Toyotan raidetangon sisänivelen vaihto onkin iso operaatio?

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Toyotan raidetangon sisänivelen vaihto onkin iso operaatio?

ViestiKirjoittaja toyota-mies » 13:42 Maanantai 04 04 2016

Vein meidän vuoden 2007 uudemman korimallin (E150) Toyota Corollan (1.6 manuaalivaihteinen) katsastusremonttiin.
Kyseinen auto jäi kiinni siitä, että vasemman puoleisen raidetangon pään sisänivel on väljä. Se antaa ääntä kuulemma reilusti.

No ensimmäisenä tuli mieleen, että liittyykö tämä vika kolariin joka tapahtui 2014 marraskuussa. Vasen etukulma autosta meni vaihtoon ja toyotan valtuutettu kolarikorjaamo korjasi autoa 5200 eurolla silloin! Kolarin maksoi vakuutusyhtiö meidän maksaessa 200 euron omavastuu ja bonusten pudotukset.

Tuolloin vaihdettiin autoon muun muassa rengas, vanne, jouset, raidetangon ulkopää, tukiripustuksia. Mutta raidetangon sisäpäätä ei vaihdettu koska ehjiä osia ei kuulemma varmuuden vuoksi vaihdella. Päädyin keskustelujen jälkeen siihen että ehkä se sitten on vaan särkynyt omia aikojaan kun mittarissa on nyt 160000 km.

No sittenpä vein sen korjaamoon korjattavaksi. Ensimmäisellä kerralla odottelu palkittiin sillä, että minulle sanottiin, että varaosatoimittaja toi vääränlaisen nivelen. Toisella kerralla sama ongelma toistui: väärä nivel. Sitten alkoi vimmattu soittelu korjaamon puolesta ja syyksi paljastui se, että
kyseinen Toyotan malli vaatii sisänivelen vaihtoa halutessa koko hammastangon vaihdon. Niinpä noin neljänkymmenen euron osa vaihtui uutena ostettaessa 570 euron osaan. Huh huh, sanoin minä. Autovahinkokeskukselta sai kuitenkin toimintatarkastettuja osia jollain 200 eurolla.

Nyt auto odottaa osan saapumista ja asentamista.

Kysymyksiä:

1. Onko sellainen ajattelu aivan turhaa riskihaihattelua, että tuo raidetangon pään sisänivel olisi vaurioitunut jo kolarissa vuonna 2014 eikä sitä olisi huomattu katsastuksessa jossa auto kävi helmikuussa 2015? Eli olisiko kolarikorjaamo voinut väärän analyysin tehtyään tehdä virheen ja olla vaihtamatta vaurioitunutta osaa? Tai olisiko korjaamo voinut jättää vaikka kumisuojan asentamatta paikalleen kunnolla?

2. Miten usein kyseisissä Toyota Corolloissa on tuollainen vika? Jossain korjaamossa sanottiin, että heille ei ole tullut edes corolloita kyseisellä vialla... Vaikuttaako ajotyyli tähän? Meille auto tuli käytettynä vuonna 2014 keväällä. Autolla ajettu 25 tuhatta kilometriä sen jälkeen. Ja kolariremontin jälkeen ajettu ainoastaan 12000 km.

3. Miksi Toyota on päätynyt tuollaiseen ratkaisuun raidetangon sisäpään nivelen vaihdoissa: koko hammastanko täytyy vaihtaa.... äkkiä iso remonttikulu... Onko muissa merkeissä ollut samanlaisia ratkaisuja?

4. Mitä mieltä olette koko tapauksesta?

Kiitoksia!
Viimeksi muokannut toyota-mies päivämäärä 07:06 Tiistai 05 04 2016, muokattu yhteensä 1 kerran
toyota-mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 11:33 Tiistai 18 03 2014

Re: Toyotan raidetangon sisänivelen vaihto onkin iso operaat

ViestiKirjoittaja BA » 14:21 Maanantai 04 04 2016

Kolari on täysin mahdollinen syyllinen. Sisäpään nivelessä on yhtälailla kuulanivel pesässään kuin muissakin nivelissä. Jos suoraan raidetankoon kohdistuu isku, on täysin mahdollista että nivelen kuppi vaurioituu, vaikka siinä ei välystä tuntuisikaan. Eli kun nivelkupin laakeripintaan tulee kolhu, se kyllä ajan myötä syö nivelkuulan pilalle.
Eli sisäpää voi olla viallinen vaikka siinä ei välystä tuntuisikaan.
Tallissa parhaillaan viisi Datsunia, Suzuki, Honda, Peugeot ja Citroen
BA
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 850
Liittynyt: 14:42 Lauantai 23 09 2006

Re: Toyotan raidetangon sisänivelen vaihto onkin iso operaat

ViestiKirjoittaja toyota-mies » 14:41 Maanantai 04 04 2016

Kyllä minäkin epäilin, että se voi liittyä tuohon kolariin ja sen huolimattomaan korjaukseen mutta kuinkas sen voi näyttää todeksi.

Sen tekee ongelmalliseksi seuraavat seikat:

1. Auto on katsastettu kolarikorjauksen jälkeen kolme kuukautta myöhemmin.

2. Kolarikorjaamo väittää, että se on kuluva osa joka on kulunut myöhemmin (autolla ajettu 160000km). Lisäksi se väittää, että osa ei ollut hajallinen kun he päättivät jättää sen sinne korjaamatta.

3. Nyt uudella korjaamolla sanoivat, että nivel oli ihan ruosteisen näköinen eli se oli saanut sisälleen ainakin vettä ja ehkä rasvat huuhtoutuneet pois. Jättikö kolarikorjaamo muovitötterösuojan hyvin laittamatta nivelen ympärille vai missä vika?

4. Aikaa on kulunut jo liikaa.

ELI: Millä tavalla te etenisitte? Vieläkö ahdistelen kolarikorjaamoa ja kuinka lähestyn vakuutusyhtiötä? Vakuutusyhtiö sanoi, että tarvitsen kolarikorjaamolta uuden paperin jossa sanotaan että tämä uusi vika liittyy kolariin ja sen korjaukseen. En onnistu saamaan tuota paperia koska he sanovat että se on kuluva osa jota ei korjattu silloin koska se ei tarvinnut korjausta.
toyota-mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 11:33 Tiistai 18 03 2014

Re: Toyotan raidetangon sisänivelen vaihto onkin iso operaat

ViestiKirjoittaja Mimmi » 17:28 Maanantai 04 04 2016

Kyseessä olevaan oikeanpuoleiseen sisäniveleen ei käytännössä pysty tulemaan vauriota vasemmalta puolelta ilman myös kiinnikkeiden vaurioitumisia.
Ainakaan sinun selostuksessasi hammastangon kiinnikkeitä ei ole korjattu.
Kolarikorjaamohan ei ole tuonne oikealle puolelle edes tehnyt mitään, kun ovat kertomuksesi mukaan korjanneet vasenta puolta.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3838
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Toyotan raidetangon sisänivelen vaihto onkin iso operaat

ViestiKirjoittaja toyota-mies » 17:32 Maanantai 04 04 2016

Jos joku ei ymmärtänyt niin kolari iski auton vasemman etukulman kasaan. Ja saman puolen raidetangon pään sisänivel on nyt täysin löysänä.
Eli samalla puolella vika kuin missä kolarikin oli. Ja nyt ratkaisuna on tuo hammastangon vaihto koska tässä mallissa ei voi sisäniveltä vaihtaa ainoastaan vaan pitää vaihtaa koko hammastanko joka sisältää nuo sisäniveletkin.

En olisi tosiaankaan edes alkanut valittaa mistään kenellekään jos se olisi ollut oikean puolen sisänivel joka olisi löysänä.
toyota-mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 11:33 Tiistai 18 03 2014

Re: Toyotan raidetangon sisänivelen vaihto onkin iso operaat

ViestiKirjoittaja Mimmi » 21:17 Maanantai 04 04 2016

Luin ainoastaan sinun kirjoitustasi, jossa sinä kerroit seuraavaa: oikean puoleisen raidetangon pään sisänivel on väljä
Ja edelleen: Vasen etukulma autosta meni vaihtoon
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3838
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Toyotan raidetangon sisänivelen vaihto onkin iso operaat

ViestiKirjoittaja toyota-mies » 07:09 Tiistai 05 04 2016

Minusta tuo Mimmin kommentointi on aika huolettoman semanttista ja konfliktihakuista. :oops:
Toivoin autoalan ammattilaiselta hiukan parempaa keskustelukulttuuria. Ehkä Mimmillä ei sitten ollut sen suurempaa sanottavaa itse asiaan vaan hän asemoi itsensä tuohon asian viereen valittamaan kirjoitusvirheistä.

Jos ihmisellä sattuu tulemaan kirjoitusvirhe ja sen vielä huomautuksen jälkeen selittää oikein päin ja korjaa, niin vieläkö siitä tulee jatkaa samanlaista juttua uudestaan. En oikein ymmärrä. 8O Yhden kerran olisi vielä ymmärtänytkin saivartelun mutta jos tämä on autoalan asiantuntijoiden keskustelufoorumi, niin varmasti olisi voinut jo toisella kertaa olla järkevää lähteä kontribuoimaan itse asian ratkaisua kuin pilkkuvirheiden korjaulua uudestaan.

Kirjoitusvirhe on korjattu nyt alkuperäiseen tekstiin "muokkaa" -toiminnolla. Jos jollakin on ajatuksia itse asiasta tai aivan vastauksiakin kysymyksiini niin se olisi hieno homma. Yritetään pysyä asiassa! :D

Lisäkysymyksiä ja -ajatuksia itse asiaan:

- Minusta tuo analyysi siitä, että nivelen kuppi on mitä varmimmin vaurioitunut kovassa törmäyksesä, voi pitää hyvinkin paikkansa. Kun nivelen laakerikuppi on ottanut iskua niin nivel ei ole tuntunut ns. väljältä vaan ehkäpä jopa hitusen jäykemmältä. Ja sitten ajan saatossa autolle kilometriä tullessa lisää, nivelen kuula järsiytyy vioittuneen kupin ansiosta pikku hiljaa piloille. Kuullostaa ihan toimivalta selitykseltä.
- Minun oma mielipide on, että tuo raidetangon sisäpään nivel olisi tullut vaihtaa tuollaisessa törmäyksessä, jonka korjauskustannukset nousivat vakuutusyhtiölle 5200 euroon. Asiakkaana me saimme valita joko korjauksen tai auton laittamisen lunastukseen. Päädyimme korjaukseen koska lunastuksessa aina häviää rahaa (auton arvo, uudet kesä- ja talvirenkaat, jne).
- Sekin ajatus kävi mielessä, että ehkä kolarikorjaamo on miettinyt hyötyjä ja haittoja tavallista tarkemmin koska heidän piti tehdä mahdollisimman edullinen tarjous vakuutusyhtiölle koska jos hintalappu on vähänkään liian suuri niin silloin vakuutustarkastaja laittaa auton automaattisesti lunastukseen eikä sitä korjata, jolloin kolarikorjaamo myös menettää duuninsa (5200eur) tuon auton osalta. Eli jos hammastanko kustantaa uutena 570 eur, niin sitä ei välttämättä haluta vaihtaa aivan niin helposti koska samalla tarjouksen hinta voi ratkaisevasti nousta ylöspäin (hammastangon hinta + vaihtotyön hinta siihen päälle). Tämä tosin aivan vain ajatustyötä jolla ei välttämättä ole todellisuuspohjaa.
- Minkälaisista syistä tuo raidetangon sisänivel menee piloille? Onko se niin sanottua kuluvaa osaa ihan sanan varsinaisesa merkityksessä? Yksi autofirma sanoi, että he eivät muista yhtään Toyotaa johon olisi tuo osa vaihdettu. Ja meidän ajot ovat noin 10000-13000 km vuodessa hyvin kilttiä taajama-ajoa sekä mökille ajoa (suunta 40km).
- Ja mitä mieltä olette noista autovahinkokeskuksen osista? Onko hyviä?
Viimeksi muokannut toyota-mies päivämäärä 08:31 Tiistai 05 04 2016, muokattu yhteensä 2 kertaa
toyota-mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 11:33 Tiistai 18 03 2014

Re: Toyotan raidetangon sisänivelen vaihto onkin iso operaat

ViestiKirjoittaja Mimmi » 08:19 Tiistai 05 04 2016

Olet aika huonossa tilanteessa, koska aikaa on kulunut yli vuosi korjauksesta, eikä katsastus ole huomannut vikaa.
Korjauksilla on yleensä myös työlle takuu, jonka aikaa voi tässä tapauksessa ainoastaan arvailla.
Suojakumin vaurioitumisen syy voi olla melkein mikä tahansa.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3838
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Toyotan raidetangon sisänivelen vaihto onkin iso operaat

ViestiKirjoittaja BA » 09:23 Tiistai 05 04 2016

Esim. vanhassa E-mallin Carinassa menee sisäpäät useammin kuin ulkopäät, eli jonkinlainen tyyppivika siinä mallissa, mutta siihen ne ovat vielä vaihdettavissa oleva osa. Ja kyllä Avensikseen ja E12-sarjan Corollaankin sisäpäätä jonkin verran myydään, joten ei se Toyotassa isossa mittakaavassa ihan poikkeuksellinen vika ole jos joku korjaamo menee väittämään ettei ikinä hajoaisi.
Monessa autossa sisäpäät eivät ole kiinteänä hammastangossa, mutta on tosiaan muutamia poikkeuksia.

Toteen näyttäminen tulee olemaan vaikean ja mahdottoman välimaastossa. Aikaa on kulunut, lisäksi sisäpää pitäisi päästä purkamaan, siis sahaamaan jossain laboratorio-oloissa nivel halki ja löytää sieltä vielä se iskujälki. Sittenkin voi olla työn alla osoittaa ettei se olisi tullut vuoden ajon aikana korjauksen jälkeen.
Tallissa parhaillaan viisi Datsunia, Suzuki, Honda, Peugeot ja Citroen
BA
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 850
Liittynyt: 14:42 Lauantai 23 09 2006

Re: Toyotan raidetangon sisänivelen vaihto onkin iso operaat

ViestiKirjoittaja toyota-mies » 13:23 Tiistai 05 04 2016

Hyviä uutisia kerrottavana: vakuutusyhtio maksaa koko korjauksen. Vika liittyy kolariin ja sen korjaukseen. Eipä tule herkästi vaihdettua vakuutusyhtiötä. Onnellinen olo! :)
toyota-mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 11:33 Tiistai 18 03 2014

Re: Toyotan raidetangon sisänivelen vaihto onkin iso operaat

ViestiKirjoittaja Mimmi » 15:09 Tiistai 05 04 2016

Hyvä juttu. Hienoa, että homma sai onnellisen päätöksen.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3838
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Toyotan raidetangon sisänivelen vaihto onkin iso operaat

ViestiKirjoittaja jari » 12:47 Maanantai 11 04 2016

Hyvä että juttu meni parhain päin.

Mutta empä ole ennen kuullut, että raidetangon sisäpäätä eli hammastangon päätä vaihtaessa pitäs muka koko hammastanko vaihtaa.
Olen itse vaihtanut 2005 Corollaan kaikki raidepäät, sisä ja ulko. Enkä usko että seuraavassa korimallissakaan (2007 markkinoille tulleet auris ja corolla) hammastanko olisi yhtä puuta sisänivelineen.

Nivelosat pitää olla aina uusia, samoin kuin jarruosat. AVK:sta voi ostaa muuta osaa, kuten laturia, jäähdytintä, ovea jne.

Kyllä Toyotastakin raidetangon päitä menee, mutta tojokorjaamojen ja -myyntiliikkeiden mielestä niistä ei koskaan mene mitään. Silti toyotakorjaamoillakin töitä riittää ja varaosia myydään.. Mullekin sanottiin toyota-pikahuollossa, kun 05-corollan alatukivarren puslien takia vaihdon alatukivarren molemmille puolille ja vein auton pyöränkulmien säätöön, että "miksi sinä ne molemmat vaihdoit. Eihän ne ikinä säry." Muutenkin toyotan vioista kertominen ja mitä olen joutunut osia ostamaan, sai asentajan suuttumaan :)
jari
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 252
Liittynyt: 15:33 Perjantai 09 05 2003
Paikkakunta: Oulu

Re: Toyotan raidetangon sisänivelen vaihto onkin iso operaat

ViestiKirjoittaja toyota-mies » 12:41 Tiistai 12 04 2016

Kyllä se vain niin on tuossa vuoden 2007 uudemman korimallin Toyota Corollassa (E15) sellainen juttu, että jos raidetangon sisäpään nivel menee, niin joutuu jostain hommaamaan koko hammastangon. Asia varmistui, kun ensin yksi korjaamo yritti tilata raidetangon sisäpään niveltä kahteen kertaan varaosatoimittajalta. Joka kerta tuli väärä osa. Käsittääkseni edellisen korimallin Corollan koska siihen saa niitä vaihdettua. Varaosatoimittajat löivät kätensä pystyyn. Ainoa mahdollisuus on tässä mallissa ostaa uusi hammastanko joka sisältää nuo värpäkkeet.

Varmistin vielä kahdesta muusta korjaamosta samat jutut. Hekin alkoivat ensin tilata mutta kun sanoin mikä on jutun nimi niin tarkistivat tilattavat osansa ja sanoivat että eipä taidakaan onnistua. Koko hammastanko (ohjausvaihde) tulee vaihtaa.

No sitten vielä marssin Toyotan merkkihuoltoon. Siellä vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä. Koko hammastanko vaihdettava. Näyttivät vielä päälle hajotuskuvat noista auton osista, että mitä voi tilata ja mitä ei. Ja mitkä kuuluu yhteen pakettiin ja mitkä ei.

Jari: Kokeileppa itse tilata tuohon E150 -mallin Toyota Corollaan raidetangon sisäpään niveltä. Ja kerro sitten miten onnistui?
toyota-mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 11:33 Tiistai 18 03 2014

Re: Toyotan raidetangon sisänivelen vaihto onkin iso operaat

ViestiKirjoittaja jari » 14:25 Tiistai 12 04 2016

Otin nettiautosta satunnaisen vm2007 corollan tiedot ja täältä sitten näkee ohjauksen osat:
http://ra.fi/92Hz
Uskottava se on, että on tilattava koko hammastanko jos pelkkä nivel menee väljäksi. Aika hölmösti tehty. :|
No tietääpähän etten itse osta kyseisen korimallin corollaa. :)
En nyt tässä netistä haettuna löytänyt mistään sellaista toyota parts -sivustoa josta hammastangon olisi saanut, että liekö ollenkaan tarvikkeena myytävänä.
Raidetangon päät kyllä löytyy näköjään mistä päin nettiä vain.
jari
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 252
Liittynyt: 15:33 Perjantai 09 05 2003
Paikkakunta: Oulu


Paluu Toyota