Avensis '98 4A-FE vaihteisto

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Avensis '98 4A-FE vaihteisto

ViestiKirjoittaja tovi » 10:06 Tiistai 30 01 2018

Ostin ko. auton vaihdelaatikko vikaisena aikoinaan ja vaihdatin siihen kohtuullisilla kilometreillä olleen 1997 Carinan vaihdelaatikon. Laatikko siis vaihdettiin 4-6 vuotta sitten ja samassa yhteydessä vaihteistoöljyt.
Nyt tämän talven aikana on nelosvaihde ruvennut luiskahtamaan vapaalle ajon aikana. Vaihde menee hyvin sisään ja pois, eikä ylimääräisiä ääniä kuulu.

1) Voiko vika sijaita myös muualla kuin vaihdelaatikossa? Vivusto tai vaijeri? Onko mitään keinoja miten tämän voisi todentaa?
Kannattaisiko esim. nelosella ajaessa pitää vaihde sisällä painaen? Tarkoitan siis, että onko vaihteen kiinnipitämisellä mahdollisuus hajoittaa vielä enemmän.

2) Viime vaihdelaatikko rempan yhteydessä uusittiin myös kytkin. Painelaakeri jäi uusimatta tietämättömyydessä, kun autoilua vasta aloitin. Mikäli tulee toistamiseen vaihdelaatikon vaihto ajankohtaiseksi, onko muita osia mitä kannattaisi samalla avauksella uusia?
tovi
Harrastaja
 
Viestit: 19
Liittynyt: 18:11 Perjantai 23 12 2016

Re: Avensis '98 4A-FE vaihteisto

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:14 Torstai 01 02 2018

1) Vaihteensiirto (ilmeisesti vaijerilla) kannattaa kyllä tarkistaa, ja mahdollisimman pian. Tuo keppiä painaen ajaminen ei ole fiksua, saattaa aiheuttaa muita murheita.
2) Painelaakeri kannattaisi vaihtaa aina kytkinpaketin yhteydessä, sen verran edullinen osa mutta isolla työllä, jos joutuu vaihtamaan erikseen.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10018
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Avensis '98 4A-FE vaihteisto

ViestiKirjoittaja tovi » 13:51 Perjantai 02 02 2018

Vaihteensiirto tosiaankin on vaijerilla.

Vaihdekepistä löytyy tosiaan klappia jonkin verran. Se myös liikkuu edes/takas kun otetaan kaasu pois ja kaasu päälle. En tiedä onko ilmiö normaali?

Keskikonsolin otin irti todetakseni, ettei siellä vikaa päältä katsoen ole ainakaan. Itse vaihdekeppi nököttää vielä paikallansa. Se klappi tulee vissiin aivan vaihdekepin metallitangon pyören pään ympärillä olevasta muovisesta osasta. Osa on sen verran spesiaali, että tuskin löytyy motonetistä? Ei tuota viitsi lähteä purkamaan, ellei vaihto-osa ole käden ulottuvilla.

Toinen tarkistuspiste lienee vaihdelaatikon päälä, missä vaijerit kiinittyvät heiluttamaan vipuja itse vaihteistoon. Toyotassa noihin paikkoihin on vain aika hankala ulottua. Tieltä pitää ottaa ainakin ilmansuodattimen kotelo sekä putki sen kyljestä ja vielä senkin jälkeen kiinnityspisteet ovat sangen syvällä.
Youtubesta löytyy "shift linkage replacement" vastaavanlaisia operaatioita.

Jätän nyt toistaiseksi nelosvaihteen käyttämättä.

ps. keskikonsolin irto-otto ei ole ihan mikään itsestään selvyys. Saa taitella moneen eri kulmaan, että se mahtuu pois välistä. Takaisin laitto tuntuu taas mahdottomalta. Käsijarru ja etupaneeli on tiellä. Pitää ehkä irroittaa etupaneeli, että saa osan takaisin paikoilleen, vaikka pitäisi se sinne mennä kun tulikin sellaisenaan...
tovi
Harrastaja
 
Viestit: 19
Liittynyt: 18:11 Perjantai 23 12 2016

Re: Avensis '98 4A-FE vaihteisto

ViestiKirjoittaja cedricfan » 14:45 Perjantai 02 02 2018

Tuo kepin liikkuminen kiihdytettäessä/jarrutettaessa viittaa moottorin/vaihteiston tukikumien löysyyteen, eli lisää tarkistettavaa.
Tuolla fintoys.net merkkikerhofoorumilla saattaisi saada hyviä vinkkejä, ettei tarvitse tehdä turhaa työtä :wink:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10018
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002


Paluu Toyota