Alatukivarren sisänivel väljä katsastuksessa: Vanha kolari?

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Re: Alatukivarren sisänivel väljä katsastuksessa: Vanha kola

ViestiKirjoittaja Mimmi » 12:24 Perjantai 09 12 2016

http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Via ... tai-puute/

Edelleen: Ko. nivel on ollut ehjä, koska katsastuksessa ei ole ollut huomautettavaa korjauksen jälkeeen.
2 vuotta korjauksen jälkeen oleva vika on uusi vika, ei kolarista johtuva, koska katsastus on välillä todennut ehjäksi.
Meinaatko kyseenalaistaa myös katsastustoiminnan, vaikka olet ITSE valinnut katsastustoimipaikan.

Minusta nyt takerrutaan lillukanvarsiin ja yritetään saada sympatiapisteitä ja kerätä rohkeutta valittaa epäolenaisesta asiasta. Samalla kertaa vaadi sitten myös varapyörä uusittavaksi, se kun on VOINUT vahingoittua kolarissa.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3838
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alatukivarren sisänivel väljä katsastuksessa: Vanha kola

ViestiKirjoittaja BA » 15:28 Perjantai 09 12 2016

Kuluttajansuojalainmukaan näyttövastuu virheestä näin pitkän ajan jälkeen työstä on asiakkaalla. Se että alkaa sahauttamaan niveltä halki ja laboratoriomikroskoopilla ottamaan kuvia kuulapesän iskujäljestä (jos sellainen sattuisi edes löytymään) osoittaakseen mahdollisen vaurion 30€ osasta on aika kaukaa haettua.
Varsinkin kun senkin korjaamo pystyy kumoamaan vetoamalla siihen että mahdollisesti osa on ajettu routareikään kolarikorjauksen jälkeen, ja vikaa ei ole havaittu aiemmassa katsastuksessa.
Se että korjaamo on aiemmin tehnyt virheen toisessa työn osuudessa ei auta oikein mitään, ymmärrän kyllä että luottamus pajan ammattitaitoon voi olla koetuksella.
Mutta korjaamon saa vielä tässäkin vaiheessa valita itse.

Ainoastaan tuo että yhdessä paperissa lukee nivel vaihdetun, ja toisessa ei, voi olla pieni porsaanreikä saada edes jotain hyvitystä. Mutta kaiketi laskun on maksanut vakuutusyhtiö, joten se olisi juridisesti heidän asia hakea korjaamolta korvaus tekemättä jääneestä työstä.
Vakuutusyhtiöiden ja korikorjaamoiden käytössä oleva ATK-järjestelmäkin käsittää aina tukivarren vaihdossa pallonivelen automaattisesti mukana, mutta kuten aiemmin jo sanoin k.o. automalli on niiltä osin poikkeustapaus muutenkin koska osat on aina erikseen. Tämä on todennäköinen syy papereissa olevaan eroon.
Tallissa parhaillaan viisi Datsunia, Suzuki, Honda, Peugeot ja Citroen
BA
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 850
Liittynyt: 14:42 Lauantai 23 09 2006

Re: Alatukivarren sisänivel väljä katsastuksessa: Vanha kola

ViestiKirjoittaja toyota-mies » 12:13 Lauantai 10 12 2016

Otan myös Mimmin palautteen vakavasti.

Vakuutusyhtiö ei lähde enää korvaamaan alatukivarren palloniveltä. Meillä oli kuitenkin hyvin pitkä ja molempia osapuolia ymmärtävä keskustelu, jossa oli myös myönteisiä argumentteja minun omalle ajatusten kululle.

Vakuutusyhtiöstä todettiin, että kyseinen korjaamo ei ole enää ollut meidän vakuutusyhtiön yhteistyökumppanilistalla reiluun vuoteen. Se kertonee paljon. Uudemmat Toyotat menevät suoraan Toyotan merkkihuoltoon. Ja vanhemmat Toyotat menevät yhdelle tietylle uudelle kolarikorjaamolle, joka ei siis enää ole tämä korjaamo.

Myös vakuutusyhtiö totesi sen faktan, että kolarikorjaamolla on näissä kunnon vahinkoa saaneissa kolariautojen korjauksissa kannustin säästää varaosissa, jotta vakuutusyhtiön ja kolarikorjaamon sopima könttäsumma sisältäisi mahdollisimman paljon pelkkää liikevoittorahaa. Eli esimerkiksi meidän tapauksessamme tuo 5200 euron könttäsumma, jolla kolarikorjaamo lupasi korjata auton kuntoon, haluttaisiin kolarikorjaamolle siten, että autoon käytettävät varaosat muodostaisivat mahdollisimman pienen osan kuluista ja loput merkataan sitten työtunneiksi eli käytännössä voitoiksi autokorjaamon taseeseen. Tämä edesauttaa korjaamoissa sellaista ajattelua, että osia "arvioidaan" siten, että laitetaan autoon reilummalla kädellä kolarissa olleita osia eikä lähdetä tilaamaan uusia (tai vastaavia käytettyjä osia) osia auton korjaamista varten. Tämä sitten johtaa siihen, että autoon voi hyvinkin eksyä osia, jotka ovat saaneet osumaa mutta mitä ei ole "nähty" silmämääräisessä tarkastelussa.

Niinpä vakuutusyhtiön vahinkotarkastaja jopa totesi, että hänen pitkäaikaisella kokemuksellaan, asiakkaan tulisi valita lunastusvaihtoehtoa, jos korjattava auto on niin sanotusti lunastuskunnossa. Korjaamisvaihtoehto sisältää aina riskejä (inhimillisiäkin kuten korjaamon ammattitaidon puutetta tai sitten kannustinta juuri laittaa kolarissa olleita osia autoon paikalleen). Kun asiakas valitsee lunastusvaihtoehdon etenkin autoissa, joka on juuri ostettu, voi hankkia auton myyntihinnan suuruisella summalla vastaavan auton autokaupasta. Tämä oli meille mahdollista mutta me valitsimme kolarikorjaamon vakuuttelun myötä tuon korjaamisvaihtoehdon. Emme olleet tietoisia - koska tämä oli ensimmäinen kolaritapaus ikinä - siitä, että kolarikorjaamot tietysti haluavat tuollaisen ison autoremontin tekijäksi. Silloin voi mukaan eksyä myös huonoja korjaamoja - jopa epärehellisiä.

Enemmän kuin kuusi vuotta vanhat Toyotat eivät edes mene Toyota-merkkiliikkeen kolarikorjaamon korjattavaksi koska merkkiliikkeiden korjaamot ovat vakuutusyhtiön vahinkotarkastajan pitkäaikaisen kokemuksen myötä noin 15-20 prosenttia kalliimpia työosuuden osalta sekä paljon kalliimpia varaosien osalta koska varaosissa merkkiliike käyttää ainoastaan uusia alkuperäisiä varaosia eikä koskaan käytettyjä. Tämän vuoksi helposti auto voi eksyä nyrkkipajankin korjattavaksi, jossa peitellään esimerkiksi virheitä.

Esimerkiksi minulle kävi tällä viikolla tuolloin: Ensin puhelimessa myönnettiin, että ainoastaan alatukivarret on vaihdettu autoon mutta ei alapalloniveltä. Sitten kun menin heiltä seuraaana päivänä pyytämään asiakirjat siitä, että haluan nähdä miten auto korjattiin autokorjaamossa (mitkä varaosat vaihdettiin jne) autokorjaamon mies sanoi, että hän ei tiedä onko alapallonivel vaihdettu vai ei ja hän ei osaa käyttää tietokoneohjelmaa jolla saataisiin tulostettua autoani koskevat asiakirjat. Hän oli sama mies kuin puhelimessa. Menen maanantaina uudestaan vaatimaan oikeuksiani, jotka myös vahvistettiin vakuutusyhtiön vahinkotarkastajan toimesta.

Eli minua todella inhottaa tuo autokorjaamon yleinen asenne. Voin maksaa tuon osan itse ja vaihtokulutkin mutta tuo asenne ärsyttää.

Vielä yksi tekninen kysymys? Olen ottanut tarjouksia vastaan autokorjaamoista. Osa ja vaihto maksaa noin 100 euroa. Osa korjaamoista kuitenkin vaatii että siihen lisätään myös autojen nelipyöräsuuntaus (aurauskulmien tarkastus). Osa liikkeistä sanoo, että aurauskulmia ei tarvitse tarkistaa koska tuo osan vaihto ei vaikuta aurauskulmiin jos vaihto tehdään ammattitaitoisesti. Mikä on totuus? Vaihto aurauskulmien tarkistuksella vai ilman?
toyota-mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 11:33 Tiistai 18 03 2014

Re: Alatukivarren sisänivel väljä katsastuksessa: Vanha kola

ViestiKirjoittaja Mimmi » 16:46 Lauantai 10 12 2016

Jos pelkkä pallonivel (ilman tukivartta) vaihdetaan, niin ei tarvitse. Tukivarren vaihdossa suuntaus.
Sinun tapauksessasi teettäisin suuntauksen, koska silloin tulisi tarkistettua ja jopa poistettua mahdolinen pyöräkulmien väärä asento. Tällöinhän saavutetaan samalla mielenrauha vanhan kolarin vaikutuksesta pyöränkulmiin ja nivelien kestoon.

Miten muuten renkaiden kuluminen, oletko huomannut/saanut palautetta renkaiden epätasaisesta kulumisesta? Epätasainen kuluminenhan juoruaa pyöräkulmien poskellaanolosta. Minulle Vianor ilmoitti toisen auton oikean eturenkaan olevan kulunut sisäreunasta reilusti. Teetin nyt sitten renkaanvaihtoruljanssin rauhoituttua pyöräkulmien säädön ja totta tosiaan, oikean etupyörän auraus oli poskellaan.

Puhun tarkoituksella pyöristä ja renkaista, koska niillä on vissi ero. Pyörä käsittää renkaan ja vanteen kokonaisuuden ja rengashan on pelkkä kumiosa.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3838
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alatukivarren sisänivel väljä katsastuksessa: Vanha kola

ViestiKirjoittaja toyota-mies » 17:15 Lauantai 10 12 2016

Nelipyöräsuuntaus on tehty jo kertaalleen jo kolarin jälkeenkin koska autoomme vaihdettiin tämän vuoden maaliskuussa hammastanko vakuutusyhtiön laskuun. Eli kolari ja korjaus oli marraskuussa 2014. Ja hammastangon vaihto maaliskuussa 2016 jolloin myös aurauskulmat tarkistettiun ja säädettiin uudelleen. Siitä on dokumentti hansikaslokerossa.

Renkaiden outoa kulumista en ole huomannut. Vuorottelen pyöriä siten että ne ovat vuorokesin tai -talvin joko etu- tai taka-akselilla. Joskus kauan sitten sain sellaisen ohjeen ja olen noudattanut sitä.
toyota-mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 11:33 Tiistai 18 03 2014

Re: Alatukivarren sisänivel väljä katsastuksessa: Vanha kola

ViestiKirjoittaja jip59 » 00:27 Sunnuntai 11 12 2016

Tuosta pyöränkulmien suuntauksesta... Meidän firma on ottanut linjakseen sen että jos yksikin osa avataan joka mahdollisesti voi vaikuttaa ohjauskulmiin niin AINA suunnataan ohjauskulmat. Ja tarkistetaan että ohjaukseen vaikuttavista nivelistä ei löydy välyksiä.
Näin asentajasta tuo tuntuu tyhmältä kun tiedän että jonkin osan vaihto ei mitenkään vaikuta pyöränkulmiin. MUTTA on niitä "tikkukyntisiä" asiakkaita jotka valittavat kaikesta mahdollisesta. Siis myydään aina pyöränsuuntaus mukaan.Onneksi näitä asiakkaita jotka tulevat valittamaan että nyt heidän renkaat ovat alkaneet kulumaan epänormaalisti ja haluavat uudet kumit firman piikkiin ei enää tule kun voi näytää että tulosteen jossa on lukemat ennen säätöä ja säädön jälkeen. Tämän välttääksemme suuntaamme AINA pyörät jos etupäähän on tehty meidän osalta osien vaihtoja.
Ei savua ilman kokeilua...
jip59
AutoGuru
 
Viestit: 1088
Liittynyt: 19:23 Maanantai 27 08 2007
Paikkakunta: Tervajoki "Pohojammaalla"

Re: Alatukivarren sisänivel väljä katsastuksessa: Vanha kola

ViestiKirjoittaja toyota-mies » 13:42 Maanantai 12 12 2016

Juu, kyllä tuo aurauskulmien säädätys näyttää tulevan nyt jokaisessa korjaamossa tuon pallonivelen vaihtoon pakollisena mukaan...

Soitin neljä korjaamoa läpi kun kilpailutin.

Keskiviikkona tarkoitus vaihdattaa tuo alatukivarren pallonivel. 150 euroa köyhdyttää tuo korjaamovisiitti (pallonivel, vaihtotyö, aurauskulmien tarkastus ja säädöt).

Eli kaipa asiakkaan on vain maksettava aurauksistakin niin pihamaalla kuin puutarhassakin.
toyota-mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 11:33 Tiistai 18 03 2014

Edellinen

Paluu Toyota