Alatukivarren sisänivel väljä katsastuksessa: Vanha kolari?

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Alatukivarren sisänivel väljä katsastuksessa: Vanha kolari?

ViestiKirjoittaja toyota-mies » 21:08 Maanantai 05 12 2016

Meidän auto oli kolarissa 2014 marraskuussa, jolloin se myös korjattiin.

Auton vasen etuosa meni korjattavaksi, jolloin vakuutusyhtiötä kolarikorjaamo laskutti 5200 euroa. Sen jälkeen automme taival on ollut linkuttavaa vasemmalta puolelta. Tästä löytyy minun nimimerkillä pitkä keskustelu täältä keskustelupalstalta jossa otsikko koskee raidetangon sisäpään niveltä.

Eli viime keväänä maalis-huhtikuussa automme jäi katsastuksessa kiinni raidetangon sisäpään väljyydestä. Tässä mallissa se tarkoitti sitä, että koko hammastanko tuli vaihtaa. Niinpä siitä tuli normaalia kalliimpi remontti. Ja tuo raidetangon sisäpään nivel oli tietysti kulunut samalta vasemmalta puolelta jonka kolarikorjaamo korjasi. He myönsivät lopulta virheensä ja näin ollen tuo remontti meni vakuutusyhtiön maksettavaksi koska kuului niin sanotusti vanhaan vahinkoon uutena osana.

Nyt olin vainoharhainen ja halusin viedä jo nyt joulukuussa auton uudestaan katsastukseen katsastuskauden alkaessa autollemme. Ja itseni suureksi yllätykseksi ja tosi isoksi pettymykseksi taas katsastusmies löysi vian vasemmalta etupuolelta, johon kolari oli tullut 2014. Nyt väljänä oli alatukivarren pallonivel. Nuo osat vaihdettiin kolarikorjausremontissa uusiin marraskuussa 2014. Niinpä minulla on teille kysymyksiä?

- Miten hitossa tuo alatukivarren sisänivel on voinut kulua kahdessa vuodessa väljäksi?
- Onko mahdollista, että koko alatukivarret tai koko auto on jäänyt jotenkin oikaisematta kolaripenkissä, että nuo nivelet yksitellen kuluvat aina ja ikuisesti tuolta vasemmalta auton etupuolelta?
- Miksi mitään ei tapahdu muilla puolen autoa? En ymmärrä tätä yhtään.
- Onko kolarikorjaamo voinut tehdä jonkun isomman vian tuohon autoon siten, että jopa ensi vuonna taas mennessämme katsastukseen niin vasemmalta etupuolelta löytyy joku nivel kuluneena? Raidetangon sisänivel tms. Voiko joku isompi virhe tuollaisessa 5200 euron auton vasemman etuosan kolarikorjauksessa selittää nuo kuluvat nivelet?

Nyt on itsenäisyyspäivän aatto. Emme saaneet asiaa edistettyä koska kolarikorjaamo oli kiinni. Kävin kuitenkin alihankkijakorjaamolla jossa tuo raidetangon sisäpään nivel korjattiin vaihtamalla koko hammastanko viime keväänä. He sanoivat, että nyt kyseessä on noin satasen remontti (pallonivel reilut 30 eur ja työt 70 eur päälle).

Sanoin, että onko meidät kirottu tekemään noita pallonivel remontteja vasempaan etupäähän ikuisesti koska jotain on korjattu isommissa määrin väärin jo marraskuussa 2014 isossa remontissa. Voiko alatukivarret tms. systeemit olla hitsattuina tai asennettuina päin persettä ja se aiheuttaa näitä ongelmia tuohon vasempaan etupäähän.

Vakutuusyhtiö ei enää korvaa tuota alatukivarren palloniveltä koska se on jo korjattu kertaalleen kolarikorjaamon toimesta. Joten vastuu on kolarikorjaamolla korjata vikansa mutta suostuvatko he enää siihen näin pitkän ajan jälkeen? Miten uusi pallonivel voi kulua kahdessa vuodessa? Miksi nuo nivelet eivät kulu lainkaan oikealta puolelta? Kolari on varmasti taustalla mutta mitä todistuskeinoja meillä????? Joudummeko ikuisesti korjaamaan tuota vasenta etupäätä koska he ottivat vaan rahat 5200 eur ja antoivat nilkuttavan auton...

Näkökulmia ja ratkaisuehdotuksia?
toyota-mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 11:33 Tiistai 18 03 2014

Re: Alatukivarren sisänivel väljä katsastuksessa: Vanha kola

ViestiKirjoittaja toyota-mies » 21:11 Maanantai 05 12 2016

Vielä lisäystä keskustelun aloittajalta:

Auto on vuoden 2007 Toyota Corolla 1.6 dual-vvti (uudempi korimalli).

Autolla ajetaan vain noin 10000 km vuodessa.

Ja ainoastaan suurimmaksi osaksi hiljaista taajama-ajoa sekä joskus noin 50 km yksi suunta - ajoa vanhempien luokse.

Mikä vastuu on kolarikorjaamolla?

Onko nuo pallonivelet tällaista kulutustavaraa, että 20000 km jälkeen uusi pallonivel uusissa alatukivarsissa menee paskaksi?

Hajottiko tuo pilalla ollut raidetangon sisäpään nivel tuon alatukivarren pallonivelen? Mikä on selitys teidän mielestä?

Mitä meidän pitäisi tehdä? :(

Kiitos kontribuutioista.
toyota-mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 11:33 Tiistai 18 03 2014

Re: Alatukivarren sisänivel väljä katsastuksessa: Vanha kola

ViestiKirjoittaja Mimmi » 09:29 Tiistai 06 12 2016

Minusta tuota palloniveltä voisi kutsua hyvällä syyllä kulutusosaksi, jonka käyttöikä voi hyvinkin olla vain muutaman vuoden. Kolaristahan on kuitenkin jo yli 2 vuotta, joten minusta korjaamon takuuta on turha huudella. Moottoriajoneuvojen korjausehtojen mukaan takuu on 6 kuukautta/15 000 km ja esimerkiksi Toyota antaa uusiin autoihin 3 vuoden/ 100 000 km takuun. Takuun loppuminenhan katsotaan ensiksi vastaantulevasta rajasta.

Näin kerrtaan Kuluttaja- ja Kilpailuviraston nettisivulla:
http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ost ... -1.1.2007/
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3838
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alatukivarren sisänivel väljä katsastuksessa: Vanha kola

ViestiKirjoittaja jip59 » 20:38 Tiistai 06 12 2016

Samoilla linjoilla olen Mimmin kanssa. Jos tuosta esim. oikeusjuttua suunnittelee niin käytännössä voittaminen voi olla vaikeampaa kuin lottovoiton saaminen. Kun on jo olemassa lakitekstejä ja ennakkotapauksia joihin vastapuolen on helppo vedota.
Ei savua ilman kokeilua...
jip59
AutoGuru
 
Viestit: 1088
Liittynyt: 19:23 Maanantai 27 08 2007
Paikkakunta: Tervajoki "Pohojammaalla"

Re: Alatukivarren sisänivel väljä katsastuksessa: Vanha kola

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 09:56 Keskiviikko 07 12 2016

Korjattiinko tuo tukivarsi/pallonivel alkuperäisosalla vai ns. tarvikeosalla? Jos alkuperäisosalla, niin kuulostaisi kahden vuoden / 20tkm kesto kovin heikolta ja tätä voisi mennä haukottelemaan merkkiliikkeeseen. Jos korjaus taas tehtiin tarvikeosalla, niin niitä on hyviä ja huonoja, eli kaksi vuotta / 20 tkm on valitettavasti täysin mahdollinen joskaan ei tietysti kovin mairitteleva asia korjauksessa käytetyn osan laadun kannalta.

Kyllähän sekin täysin mahdollista on, että autossa saattaa olla joku muotovika, asentovika, kulmavika tms. kolarin peruilta, joka aiheuttaa palloniveleen normaalia suuremman rasituksen ja siten hajottaa sen ennenaikaisesti. Mutta jollei se ole mitenkään ilmeinen ts. helposti todettavissa, niin sen selvittäminen saattaa olla aika iso ja kallis homma. En siis tässä mitenkään väitä, että autossa olisi jotain kolarikorjauksen jäljiltä olevaa vikaa, sanon vain että onhan se mahdollista.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Alatukivarren sisänivel väljä katsastuksessa: Vanha kola

ViestiKirjoittaja toyota-mies » 11:29 Torstai 08 12 2016

Nyt sain uutta tietoa korjaamolta:

Alatukivarren palloniveltä ei koskaan vaihdettu!!! Eli vaikka koko vasen etupuoli meni paskaksi ja korjauslasku vakuutusyhtiölle 5200 euroa, niin silloin jätetään nivelet vaihtamatta!!!!

Miten tulisi edetä? Miksi kolarikorjaamo ei vaihda kolarikorjaamossa niveliä? He ovat tehneet silmämääräisen tarkastelun ainoastaan.

Ei mene oikeustajuun. Autoon vaihdellaan ja korjataan osia ilman sen kummempaa järkeä. Korjataan alatukivarsia yms. mutta jätetään iskun saaneet nivelet vaihtamatta. Ei helevetti!!! :oops: :twisted: :evil: :roll:
toyota-mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 11:33 Tiistai 18 03 2014

Re: Alatukivarren sisänivel väljä katsastuksessa: Vanha kola

ViestiKirjoittaja BA » 11:51 Torstai 08 12 2016

Jos niveltä/tukivartta nivelineen ei ole koskaan vaihdettu, niin onhan se mahdollista että kolari on edesauttanut tai nopeuttanut nivelen kulumista ja hajoamista. Eli nivelen kuppiin on iskusta syntynyt kuoppa mikä on sittemmin kuluttanut ajan kanssa nivelen väljäksi.

Jos osa, eli tukivarsi nivelineen on täysin mitoissaan, eikä nivelessä tai heloissa ole korjaushetkellä väljää, niin ei sitä kolarikorjauksessa tarvitse vaihtaa. Tältä osin korjaamo ei ole todennäköisesti tehnyt mitään väärin. Jos tukivarsi ei olisi mitassaan, ei saisi pyöriä suunnattua ja vakuutusyhtiö ei maksaisi korjausta. Vakuutukseen menevän kolarikorjauksen ehtona vakuutusyhtiöllä kun on aina korimittatodistus (jos tehdään korin oikomisia) ja vähintään pyöränkulmien säädön todistus jos on vain vaihdettu osia. Jos korjaamo laskuttaa suoraan vakuutusyhtiötä niin noita papereita ei edes asiakkaalle jää.
Vakuutusyhtiö ei tietenkään anna oletukseen perustuen vaihtaa osia joita ei ole vialliseksi todistettu, sittenhän se olisi vakuutusyhtiön sama aina lunastaa auto suoraan pois koska voitaisiin olettaa että ehkä muutkin osat on rikki. Monessa euroopan maassa kolarikorjaus vakuutuksen piikkiin toimii näin, auto lunastetaan usein täysin tutkimatta.

Osoitusvastuu siitä että nivel olisi ollut viallinen jo korjaushetkellä on kyllä näin pitkän ajan kuluttua vahingosta jo asiakkaalla, ja kun tukivarsi sen jälkeen kerran on jo läpäissyt katsastuksen niin mahdotontahan se on todistaa ettei olisi ajettu vaikka routareikään korjauksen jälkeenkin. Puhumattakaan että kyse olisikin vanhan auton luonnollisesta kulumasta. Kyse ei ole ikuisesta osasta missään tapauksessa vaan tavallinen kuluva alustan liikkuva nivel.

Kyseessä on kuitenkin niin pieni vika, että kannattanee vaan laittaa uusi nivel tai pienemmällä työllä koko tukivarsi nivelineen, jollei sitten keksi jotain perusteita millä saisi korjaamon maksamaan vielä tämänkin vaihdon. Itse en sellaista perustetta keksi mitä ei voisi suoraan aukottomasti kumota.
Tallissa parhaillaan viisi Datsunia, Suzuki, Honda, Peugeot ja Citroen
BA
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 850
Liittynyt: 14:42 Lauantai 23 09 2006

Re: Alatukivarren sisänivel väljä katsastuksessa: Vanha kola

ViestiKirjoittaja toyota-mies » 12:47 Torstai 08 12 2016

Ahaa. Kiitos vastauksesta. Mutustelen sitä ja pidän silti huolta oikeuksistani. Tuo kolarikorjaamo haiskahtaa hiukan lusmulta.

Mutta tuohon yhteen asiaan haluaisin tarkennusta korjaamoihmisiltä? Tuo nimimerkki BA totesi, että pallonivelen vaihto voi olla vaikeaa puuhaa?

Meille alustavasti tuo kolarikorjaamon alihankkijakorjaamo totesi, että se olisi puolen tunnin tai tunnin homma korkeintaan. Mutta he ovat ennenkin olleet väärässä. Kun kyseessä oli tuo raidetangon sisäpään nivel, niin homma meni näin:

Toin auton sovittuna päivänä korjaamolle. Odottelin auton valmistumista reilun tunnin kun minulle tultiin sanomaan, että he ovat tilanneet väärän toyota corollan raidetangon sisäpään nivelen. Sovimme uuden ajan. Sitten löysin taas minut istumassa ja reilun tunnin päästä taas tultiin toteamaan, että väärä osahan heillä on taas. Lopulta he huomasivat että raidetangon sisäniveltä ei voi tähän malliin (toyota corolla vm. 2007 1.6 dual-vvti E15) edes vaihtaa vaan on vaihdettava koko hammastanko johon sitten kuuluu nuo sisänivelet molemmissa päissä. No tulihan se sitten lopulta kolmannella kerralla vaihdettua.

Onko nyt sama rumba edessä? Saako alatukivarren pallonivelen vaihdettua ilman että koko auto pitää polttoleikata paloihin? Eli mitä tuo nimimerkki BA:n ehdotus siitä, että koko alatukivarsi nivelineen tulisi vaihtaa, pitäisi ymmärtää? Onko se halvempaa ja helpompaa vaihtaa koko alatukivarret nivelineen tähän autoon kuin pelkästään tuo pallonivel? Ei mene jakeluun. Mikä helevetin auto tämä tuolta osin on? Varaosien vaihto vaikeampaa kuin neulan löytäminen heinäsuovasta. Eli mikä teidän mielestä on alatukivarren pallonivelen hinta ja vaihtotyön hinta? Arvio?

Ja miltä tuo nyt kuullostaa tavan pulliaiselle, että kolarikorjaamo vaihtaa kolarissa paskaksi menneet alatukivarret uusiin mutta ei vaihda alatukivarren palloniveltä. Ja sitten kun tuo vioittunut nivel kuluu alle kahdessa vuodessa puhki alle 20 000 km ajoilla, niin asiakas joutuu uudelleen asennuttamaan uudet alatukivarret uuden pallonivelen kera....ei mene ymmärrykseen. Kuullostaa petokselta. :oops: :cry: :evil: :?: :!:
toyota-mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 11:33 Tiistai 18 03 2014

Re: Alatukivarren sisänivel väljä katsastuksessa: Vanha kola

ViestiKirjoittaja cedricfan » 13:12 Torstai 08 12 2016

http://www.motonet.fi/fi/varaosat/601/3 ... -e15-sedan
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/1 ... oneuvo=601

Alapallonivel on pulttikiinnitteinen, sikäli siis vaihdettavissa pelkkä tuo osa.
Mutta mitä tarkoittaa "sisänivel" jää minulle avoimeksi.

Kuva
Pallonivel on tuossa kuvassa alin, kiiltävä osa. Ja se on tukivarren ULOIN osa, mutta samalla myös ainoa nivel.
Nuo kuvan yläreunan kaksi liitoskohtaa ovat kumiheloja eli puslia, ja niistä tukivarsi kiinnittyy autoon. Niistä isompi, autossa taaempi (kuvassa oikealla) on kuluvampi kuin toinen. Mutta helat ovat Corollissa selvästi kestävämpiä kuin pallonivelet.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10040
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Alatukivarren sisänivel väljä katsastuksessa: Vanha kola

ViestiKirjoittaja BA » 14:58 Torstai 08 12 2016

Yleisesti, autoon myydään tukivarret aina sisältäen pallonivelen, tai sitten palloniveltä erikseen jos se vaan on edes vaihdettavissa.
K.o. Corollan tapauksessa kuitenkin näyttäisi että kukaan ei toimita tukivartta nivelineen, eli korjaamo on sen nivelen verran säästänyt asentaessa vain vaurioituneen tukivarren tilalle uuden ja käyttänyt vanhaa niveltä kun pelkkiä tukivarsia kerran on saatavilla.
Corolla on siis jonkinlainen "poikkeustapaus" tukivarsien saatavuuden osalta näköjään muutenkin. Yleensä kokonaisen tukivarren vaihto on nopeampi ja pienempi työ kuin vaihtaa tukivarteen pelkkä nivel, varsinkin jos nivel on niitattu tai prässätty paikalleen. Ja vanhan auton alustan osien kanssa ei voi koskaan varmaksi sanoa että "tunnin homma", aina voi tulla eteen katkeavia pultteja, tukivarteen tai olka-akseliin kiinni jumittuneita niveliä ym.
Kuitenkin alapallonivelen vaihto on homma jonka tekee parkkipaikka-asentajakin parhaassa tapauksessa hyvinkin alle tuntiin kunhan kaikki osat irtoaa suosiolla.

Pallonivel on osa joka pitää koko McPherson -mallisessa pyöräntuennassa pyörän paikallaan, joten se aivan takuuvarmasti tarkistetaan joka katsastuksessa ja määrätään vaihtoon hyvinkin pienestä välyksestä. Nivel siis tuskin on ollut väljä vuosi sitten katsastuksessa, siitä olisi takuuvarmasti sanottu. Pallonivelen pettäessä kokonaan pyörä taittuu alle, ja se ei ole kovin suotavaa liikenteessä.
Se mikä väljyyden on oikeasti nyttemmin aiheuttanut onkin sitten hyvin vaikea tai mahdoton selvittää. Kuten jo aiemmin kirjoitin, voi olla että nivel on vaurioitunut näkymättömästi tai "tuntumattomasti" jo kolarissa, mutta todistaminen on oikeastaan mahdotonta näin paljon jälkikäteen.
Tallissa parhaillaan viisi Datsunia, Suzuki, Honda, Peugeot ja Citroen
BA
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 850
Liittynyt: 14:42 Lauantai 23 09 2006

Re: Alatukivarren sisänivel väljä katsastuksessa: Vanha kola

ViestiKirjoittaja Mimmi » 16:12 Torstai 08 12 2016

Ainoastaan vaurioituneet osat vaihdetaan/korjataan, muutenhan keulakolaroituun auton vaihdettaisiin myös takapuskuri ja varapyörä.

Edelleen: Minusta kyseessä on kuluva osa, joka ei mene kolarikorjauksen piikkiin mitenkään, sen kunto kun joudutaan tarkistamaan joka tapauksessa.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3838
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alatukivarren sisänivel väljä katsastuksessa: Vanha kola

ViestiKirjoittaja toyota-mies » 18:12 Torstai 08 12 2016

No katsotaan rauhassa mitä vakuutusyhtiö ja autokorjaamo sanoo.

He korvasivat hammastangon sisänivelenkin reilu vuosi kolarin/korjauksen jälkeen koska myönsivät virheensä.

Minusta Mimmin argumentti on pitävä siinä tapauksessa, jos korjaamon ammattitaito on kohdallaan.

Mutta jos ammattitaito ei ole kohdallaan, niin silloin he eivät edes erota sitä, mikä on vaurioitunut ja mikä ei. Kai tarkoituksena on antaa asiakkaalle toimiva auto eikä se että autoa täytyy kuskata korjaamolle harvasen päivä.

Minusta asia on enemmänkin palveluvirhe kuluttajasuojalain näkökulmasta. Eli jos korjaamolaskut- ja paperit osoittavat, että korjaamo on jättänyt vaihtamatta vaurion keskiössä olleen nivelen, niin se ei ole oikeaa korjaamista. Se on sama kuin kirurgi jättäisi yhden luuruuvin asentamatta ja sitten kaksi vuotta myöhemmin virhe huomataan. Vika ei ole ruuvissa vaan siinä, että ruuvia ei oltu asennettu. Se on palveluvirhe. Aikajänteellä ei ole merkitystä vaan sillä miten työ tehtiin alussa. Se on virhe.

Kukaan ei ole pyytänyt vaihtamaan takapuskuria tai taustapeiliä. Kyse on kovasta kolarista,jossa auton vasen etuosa meni kasaan. Eikö korjaamolla ole ammattitaitoa maalaisjärjen muodossa. Renkaat ja kaikki jutut vaihdetaan mutta jätetään sitten pallonivel vaihtamatta. Säästetään siinä kolmekymppiä koska alatukivarren saa tähän malliin ilman palloniveltäkin. Kuullostaa lyhytnäköiseltä ajattelulta.

No vetoomukset on lähetetty perusteluineen sekä vakuutusyhtiölle että korjaamolle. Lisäksi huom! Vakuutusyhtiön papereissa lukee, että alatukivarsi on vaihdettu uuden pallonivelen kanssa mutta autokorjaamon papereissa lukee, että alatukivarsi on vaihdettu autossa olleen pallonivelen kanssa. Eli vakuutusyhtiö ja autokorjaamokaan ei ole löytänyt vielä tähän päivään yhteistä kantaa, miten auto on korjattu. Kenen paperit ovat totta? Asiakas on siinä välissä huuli pyöreänä.
toyota-mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 11:33 Tiistai 18 03 2014

Re: Alatukivarren sisänivel väljä katsastuksessa: Vanha kola

ViestiKirjoittaja toyota-mies » 18:33 Torstai 08 12 2016

Hei.

Luin toiselta foorumilta seuraavaa:

Jos alapallonivel kulunut niin samalla tulisi vaihtaa alatukivarren etummainen pusla. Väljä alapallonivel kuluttaa tuon puslan. Onko totta?

Eli pitääkö tuollaista itse tietää vaatia vai vaihtaako korjaamo automaattisesti?
toyota-mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 11:33 Tiistai 18 03 2014

Re: Alatukivarren sisänivel väljä katsastuksessa: Vanha kola

ViestiKirjoittaja BA » 07:40 Perjantai 09 12 2016

Miten auto on mennyt kerran jo katsastuksesta läpi oletettavasti viallisen nivelen kanssa?
Tallissa parhaillaan viisi Datsunia, Suzuki, Honda, Peugeot ja Citroen
BA
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 850
Liittynyt: 14:42 Lauantai 23 09 2006

Re: Alatukivarren sisänivel väljä katsastuksessa: Vanha kola

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:13 Perjantai 09 12 2016

Se etummainen helahan on kestävin noista tukivarren kolmesta kiinnityspisteestä.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10040
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Seuraava

Paluu Toyota