Hitsauksen opettelu

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Hitsauksen opettelu

ViestiKirjoittaja Jontte83 » 11:41 Maanantai 06 09 2010

Miten paksulla pellillä pohjan paikkauksia kannattaa tehdä? Täytelanka migillä olisi tarkoitus rueta hommaa opettelemaan, golffin pohjan kaikki vesireiät on sen verta isontuneet että joutuu hitsaamaan umpeen.
Jontte83
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 82
Liittynyt: 15:14 Torstai 05 06 2008

Re: Hitsauksen opettelu

ViestiKirjoittaja StiloJTD » 16:32 Maanantai 06 09 2010

0,75 mm:n pelti lienee sopiva. Palkeissa yms alkuperäisen ainevahvuuden mukaan. Ruostuneen kohdan poistossa ei kannata tunteilla, vaan ruskea poistetaan terveeseen peltiin asti.
Reiästä tehdään sapluuna pahviin, jonka avulla leikataan oikean koknen pellinpala. Toki paikan voi piirtää suoraan peltiin. Kokolevyyn se voi olla hankalaa. Hitsaussaumaa varten kannattaa jättää n 1mm:n rako. hitsaus tulisi suorittaa pienin askelein eripuolilta lämpömuutosten (vetely) välttämiseksi. Pohjalevyssä tuolla ei taida olla merkitustä. Kannattaa hommata kuparipeltiä/levyä. Sillä on hyvä tukea saumaa ja sen päällä voi hitsata. Kupari ei tartu kiinni.
Ennen varsinaista hitsausta kannattaa säätää koneen virta ja lankasyöttö harjoituskappaleitten avulla.
Hitsariksi tulee ainoastaan hitsaamalla.
Ei ole typeriä kysymyksiä. On vain typeriä ihmisiä
-Mrs. Garrison-
StiloJTD
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 454
Liittynyt: 16:50 Torstai 25 08 2005


Paluu Volkswagen

cron