Jetta 1.6 -89 vaihteistoöljyn vaihto ja monet "täyttöproput"

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Jetta 1.6 -89 vaihteistoöljyn vaihto ja monet "täyttöproput"

ViestiKirjoittaja hannusa » 18:54 Keskiviikko 04 08 2010

Hei. Autoni on VW Jetta, nelivaihteinen bensakone -89. Lähdin omatoimistesti vaihtamaan vaihdelaatikkoon öljyjä ja ei ollut ongelmaa löytää tyhjennysproppua, mutta se mistä uudet öljyt laitettaisiin sisään oli ongelma. Sain toisella keskustelupalstalla tietoon, että vaihteistoöljyt laitettaisiin lootaan kyljestä, eli kuvassa yläkulmasta näkyvästä propusta, onko näin?:
Kuva



En ottanut asioista tarpeeksi tietenkään etukäteen selvää ja laitoin 1,5 uutta öljyä päältä kytkinvaijerin takaa löytyvästä propusta, menikö öljyt nyt minne? (eli valkoinen paikattu proppu):
Kuva


Ja mikä ihme tämä kolo on ylläolevasta vasemmalla lähempänä moottoria oleva isohko avoin kolo, kuuluisiko tuossa olla jotain?:
Kuva


Tilanne on nyt omatoimisen vaihdon jälkeen tuosta kytkinvaijerin takaa löytyneen propun kautta, että jo noin 50 km vauhdissa vetävät pyörät ulvahtelevat, enkä uskalla nyt ajella pelkona että pieleen on mennyt ja kohta auto entinen.
Jos saisin hieman tietoa, kiitokset etukäteen.
Viimeksi muokannut hannusa päivämäärä 12:37 Torstai 05 08 2010, muokattu yhteensä 1 kerran
hannusa
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 18:34 Keskiviikko 04 08 2010

Re: Jetta 1.6 -89 vaihteistoöljyn vaihto ja monet "täyttöproput"

ViestiKirjoittaja kamu » 20:47 Keskiviikko 04 08 2010

http://volkswagen.msk.ru/index.php?p=vw_golf2_19e

Tuolla sivuilla myös kuvia!
Laitat öljyt vaihdelaatikkoonkin, se sitten kestää ajoa.
Vaikuttaa kytkimen luistamiselta, laitoit kytkimen puolelle öljyt ja voit yrittää pestä moottorin pesuaineella, joudut aukaisemaan/vaihtamaan kytkinlevyn, kokeile pesua ensin.
Alimmaisesta kuvasta näet vauhtipyörän ja vähän kytkintä (onko öljyinen, normaalisti kuiva/ruosteinen).
kamu
Harrastaja
 
Viestit: 30
Liittynyt: 17:33 Perjantai 28 05 2010

Re: Jetta 1.6 -89 vaihteistoöljyn vaihto ja monet "täyttöproput"

ViestiKirjoittaja hannusa » 08:11 Torstai 05 08 2010

Joo,

Aamun tässä värkkäsin ja lootan tyhjennyspropusta tuli nyt ulos ne öljyt jotka väärästä aukosta laitoin, lienee mahdollista?

Vetäsin nyt oikeasta täyttöpropusta takaisin ja pitänee nyt sitten tutkia kytkinosasto.
hannusa
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 18:34 Keskiviikko 04 08 2010

Re: Jetta 1.6 -89 vaihteistoöljyn vaihto ja monet "täyttöproput"

ViestiKirjoittaja seppo1 » 09:15 Torstai 05 08 2010

hannusa kirjoitti:Joo,

Aamun tässä värkkäsin ja lootan tyhjennyspropusta tuli nyt ulos ne öljyt jotka väärästä aukosta laitoin, lienee mahdollista?
Jos öljyt kerran tuli varmasti ulos vaihdelaatikon tyhjennystulpasta, on ne myös olleet vaihdelaatikossa, ei kytkimen puolella, koska sieltä ei ole yhteyttä tyhjennyspropulle.


Vetäsin nyt oikeasta täyttöpropusta takaisin ja pitänee nyt sitten tutkia kytkinosasto.

Kytkimen/vauhtipyörän näet siitä isosta kuusiokolopropusta, joka on sulla avonaisena siinä lootan päällä lähellä moottoria. Siinä kuuluisi olla vielä semmoinen muovinen tulppa. Kyseisen propun kautta näkee vauhtipyörässä olevan ajoitusmerkin jakopäärempassa.
Jollet pysty kykenemään, ei kannata ruveta alkamaan.
seppo1
AutoGuru
 
Viestit: 753
Liittynyt: 10:40 Perjantai 07 06 2002

Re: Jetta 1.6 -89 vaihteistoöljyn vaihto ja monet "täyttöproput"

ViestiKirjoittaja hannusa » 11:25 Torstai 05 08 2010

Joo, kiitoksia tiedoista.

Vauhtipyörä / kytkinaukko näyttää ja tuntuu kuivalta, joten ei öljyä ole sinne päässyt. Pitää hankkia siihen se muovitappi jostain.

Liekö sitten ihan mahdollista lisätä vaihteistoöljyt myös tuosta päältä. ainakin helpompaa se siitä oli. No nyt on tehty molemminpäin ja täytynee selvittää tuo ujelluspuoli. Joko se tulee kuluneista laakereista tai sitten on jotain aivan muuta. En ole tosin nyt testannut kuuluuko enää mitään.

Lisäys: Edelleen pitää ujeltavaa ääntä, muuten tuntuu pelittävän, eikä kytkinkään tunnu mitenkään oudolta.
hannusa
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 18:34 Keskiviikko 04 08 2010

Re: Jetta 1.6 -89 vaihteistoöljyn vaihto ja monet "täyttöproput"

ViestiKirjoittaja kamu » 14:36 Torstai 05 08 2010

Laita vähän yli täyttöpropun, ensin alareunaan asti ja pari desiä lisäät sen jälkeen. Vanhat laatikot rallattaa, kun vaan öljyä on riittävästi niin kestävät vielä pitkään.
kamu
Harrastaja
 
Viestit: 30
Liittynyt: 17:33 Perjantai 28 05 2010

Re: Jetta 1.6 -89 vaihteistoöljyn vaihto ja monet "täyttöproput"

ViestiKirjoittaja SS » 09:52 Sunnuntai 08 08 2010

Kyllä ne öljyt siitä vaijerin takaakin ihan oikeaan paikkaan päätyivät, tuosta isosta avoimesta aukosta päätyisivät kytkimelle. Kytkinkopan reikään kuuluisi muuten muovitulppa. Yksi mahdollinen ja aika helppo täyttöpaikka on nopeusmittarin vaijerin reikä, vaijeri irti ja jollain tratilla kaataa. Varoo vaan ettei vaijerin päässäs oleva ratas irtoa ja tupu lootaan. Tai sitten oikeasta täyttöaukosta sieltä takaa, mikä on kyllä hankalassa paikassa.

4-vaihteisiin riittää tuo 1,5l, mutta alkupään 5-vaihteisiin piti lisätä vielä 0,5l virallisen täyttöaukon yläpuolelle. Uusimmissa täyttöaukko on sitten nostettu oikealle korkeudelle. Öljyksi Mobil VS200.

Ehjän volkkarin loodan ei kyllä juuri pitäisi rallattaa, liekö joku pyöränlaakeri tms?
SS
AutoGuru
 
Viestit: 772
Liittynyt: 13:17 Tiistai 04 05 2004


Paluu Volkswagen