Toyota Corolla E150 vm 2007 ja jumiutuneet jarrut

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Toyota Corolla E150 vm 2007 ja jumiutuneet jarrut

ViestiKirjoittaja toyota-mies » 09:58 Perjantai 07 08 2015

Hei,
Meillä on nyt ollut Toyota Corolla vm 2007 uudempi korimalli vtt-dual 1.6 käytössä puolitoista vuotta.
Vähillä ongelmilla on päästy. Kaukovalojen polttimot on vaihdettu.
Viime kesänä oli 150000km huolto johon kuului jarrujen tarkastelu sekä jarrunesteiden vaihto.

Mutta eilen ongelmia sitten tuli. Ajettuamme paikasta A paikkaan B noin 40 kilometrin matkan, niin huomasimme autosta ulos astuessamme kitkerän kuuman metallin hajun. Oikea takarengas (vanne) oli tosi tosi kuuma. Siinä olisi varmaan voinut kananmunan paistaa.

Irroitimme renkaan. Näytti siltä että jarrusylinteri oli jumissa. Annoimme sen jäähtyä kolmisen tuntia ilman pyörää. Sitten yritimme ensi avuksi naputella vasaralla ja jollakin ulosvetäjäjytkyllä sen verran että jarrut eivät olisi kiinni. Saimme sen vapautettua sen verran, että kun ajoimme auton takaisin kotiin 40 km ja kun emme käyttäneet tuolloin jarrupoljinta/käsijarrua ollenkaan vaan ainoastaan moottorijarrutusta niin pyörä ei kuumentunut ollenkaan.

Mutta nyt on sitten remontti edessä. Nopein ja edullinen korjausaika saatiin varattua vasta ensi viikon tiistaille. Eli siihen asti pitää olla ilman autoa.

Nyt haluaisimmekin tietää, että paljonkohan tuo remontti tulee maksamaan. Arviot liikkui 300 euron alle tai vähän yli. Ja mikä teidän mielestä on tuo syy vikaan? Joku veikkasi kuluneita jarrupaloja halvimmillaan syyksi. Joku sitä että sylinteri on kokonaan jumissa ja vaatii uuden sylinterin. Voiko käsijarruvaijeri jumittaa. Saako jarrusatulaan korjaussarjoja tähän malliin ja onko edes järkeä jos voi laittaa samalla uuden jarrusatulan ja säästää korjaamon työntekijän työajassa.

Ja joskus joku sanoi täällä Motonetin palstalla näistä Toyota Corolloista vm. 2007 uudempi korimalli, että näissä on jarrujen kanssa ongelmia jos niitä ei huolleta säännöllisesti. Onko tämä nyt tuollainen ongelma. Viime vuoden 150000km huollossa ei ollut jarruissa huomautettavaa. Ja nyt on jo sitten ongelma tällainen. Mitä tuo jatkuva jarrujen huolto tarkoittaa? Kuka sen voi tehdä? Onko mitä neuvoja tähän asiaan teillä?

toyota-mies
toyota-mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 11:33 Tiistai 18 03 2014

Re: Toyota Corolla E150 vm 2007 ja jumiutuneet jarrut

ViestiKirjoittaja cedricfan » 10:35 Perjantai 07 08 2015

Jos se satula kävi noin kuumana, niin kyllä siellä menee vaihtoon satulan lisäksi ainakin palat, ja todennäköisesti myös levyt, sekä kohta laakerikin :oops:
Ja käsijarrullista satulaa ei juurikaan kannata korjailla. Tässä vaiheessa on kuitenkin hölmöä nuukailla, ja tehdä remonttia moneen kertaan. Tyokustannus kun on sama joka kerta kun jarrut avataan!
Mutta tietysti on syytä varmistaa myös vian syy, eihän esim se käsijarruvaijeri jumita?

Jarrujen huolto tarkoittaa sitä, että puhdistetaan pois pölyt sekä suolat, voidellaan liukutapit ja käsijarrumekanismi, tarkastetaan kuluneisuus sekä vaihdetaan nesteet. Nuo puhdistukset ja voitelu jää sitten helposti tekemättä. Huollossa kurkataan, saadaanko myytyä uusia paloja tai levyjä, ja jos km/aika sanoo, vaihdetaan nesteet, ei muuta. TI-ihminen tekee sen huollon samalla kun vaihtaa renkaat :wink:

Ja kaipaamasi osat löytyvät sitten Motonetinkin valikoimasta, tässä veikkaukseni oikeista osista vuosimallin perusteella:
Satulat: 23-9793/23-9794
Liukutappisarja: 23-6949
Jarrupalojen as.srj.: 23-1486
Jarrupalat: 22-1939
Jarrulevyt: 22-6734
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10040
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Toyota Corolla E150 vm 2007 ja jumiutuneet jarrut

ViestiKirjoittaja jari » 16:32 Tiistai 11 08 2015

cedricfan kirjoitti:vaihdetaan nesteet. Nuo puhdistukset ja voitelu jää sitten helposti tekemättä. Huollossa kurkataan, saadaanko myytyä uusia paloja tai levyjä, ja jos km/aika sanoo, vaihdetaan nesteet, ei muuta. TI-ihminen tekee sen huollon samalla kun vaihtaa renkaat :wink:


Höpöhöpö, kun pyörä on irti ei liukutappien irrotus niin kauaa vie, etteikö huoltoukot puhistelua ja voitelua tee, jos sellainen huolto-ohjelmaan kuuluu. Siinä samalla sitten asentaja arvioi, ajaako paloilla huoltovälin vai ei.

TI-ihminen liian usein kuorruttaa osat vaseliinilla ja pahimmillaan kuparipastalla, jolloin jumitus huoltovälin aikana on enemmän kun todennäköinen ja ylikiristää kaikki pultit ;) Mahollisesti myös sotkee jollain vaseliinilla myös pyöränpultit, jolloin ne seuraavassa irrotuksessa pyörii sitkaasti.
jari
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 252
Liittynyt: 15:33 Perjantai 09 05 2003
Paikkakunta: Oulu

Re: Toyota Corolla E150 vm 2007 ja jumiutuneet jarrut

ViestiKirjoittaja toyota-mies » 17:17 Tiistai 11 08 2015

Hei,
no nyt on sitten mustaa valkoisella. Eli koko remppa maksoi 94 eur. Eli päästiin käytännössä jarruongelmasta eroon huollolla.
Suurin syy oli kuulemma ollut se, että joku aikaisempi korjaajaheppu on säätänyt käsijarrun liian tiukalle. Kuulemma näissä autoissa jos se on säädetty liian tiukalle niin ongelmat jotenkin kertaantuvat eli auto todella rankaisee käsijarrun liikakiristäjää. En kyllä ymmärtänyt sitten tuota selitystä ihan loppuun asti koska onhan tuolla autolla ajettu viime vuoden helmikuusta lähtien jolloin sen käytettynä ostimme. Kuka lie sitten liikakiristänyt ja milloin ja miten väärin. Kun eihän nuo ennen tätä päivää ole taitaneet kuumua.

Mieleen tuli lähinnä viime vuotinen visiitti AD-korjaamossa viime heinäkuussa jolloin oli vuorossa 150000km määräaikaishuolto. Olisi mielenkiintoista tietää että kuuluiko silloin jarrujen huolto miten laajasti työnkuvaan. Ja kyllähän se selvillä on kun soitin sinne joku päivä sitten. Jarrunesteiden vaihto kuului siihen. Lisäksi yleissilmäys jarrujen kunnosta mutta ainoastaan lisälaskusta sitten huoltavat jatkotoimenpiteet. Ja niitä ei oltu tehty meidän tapauksessa. Näin selittivät puhelimessa. Onko teidän mielestä sitten toimittu tuossa jotenkin väärin ad-korjaamon toimesta? Eipä kai.

Ja vielä tuosta nyt tehdystä huollosta jotakin: ruostetta oli ollut siellä täällä kuulemma. Kai noissa liukutapeissakin. Ne on sitten nyt puhdistettu ja voideltu. Saimme vielä hienot printtaukset jarrutestistä jossa oli tarkastettu niin etu- kuin takajarrut. Ai niin ja vaihtoivathan ne myös jarrupalat taakse molemmille puolille. Eli kai ruoste yhdistettynä liian kireään käsijarruun oli pääongelma.

Joten suurin yllätys oli onneksi meille se että koko remppa oli varaosineen alle 100 eur. Kun olimme jo varautuneet johonkin 300 euron remppaan. Pelkäsimme että tuo jarrusatula menee vaihtoon.

Mutta mukava on nyt taas ajella. Itse en noihin jarrun huoltoihin kyllä rupea kun en niistä sen kummemmin tajua. Tiedä vaikka jarrupalat voitelisin vaseliinilla.... :lol:
toyota-mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 11:33 Tiistai 18 03 2014

Re: Toyota Corolla E150 vm 2007 ja jumiutuneet jarrut

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 13:06 Keskiviikko 12 08 2015

jari kirjoitti:Höpöhöpö, kun pyörä on irti ei liukutappien irrotus niin kauaa vie, etteikö huoltoukot puhistelua ja voitelua tee, jos sellainen huolto-ohjelmaan kuuluu. Siinä samalla sitten asentaja arvioi, ajaako paloilla huoltovälin vai ei.

TI-ihminen liian usein kuorruttaa osat vaseliinilla ja pahimmillaan kuparipastalla, jolloin jumitus huoltovälin aikana on enemmän kun todennäköinen ja ylikiristää kaikki pultit ;) Mahollisesti myös sotkee jollain vaseliinilla myös pyöränpultit, jolloin ne seuraavassa irrotuksessa pyörii sitkaasti.


Höpöhöpö itsellesi. Esittämäsi toki on teoriassa totta ja varmasti osa huoltokorjaamoista tunnollisesti noin tekeekin, mutta todellisuudessa valitettavan usein noista "puhdisteluista ja voiteluista" laistetaan, kun sille määräaikaishuollolle on vain x määrä aikaa, ja mitä vähemmän aikaa käytetään, sen enemmän autoja menee päivän aikana läpi - eikä keskivertoasiakas kuitenkaan tiedä tai tajua että onko niille oikeasti tehty mitään.

Nimimerkillä itselläni loppui eräässä merkkihuollossa käynti huoltolaskussa veloitettuun öljynsuodattimeen ja sen vaihtoon, vaikka huollon jälkeen oli edelleen paikallaan sama vanha suodin tasaisesti kuran ja pölyn peitossa, ilman sormenjälkiä, sekä veloitettuun 3 litraan lasinpesunestettä, kun säiliö oli ennen huoltoon vientiä täytetty piripintaan edellisenä päivänä.

Pointtina siis se, että on turha maalailla huoltokorjaamoista mitään utopistista paratiisimielikuvaa, jossa kaikki työt ja vähän ylimääräistäkin tehdään korkealla moraalilla, huolellisuudella ja vain asiakkaan etua ajatellen. Tai vastaavasti, että omatoimiset korjaajat ovat onnettomia tumpeloita, joiden puuhista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Mikään ei ole mustavalkoista, ja todellisuus lienee jossain noiden ääripäiden välimaastossa.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Toyota Corolla E150 vm 2007 ja jumiutuneet jarrut

ViestiKirjoittaja jari » 15:35 Keskiviikko 12 08 2015

Voorttimies kirjoitti:
jari kirjoitti:Höpöhöpö, kun pyörä on irti ei liukutappien irrotus niin kauaa vie, etteikö huoltoukot puhistelua ja voitelua tee, jos sellainen huolto-ohjelmaan kuuluu. Siinä samalla sitten asentaja arvioi, ajaako paloilla huoltovälin vai ei.

TI-ihminen liian usein kuorruttaa osat vaseliinilla ja pahimmillaan kuparipastalla, jolloin jumitus huoltovälin aikana on enemmän kun todennäköinen ja ylikiristää kaikki pultit ;) Mahollisesti myös sotkee jollain vaseliinilla myös pyöränpultit, jolloin ne seuraavassa irrotuksessa pyörii sitkaasti.


Höpöhöpö itsellesi. Esittämäsi toki on teoriassa totta ja varmasti osa huoltokorjaamoista tunnollisesti noin tekeekin, mutta todellisuudessa valitettavan usein noista "puhdisteluista ja voiteluista" laistetaan, kun sille määräaikaishuollolle on vain x määrä aikaa, ja mitä vähemmän aikaa käytetään, sen enemmän autoja menee päivän aikana läpi - eikä keskivertoasiakas kuitenkaan tiedä tai tajua että onko niille oikeasti tehty mitään.

Nimimerkillä itselläni loppui eräässä merkkihuollossa käynti huoltolaskussa veloitettuun öljynsuodattimeen ja sen vaihtoon, vaikka huollon jälkeen oli edelleen paikallaan sama vanha suodin tasaisesti kuran ja pölyn peitossa, ilman sormenjälkiä, sekä veloitettuun 3 litraan lasinpesunestettä, kun säiliö oli ennen huoltoon vientiä täytetty piripintaan edellisenä päivänä.

Pointtina siis se, että on turha maalailla huoltokorjaamoista mitään utopistista paratiisimielikuvaa, jossa kaikki työt ja vähän ylimääräistäkin tehdään korkealla moraalilla, huolellisuudella ja vain asiakkaan etua ajatellen. Tai vastaavasti, että omatoimiset korjaajat ovat onnettomia tumpeloita, joiden puuhista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Mikään ei ole mustavalkoista, ja todellisuus lienee jossain noiden ääripäiden välimaastossa.



No ei missään korjaamossa tehä mitään ylimäärästä ilmaseksi. Määräaikaishuoltoon kuuluu tietyt jutut ja ne tehään ja ne ehtii hyvin tehä siinä varatussa ajassa, oli siinä sitte jarrujen puhdistus ja voitelu tai ei. Eikä niistä "valitettavan usein" laisteta. Ei korjaamoilla ole sellaseen varaa, kun asiakkaaltahan se raha taloon tulee. Pakkohan se on tehdä huolella, hutiloiden tehty jarruhuolto on aika vakava asia..
jari
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 252
Liittynyt: 15:33 Perjantai 09 05 2003
Paikkakunta: Oulu

Re: Toyota Corolla E150 vm 2007 ja jumiutuneet jarrut

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 16:02 Keskiviikko 12 08 2015

jari kirjoitti: Määräaikaishuoltoon kuuluu tietyt jutut ja ne tehään ja ne ehtii hyvin tehä siinä varatussa ajassa, oli siinä sitte jarrujen puhdistus ja voitelu tai ei. Eikä niistä "valitettavan usein" laisteta. Ei korjaamoilla ole sellaseen varaa, kun asiakkaaltahan se raha taloon tulee. Pakkohan se on tehdä huolella, hutiloiden tehty jarruhuolto on aika vakava asia..


Kuulostat kovin varmalta asiastasi, mutta oman kokemukseni perusteella mielipiteesi on hieman naiivi. Mutta turha tästä on tapella. 8)
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Toyota Corolla E150 vm 2007 ja jumiutuneet jarrut

ViestiKirjoittaja jari » 19:07 Keskiviikko 12 08 2015

Voorttimies kirjoitti:
jari kirjoitti: Määräaikaishuoltoon kuuluu tietyt jutut ja ne tehään ja ne ehtii hyvin tehä siinä varatussa ajassa, oli siinä sitte jarrujen puhdistus ja voitelu tai ei. Eikä niistä "valitettavan usein" laisteta. Ei korjaamoilla ole sellaseen varaa, kun asiakkaaltahan se raha taloon tulee. Pakkohan se on tehdä huolella, hutiloiden tehty jarruhuolto on aika vakava asia..


Kuulostat kovin varmalta asiastasi, mutta oman kokemukseni perusteella mielipiteesi on hieman naiivi. Mutta turha tästä on tapella. 8)


No sen verran on mulla asentajakokemusta, että ainakin vähän tiedän asiasta :)
Toki se riippuu ihmisestäkin, joillekin on aivan sama miten ne työnsä tekee...
jari
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 252
Liittynyt: 15:33 Perjantai 09 05 2003
Paikkakunta: Oulu

Re: Toyota Corolla E150 vm 2007 ja jumiutuneet jarrut

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 08:38 Torstai 13 08 2015

No sitähän tässä ajoinkin takaa, että kyllä tunnollinen korjaamo/huoltomies tekee kaiken niin kuin kuuluu, mutta kun kaikki eivät vaan välitä, niin kuin sanoit. :)
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Toyota Corolla E150 vm 2007 ja jumiutuneet jarrut

ViestiKirjoittaja jip59 » 20:36 Torstai 13 08 2015

Iski halu myös kommentoida. Meikä on vuodesta -01 ollut hommissa autokorjaamossa jossa on myös Toyotan merkkihuolto. Toyotan huolto-ohjelmaan kuuluu jarrujen avaus ja niiden herkistely sekä kuparitahnalla voitelu. Eihän kysyjän -07 mallisissa ole vielä tullut eteen sellaista että männät satuloissa olisi jumittaneet taikka liukutapit jumissa. Lähes aina syynä on varsinkin kuten kysyjän tapauksessa takajarrut ja niissä jarrupalat ovat jumittaneet satulaan.

Ongelmaa esiintyy pääsääntöisesti naisilla ja vanhemmilla kuskeilla, miksei myös "taloudellisesti ajavilla" mieskuskeilla jotka käyttävät jarruja mahdollisimman kevyesti. Suomen talvi ja suolakelit jumittavat yllättävän nopeasti palat satulaan kiinni ilman reipasta käyttöä.

Huollossa siis irroitetaan myös jarrupalat ja puhdistetaan palojen liukupinnat niin paloista kuin satulasta. Ainakin merkkihuollossa tuosta on ehdottomasti pidettävä kiinni sillä maahantuoja laittaa "testiautoja" epäsäännöllisin välein huoltoon ja huollon jälkeen tutkitaan oliko kaikki huollossa vaaditut tehtävät tehty ohjeiden/huoltopöytäkirjan mukaan. Hylätystä suorituksesta on sen verran "hyvät" sanktiot ettei kannata jättää tekemättä vastenmielisiäkään kohteita.

Ja sitten ihmetellään miksi merkkihuolto maksaa...
Ei savua ilman kokeilua...
jip59
AutoGuru
 
Viestit: 1088
Liittynyt: 19:23 Maanantai 27 08 2007
Paikkakunta: Tervajoki "Pohojammaalla"

Re: Toyota Corolla E150 vm 2007 ja jumiutuneet jarrut

ViestiKirjoittaja toyota-mies » 22:24 Torstai 13 08 2015

Herääkin kysymys: kannattaisiko valittaa viime heinäkuussa 2014 tehdystä AD-korjaamon 150000km:n huollosta. Hehän noudattavat merkkihuollon huolto-ohjelmaa. Tällöin etu- ja takapään jarrupalat tulee puhdistaa, herkistellä ja voidella kuparitahnalla. Näitä ei ole tehty. Myönsivät puhelimessa ennen kuin luin nyt merkkihuollon huolto-ohjelman jota lupasivat viime kesänä noudattaa.

Tämä sotii oikeustajua vastaan. Ja ovatko säätäneet käsijarrun liian tiukalle juuri tuolla AD-huollossa viime vuonna?

Mitä te tekisitte tässä tilanteessa?

:roll:
toyota-mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 11:33 Tiistai 18 03 2014

Re: Toyota Corolla E150 vm 2007 ja jumiutuneet jarrut

ViestiKirjoittaja jari » 10:40 Perjantai 14 08 2015

toyota-mies kirjoitti:Herääkin kysymys: kannattaisiko valittaa viime heinäkuussa 2014 tehdystä AD-korjaamon 150000km:n huollosta. Hehän noudattavat merkkihuollon huolto-ohjelmaa. Tällöin etu- ja takapään jarrupalat tulee puhdistaa, herkistellä ja voidella kuparitahnalla. Näitä ei ole tehty. Myönsivät puhelimessa ennen kuin luin nyt merkkihuollon huolto-ohjelman jota lupasivat viime kesänä noudattaa.

Tämä sotii oikeustajua vastaan. Ja ovatko säätäneet käsijarrun liian tiukalle juuri tuolla AD-huollossa viime vuonna?

Mitä te tekisitte tässä tilanteessa?

:roll:


Mun mielestä vois tehdä reklamaation.
jari
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 252
Liittynyt: 15:33 Perjantai 09 05 2003
Paikkakunta: Oulu

Re: Toyota Corolla E150 vm 2007 ja jumiutuneet jarrut

ViestiKirjoittaja toyota-mies » 10:36 Tiistai 18 08 2015

Reklamaatio tehty nyt.

Mitä veikkaatte? He halusivat jarrujen korjauskuitin nyt.

Oikeudellisesti kyseessä ns. Virhe Palvelussa. Huoltopalvelua myytäessä sitä on väitetty toiseksi kuin mitä se on. Eli näyttäessäni merkkihuollon huolto-ohjelmaa minulle vakuutettiin että se menee sen mukaan. Tällöin on tapahtunut tuo virhe palvelussa.

Puhelimessa eivät suostuneet puhumaan juuri tuosta asiasta vaan kieltäytyvää kiemurtelemista tulin kuunnelleeksi.

Periaatekysymys.

T: toyota-mies
toyota-mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 11:33 Tiistai 18 03 2014


Paluu Toyota