vauxhall viva hc 70 1.2. kunnostus - kannattaako?

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

vauxhall viva hc 70 1.2. kunnostus - kannattaako?

ViestiKirjoittaja petehenrik » 16:24 Keskiviikko 02 06 2004

Olen aloitteleva autoharrastaja, ja Vauxhall Viva hc 70 1.2. odottaisi tallissa, ja tarkoituksena on laitttaa se ajokuntoiseksi ja rekisteriin.

Mitä muutoksia kannattaisi tehdä, esim. jarrut?
Käsittääkseni Opel asconan osat käyvät. Voiko moottoriksi vaihtaa esim 1.3. , vai onko sillä jotain rajoituksia?

Tämänikäisen autonhan voisi myös rekisteröidä museoautoksi, mutta onko siitä mitään sanottavaa hyötyä, vaiko pelkkää brassailua?
petehenrik
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 15:42 Keskiviikko 02 06 2004
Paikkakunta: kuopio

ViestiKirjoittaja Jante » 06:37 Torstai 03 06 2004

Jollei Vauxhallin mallistossa tuohon aikaan ollut 1,3-litraista moottoria, on aika vähän tehtävissä. Muun merkin moottoreita ei saa asentaa! Museoautolla voit ajaa vain 30 vuorokautta vuodessa. Tässä naapurikyttääjien paratiisimaassa tuota määrää ei voi kovin paljon ylittää...
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja PAPH » 05:17 Torstai 15 07 2004

Mitä osia meinasit sovittaa Asconasta? Ei taida Vivasta löytyä montaakaan osaa jotka olisivat Opelista vaihtokelpoisia. Vivaan löytyy kyllä alkuperäistäkin osaa vielä pilvin pimein, niitä on kuitenkin harrastajat nurkiinsa keränneet melkoisesti.

Vivaahan on tehty jopa 2,3 l koneella joten 1,3 ei ole mikään ongelma. Vivan kone muuttui, olisiko ollut -72 1,3 litraiseksi. Kannattaa tutustua http://www.fly.to/vbcf
PAPH
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 12:49 Torstai 27 03 2003
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja cedricfan » 06:40 Torstai 15 07 2004

Jep, HChen ei Opelin osat vielä käy. Ei edes moottorin vaikka hieman samalta näyttääkin. Museoautoista kannattaa lukea:
http://www.motonet.fi/phpBB2/viewtopic. ... museoau%2A
Isotekniikkaiseksi (1,6/1,8/2,0/2,3) muutos on ihan yhtä hankalaa kuin saksanserkkunsa Kadetinkin, eli tarvit toisen varaosa-auton joka on ko tekniikalla. Ne Vauxin OHV-pikkukoneet on 1159cc ja 1256cc eli ei suurta eroa.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10034
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 17:56 Torstai 15 07 2004

Väittävät vielä että tuo 1200 olisi paljon parempi mylly kuin 1300... tiedä häntä sitten.

Kyllähän autoon saa vaihtaa toisenkin merkkisen moottorin, ei sitä missään kielletä. Paitsi tietysti jos museoon meinaa auton laittaa.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

ViestiKirjoittaja Jante » 05:03 Perjantai 16 07 2004

Ei saa vaihtaa toisen merkin moottoria. Lue pykälät.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 05:40 Perjantai 16 07 2004

Jos pykälät eivät ole muuttuneet viimeisen kuukauden aikana, niin kyllä saa. Autoonhan saa laittaa vertailumallia isommankin koneen, ja tämän koneen ei tarvitse olla saman merkkinen. Kunhan koko-, paino- ja tehorajoitukset täyttyvät.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

ViestiKirjoittaja Jante » 06:10 Perjantai 16 07 2004

Pykälissä puhutaan saman "mallisarjan" moottorista. Aika outoa, jos mallisarjaan kuuluu monen merkkisiä autoja. Käy AKE:n sivuilla, ennen kuin höpiset outoja.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 08:10 Perjantai 16 07 2004

Hmm... Meneekö meillä jutut jotenkin ristiin?

Otetaanpa esimerkki: Vaikkapa Ford Sierra. Suurin saatavissa ollut kone on 2.9 V6, 145 hv. Tehokkain saatavissa ollut on Cosworth, 204/220 hv. Tähän autoon saa vaihtaa konttorimuutoksena, siis ilman lupia, esimerkiksi Scorpio Cosworthin 2.9 V6 24V koneen. Eri mallisarjan moottorin siis. Tai vaikkapa Roverin 3.5 V8-moottorin, joka on siis jo kokonaan eri merkkinenkin. Kuitenkin tämän koneen tilavuus, teho ja paino mahtuvat sallittujen prosenttien sisään -> onnistuu konttorimuutoksena, ilman poikkeuslupaa.

Tiedän myös yhden Sierran, jossa on leimattu Volvon 2.3 16V-moottori.

Nämä esimerkkeinä. Vaihdettavan moottorin ei tarvitse olla saman merkkinen tai samasta mallisarjasta peräisin, kunhan sen teho ei ylitä vertailumoottoria 20%, tilavuus 25% ja paino olikohan 10% enempää. Vertailumoottori on siis suurin/tehokkain/painavin kyseiseen mallisarjaan saatavissa ollut moottori.

Luonnollisesti auton alustarakenne, jarrut yms. on muutettava vastaamaan mallisarjan tehokkaimmalla koneella varustettua autoa.

Näin tämä asia on ollut jo pitkään ja on tietääkseni edelleen, jollei kuten sanoin, pykälät ole muuttuneet aivan lähiaikoina.

Lisäys: Vivan omistaja voi siis sovittaa nokalle vaikkapa Opelin koneen jostakin Kadettista, kunhan sen mainitut arvot eivät ylitä sallittuja.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:22 Perjantai 16 07 2004

Voorttimies kirjoitti:Lisäys: Vivan omistaja voi siis sovittaa nokalle vaikkapa Opelin koneen jostakin Kadettista, kunhan sen mainitut arvot eivät ylitä sallittuja.

Ja lisäyksen lisäyksenä Opelin pikkukoneitten vaihtamisesta ei ole kuin paljon sovitusvaivaa, isokoneet taasen vaativat alustamuutoksia joita varten tarvitaan isotekniikkainen Vauxi elintenluovuttajaksi jossa on jo Vauxin iso konekin olemassa...
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10034
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 08:24 Perjantai 16 07 2004

cedricfan kirjoitti:Ja lisäyksen lisäyksenä Opelin pikkukoneitten vaihtamisesta ei ole kuin paljon sovitusvaivaa, isokoneet taasen vaativat alustamuutoksia joita varten tarvitaan isotekniikkainen Vauxi elintenluovuttajaksi jossa on jo Vauxin iso konekin olemassa...


Nimenomaan, mainitunlaisen muutoksen järkevyyteen en ottanutkaan kantaa. :)
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

ViestiKirjoittaja Jante » 11:26 Perjantai 16 07 2004

Valitettavasti olet väärässä.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja Jante » 11:26 Perjantai 16 07 2004

Anteeksi vielä.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 13:06 Perjantai 16 07 2004

:D

En ole. Tai jos Jante voisi perustella minulle miksi olen väärässä, olen valmis asian myöntämään.

Kas kun minä voisin vaikka samantien iskeä Riesaani Roverin pannun ja mennä leimalle ja se menisi läpi. Siksi en käsitä miksi näin ei voisi tehdä? Tuttu kaveri taas rakentelee juuri Taunusta ja aikoo laittaa siihen Ford Granadan (siis eri mallisarjan) 2.8 V6-moottorin. Kävi toissa viikolla konttorilla asiaa tiedustelemassa ja homma on ok. Esimerkkejä minulta löytyisi vaikka kuinka.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

ViestiKirjoittaja Roadrunner » 13:26 Perjantai 16 07 2004

Tosiaan onhan noita ainakin liikenteessä paljonkin. Ite oon törmänny mm. Ladoihin Fiatin TC:llä, Suzukin pikkumaasturiin Toyotan koneella, Jenkkipakuun Isuzun(!) dieselillä ym. ja luvallisia ovat olleet.

No löytyihän se Janten hehkuttamilta AKE:n sivuiltakin:
14.1.2004 päivätty "Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta (779/1998)"
§5 sanoo seuraavaa (suora copy-paste lainaus):

"Vaihdettaessa autoon jokin mallisarjaan kuuluva alkuperäistä painavampi, tehokkaampi tai iskutilavuudeltaan suurempi vertailumoottori (tai sitä enintään massaltaan, teholtaan ja iskutilavuudeltaan vastaava eri merkkinen moottori) tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan ko. vertailumoottorilla alun perin varustettua mallia."


Eikö tuossa, Jante, ole aika selkeästi mainittu, että moottori voi olla myös mallisarjaan kuulumaton, kunhan se ei ole tehokkaampi, painavampi ym. kuin mallisarjan tehokkain pata...

http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf
Kalusto: Toyota Avensis Wagon 2,0 4D4 -05, Nissan Note 1,6 -06
Exät: 3xBMW, 4xToyota, 3xFiat, 3xHonda, 1xMB, 1xVolvo, 2xSeat
Roadrunner
AutoGuru
 
Viestit: 531
Liittynyt: 12:21 Keskiviikko 23 04 2003
Paikkakunta: Akaa

Seuraava

Paluu Vauxhall