Vitja, mikä tuuri kävi

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Vitja, mikä tuuri kävi

ViestiKirjoittaja Lapinpoeka » 21:33 Maanantai 16 08 2010

Ostin nimittäin työmatkakulkineeksi VW Golf 1.9TD Variantin, vuosmallia -96 ja ajettukin vain 344tkm. No Rumahan se on päällepäin, kun on lakka hilseillyt ja ruostettakin tullut jonkunverran. Muuten auto tuntui kivalta ja myyjä toi sen yli 200km:n päästä (annoin vaihdossa ooppelin). No samaisena iltana kävin poijjan kans kaupassa ja samalla vähän pitemmällä koeajolla, niin eikö sitten kotiin tullessa autosta hävinnyt kytkin, eli poljin jäi pohjaan, eikä palaudu omin voimin, vaan joutuu käsin nostamaan polkimen ylös. Vaijeri on ehjä, koska se liikuttaa laatikon kyljessä olevaa mötikkää (mikä nyt sen virallinen nimi onkaan), eli luultavasti sisäpuolelta on mennyt joku, mutta mikä..Onko kokemusta, eli vienkö suosiolla pajalle, vai rupeanko itse korjaamaan?
Ja minäkun kuvittelin saavani halvan työmatka-auton, niin p**kanmarjat. Bensa-Astra kuljetti 10000km ilman huolen häivää :cry:
Foorti ei oo auto, eikä piika ihminen, mutta molemmat antaa hyvät kyydit!
Lapinpoeka
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 90
Liittynyt: 21:17 Sunnuntai 18 01 2004
Paikkakunta: Kiuruvesi

Re: Vitja, mikä tuuri kävi

ViestiKirjoittaja otra81 » 08:40 Tiistai 17 08 2010

Se motukka on kytkimen automaatti säätö joka on ihan tyyppi vika vw:ssä.
sen sai jotenkin korjattua/ jumitettua että kytkin toimii.
kertokoon se joka tietää paremmin asiasta! Toden näköisesti uuden saa merkkiliikkeestä.
melkein kaiken voi korjata ,mutta kannattaako?!?
otra81
AutoGuru
 
Viestit: 726
Liittynyt: 18:22 Maanantai 05 01 2009
Paikkakunta: jns

Re: Vitja, mikä tuuri kävi

ViestiKirjoittaja BA » 08:59 Tiistai 17 08 2010

Kytkinvaijerit kohdasta:
24-1415 Golf-III 1,9D 92->98 automaattisäädöllä (82/52cm) [1992 - 1998]
29,90€


Tilalle on saatavissa myös korvaavaa käsisäätöistä vaijeria.
Ja tosiaan 3-Golf/Vento tyyppivika...
Tallissa parhaillaan viisi Datsunia, Suzuki, Honda, Peugeot ja Citroen
BA
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 850
Liittynyt: 14:42 Lauantai 23 09 2006

Re: Vitja, mikä tuuri kävi

ViestiKirjoittaja Lapinpoeka » 14:11 Tiistai 17 08 2010

Eikös se automaattisäätö ole itse siinä vaijerissa..mötikällä tarkoitin sitä vivustoa, joka liikkuu lootan kyljessä, kun kytkinpoljinta painaa. Katotaan nyt, golffi on pajalla, et mitä diagnoosia tulee..
Foorti ei oo auto, eikä piika ihminen, mutta molemmat antaa hyvät kyydit!
Lapinpoeka
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 90
Liittynyt: 21:17 Sunnuntai 18 01 2004
Paikkakunta: Kiuruvesi

Re: Vitja, mikä tuuri kävi

ViestiKirjoittaja cedricfan » 14:19 Tiistai 17 08 2010

Mutta painaako tarpeeksi, automaagi saattaa päästää vivun "tyhjän liikkeen" muttei itse "työvaihetta" :roll:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10037
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Vitja, mikä tuuri kävi

ViestiKirjoittaja Lapinpoeka » 14:46 Tiistai 17 08 2010

No sen mitä käsin väänneltiin vipua joka suuntaan pykälä silmässä, niin ei se ainakaan vapauttanut vaihdetta :?
Foorti ei oo auto, eikä piika ihminen, mutta molemmat antaa hyvät kyydit!
Lapinpoeka
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 90
Liittynyt: 21:17 Sunnuntai 18 01 2004
Paikkakunta: Kiuruvesi

Re: Vitja, mikä tuuri kävi

ViestiKirjoittaja jip59 » 19:39 Tiistai 17 08 2010

Nytten en taaskaan varmaksi muista tuonikäisen toimintasysteemiä mutta jos kytkinakselin kohdalla laatikon takapäässä on "vaakunanmuotoinen" alumiinilätkä 10mm kannalla olevilla pulteilla kiinni niin sen alla on painelaakeri joka työntää tangon välityksellä kytkintä auki. Muutamissa tapauksissa tuo tanko on "syönyt" itsensä painelaakerista läpi ja kysytynlainen ongelma on ollut oireena. Painelaakerin saa saa irti kun purkii ensin kytkimen vivun pois edestä. Lukituspultti pois ja irti boorista. Sen jälkeen painelaakerin saa vedettyä esim. magneetilla pois kuten myös työntötangon.
Ei savua ilman kokeilua...
jip59
AutoGuru
 
Viestit: 1088
Liittynyt: 19:23 Maanantai 27 08 2007
Paikkakunta: Tervajoki "Pohojammaalla"

Re: Vitja, mikä tuuri kävi

ViestiKirjoittaja Lapinpoeka » 19:55 Tiistai 17 08 2010

Syyllinen löytyi, tosin kuva on huono, mutta tuo käpälä on joskus murtunut, niin se on hitsattu läjään ja samalla booriakseliin kiinni, mutta hitsauspa olikin ratkennut ja kytkin herkesi toimimasta.
Kuva


ylempänä se hitsattu käpälä, joka piti ottaa väkivalloin irti. Alempana mallin vuoksi yhtenä kappaleena oleva, mutta siinäkin halkema, joten ei käyttökelpoinen käpälä.
Kuva


Kuulemma jonkin sortin tyyppivika, vaikkakaan tästä ongelmasta ei hirveesti puhuta, enkä löytänyt täältä foorumiltakaan juttua :?
Foorti ei oo auto, eikä piika ihminen, mutta molemmat antaa hyvät kyydit!
Lapinpoeka
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 90
Liittynyt: 21:17 Sunnuntai 18 01 2004
Paikkakunta: Kiuruvesi

Re: Vitja, mikä tuuri kävi

ViestiKirjoittaja jip59 » 20:00 Tiistai 17 08 2010

Nyt kun nuo kuvat näin niin heti "muljahti" mieleen että noissa malleissa jossa on laatikon ulkopäässä vihreä pyöreä peltilätkä niin niissä on sama systeemi ja tuo kuvan mukainen ongelma on tuttu niissä malleissa. :oops:
Ei savua ilman kokeilua...
jip59
AutoGuru
 
Viestit: 1088
Liittynyt: 19:23 Maanantai 27 08 2007
Paikkakunta: Tervajoki "Pohojammaalla"

Re: Vitja, mikä tuuri kävi

ViestiKirjoittaja Lapinpoeka » 20:17 Tiistai 17 08 2010

Heh, oisit heti sanonu. Ihme että noinkin onneton osa on hirmu tärkeä auton kulkuun liittyen 8O
Foorti ei oo auto, eikä piika ihminen, mutta molemmat antaa hyvät kyydit!
Lapinpoeka
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 90
Liittynyt: 21:17 Sunnuntai 18 01 2004
Paikkakunta: Kiuruvesi

Re: Vitja, mikä tuuri kävi

ViestiKirjoittaja jip59 » 20:23 Keskiviikko 18 08 2010

Mää oon vissiin liian vanha että muisti pätkii, yli 50v :roll:
Noita alumiinilätkällisiä on enempi ollut työpaikalla työn alla mutta eipä tuo vihreä pellilätkällinenkään varsin outo ole. Volkkarin laatikkohan muuten kestävä maailmaa vastaan, mitä nyt joissain tasauspyörästön poskilaakereita on vaihdeltu. Omassa 2-kopan dieselgolffissa laatikolla ajettiin yli 500tkm ilman remppaa. 8) Vaikka osa ajosta oli postinjakajan hommaa. 8O
Ei savua ilman kokeilua...
jip59
AutoGuru
 
Viestit: 1088
Liittynyt: 19:23 Maanantai 27 08 2007
Paikkakunta: Tervajoki "Pohojammaalla"

Re: Vitja, mikä tuuri kävi

ViestiKirjoittaja Lapinpoeka » 21:20 Keskiviikko 18 08 2010

Tänään hajin uuden käpälän (vai mikä se nyt viralliselta nimeltään onkaan? "kytkinvipu"?) Laakkoselta. Oli yllättävän halpa, kun jotkut puhui, että n. 40 egee, mutta sain sen 25 eurolla. Tokihan tuossakin on sitä ns. "laakkoslisää" :D
Foorti ei oo auto, eikä piika ihminen, mutta molemmat antaa hyvät kyydit!
Lapinpoeka
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 90
Liittynyt: 21:17 Sunnuntai 18 01 2004
Paikkakunta: Kiuruvesi


Paluu Volkswagen