Vaihteiden kytkentä jäykkää kylmällä

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Vaihteiden kytkentä jäykkää kylmällä

ViestiKirjoittaja eki » 22:18 Keskiviikko 09 10 2002

Nyt kun nuo ilmat ovat taas alkaneet kylmentyä on Terceliin tullut kiusallinen ominaisuus: Kun lähtee liikkeelle kylmällä autolla, on vaihtaminen melko työlästä. Vaihde irtoaa helposti, mutta kytkeminen, eteenkin synkronointivaihe kestää kauan ja joskus vaihde "kurahtaa" niinkuin kytkin ei irroittaisi. Mutta kun on muutaman kilometrin ajanut, vaihteet menevät päälle sujuvasti. Kytkin, paineasetelma, paine- ja vauhtipyörän silmälaakeri on vaihdettu kevään moottoriremontin yhteydessä ja vaijeri on oikein säädetty. Missä lienee vika, entä kuinka kuinka kalliiksi mahtanee korjaus tulla?
eki
AutoGuru
 
Viestit: 885
Liittynyt: 10:48 Keskiviikko 12 06 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:10 Torstai 10 10 2002

Minkä ikäinen Tercel on kyseessä? Lienee vaihteistossa öljynä jotain turhan jäykkää, ja mahtaako olla tarpeeksikaan... Toyotan oma Suomen suositus useimmille etuvetoisille on automaattivaihteistoöljyä, Mobilin taas synteettistä vaihteistoöljyä.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10040
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja eki » 22:41 Torstai 10 10 2002

-83 AL20. Öljyt vaihdettiin rempan yhteydessä 80W-90 synteettisiin öljyihin ja pinta on täyttökorkin alareunan tasalla, kuten ohjeissa sanotaan.
eki
AutoGuru
 
Viestit: 885
Liittynyt: 10:48 Keskiviikko 12 06 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:08 Perjantai 11 10 2002

Noi voi :evil: Siinä taitaa olla vaijerivälitteinen vaihteensiirto, nekin saattaa olla pois säädöistään = venyneitä :?: Säätö ei kuulemma ole mikään mukavin mahdollinen homma, joutuu tekemään Toyotiin jo sisäänajon jälkeen tuossa 400.000 kmn kohdalla :lol:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10040
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja eki » 22:55 Perjantai 11 10 2002

Eipäs olekkaan vaijereilla vaan ihan tukevilla tangoilla :lol:
eki
AutoGuru
 
Viestit: 885
Liittynyt: 10:48 Keskiviikko 12 06 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:58 Maanantai 14 10 2002

Antaudun ja nostan kädet pystyyn 8O
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10040
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002


Paluu Toyota