Huoltoväleistä

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Huoltoväleistä

ViestiKirjoittaja toyota-mies » 13:17 Keskiviikko 12 04 2017

Tiukka taloustilanne on nostanut esille joitakin kysymyksiä:

Autona siis Toyota Corolla Dual-VVTI 1.6 vuosimalli 2007. Autolla ajetaan noin 10000-14000 km per vuosi. Nyt olisi määräaikaishuollon paikka. Autolla on ajettu 170000km.

1. Voiko ilmastoinnin huollon tehdä vaikkapa joka kolmas vuosi (eikä siis esimerkiksi useammin kuten joka toinen vuosi)?

2. Autossahan ei ole enää tehdastakuuta. Määräaikaishuolto on varmaankin silti tarpeen. Etenkin jarrujen huolto.

3. Kannattaako öljyt vaihtaa joka vuosi tuollaisilla kilometreillä? Vai voisiko huoletta ajaa pari vuotta?

Kiitos vastauksista.
toyota-mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 11:33 Tiistai 18 03 2014

Re: Huoltoväleistä

ViestiKirjoittaja cedricfan » 14:27 Keskiviikko 12 04 2017

1. Mitä se "ilmastointihuolto" on? Pelkkä kylmäaineen vaihto puolessa tunnissa: ennemmin jättää sen pois, ja tilalle oikea huolto muutaman vuoden välein.
2. Jarrut on tyypillinen kohde, jossa huoltamattomuus aiheuttaa sitten jonkin ajan päästä sitä kalliimpaa korjaustarvetta. Nuuka siis huoltaa :wink:
3. Autossasi on jo ns moderni öljy, joka on tarkoitettu pidemmälle vaihtovälille. Mutta kaksi vuotta olisi 20 - 28 tkm, joka on ainakin tuolla toisessa päässä jo melko paljon jos ajo on esim runsasta lyhyttä kaupunkiajoa. Miksi siis mennä pelkillä vuosilla, vaan ennemmin se km-lukema, ja 15 - 20 tkm, käytön mukaan: kaupunkiajossa 15 ja maantieajossa 20. Lisäksi se kaksi vuotta on pitkä aika raitisilmasuodattimellekin jos ollaan pölyisissä kaupunkioloissa.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10040
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Huoltoväleistä

ViestiKirjoittaja jari » 11:49 Maanantai 17 04 2017

Toyotan huoltoväli on 30 tuhatta tai kaksi vuotta, mutta moottoriöljynvaihtoväli on 15 tuhatta tai vuosi, eli ns välihuolto. Eli jos vuodessa ei tule 15 tuhatta kilometriä, öljyllä ajetaan enintään vuosi. Halvinta huoltoa on se moottoriöljyn ja suodattimen vaihto.
Jos kun autolla ajetaan tosi vähän, voi niillä moottorin ja ilmastoinnin suodattimilla ajaa myös kaksi vuotta. Sytytystulppien vaihto on sitten kilometriperusteisesti, olikohan se tojotassa 30 tuhatta vai 60 tuhatta.
Toyotalla ei vaihteistöljyn vaihto kuulu huolto-ohjelmaan, mutta kannattee sekin vaihtaa muutaman vuoden välein.

Jarruthan voi tsekata vaikka samalla kun tekee renkaiden kausivaihtoa. Puskee/kankeaa mäntää vähän sisään ja kokeilee että liukutapit liukuu hyvin, eli satula liikkuu herkästi. Jos ei liiku, niin sitten puhdistaa ja laittaa hivenen liukutappirasvaa jota saa motonetistä. Ja katsoo myös että paloissa on pintaa tarpeeksi, sisempi kuluu yleensä enemmän vaikka liukutapit liikkuishin herkästi. Taitaa myös tuossa uudemmassa Corollassa käsijarru olla omalla rummulla, joten myös takajarrun männän voi painaa sisään ilman että sitä pitäisi kiertää samalla.

Voi ilmastoinnin täyttöhuollon tehä vaikka joka kolmas vuosikin, vuodessa katoaa ainetta muutama kymmenen grammaa. Säännöllisyys siinä täyttöhuollossa on tärkeää, koska samalla sinne vaihdetaan kompressorin öljy, että kovin pitkäksi ei huoltoväliä kannata venyttää.
jari
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 252
Liittynyt: 15:33 Perjantai 09 05 2003
Paikkakunta: Oulu


Paluu Toyota