Motonetin Iskarit

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Motonetin Iskarit

ViestiKirjoittaja Gr1mRe@per » 09:20 Lauantai 24 02 2007

minkälaatusia nämä motonetin iskarit ovat meinasin tilata 80 9.91--94 Taakse neste (ei Quattro/vahv/Sport-jousitus/V6). . . 44-1901 54.90 kun kyselin varaosa liikkeestä maksaisivat 78 euroo, näihin ei varmaan tuu lautasta mukana ovatkohan sen takia halvemmat, harmi kun ei tiedä merkkiä näistä iskareista?
Gr1mRe@per
Harrastaja
 
Viestit: 4
Liittynyt: 21:46 Torstai 22 02 2007

Re: Motonetin Iskarit

ViestiKirjoittaja huli » 15:59 Keskiviikko 07 04 2010

Kiinnostasi tietää iskareista vähän enemmän kuin hinnasto näyttää. Onkohan tietoa mistään saatavana? Esim. "85-4294 TRW Etukaasu" tai "34-1902 takakaasu" ei paljon kerro iskarista. Hakusessa olisi A6:seen iskareita tyyliin Sachs Advantage eli ehkä pikkuisen originaaleja jämäkämpiä.
huli
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 15:48 Keskiviikko 07 04 2010

Re: Motonetin Iskarit

ViestiKirjoittaja BA » 21:21 Keskiviikko 07 04 2010

Valitettavasti joudut sitten kääntymään jonkun muun liikkeen puoleen.

TRW on vanha eurooppalainen alustanosien valmistaja, ja ns.laatuvaihtoehto. Nuo ilman TRW-mainintaa ovat yleensä ZX-shock tai QH/Lip-merkkisiä.
Listalla mainitut on kaikki aivan vakioiskunvaimentimia, mikäli tarjolla on jotain muitakin, kuten esim. "järeämmät" versiot esim. vaikka mainitsemasi advantaget, niin se on nimikkeessä mainittu.
Vanhempiin autoihin on saatavilla usein sekä neste- että kaasuvaimenninta, uudempiin yleensä vain kaasua.
Tallissa parhaillaan viisi Datsunia, Suzuki, Honda, Peugeot ja Citroen
BA
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 850
Liittynyt: 14:42 Lauantai 23 09 2006

Re: Motonetin Iskarit

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:50 Torstai 08 04 2010

Pakko lisätä sen verran iskareiden "filosofiasta" että Sachsin Super Touring = Bogen Automatic vastaavat ominaisuuksiltaan tismalleen alkuperäisasennusta. Myös niin, että jos alkuperäinen on ollut nestevaimennin niin nuokin ovat nestevaimentimia.
Sachsin Advantage eli Bogen Turbo taasen on tarkoitettu käytettyyn autoon, ja on jonkin verran alkuperäistä jämerämpi, jolla kompensoidaan auton alustan muuta luonnollista kulumaa. Se on aina kaasuiskari.
Muilla valmistajilla filosofinen jako on hieman erilainen, eli jos autoon on saanut nesteiskarit niin perusversiokin on sellainen. Mutta parempaa hakevalle tarjotaan sitten se kaasuvaihtoehto, joka on sekin trimmattu jälkiasennukseen. Ja luetpa minkä tahansa valmistajan omia mainossivuja niin ainahan niissä kehutaan oma tuote juuri kaikkein parhaaksi. Ennen kuin todellista eroa pystyisi mattimeikäläinen huomaamaan tulisi kiinnittää huomio myös muun alustan kuntoon. Nivelet, jouset ja kumihelat jäävät aivan liian usein vaihtamatta kunnes katsastus ne hylkää, vaikka niiden vaikutus on paljon iskarimerkkiä suurempi. Saati sitten renkaiden: renkaan profiilin muutos alustan käytökseen on paljon suurempi kuin moni uskookaan.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10033
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Motonetin Iskarit

ViestiKirjoittaja Pösöttäjä » 22:29 Perjantai 09 04 2010

cedricfan kirjoitti: Saati sitten renkaiden: renkaan profiilin muutos alustan käytökseen on paljon suurempi kuin moni uskookaan.

Pakko lisätä tähän vielä rengaspaineet, jolla on todella suuri merkitys siihen miten auto käyttäytyy ja miltä rengasmelu kuullostaa yms.
Kuten monessa mediassa on jankattu suomalaiset ajavat 90% väärillä rengaspaineilla. Yleensä liian alhaisilla.
Vihdoinkin viisastunut ja Japsi-hybridiin vaihtanut. :)
jaa että "AutoGuru"... :mrgreen:
Yeah right!
Pösöttäjä
AutoGuru
 
Viestit: 642
Liittynyt: 12:09 Keskiviikko 18 06 2003

Re: Motonetin Iskarit

ViestiKirjoittaja ap85 » 19:08 Sunnuntai 05 08 2012

Mitä merkkiä ja mallia on tuote 33-4459 Onko Sachsin valmistama?
ap85
Harrastaja
 
Viestit: 7
Liittynyt: 10:08 Torstai 04 01 2007
Paikkakunta: Espoo, Otaniemi

Re: Motonetin Iskarit

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:39 Maanantai 06 08 2012

Yleensä Bilstein, harvoin Sachs. Molemmat valmisteet sopivat myös Sport-alustoihin.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10033
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Motonetin Iskarit

ViestiKirjoittaja ap85 » 20:57 Maanantai 06 08 2012

cedricfan kirjoitti:Yleensä Bilstein, harvoin Sachs. Molemmat valmisteet sopivat myös Sport-alustoihin.

Mikä malli bilsteinistä tuo on? B4? Entä Sachs? Onko Super Touring?
ap85
Harrastaja
 
Viestit: 7
Liittynyt: 10:08 Torstai 04 01 2007
Paikkakunta: Espoo, Otaniemi

Re: Motonetin Iskarit

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:56 Tiistai 07 08 2012

Bilstein on B4 ja helppo valinta koska muuta ei edes ole tarjolla. Sachsilla on molemmat vaihtoehdot, nuo ovat Advantage, jos siis osuisi näin että Sachsina hyllyssä.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10033
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Motonetin Iskarit

ViestiKirjoittaja -Jarkko- » 18:01 Tiistai 12 02 2013

Nyt pitää kyllä antaa Motonetille risuja.
Parisen vuotta sitten hain emännän ventoon uudet takaiskarit väsyneiden alkuperäisten tilalle.
35e/kpl on hinta tarvikemallille joten menin tiskille kysymään että mitä merkkiä löytyy, QH eli vanha kytkin/termostaattivalmistaja ja laadukkaana pidetty merkki lähti tiskiltä mukaan.
Mutta jo nyt toisesta mehut pihalla ja konttorilla sanottiin että ens vuonna ei enää kelpaa, siis autolla ajetaan pelkkiä työmatkoja noin 7000km/vuosi ja pikitietä.
Iskareissa on vielä tarratkin paikallaan ja alla pyörii tavalliset 14" renkaat.
Myös muutama kaveri on manannut iskareiden laatua kun perus bemarissakin niitä menee muutama pari parissa vuodessa.

Laitetaan nyt vertailuksi sukulaisen -84 mersu johon uusittiin kaikki iskarit Monroe -tuotteilla kymmenisen vuotta sitten, toimivat edelleen.
Toinen sukulainen manas kun KYB -iskarit kesti "vain" kymmenen vuotta.
-Jarkko-
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 81
Liittynyt: 23:08 Lauantai 16 06 2012

Re: Motonetin Iskarit

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 09:47 Keskiviikko 13 02 2013

Valitettavaa, että kohdalle on osunut huono kokemus. Voin kuitenkin kertoa, että QH:n (tai siis LipTecin) iskareita ei tule takuupalautuksina yhtään enempää kuin ennenkään, eikä niitä ole ennenkään tullut paljoa. Itse asiassa vähemmän kuin esim. saksalaisia S-alkuisia iskareita. Mitään laadun huonontumista ei siis ole havaittavissa.

Mutta iskarin vuotaminen voi johtua monesta ulkoisestakin asiasta, esimerkiksi pakkanen varsinkin yhdistettynä kuoppiin tms. teräviin iskuihin on usein iskareille melko kuolettavaa. Itsellänikin on tämän syyn takia poksahtanut iskarit. Ja talvellahan näitä röykkyjä riittää, kun paikat ovat täynnä jäätyneitä lumikokkareita yms. Sitten on tietysti asennus, eli onko asennusvaiheessa mahdollisesti käynyt vahinko ja iskarin vartta vaurioitettu jotenkin (jolloin tiivisteet vaurioituvat), tai ovatko suojakumit ehjät vai onko tielika päässyt hakkaamaan varsia (jolloin tiivisteet vaurioituvat).

Totta kai joukkoon aina mahtuu maanantaikappaleita, kaikilla merkeillä. Iskareilla on luonnollisesti takuu ja valmistus- sekä materiaaliviat yleensä ilmenevätkin takuuaikana.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Motonetin Iskarit

ViestiKirjoittaja -Jarkko- » 16:35 Keskiviikko 13 02 2013

Venton iskarit uusittiin kesällä ja kaikki vaihdettiin uutta suojapusseja ja pohjaanlyöntikumeja myöten.
Katsastus oli myös kesällä.
Kaverilla on ollu ongelmia bemarissa TRW etuiskareiden kanssa, 2 paria jo uusittu takuuseen, tiedä sitten mikä on.
-Jarkko-
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 81
Liittynyt: 23:08 Lauantai 16 06 2012


Paluu Audi