Aygon -06 puhaltimen moottorin vaihtaminen

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Aygon -06 puhaltimen moottorin vaihtaminen

ViestiKirjoittaja Remppa74 » 22:28 Maanantai 14 01 2019

Muutama päivä sitten pysähtyi Aygon lämmityslaitteen puhaltimen moottori. Puhallin lähti kuitenkin uudestaan käyntiin kevyellä iskulla kojetauluun, mutta tilanne paheni nopeasti ja lopulta puhallin ei enää lähtenyt käyntiin lainkaan. Talvella pikkasen huono jos puhallin ei pyöri.

Ei muuta kuin nettiä selaamaan ja kohtalotovereita löytyi useita. Toiset olivat purkaneet puoli autoa saadakseen puhaltimen vaihdettua alakautta. Alfamerin kirjan mukaan kojetaulu irti, kytkinpoljin irti ja puhallin vaihtuu yläkautta. Foorumeiden mukaan vaihto ei kuitenkaan onnistu Alfamerin ohjeiden mukaan, vaan autoa joutuu purkamaan enemmän.

No, todellisuudessa puhallin vaihtuu helpommin kuin Alfamerin ohjeissa. Homman tekee alle kahdessa tunnissa. Youtubessa on hyvät ohjeet kojetaulun pääliosan irroittamiseen sekä puhaltimen irrottamiseen, mutta missään ei kuitenkaan näytetä kuinka puhallin tulee ulos kojetaulun sisältä.

Puhallin tulee yläkautta ulos. Irrottamalla ajoneston ohjausyksikön teline sekä yksi releteline, saa vanhan puhaltimen pujoteltua ulos ja uuden takaisin sisään. Puhaltimen kotelo on muotoiltu siten, että oikeassa asennossa se mahtuu aukosta ulos ja sisään. Kytkinpoljin ei ole lähelläkään kyseistä aluetta, joten siihen ei tarvitse koskea.

Kerrankin joku onnistuu helpommin kuin oli kuvitellut...
Remppa74
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 21:33 Maanantai 14 01 2019

Paluu Toyota