Toyota Celica 1.8 -96 AT200 jarrujen kanssa ongelma

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Toyota Celica 1.8 -96 AT200 jarrujen kanssa ongelma

ViestiKirjoittaja Jermu_hukka » 13:02 Perjantai 06 11 2015

Ongelmana on autossa polkimen meneminen pohjaan pienellä paineella. Poljinta voi pumpata monesti pohjaan ilman paineen kasvamista. Jarrut pitäävät todella vähän auton käynnissä olemisen aikana, sekä toimiivat kohtuullisen hyvin auto sammuneena... Tosin jostain pääsee paine purkaantumaan, jolloin kuten sanoin poljin menee pohjaan.

Jarrua pumpatessa kuuluu semmoinen "narina" jarrutehostimesta, jolloin poljin menettää paineen. Elikkäs jostainhan se pääsee fuskaamaan paineen pois. Voisiko autosta ollut mennyt jarrutehostin?
Ilmasimme aivan kaiken moneen kertaa ja todella paljolla nesteellä. Teimme ilmauksen järjestyksessä ja pääsylinterikin ilmattiin.

Tovi epätoivoisesti ilmattua irrotimme pääsylinterin eikä huomattu tiivisteissä mitään ongelmaa. Herkistimme sitä vähän eikä huomattu millaistakaan ongelmaa siinäkään.
Kun auto on käynnissä jarrun pumppaaminen vaikuttaa tyhjäkäyntiin kohtuullisen paljon voisi sanoa jopa.

Elikkäs nytten olisi tarkoitus kysyä missä vika?
Jarrutehostinta eniten epäilen, mutta ennen sen verran kallista laitosta vaihtoo ajattelin kysyä täältä.
Jermu_hukka
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 12:53 Perjantai 06 11 2015

Re: Toyota Celica 1.8 -96 AT200 jarrujen kanssa ongelma

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 13:23 Perjantai 06 11 2015

Jos poljin menee pohjaan, on jossain vuoto, eli joko jokin pyöräsylinteri, liitos, tai pääsylinteri falskaa. Jos nestettä ei vuoda ulospäin, syyllinen on melkoisella varmuudella pääsylinteri. Jos nestettä häviää, pääsylinteri falskaa nesteen tehostimen sisään. Viallinen tehostimen kalvohan vaikuttaisi siten, että jarrut tarvitsevat kovan poljinvoiman, ei sen pitäisi vaikuttaa siihen meneekö poljin pohjaan / pitävätkö jarrut.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Toyota Celica 1.8 -96 AT200 jarrujen kanssa ongelma

ViestiKirjoittaja Jermu_hukka » 13:43 Perjantai 06 11 2015

Voorttimies kirjoitti:Jos poljin menee pohjaan, on jossain vuoto, eli joko jokin pyöräsylinteri, liitos, tai pääsylinteri falskaa. Jos nestettä ei vuoda ulospäin, syyllinen on melkoisella varmuudella pääsylinteri. Jos nestettä häviää, pääsylinteri falskaa nesteen tehostimen sisään. Viallinen tehostimen kalvohan vaikuttaisi siten, että jarrut tarvitsevat kovan poljinvoiman, ei sen pitäisi vaikuttaa siihen meneekö poljin pohjaan / pitävätkö jarrut.


Nestettä ei ainaskaa silmämääräsesti kulu ollenkaan. Voisiko tiivisteet/pääsylinteri mennyt hajalle jos laitos pääsee kuivahtamaan? Esim jarrusatulan korjaus-sarjan asennuksen aikaan? Nesteet olivat kyllä sillon tod. lopussa, muttei kokonaan valuneet.
Jermu_hukka
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 12:53 Perjantai 06 11 2015

Re: Toyota Celica 1.8 -96 AT200 jarrujen kanssa ongelma

ViestiKirjoittaja cedricfan » 14:01 Perjantai 06 11 2015

Jos nestettä ei kulu, ja auto on 96 japanilainen niin vahva veikkaus on, että pääsylinteri on kulunut. Tuppaavat mennä naarmuille ajan mittaan, ja uudet kumit saattaa auttaa, mutta ei aina. Kokemusta on...
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10043
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Toyota Celica 1.8 -96 AT200 jarrujen kanssa ongelma

ViestiKirjoittaja Jermu_hukka » 13:40 Lauantai 07 11 2015

Laitetaas päivitystä:

Testasimme pääsylinterin pitävyyden. Tukittiin jäjestelmään menevät aukot ja kokeilimme paineen kestoa.
Poljin meni kivikovaksi, ei antanut ollenkaan periksi.

Noh... Tämän takia ilmasimme lisää. Saimme polkimeen jo vähän tuntua. Narina kuuluu vieläkin tehostimen luolta, jolloin poljin menee alas vaivalla.
Tosin auton käynnistäessä poljin menee aivan löysäksi/hervottomaksi.

Ps.
Yli litra valutettu jarrunestettä läpitte ja ilmattu 3-5 koko auto.
Jermu_hukka
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 12:53 Perjantai 06 11 2015


Paluu Toyota