Avensis 98 - virranjakajan kansi & pyörijä

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Avensis 98 - virranjakajan kansi & pyörijä

ViestiKirjoittaja tovi » 15:47 Lauantai 06 01 2018

Mittariin pyörähti 376tkm ja sen kunniaksi autosta eräitä alkuperäisiä kuluvia osia rupesin vaihtelemaan. Vaihtolistalle tulivat mm. virranjakajan kansi sekä pyörijä.

Virranjakan kansi - 10-4410

Tässä osassa herättää epäilystä mm. tuo pykälän väli, minkä piirsiin kuvaan ohuella mustalla viivalla.

Alkuperäisessä boschin osassa pykälän syvyys on 6,5 mm ja motonetin intermotor merkkisessä kannessa kyseinen väli on 3,8 mm.
Osa ei istu kiinnityskohtaansa ollenkaan hyvin ja epäilyttää laittaa osa kiinni. Kannen yhdessä sivussa on hahlo, mikä on tarkoitus asettaa sen kiinnityskohdan mukaisesti lukittaakseen kannen paikoillensa. Moottorissa oleva hahlo näkyykin hieman johtojen alta kuvassa. Virranjakajan kannessa oleva hahlo tuntuisi jopa kantavan, ettei osa pääse kunnolla pohjaan, vaan asettautuu vinoon. En allekirjoita väittämääni, ei tullut niinkään kiinitettyä huomiota tarkemmin, lähinnä ihmetystä herättävä ominaisuus silmämääräisesti katsoen. Toisaalta motonetin virranjakajan kanteen tulleet pienet naarmut tukisivat väittämää - naarmuja ei ole hahlon läheisyydessä, jolloin osa on asettautunut vinoon ja kantanut hahlosta. Siinä kannen hahlossakin on semmonen korkeampi pykällys siis.

Kohta on muutenkin herkkä kosteudelle, mitä voi joskus roiskua jos ajelee syvempien vesilätäköiden lävitse - mitään maasto-auton ominaisuuksia kaipaamatta.

Onko osa siis viallinen, väärä, vai kuuluko sen olla tuommoinen?

Kuva
Kuva

Pyörijä - 10-4892

Onko vanha pyörijä tarkoitus vain vetää ulos? Ehkä pitäen kiinni tuosta metallisesta renkulasta, mikä liikkuu pyörijän mukana. En kovin paljoa voimaa uskaltanut vetäessä käyttää, mutta aika tiukalta se tuntui. Uuden asentaminen päinvastaisessa järjestyksessä ilmeisesti kuitenkin.
tovi
Harrastaja
 
Viestit: 19
Liittynyt: 18:11 Perjantai 23 12 2016

Paluu Toyota