Corollan (vm.90) Iskarien vaihto?

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Corollan (vm.90) Iskarien vaihto?

ViestiKirjoittaja Dontom » 09:30 Keskiviikko 15 05 2002

Elikkä olisi tarve vaihtaa corollaan iskarit ja kaipaisin neuvoja & vinkkejä kuinka välttää sudenkuopat, kauanko aikaa tulisi varata, erikoistyökalut... Kaikki tieto tervetullutta. Kiitokset viitseliäille jo etukäteen.

-Dontom
Dontom
Harrastaja
 
Viestit: 6
Liittynyt: 12:33 Maanantai 13 05 2002

Etuveto-Corollan iskarit

ViestiKirjoittaja cedricfan » 10:39 Keskiviikko 15 05 2002

Periaatteessa homma on helppoa, mutta... Tarvitset ainakin jousipuristimet jotta jousen saa kasaan. Sitten on se ikuinen ongelma eli ryytyneet pultit, saattaa tulla oheisostoksia kuten takavakaajan yhdystangot jos Corolla on sitä ikää että ne tulevat kiinni iskariin. Sitten on kaikkea muuta kivaa eli jarruputken/letkun irroittelua, ovatko suojakumit ehjiä, entä joustintuen yläpään laakerointi... Melkein sanoisin että jos joudut asiaa kysymään pääset helpommalla pajalla tai ainakin varaudut siihen että pääset noutamaan noita oheishilppeitä toisella autolla :wink: Ohjeaika eteen plus taakse ammattilaiselle on n 5 tuntia, hyvällä tuurilla se menee muutamassa ja ekakertalaiselle ylityöpäivä :oops:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10040
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja ade » 10:11 Tiistai 23 07 2002

Vaihdoin äskettäin Corollaan (-88 sedan, ajettu 150 tkm) alkuperäisten tilalle uudet sachsin iskarit ja vakiojouset. Joustintukien pultit eivät olleet juuri ruosteessa, joten ne eivät tuottaneet ongelmia. Etujousten puristamiseen tarvittiin tietenkin puristimia, mutta takajouset puristuivat helposti käsivoimin.

Jarruletkut piti irrottaa iskareiden kiinnikkeistä, joten jarrut oli lopuksi ilmattava. Miksei reikäkiinnityksen tilalla ole haarukkakiinnitystä? Tässä hommassa tarvittiin muuten toisessa takajarruletkussa/-putkessa kita-avainta - kiintoavaimessa ei riittänyt pito.

Eteen ei tarvittu muita osia, mutta taakse tarvittiin suojakumit, vakaajan yhdystangot sekä ylätuennat. Yhdystankojen mutterit olivat sen verran jumissa, että ne piti irrottaa rälläkällä. Uusissa tangoissa saakin palloniveltä pidettyä paikoillaan 17 mm kiintoavaimella alkuperäisten 5 mm kuusiokolojen sijaan, joten seuravalla kerralla avaaminen onnistunee paremmin. Ylätuennoista oli suojakumien kiinnitysrenkaat ruostuneet puoliksi irti.

Muttereiden kiristämiseen tarvittiin tietenkin momenttiavainta.

Aikaa hommaan kului huolella tehdessä noin 8 tuntia. Onneksi autotarvikeliike oli kävelymatkan päässä. Sieltä haettiin uudet yhdystangot ja ylätuennat. Erikseen tarkastettiin vielä aurauskulmat.

Kyllä nyt kelpaa ajella. Maavara kasvoi muuten melkoiseti.
ade
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 08:19 Tiistai 23 07 2002

ViestiKirjoittaja Har-54 » 09:02 Lauantai 27 07 2002

Uusien takaiskareiden jarruputkien "reikäkiinnikkeistä" tulee rautasahalla helposti myös "haarukkakiinnikkeet" . Itse tein takaiskareiden vaihdon n. 2v sitten tarvikeiskareilla, ja hyvin onnistui, aikaa kului n. 4 tuntia. Kannattaa kyllä hankkia myös yläpään kumisuojukset ennen vaihtotyön aloittamista, ne kun tahtovat olla jo rikki tuossa vaiheessa.
Har-54
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 15:36 Torstai 25 07 2002

ViestiKirjoittaja cedricfan » 14:48 Maanantai 29 07 2002

Omassa tojosnaakelissa iskari oli tarvikemallia ja jarruputken kiinnike se fiksumpi eli aukeava, ei tarvinnut ilmailla jarruja 8) Ne tarvikevakaajan tangot on muuten kuten todettu paljon helpommat asentaa, onneksi. Turhaa lisäkulunkia surkean kiinnityksen toteutuksen takia...
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10040
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Juuseri » 14:35 Torstai 26 09 2002

Vaihdoin tuossa omaan corollaan (-86) iskarit ensimmäistä kertaa ja ei se nyt niin kauhea homma ollut. Jarrujen ilmauksen vältin myöskin leikkaamalla rautasahalla sitä putken ja letkun kiinnikettä.

Onko iskareiden kumisuojukset ne pehmyet ja haitarimaiset kumit jotka ovat kiinni yläpään kiinnikkeessä? Vai ne joiden läpi iskari menee ja jotka ovat aika kovaa kumia? Mulla oli ne haitari suojukset ehjät mutta noi kovat kumi tapit tuntuivat löysiltä uusissa iskareissa ja kysyisin nyt että onko siitä mitään haittaa? Ja mitä virkaa noilla oikeastaan onkaan?

Iskareiden vaihdon jälkeen tuntui vasenpuoli löysemmältä. Mistä se voi johtua? Jousista, kallistukseen vakaajista vai mistä?

Onko siellä iskarin yläkiinnikkeessäkin joku laakeri? Itse en sitä kiinnikettä avannut ollenkaan kun oli ruostunut yhteen :)

Ja vielä yks kysymys että olisiko noita iskareita pitänyt mitenkään ilmata? Ne on Sachsin kaasuiskarit.

Olisin kiitollinen jos näihin saisin vastauksen.
Juuseri
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 93
Liittynyt: 13:13 Torstai 26 09 2002

ViestiKirjoittaja cedricfan » 15:36 Torstai 26 09 2002

Suojakumi on se pehmeä haitari joka suojaa iskarin vartta, pohjauskumi taas se jäykempi siellä yläpäässä joka ottaa vastaan jos jousitus pohjaa. Tarvikesuojakumeissa on yleensä suojakumissa mukana pohjauskumi :wink: Muistithan ilmata iskarit eli painaa jokusen kerran pohjaan ja päästää ylös ennen asennusta? :oops: Se voi aiheuttaa noita oireita jos unohdit... Yläpään tuessa (se joka on korissa) on usein jonkinlainen laakeri mutta malli vaihtelee suuresti :roll:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10040
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Juuseri » 15:49 Torstai 26 09 2002

cedricfan kirjoitti:Suojakumi on se pehmeä haitari joka suojaa iskarin vartta, pohjauskumi taas se jäykempi siellä yläpäässä joka ottaa vastaan jos jousitus pohjaa. Tarvikesuojakumeissa on yleensä suojakumissa mukana pohjauskumi :wink: Muistithan ilmata iskarit eli painaa jokusen kerran pohjaan ja päästää ylös ennen asennusta? :oops: Se voi aiheuttaa noita oireita jos unohdit... Yläpään tuessa (se joka on korissa) on usein jonkinlainen laakeri mutta malli vaihtelee suuresti :roll:


Kyselin tuosta ilmauksesta toisellakin forumilla ja siellä sanottiin että se ajan kuluessa ilmautuu itsestään?? En sit tiedä. Joo jäi vähän vaivaamaan tuo ilmaushomma nyt. Pitäisköhän irroittaa iskarit ja ilmata?
Juuseri
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 93
Liittynyt: 13:13 Torstai 26 09 2002

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:57 Perjantai 27 09 2002

Kyllä se ilmautuu ajankin kuluessa, ei vaan ole mukavaa eikä hyvää iskarille. Juju nääs on siinä pitkässä liikkeessä, eli pitää saada pohjaamaan ja sitten ylös 8O
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10040
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Juuseri » 08:27 Perjantai 27 09 2002

Tää kysymys ei kyllä liity iskareiden vaihtoon mutta ei kehannut tehdä omaa topiccia joten kysyn täällä. Eli tuolla hinnaston puolella on myytävänä kallistuksen vakaajan U-tuki+helasarja. Eli mitä tuossa käytännössä tulee mukana? Tarkoitetaanko tuolla helasarjalla niitä kumeja vai mitä?

Niinku olette varmaan huomanneet niin olen aika uusi näissä autonkorjaus asioissa joten kaikki termit yms. eivät vielä ole tuttuja. Mutta kovasti yritän opetella :D
Juuseri
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 93
Liittynyt: 13:13 Torstai 26 09 2002

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:22 Perjantai 27 09 2002

Eli 80-sarjan Corollassa on takana vakaajan yhdystankona ratkaisuna poikkeuksellinen U-päinen "tappi" jossa toisessa päässä on kaksi helaa+mutu+prikkoja (helasarja). U-pää kiinnitty akseliin ja helapää siihen isoon vakajan rautaan. Uudemmissa on pallonivelpäinen ("raidetanko pienoiskoossa") ja vanhemmassa on edessä suora tappi jonka molemmat päät ovat heloilla. Remppaan siis tarvitset tuon 17-2869 (yksi per puoli), työintoa ja työkaluja 8)
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10040
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002


Paluu Toyota