väärä öljy?

ViestiKirjoittaja maukau » 10:25 Lauantai 23 10 2010

Ostin Motonetista valvolinen tavaraa ja vuoto loppui!

Tietty kannattasi vaihtaa kuivunut stefa, mutta kun en itse osaa, niin siitä tulisi aika kallis reissu korjaamon kautta - varsinkin nun ne eivät tahtoneet millään löytää vuotokohtaa ja tunaroivat muutenkin sata lasissa.

Penkinlämmittimenkin ongelma löytyi. Istuinosan vastuslanka oli palanut poikki salakavalasti siten, että muovikuori oli vielä ihan ehjä (outoa!). Nyt taas lämmittää mukavasti.

Kiitos kaikille auttaneille!
maukau
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 81
Liittynyt: 15:16 Lauantai 10 01 2009


Paluu Volkswagen